• 0

Communicatiekundige als privé chauffeur

Over een maand ben ik, als het goed is, afgestudeerd en kan ik eindelijk fulltime aan de slag om zelfstandig inkomsten te generen als communicatiekundige. Naast de tijd die ik bezig ben voor verschillende opdrachtgevers wil ik ook graag concepten opzetten die ik zelf heb bedacht. (Je bent zelfstandig of what ;) )

 

Eén daarvan heeft in eerste instantie helemaal geen betrekking op het communicatievak. Als deel van de strategie zal ik eerst enkele mensen moeten vervoeren als privé chauffeur. Zo kan ik even babbelen met de personen die ik moet spreken om een hoger doel te kunnen dienen en om enkele euro's bij elkaar te sprokkelen.

 

Het klinkt misschien wat knullig maar dat is het in eerste instantie ook. Ik wil met een boodschap komen als "van niets, iets maken" en dan moet je ergens beginnen...

De vraag is alleen...: Mag ik zomaar iemands chauffeur zijn? En hier dan ook een factuurtje voor uitschrijven?

 

Ik wil geen vervoersbedrijf beginnen en men hoeft ook niet te verwachten dat ik "The Transporter" ben met certificaten en skills etc. maar laat me je wel van A naar B brengen (voor een keertje).

 

Heeft iemand een "yes' of een "no" voor mij? Als deze post niet op de juiste plaats staat, mij excuus.

Bij voorbaat dank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Weer wat geleerd! Kende dat helemaal niet maar het is dus illegaal is om zomaar mensen op de pikken van straat en dan voor een prikkie te vervoeren.

 

Dan ga ik het nog bonter maken...stel dat ik nou aan grote bazen vraag of ik ze in hun auto naar de volgende meeting mag brengen... naah, neej laat maar zitten, haha dat wordt niks.

 

Mocht iemand nog uitsluitsel kunnen geven over het wel of niet nodig hebben van vergunning voor die ene keer dat ik mensen vervoer (voor geld), dan hoor ik het graag.

 

Thnx anyway!

Link naar reactie
  • 0

Noem het carpoolen in plaats van prive-chauffeur zijn.

Misschien is dat een idee! Maar hoe ziet het verdienmodel van carpoolen er dan uit? Dat gaat toch met 'gesloten beurzen'?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Je wil dus gaan netwerken en voor dit doel chauffeur "spelen". Lijkt mij helemaal geen verkeerd idee. Tenslotte worden beide partijen er beter van.

 

Ik neem aan dat je helemaal up to date bent met de literatuur en de laatste inzichten op het gebied van communicatie. Als je nu een directeur belt en je biedt hem aan dat je tijdens de autoritten graag deze inzichten met hem wil delen, zal er best iemand zijn die daar grote interesse in heeft. Wellicht zit er zelfs een baan in als het klikt.

 

Ik zou het dus gewoon proberen. Er zijn hier een paar netwerkdeskundigen (bijv. Annedien) dus je zou haar kunnen vragen wat ze er van denkt.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn idee om "van niets, iets te maken". Een heel stom zinnetje maalt al maanden door m'n hoofd naar aanleiding van toekomstbeelden die ik nu als zelfstandig ondernemende young professional heb.

Met "Young Professionals are driven" wil ik laten zien dat een "young professional" als ik, zelfstandig van niets, iets kan maken.

 

Bijv. beginnend met het feit dat ik zelf helemaal nog geen auto heb en er voor wil zorgen dat ik volgende zomer wel met een eigen auto'tje op vakantie kan.

 

Zijn van die eenvoudige dingen maar als het even kan gooi ik er een schepje bovenop en moet het een auto'tje worden die met een factor "?zoveel?" "groener" is geworden door innovatieve technieken die nu al voorhanden zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg er een beetje een gevoel van wat ik ook krijg als ik een serveerster uit Los Angeles hoor zeggen dat ze eigenlijk actrice is...

