• 0

Iemand erbij of niet?

Zoals de omschrijving van dit forum al zegt: "Commercie en marketing (...) de zwakte van de meeste technologie ondernemers". Heeft iemand hier ervaring mee, ik zit namelijk op het punt waarin ik me afvraag of ik het (commerciele deel / verkoop / marketing) uit handen moet geven of tijd in investeren en zelf doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je jezelf een aantal vragen moet stellen en beantwoorden, oa:

 

- Is er geld om iemand aan te nemen?

- Heb je er tijd voor?

- Waar liggen je persoonlijke kwaliteiten?

- Lijkt het je leuk?

- Op welke termijn heb je meer kennis/talent nodig op het commerciële vlak?

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is het sowieso de vraag wat zo iemand voor je bedrijf kan doen. Wanneer je een werknemer gaat aannemen, wat wordt precies zijn taak? Hoe moet hij volgens jou zijn werktijd vullen?

 

Natuurlijk kun je een accountmanager aanstellen en die bij (potentiele) klanten langssturen, maar hoe krijg je iemand die goed in staat is nieuwe leads voor je bedrijf te genereren?

Link naar reactie
  • 0

Deze vragen, zoals Hans S opmerkt, zijn inderdaad vragen die al door mijn hoofd zijn gegaan, de antwoorden zijn alleen niet zo eenduidig. Ik zoek daarom naar een wat meer onafhankelijke kijk op de zaak.

 

Om meer inzicht te geven:

Momenteel is het een eenmanszaak waarbij twee mensen werkzaam zijn, 1 x fulltime (kantooruren fulltime) en ikzelf (dubbel fulltime ;) ) geen kantooruren echter.

 

Mijn kwaliteiten zijn divers maar liggen voornamelijk in het bedenken, afwegen, onderzoeken van nieuwe diensten/producten in mijn markt. De laatste tijd besteed ik (te)veel tijd en aandacht aan dingen die niet mijn core business betreffen, zoals commercie en marketing. Dit is leuk maar kost veel tijd en energie (om het goed te doen).

 

Verder dus een tweede persoon (vriend) is geen 'echte' ondernemer, en meer uitvoerend van karakter.

 

Ik heb gemerkt, uit praktijk ervaring van 4 a 5 maanden, dat er zeker potentie in mijn bedrijf zit (er is markt en vraag). Echter om dat te benutten moet er iets veranderen, ik wil eigenlijk meer tijd om me bezig te houden met waar ik goed in ben.. het bedenken, afwegen en coordineren van alles, ondernemer zijn dus.

 

Of het me leuk lijkt en of er geld is voor een extra persoon, zijn in deze situatie misschien niet zo belangrijk, naar mijn inzicht. Waar ik vooral mee zit is wat zou mijn rol eigenlijk moeten zijn in deze opstartfase? Moet ik meer tijd vrijmaken en alles zelf doen in de eerste instantie? Iemand in loondienst in deze fase lijkt mij ook niet zinvol, of toch? Zijn er meer ondernemers in een dergelijke fase, beter nog, succesvol voorbij deze fase?

 

Bedankt trouwens voor de snelle reacties!

 

PS Ik hou mijn branche & bedrijf nog even voor mezelf :-X

Link naar reactie
  • 0

> PS Ik hou mijn branche & bedrijf nog even voor mezelf

 

ik snap dit soort dingen nooit zo goed, je bent ondernemer maar wil er niet voor uitkomen of bekend maken wat je nou doet? ikke niet snappen. daarbij vraag je om advies, maar het lijkt mij vrij essentiele informatie om daar iets over te kunnen zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Heb je van jezelf het gevoel dat je helemaal niet kan verkopen/marketen? Vaak is het namelijk zo dat de directeur van een onderneming de grootste verkoper van iedereen is (zowel gedwongen of vrijwillig).

 

Hoeveel ruimte heb je? Kan je het betalen en wat verwacht je van hem/haar? Als je het niet over kleinere producten hebt, dan is twee maanden inwerken niks geks. Dat betekend dus twee maanden loon dokken en daarna pas oogsten (als alles goed gaat).

