• 0

mobiele games portal

Beste Higherlevelaars,

 

Ik had hier al eens eerder een post overgemaakt, maar ik wil toch nog even mijn spreekwoordelijke ei kwijt :)

 

Al lange tijd ben ik bezig met een website, waarmee ik mobiele content wereldwijd kan verkopen en dan met name mobiele games. De website zelf is al helemaal klaar, maar door omstandigheden heb ik deze uit de lucht moeten halen. Om toch een idee te geven kun je hier in ieder geval het concept terugzien: http://demo.outdare.nl/zubi/

 

In een notendop, zal ik uitleggen wat deze site uniek maakt. Het is een onafhankelijk downloadplatform, wat inhoud dat iedereen ongeacht hun operator of mobiele telefoon spellen kan downloaden, zonder aan een abonnement vast te zitten. Omdat vrijwel 90% van alle mobiele games van een waardeloze kwaliteit zijn bied ik alleen de echte top games aan die ook weer duurder zijn qua inkoopprijs. Hierdoor zie je dit soort spellen dan ook niet terug bij partijen die relatief goedkoop spellen verkopen via een abonnementsdienst.

 

De site zelf kan ik vanuit huis beheren en mijn vaste lasten zijn relatief laag. Ik heb immers geen voorraad, winkelpand of personeel. Om de site in de lucht te houden betaal ik wel een maandelijkse licentiefee van 1.800 ex. btw. Er zit een vrij kleine winstmarge op mobiele content en als ik een spel verkoop van 5,50 houd ik hier 1,33 aan over.

 

Door een veelvoud aan (technische) problemen heeft het bijna 1,5 jaar geduurd voordat de site werkte en heb ik al die tijd wel de licentiefee betaald. hierdoor is mijn hele marketingbudget opgegaan en kon ik de site niet goed van de grond krijgen. Mijn bezoekers namen wel dagelijks toe en de response was ook niet verkeerd. Omdat mijn budget op was kon ik de site alleen zeer kleinschalig promoten en dit was simpelweg niet genoeg om de kosten eruit te halen. Als ik naar mijn respons kijk dan weet ik dat de site echter een enorme potentie heeft als ik dit serieus zou kunnen promoten. Ik denk dan vooral aan een clickcampagne om een stroom bezoekers naar mijn site te trekken.

 

Door alle problemen heb ik behoorlijk in de put gezeten en ben ik uiteindelijk weer in loondienst gaan werken. Toch knaagt het enorm aan mij dat ik dit niet van de grond heb gekregen, vooral omdat ik geen kans heb gehad om hiermee aan de slag te gaan. Nu dat ik me weer helemaal opgeladen voel wil dan ook heel graag een doorstart maken. Aangezien ik geen lening kan krijgen van de bank wil ik dit doen via een BBZ krediet. Aan een krediet van rond de 30.000 zou ik meer dan genoeg hebben om de site goed te laten draaien, maar ik kan mij voorstellen dat er een hoop kritische vragen gaan komen voordat ze mij dit krediet geven.

 

Mijn vraag is daarom wat jullie als ervaren ondernemers van dit idee vinden? Alle kritische opmerkingen en/ of vragen zijn natuurlijk van harte welkom :)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Of het idee opzich haalbaar klinkt.

 

Ik snap dat mobiele games natuurlijk een specifiek onderwerp is, maar ik dacht laat ik toch even kijken of er iemand is die daar een mening/ kritische blik over heeft. Zelf ben ik er natuurlijk van overtuigd dat dit gaat lukken, maar dat zal ongetwijfeld elke startende ondernemer zeggen. Ik probeer mij een beetje voor te bereiden op vragen die ik zal krijgen als ik voor een BBZ krediet in aanmerking wil komen.