 

Ik heb mijn overbuurman even zijn mening gevraagd, hij heeft een VIP Drivers bedrijf. Zijn commentaar hierop:

 

Vergeet niet dat jouw opdrachtgever met een reden een privéchauffeur inhuurt. Hij wil zich namelijk voorbereiden op die belangrijke Q3 vergadering, mensen terugbellen die door zijn PA zijn afgehouden, of stomweg eindelijk even die Financial Times lezen. Als comunicatiedeskundige moet jij toch wetend dat jouw opdrachtgever met een totaal andere mindset in de auto zit dan om met jou over het communicatievak te praten -je weet wel, umfelt (RO).

 

Daarnaast zoekt jouw opdrachtgever een professional. Eentje die van tevoren de ritten heeft uitgestippeld, weet waar er wegwerkzaamheden zijn, de knelpunten van de route heeft geïnventariseerd, die weet op welke stukken er eventueel tijdwinst is te behalen als de vergadering iets uitloopt, die terwijl hij in vergadering zit de auto nog even oppoetst, de tank vast vol gooit, het AD en FD klaarlegt op de achterbank, en twee koele flesjes Spa Blauw in de cooler heeft kaarstaan, het restaurant belt dat meneer eerder zal arriveren voor de lunch zodat ze in de lounge vast een zithoekje vrij kunnen houden en die heel subtiel de nieuwste Norah Jones op de audio laat klinken omdat hij anticipeert op de agenda van volgende week waar een rit naar de Heineken Music Hall op het programma staat.

 

En dat staat dan nog los van de rijvaardigheidstrainingen defensief rijden, anti-hijack trainingen, formatie rijden met volgauto's, importeurstrainingen om naadloos van een S-Klasse in een 7-Serie of een XJ Souvereign te kunnen stappen

 

Ja echt een baantje wat je er even bij doet als opstapje naar je vak waar je al acht jaar voor gestudeerd hebt.

Link naar reactie
  • 0

Wie schreef hier nog pas geleden. "Begin nu eens met het kijken naar de mogelijkheden ipv de moeilijkheden."

 

Natuurlijk heb je gelijk voor wat betreft de toppers. Die gaan zeker niet voor een starter aan het stuur. Maar ik ken heel veel directeuren van middelgrote bedrijven die gewoon zelf in de auto stappen. Vaak hebben ze zelfs nog nooit nagedacht over een auto met chauffeur. Voor hen is het wel dus tijdsbesparing want ze kunnen rustig de stukken doornemen, de krant lezen en tussendoor een praatje maken met de chauffeur. Mits die natuurlijk wat te vertellen heeft.

 

Winn Winn dus. (mooie website trouwens!)

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast zoekt jouw opdrachtgever een professional. Eentje die van tevoren de ritten heeft uitgestippeld, weet waar er wegwerkzaamheden zijn, de knelpunten van de route heeft geïnventariseerd, die weet op welke stukken er eventueel tijdwinst is te behalen als de vergadering iets uitloopt, die terwijl hij in vergadering zit de auto nog even oppoetst, de tank vast vol gooit, het AD en FD klaarlegt op de achterbank, en twee koele flesjes Spa Blauw in de cooler heeft kaarstaan, het restaurant belt dat meneer eerder zal arriveren voor de lunch zodat ze in de lounge vast een zithoekje vrij kunnen houden en die heel subtiel de nieuwste Norah Jones op de audio laat klinken omdat hij anticipeert op de agenda van volgende week waar een rit naar de Heineken Music Hall op het programma staat.

 

Wouw! Kan ik jou inhuren als chauffeur? :)

Link naar reactie
  • 0

@Maarten: Nee, helaas. Maar ik kan je het nummer van mijn overbuurman wel geven ;-)

 

@Hans: Ik ben het helemaal met je eens om te denken in mogelijkheden. Maar om die mogelijkheden te benutten via een totaal ander vakgebied komt wat zinloos op mij over. Mogelijkheden? Wat dacht je van het publiceren van je visie en vakkennis op je eigen blog, daarmee voldoende publiek voor een reeks boeken, lezingen geven over jouw concepten en hoe je daar toe komt, artikelen schrijven voor Marketing Tribune, Management Team, Sprout, De Zaak, Bizz etc.

 

Voordeel: je bouwt autoriteit, naamsbekendheid, credibility, netwerk, en draagvlak op voor je uiteindelijke concepten die je in de markt wil zetten. Lijkt me een veel logischer weg te bewandelen...