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

> PS Ik hou mijn branche & bedrijf nog even voor mezelf

 

ik snap dit soort dingen nooit zo goed, je bent ondernemer maar wil er niet voor uitkomen of bekend maken wat je nou doet? ikke niet snappen. daarbij vraag je om advies, maar het lijkt mij vrij essentiele informatie om daar iets over te kunnen zeggen.

 

Ach, ik vind het niet zo vreemd. NoNick heeft net twee keer gepost hiero en weet niet waar ie beland is, enige reserves zijn niet zo erg vind ik...

 

Maar goed, dan het probleem. Tsja, dit is iets waar ik ook een beetje tegenaan loop. Je zult van veel mensen uiteindelijk horen. Doe het zelf, neem die stap, doe ook de minder leuke dingen! Dit hoor ik ook al een tijdje :). Ikzelf heb dat geaccepteerd, en doe er nu een beetje sales naast, terwijl ik liever meer met strategie en marketing bezig ben!

 

Andere opties: je kunt mensen laten cold-callen op uurbasis, je kunt mensen inschakelen die op provisie-basis werken.

Link naar reactie
  • 0

Ha NoNick,

 

Van mij hoef je ook niet te vertellen wat je precies doet. Je speelt wat betreft je persoonlijke situatie al behoorlijk open kaart.

 

Om even terug te komen op je probleem. Veel ondernemers hebben dat probleem. Ondernemerschap "draait"echter om sales en marketing. Dat is de "core business" van de ondernemer. Met name in de begin jaren.

 

Het genereren van leads kan je uitbesteden aan een goed belbureau. Je klanten bezoeken moet je in eerste instantie zelf doen. Zodra je het kan, kun je iemand anders zoeken om het voor je te doen. Kun je je handel zelf niet verkopen, dan kan je ook geen sturing geven aan een eventuele verkoper.

 

Verkopers zijn moeilijke lui. Het aannemen van je eerste verkoper is een hel. A: ze zijn heel duur en B: ze kunnen vooral zichzelf erg goed verkopen (aan jou) en vervolgens kunnen ze goed praatjes verkopen, waarom ze jouw producten niet kunnen verkopen.

 

Menig jong bedrijf is kapot gegaan aan de eerste verkoper.

 

Dus, als we het hebben over "core business", zou je je toch moeten toeleggen op het verkoopvak. Als je daar moeite mee hebt moet je eens gaan praten met ondernemers die al een jaartje of wat mee draaien. Ze zullen het beamen. Ze kunnen je trouwens ook helpen het vak onder de knie te krijgen. Lukt dat niet, dan kun je bij de NeBIB een speciale sales training voor ondernemers volgen. Die gaan iedere twee maanden van start.

 

Veel succes.

 

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hi NoNick,

 

Nils heeft gelijk dat marketing (en sales?) de "core business" van een onderneming is. Feit is wel dat veel tech-ondernemers juist niet sterk zijn in deze discipline. Je kunt een uitstekend product bedenken en maken, maar om dit aan de man/vrouw te brengen is een gedegen marketing aanpak nodig.

 

Wellicht is het een idee om in je directe netwerk een marketing crack te strikken die je op basis van "no-cure-no-pay" wil helpen met de eerste aanzetten en deze persoon dan te belonen met een deel van de omzet of winst. Het gaat dan niet om een full-time werknemer, maar meer om een eerste aanzet en "sparring-partner".

 

In het verleden heb ik op deze basis verschillende vrienden geholpen aan succesvolle ideeën omdat ik het leuk vind om startende bedrijven te helpen.

 

Een simpel voorbeeld: In 1997 begon een vriend van mijn broer een website bouwbedrijf. Het was echter moeilijk om grote klanten te krijgen. Het bleek dat die vriend 50 gulden per uur vroeg. Dit kwam niet serieus over bij de grotere klanten die een uurtarief van meer dan 125 gulden gewend waren. Door 105 per uur te vragen bleef hij onder zijn directe concurrenten en kwam hij daarnaast professioneler over. Het bedrijf bestaat nu nog in deze wat mindere markt en heeft inmiddels 35 mensen in dienst.