Link naar reactie
  • 2
Aangezien ik geen lening kan krijgen van de bank wil ik dit doen via een BBZ krediet. Aan een krediet van rond de 30.000 zou ik meer dan genoeg hebben om de site goed te laten draaien, maar ik kan mij voorstellen dat er een hoop kritische vragen gaan komen voordat ze mij dit krediet geven.

 

Waarom krijg je geen lening van de bank dan? Banken beoordelen primair de exploitatie en de ondernemer. Heb je feedback gekregen waarom ze geen lening verstrekken? Zo ja, wat was de voornaamste reden van afwijzing

 

Je stelt dat je relatief lage kosten hebt. Maar maandelijkse entreefee, rente en aflossing op de lening en marketingkosten is leveren bij elkaar toch al snel een kostenpost op van ruwweg € 4.000,- per maand.

En je moet zelf natuurlijk ook de huur of hypotheek en overige vaste kosten betalen en iets om van te kunnen eten en leven. Laten we dat eens op € 1.000,- (bruto) zetten

Dat betekent dat je ruim 3.750 games per maand (125 per dag) moet verkopen om de vaste bedrijfskosten en je eigen levensonderhoud te dekken. Heb je concrete cijfers die aantonen dat dat mogelijk is (m.a.w. behaalde resultaten + onderzoek naar mogelijkheden en (marketing)kosten voor groei/opschalen)

 

Ik denk dan vooral aan een clickcampagne om een stroom bezoekers naar mijn site te trekken.

Je bedoelt Adwords? Lijkt mij een vrij dure optie voor iets dat 1,33 per transactie oplevert. Weet je wat de kosten per click zijn en heb je cijfers over de daadwerkelijke conversie van clicks naar koop?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Iemand merkt pas dat jouw games van betere kwaliteit zijn nadat diegene de game gekocht heeft.

 

Is het geen idee om eerst via het systeem van bijvoorbeeld ringtonio(.nl) te gaan testen hoe goed jouw site converteerd n.a.v. een click-campagne. Het is in ieder geval een stuk goedkoper om te proberen (geen licentie-fee).

 

Ik denk dat je op dit moment beter iets kan beginnen met gratis games die je monetized d.m.v. advertenties. En zorg ervoor dat je portal ook via de mobiele telefoon goed te gebruiken is. Of het ringtonio model toepassen voor ad-supported mobile games. Stop je geld in het laten maken (of rebranden) van games.

 

Ik vind het een lastige case. Op het ringtonio systeem draaien al talloze websites die al gewoon goed gevonden worden in google.

 

Succes in ieder geval!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt helemaal. Via sites ringtonio en targetmedia kan in principe iedereen zo'n site maken.

 

De reden dat ik voor een onafhankelijk platform heb gekozen is dat ik zelf de content wil beheren. Dat is de enige manier om de echte topgames aan te bieden en zo verdien je natuurlijk ook meer spel. Mensen moeten natuurlijk wel zien dat de content beter is en vandaar dat er veel informatie op de site staat over de games zelf. Zoals duidelijke screenshots, filmpjes en kunnen mensen de spellen eerste uitproberen via een Java Emulator. Daarnaast is het betalingssysteem veel gebruiksvriendelijker als je het vergelijkt met Ringtonio bijvoorbeeld.

 

De web en wapsite hebben al gewerkt en via Google kreeg ik toen ook al wat bezoekers op de site. Probleem is alleen dat er via google nog niet massaal wordt gezocht naar mobiele games. Zelf denk ik dat je zoiets daarom veel professioneler moet aanpakken om betrouwbaar en serieus over te komen. Door partijen als Ringtonio krijg je alleen maar een overschot van dit soort prutssites :) http://test.pijpmetotikklaar.com/ (deze staat trouwens op nr4 in Google als je zoekt naar mobiele games)

Link naar reactie
  • 0

Sorry Norbert ik had over jouw bericht heen gelezen. De reden dat een bank mij geen crediet geeft komt omdat ik al een behoorlijke schuld heb staan. De website heeft mij inmiddels meer dan 100.000 euro gekost. Daarnaast heb ik eigenlijk alleen maar kosten gemaakt en een nihile omzet.

