• 0

WBSO voor ondernemers die werken via een management fee

tijdens het uitzoeken van subsidiemogelijkheden voor mijn startup liep ik tegen deze vraag aan:

kan WBSO subsidie ook aangevraagd worden voor de uren die gemaakt worden door de directie die via een management fee wordt vergoed?

 

na bellen met SenterNovum bleek dat als volgt te kunnen in onze situatie:

 

Als:

- de directieleden hebben ieder een eigen holding BV

- de directieleden krijgen hun uren voor de Werk BV uitgekeerd via een management fee aan de persoonlijke holding BV (staan dus niet op de loonlijst van de Werk BV, wel op loonlijst van de persoonlijke holding)

- het werk binnen de Werk BV valt onder de Speur&Ontwikkeling regeling

 

dan kan ieder directielid vanuit zijn eigen holding een verzoek tot WBSO subsidie indienen.

 

Klinkt goed, toch? Iemand ervaring met deze constructie?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Nils,

 

ik wist niet dat dat kan. Sterker nog, ik dacht het zelfs onmogelijk was.

 

Maar erg interessant, dat zeker.

 

De uren waarvoor je dan WBSO aanvraagt zijn dan wel S&O werkzaamheden voor de werkmaatschappij? En er valt natuurlijk niet met WBSO uren te schuiven over de mensen die geen S&O uren maken? In ons geval hebben we een techneut en een commerciële man als DGA, daardoor kan alleen de techneut mindering op de loonheffing krijgen?

Link naar reactie
  • 0

Een DGA kan vanuit zijn holding WBSO aanvragen.

Voorwaarde is wel dat de DGA duidelijk kan maken wat zijn rol is in het ontwikkelingstraject en dat hij zijn eigen deel van het werk organiseert.

 

WBSO is een afdrachtvermindering loonbelasting, die op een loonbelastingnummer wordt afgegeven.

Als er werknemers ontwikkelen en er is een wbso verklaring, dan kan er minder loonbelasting worden afgedragen.

De limiet daarop is dat de wbso niet meer kan zijn dan de totaal af te dragen loonbelasting. Dus als een werknemer zoveel ontwikkelt, dat hij meer loonbelasting kan verminderen dan hij zou moeten betalen kan de loonbelasting van andere werknemers worden meegenomen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nils,

 

ik wist niet dat dat kan. Sterker nog, ik dacht het zelfs onmogelijk was.

 

Maar erg interessant, dat zeker.

 

De uren waarvoor je dan WBSO aanvraagt zijn dan wel S&O werkzaamheden voor de werkmaatschappij? En er valt natuurlijk niet met WBSO uren te schuiven over de mensen die geen S&O uren maken? In ons geval hebben we een techneut en een commerciële man als DGA, daardoor kan alleen de techneut mindering op de loonheffing krijgen?

 

Volgens mij kan die commerciele man wel WBSO-uren maken als hij betrokken is bij het ontwikkelingsproces in de vorm van het beoordelen van proefmodellen, deelnemen aan voortgangsvergaderingen, etc.

Doen wij in ieder geval wel en hebben het ook probleemloos vermeld op de aanvraag

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Ook de uren van de comm. man kunnen inderdaad mee in de WBSO, zeker als hij op de loonlijst staat bij de werkmaatschappij. Als de commerciële man een eigen holding heeft, dan kan het ook, maar dan moet zijn rol goed onderbouwd kunnen worden. In de aanvraag gaat dit meestal vrij goed en eenvoudig, maar de vraag is of dit in de projectadministratie ook zo goed en eenvoudig gaat.

 

Kijk dus aub niet alleen naar de aanvraag, maar ook naar de wijze waarop e.e.a. in de praktijk wordt geadministreerd en hoe je de rol van de comm. man goed kunt benoemen in de projectadministratie.

 

 

Subtracers. Houdt subsidies simpel.

www.subtracers.com

Link naar reactie
  • 0

Als toevoeging op Ramon, het meenemen van uren van een comm. man is relatief eenvoudig.

 

Maar...bij een eventuele controle moet er wel duidelijk worden wat er door de comm. man bijgedragen is aan de product of procesontwikkeling. En dan geen zaken als marktonderzoek en zo, maar een bijdrage aan het technisch tot stand komen van het product, proces, of software.

En bedenk wel, het naamplaatje "commerciele man" helpt daarbij niet echt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.