Link naar reactie
  • 0

Boeiend draadje maar ik blijf met een vraag zitten.

 

WAT IS IN HEMELSNAAM EEN COMMUNICATIEKUNDIGE?

 

Karen (een jaartje of 21 van school af en soms belabberd communicerend - had er misschien mee te maken dat de laatste school in Haarlem stond)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

@Ruben: Geweldig hoe je het vak van prive-chauffeur beschrijft!

 

Een aantal jaar geleden werd op school reclame gemaakt voor een bedrijf(je) dat de ideale bijbaan aanbood. Als je je rijbewijs had was het de kans van je leven want je kon namelijk de top van het bedrijfsleven ontmoeten door hun rond te rijden in mooie auto's. Jammer dat ik net 18 was en je minimaal 3 jaar rijervaring moest hebben. Valet parking was een optie...maar dan spreek je de bazen niet zo eenvoudig... (toen maar naar de KvK :))

 

Respect voor VIP/Privé chauffeurs het lijkt me een fantastisch beroep! Als ik nog eens een uitdaging zoek (anders dan het ondernemerschap) zal ik de trainingen en cursussen volgen en chauffeur worden.

 

Maar dat geheel terzijde aangezien ik een concept(je) heb bedacht waarvoor ik gewoon wat mensen moet spreken die a): geld kunnen/willen investeren en b:) dus die tijd hebben en mij als young professional het vak van communicatiekundige laat uitvoeren.

Dat ik daarvoor van A naar B rijd in een 500tje of een Q7 maakt voor het concept niets uit. Liever eerst de Kadet om vervolgens te werken tot de Lambo (vor muh eiguh).

Als het maar met rijden te maken heeft omdat het mij juist gaat om dat "Young Professionals are driven".

 

Ik zat zelfs te denken: Ik kan ook gaan treinen met de bazen. Als student heb ik hier jarenlange ervaring mee (en het is zo slecht nog niet) en dan werk ik direct aan dat stukje groenheid waar het tegenwoordig alleen maar over gaat (en dat vind ik minstens zo belangrijk).

 

Een leuke discussie zo, dank voor de comments.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
werk ik direct aan dat stukje groenheid

 

Ik hoop van harte dat een afgestudeerd communicatiekundige "dat stukje groenheid" als subtiele ironie bedoelt ::)

Een "stukje" staat op mijn communicatie-ergernis-top-10 net "een stukje" onder de ultieme gruwel van "ik heb zoiets van.."

 

(enig juiste gebruik: "wat een leuke houten giraffe mevrouw. Ik heb zoiets van brons")

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Tot op heden zie ik in je verhaal alleen dat dure woord voor schoolverlater voorbij komen, wie je bent en waar je voor staat is mij nog steeds niet duidelijk.

En om nog maar even wat meer zout in de wond te wrijven, als je wilt gaan ondernemen had je naar mijn idee al lang in een Schiphol taxi gereden, lang niet elke CEO wordt door auto met chauffeur opgehaald dus daar liggen je kansen als je in contact wilt komen met dat soort mensen.

De vraag blijft , waarom is jouw verhaal de moeite waard om aan te horen ? Of blijf je maar doorgaan over jonge schoolverlaters en hun zogenaamde drive.

Link naar reactie
  • 0

 

vind opzich je uitgangspunt prima, het in contact komen met "hogergeplaatsten" om zo tot zaken te komen. denk echter niet dat het chaufeur zijn daartoe een goed middel is.

 

zoals eerder genoemd laten mensen zich rijden, om op die manier tijd over te houden voor andere dingen. niet om uit het raampje te gaan zitten kijken en een gesprekje aan te knopen.

 

als ik jou was zou ik de droom om in grote auto's te mogen rijden laten rusten tot je er zelf een kan betalen en een andere manier van contact zoeken. als communicatie expert zou je dat toch moeten lukken!

 

mvg,

A. Hendriks

Link naar reactie
  • 0

@Norbert: "in principe" kun je het wel beschouwen als subtiele ironie, wat betreft dat stukje groenheid.