 

Ondanks alle problemen en schulden geloof ik nog steeds voor 200% in het idee. Omdat ik geen geld had om serieus bezoekers te trekken heb ik kleinschalig via googleads wat geprobeerd. Dit was puur om mijn respons te bekijken. Ik had uiteindelijk een respons van bijna 10%, maar Googleads is inderdaad veelste duur om grootschalig bezoekers te trekken. Met een clickcampagne bedoel ik meer de affiliate netwerken zoals M4n. Hierbij kun je zelf de beloning per click aangeven en dit zal ongeveer 3 cent zijn per unieke bezoeker om het aantrekkelijk te maken voor webmasters.

 

Als ik zelf een omzetprognose zou maken gebaseerd op mijn response dat gaat het om behoorlijke bedragen. Ik ben daarom bang dat dit niet realistisch overkomt. Op dit moment is er maar 1 serieuze mobiele games site die via hetzelfde concept werkt als mijn site, namelijk www.Gamemobile.co.uk. Zij trekken inmiddels meer dan 200.000 bezoekers per dag. Het is moelijk in te schatten hoeveel spellen zij verkopen, maar alleen al aan banneromzet loopt deze site als een trein, zie: http://forums.digitalpoint.com/showthread.php?t=782589

Link naar reactie
  • 1

De web en wapsite hebben al gewerkt en via Google kreeg ik toen ook al wat bezoekers op de site. Probleem is alleen dat er via google nog niet massaal wordt gezocht naar mobiele games. Zelf denk ik dat je zoiets daarom veel professioneler moet aanpakken om betrouwbaar en serieus over te komen. Door partijen als Ringtonio krijg je alleen maar een overschot van dit soort prutssites :) http://test.linkweggehaald.com/ (deze staat trouwens op nr4 in Google als je zoekt naar mobiele games)

 

Bij mij staat er toch wat anders op 4 (google.nl), zie screenshot

ScreenShot209.thumb.jpg.c219a2a4cc7399e52b32bb57eac85247.jpg

Link naar reactie
  • 0

[schoolmeestertoontje]

M.i. dwalen we wat af van het onderwerp ::)

[/schoolmeestertoontje]

 

Als ik zelf een omzetprognose zou maken gebaseerd op mijn response dat gaat het om behoorlijke bedragen. Ik ben daarom bang dat dit niet realistisch overkomt.

 

Waarom niet? Als jij partijen kunt overtuigen van een haalbare exploitatie en je hebt een goed voorbeeld om je prognoses mee te staven zie ik weinig beren op de weg. Maar wellicht moet je ook niet op zoek gaan naar vreemd vermogen maar naar een investeerder die niet alleen kapitaal inbrengt (in ruil voor mede-eigendom) maar ook expertise op gebied van financien en marketing.

 

Ik twijfel sterk of een BBZ krediet van maximaal € 31.500,- jouw investeringsbehoefte voor een echt goede (re)launch van deze site wel dekt. Dit nog even afgezien van de vraag of je een BBZ lening krijgt voor een project waar je al een ton in de min staat (ik denk namelijk van niet: een gemeente beoordeelt de exploitatie m.i. niet op een zelfde manier als een bank of investeerder dat doet)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

ik ben inderdaad al een tijdje op zoek naar een investeerder en ik had er ook al 1 gevonden. Deze probeerde alleen met mijn idee aan de haal te gaan, maar dat is weer een ander verhaal.