 

Over het idee van Nils om in zee te gaan met een belbureau ben ik minder enthousiast. Er is veel kaf onder het koren en de meeste producten of diensten lenen zich niet voor deze benadering. Je jaagt veelal juist potentiële klanten weg omdat de "bellers onvoldoende van het product of dienst blijken af te weten als de prospect er dieper op ingaat.

 

Success!

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een onderneming heb je:

nodig,

nodig,

nodig,

zelfs

 

maar zonder klanten heb je geen onderneming!!!!!

 

(de rest is overigens wel verdomde makkelijk)

 

Het belangrijkste voor een startende onderneming is geldmakers geen geld opmakers, geld is zuurstof voor je onderneming.

in dienst nemen van een sales medewerker is een risicovol. Want je hebt te maken met een niet ondernemer, die voor je komt werken omdat hij maandelijks een salaris ontvangt, een auto rijdt en secondaire arbeidsvoorwaarde wenst! Wat misschien verstandiger is, is om op zoek te gaan naar een commerciële man die ook kan deelnemen in je bedrijf. Het voordeel is dat deze bijdraagt aan het risico en deelt in de opbrengsten zonder dat dit het bedrijf (direct) geld kost. Wat het wel kost is een stuk van je onderneming.

 

Voor marketingadvies is het mogelijk om gebruik te maken van een extern bureau. maar deze zal niet voor no cure no pay werken. dit werkt alleen bij af te bakenen werkzaamheden. verder zullen deze bedrijven zelfde zelf acquisitie voor je gaan doen. ze leggen je hooguit uit, op basis van informatie uit je bedrijf, wat de meest planmatige aanpak is om de doel te behalen: winst en continuïteit.

 

Gain Marketingmanagement &amp Organisatie.

 

Wij verzorgen/bezorgen voor ondernemingen binnen het MKB, de doorlooproute om klanten te behouden, te werven en de winstgevendheid van klanten te maximaliseren.

 

EasyMarketingplan: praktisch, innovatief en competitief in zeven stappen naar uw oplossin

Link naar reactie
  • 0

Mensen, hartelijk dank voor de reacties!

 

Ik zal me idd (in de eerste instantie) zelf volledig moeten gaan richten op de marketing en sales. Misschien een aantal dingen uithanden geven (reclame buro's) en misschien wel een telemarketingburo echter daar heb ik eigenlijk wat afkeer tegen.

 

Ik zal eens wat verder kijken of er posts zijn mbt het werven van klanten en verkopen van producten.

 

Nogmaals mijn dank!

Link naar reactie
  • 0

Mijn kwaliteiten zijn divers maar liggen voornamelijk in het bedenken, afwegen, onderzoeken van nieuwe diensten/producten in mijn markt. De laatste tijd besteed ik (te)veel tijd en aandacht aan dingen die niet mijn core business betreffen, zoals commercie en marketing. Dit is leuk maar kost veel tijd en energie (om het goed te doen).

 

Als je echt marktonderzoek doet voor jouw nieuwe diensten/producten zit je al heel dicht tegen marketing/sales aan. Me dunkt dat dan vast te stellen is of de eerste deals die je zelf afsluit ook te vertalen zijn naar een routine waar je iemand anders voor in kan schakelen. Dan is jouw vraag dus simpel te beantwoorden.

 

Een heel ander probleem heb je echter wanneer jouw 'onderzoeken' niet werkelijk in het veld plaatsvinden. Dan moet je niet aan een verkoper denken, maar jezelf een schop onder de kont geven en met potentiële klanten gaan kletsen. Of zelfs met concullega's die iets vergelijkbaars doen. Je praat immers over potentie in de markt, maar die is pas reëel als je 'm zelf in omzet kan vertalen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.