 

Waar ik een beetje tegen aanloop is dat de site nu niet online staat, waardoor het eigenlijk niks lijkt. Op basis van mijn verkoopcijfers zal een bank of een investeerder ook niet warm lopen. Maar goed dit waren dan ook meer testen dan dat ik serieus geprobeerd heb de site te lanceren. Zelf denk ik aan een krediet van 31.000 meer dan genoeg te hebben omdat ik daarmee meer dan 1.000.000 bezoekers mee naar de site kan trekken en in ieder geval weer de site in de lucht kan krijgen. Zodra het een beetje loopt dan hoop ik iets meer succes te hebben met het aantrekken van een investeerder of meer kapitaal via de bank.

 

Een groot gedeelte van alle schulden staan overigens op naam van familie, wat het ervoor mij persoonlijk niet makkelijker op maakt, maar hopelijk werkt dat wel weer in mijn voordeel voor de beoordeling van BBZ krediet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Met enigszins verbijstering lees ik dit topic, 100 000 euro voor een website die nog steeds niet draait. Hier mijn duit in het zakje.

 

Om bezoekers binnen te halen heb je geen adwords campagne nodig. Als je je website goed optimaliseert voor zoekmachines is betalen voor bezoekers niet nodig. Er zijn zelfs bedrijven als Traffic4U in Groningen die zich hebben gespecialiseerd in het optimaliseren in het vindbaar maken van je website binnen zoekmachines. Bij hun betaal je uiteraard voor de service maar dit kun je desnoods zelf als je je er in verdiept.

 

Mijn inziens kun je je beter concentreren op affliates die jóu product weer probeert te verkopen en niet al je tijd stoppen in het verkopen van deze spelletjes aan de consument. Het idee is niet bepaald nieuw, voor de koper moet 't wel duidelijk zijn wat het voordeel is om deze bij jou af te nemen ten op zichte van een andere aanbieder van deze games.

 

 

www.bruinsmareclame.com voor een helder idee.

Link naar reactie
  • 0

Thx voor de tips. Maar natuurlijk heb ik niet een site van 100.000 euro laten ontwikkelen zonder aan zaken als zoekmachine optimalisatie te denken. Het probleem is alleen dat mensen niet massaal googelen naar mobiele games. Natuurlijk kun je via zoekmachines wel redelijk wat bezoekers krijgen, maar als dit geen gerichte bezoekers zijn zullen ze geen spellen downloaden en schiet ik er uiteindelijk niks mee op.

 

Spellen verkopen via affiliates is natuurlijk ook niks nieuws en er zijn al tientallen partijen die dat doen. Waar het mij omgaat. Is dat ik een site neerzet waar alle top spellen te vinden zijn. Als ik het zo snel zeg klinkt het misschien een beetje lullig, maar ik heb het dan over spellen die je niet ziet bij abonnementsdiensten of affiliate websites. Om een voorbeeld te geven moet je hier even naar kijken: http://www.youtube.com/watch?v=-AFUK4oIgFk. Dit soort games zie je nergens en dat maakt mijn site uniek :) Ik zal de details besparen, maar er is een reden waarom affiliate en abonnementsdiensten dit soort games niet kunnen aanbieden. Alleen via een onafhankelijk platform is dit wel mogelijk en dat maakt mijn site redelijk uniek.

 

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt zeker niet lullig maar de hardst schreeuwend (Lees: Jamba e.d.) winnen vaak toch de strijd tegen kwaliteit. Een snel rekensommetje leert al gauw dat je zo'n 45 'games' moet verkopen per dag om kiet te spelen. Je zult minstens 100 per dag moeten verkopen om een fatsoenlijk inkomen te genereren.

 

Heb persoonlijk echter mijn twijfels bij dit concept, vooral omdat het al zoveel geld heeft gekost en niets heeft opgeleverd. Voordat je aan zo'n BBZ krediet begint moet je je echt afvragen of je hiermee verder wilt gaan. De reden van 'kwaliteit' is marketingtechnisch niet genoeg.

www.bruinsmareclame.com voor een helder idee.

Link naar reactie
  • 1
Je bedoelt Adwords? Lijkt mij een vrij dure optie voor iets dat 1,33 per transactie oplevert. Weet je wat de kosten per click zijn en heb je cijfers over de daadwerkelijke conversie van clicks naar koop?

 

-misschien offtopic, sorry- maar deze opmerking trekt mijn aandacht. Wij lopen hier ook steeds tegenaan. Norbert, wat vind jij een acceptabele CPC in verhouding met een bruto marge voor belasting van pak hem beet € 7,50 ex btw per verkocht artikel?

 

Wij zijn goed gepositioneerd in de gratis zoekresultaten, maar betalen ook een bump aan AdWords en krijgen niet inzichtelijk waar de omzet nu echt vandaan komt.

Link naar reactie
  • 0
Norbert, wat vind jij een acceptabele CPC in verhouding met een bruto marge voor belasting van pak hem beet € 7,50 ex btw per verkocht artikel?

 

Sorry, ben een absolute leek op dit gebied, maak zelf geen gebruik van adwords Maar er zijn op dit forum genoeg Adwords experts actief die wellicht hierop kunnen reageren . Anyone?

Aan de andere kant kan ik als bedrijfseconoom wel rekenen, vandaar mijn eerdere opmerking. Met CPC kan ik echter niet zo veel: je zult toch enige indicatie moeten hebben hoeveel clicks ook daadwerkelijk tot een transactie leiden?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Is met google analytics toch eenvoudig na te gaan?

 

Top! we hebben nu een betaalde statistieken systeem, die ziet niet of iets vanaf adwords komt, of direct :-[

 

Maar dat systeem zetten we nu heeeel snel buiten, ik ga zelf Google Analytics erin zetten, thanks :)

Even in verdiepen en het gaat prima.

 

Je kunt doelen instellen, bijvoorbeeld bijhouden hoeveel verkoopconversies er plaatsvinden (als je een "bedankt voor uw bestelling" pagina hebt, dan is het een conversie als een klant op die pagina komt, dan heeft hij namelijk besteld).

Door nu de koppeling op te zoeken tussen "verkeersbronnen" in GA en je bereikte doel weet je in een oogopslag hoeveel bestellingen je hebt via de organische zoekresultaten, via eventuele links vanaf andere sites en via Adwords campagnes/Yahoo campagnes etc.

 

*excuseert zich voor afdwalend draadje*

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 1

-misschien offtopic, sorry- maar deze opmerking trekt mijn aandacht. Wij lopen hier ook steeds tegenaan. Norbert, wat vind jij een acceptabele CPC in verhouding met een bruto marge voor belasting van pak hem beet € 7,50 ex btw per verkocht artikel?

 

Wij zijn goed gepositioneerd in de gratis zoekresultaten, maar betalen ook een bump aan AdWords en krijgen niet inzichtelijk waar de omzet nu echt vandaan komt.

 

Belangrijker nog dan de CPC is het gebruik van de juiste zoekwoorden. Ik ken een webdesigner die toonde ze advertentie met alleen als zoekwoord 'website'. Hij was bergen geld kwijt, zonder dat hij waardevolle bezoekers binnen kreeg. Je moet zorgen dat de mensen via Adwords op je website komen, ook daadwerkelijk interesse hebben om wat te bestellen.

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt Adwords? Lijkt mij een vrij dure optie voor iets dat 1,33 per transactie oplevert. Weet je wat de kosten per click zijn en heb je cijfers over de daadwerkelijke conversie van clicks naar koop?

 

-misschien offtopic, sorry- maar deze opmerking trekt mijn aandacht. Wij lopen hier ook steeds tegenaan. Norbert, wat vind jij een acceptabele CPC in verhouding met een bruto marge voor belasting van pak hem beet € 7,50 ex btw per verkocht artikel?

 

Wij zijn goed gepositioneerd in de gratis zoekresultaten, maar betalen ook een bump aan AdWords en krijgen niet inzichtelijk waar de omzet nu echt vandaan komt.

 

Je kunt kosten ook drukken door gespecificeerde zoektermen te gebruiken, dit verhoogt de conversie (zoekwoord heeft echt te maken met het kopen van een product) en verlaagt de kosten per klik.

 

Edit: zie nu pas reactie op pagina twee, maar meer gespecificeerde zoektermen gericht op verkoop kan de conversie aanmerkelijk verhogen dus.

www.bruinsmareclame.com voor een helder idee.

Link naar reactie
  • 0
Het klinkt zeker niet lullig maar de hardst schreeuwend (Lees: Jamba e.d.) winnen vaak toch de strijd tegen kwaliteit. Een snel rekensommetje leert al gauw dat je zo'n 45 'games' moet verkopen per dag om kiet te spelen. Je zult minstens 100 per dag moeten verkopen om een fatsoenlijk inkomen te genereren.

 

Heb persoonlijk echter mijn twijfels bij dit concept, vooral omdat het al zoveel geld heeft gekost en niets heeft opgeleverd. Voordat je aan zo'n BBZ krediet begint moet je je echt afvragen of je hiermee verder wilt gaan. De reden van 'kwaliteit' is marketingtechnisch niet genoeg.

 

Ik ga er niet vanuit dat ik zoveel games als Jamba ga verkopen, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. 100 Games per dag verkopen lijkt misschien veel, maar dit valt best mee. Vergeet niet dat ik de games wereldwijd kan aanbieden en dat er meer telefoons dan mensen op deze aardbol zijn. Ik verkocht er al 24 per dag en ik heb de site nooit kunnen promoten. Om een indicatie te geven, gamemobile.co.uk verkoopt miljoenen van die spellen per jaar (http://www.prweb.com/releases/2004/6/prweb132649.htm). Persoonlijk zie ik niet in waarom mensen liever bij Jamba games gaan downloaden alleen omdat zij het hardst schreeuwen. Zelf vindt ik al die reclame spam van Jamba erg irritant en ik denkt niet dat mensen zitten te wachten op 4 van die spellen per maand via een abonnement, maar goed dat is mijn mening :)

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 95% van de mobiele games ook niet zo snel zal downloaden, maar er zijn ook een hoop spellen die ik, als rasechte gamer, zelfs nog best leuk vindt. Probleem is alleen dat je de echte leuke games, maar zelden kan vinden bij een Jamba bijvoorbeeld. Maar hoe dan ook, er is een enorme markt voor mobiele games als je nagaat dat er in 2007 wereldwijd voor 5 miljard aan mobiele games zijn verkocht.

 

Wie de spellen precies downloaden is nog steeds niet helemaal helder, maar ik merktte dat er zeer veel (meisjes)/ vrouwen de spellen bestelden. Daarnaast zijn er ook een heleboel van die echte retro games die weer 30+ ers zullen aanspreken. Hier zijn natuurlijk wel een hoop onderzoeken naar gedaan, maar de uitkomsten liggen behoorlijk uiteen. Er wordt zelfs gespeculeerd dat vrouwen van 40+ die spellen massaal downloaden.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Perry. Ik heb een spelletje op m'n telefoon dat er bij aanschaf al op zat en dat speel ik, nou, 1x per 3 maanden? Het heet Magic Sushi en is een soort van drie op een rij. Met reactiesnelheid erbij. Dat kun je net met je pennetje bedienen, maar verder... Bedienen van spelletjes via het toetsenbordje... duh... da's nix. Vind ik dan he?

 

Met je vervolg opmerking raak ik de draad een beetje kwijt: retro games en dan mobile. Zijn dat nou spelletjes voor op je mobiele telefoon, of op je mobiele game computer, zoals Nintendo DS?

En je opmerking over mobile games met de totaalomzet, is dat spellen voor mobiele telefoons, of ook die van de DS'sen erbij?

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.