 

@Karen: Hoe kan ik mij het beste betitelen/beschrijven als ik boeken heb gelezen, toetsen gemaakt, en fictieve projecten ruim voldoende heb weten te voltooien? M'n papiertje moet ik volgende maand nog binnen zien te halen en ervaring heb ik dus niet echt.

 

@Merkava: Een job bij Schiphol taxi, kan. Genoeg manieren op een elevator pitch te doen. Verticaal of horizontaal verplaatsen doet er niet toe. Het vereist denk ik een andere aanpak dan die tot nog toe is omschreven. Het concept kan ik moeilijk in dit draadje uitschrijven al is de wens eenvoudig te schetsen.

Breng een aantal invloedrijke/belanghebbende bij elkaar en creëer iets goeds voor onze lieve aardbol. (Wie wil dat nou niet?). "Gedreven" zoals ik ben, zou ik het concept willen opbouwen waardoor ik volgend jaar een kleine auto kan rijden die groener is dan ooit te voren. Uiteraard zullen mijn vaardigheden als communicatiekundige van pas komen om het gehele project en eindresultaat onder de aandacht te brengen. Het eindresultaat en de publiciteit zal denk ik voldoende zijn om menig CEO even naar mij te laten luisteren.

 

Knullig he?...net zoals ik beschreef toen ik deze vraag/discussie startte.

Any comments, laat maar horen hoor. Ik ben benieuwd!

 

EDIT:

@Hendriks: Het gaat mij overigens echt niet om de mogelijkheid om in mooie auto's te rijden hoor.

 

@RedGeo: Heb je een auto en ben je bereid om naar een concept van een broekie te luisteren?

Link naar reactie
  • 0

@RedGeo: Heb je een auto en ben je bereid om naar een concept van een broekie te luisteren?

 

Ja hoor. Maar....

 

Ben ik je doelgroep? ;) (freelancer, kleinschalig, erg specialistisch, geen mooie auto, wel internationaal aanzien)

 

Het wordt me nog niet helemaal duidelijk of je op zoek bent naar mensen om je idee aan te vertellen en dan feedback te krijgen, of mensen die ook in staat zijn om eventueel een investering te doen in je idee. Verder moet je het natuurlijk ook wel zo zien te regelen dat je passagier uit min of meer de juiste markt komt. Je idee kan nog zo goed onderbouwd zijn en perfect in elkaar zitten, maar als het buiten mijn vak- en interessegebied valt kan ik er niet zo veel mee en ben ik ook niet de juiste persoon om het aan te vertellen (zeker niet als je meer dan alleen feedback zoekt)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

@Karen: Hoe kan ik mij het beste betitelen/beschrijven als ik boeken heb gelezen, toetsen gemaakt, en fictieve projecten ruim voldoende heb weten te voltooien? M'n papiertje moet ik volgende maand nog binnen zien te halen en ervaring heb ik dus niet echt.

Communicatieadviseur lijkt mij de lading beter te dekken. Deskundige noem je jezelf pas *nadat* anderen hebben aangegeven jou als deskundige te zien.

 

Wil je je als communicatieadviseur tot deskundige ontwikkelen, dan is het misschien te overwegen te zorgen dat je de markt die jij wilt bedienen van binnenuit leert kennen. Wanneer je bijvoorbeeld een jaartje als autoverkoper hebt gewerkt, kun je veel beter de directie van de autobedrijven adviseren over hun communicatiebeleid, omdat je niet alleen verstand hebt van communicatie, maar ook begrijp hoe en met welk doel zo'n organisatie functioneert.

Link naar reactie
  • 0

@Karen: Hoe kan ik mij het beste betitelen/beschrijven als ik boeken heb gelezen, toetsen gemaakt, en fictieve projecten ruim voldoende heb weten te voltooien? M'n papiertje moet ik volgende maand nog binnen zien te halen en ervaring heb ik dus niet echt.

 

Hallo Walter,

Ik heb geen mening over het niveau of wat dan ook van je opleiding, maar ik heb gewoon nog nooit van de term/titel/omschrijving communicatiekundige gehoord. Omdat ik graag bij de tijd blijf, dus mijn vraag wat dat is.

Iets in de telecommunicatie? In de marketing/communicatie? In de ICT? In de communicerende vaten? En bepaalde specialisatie ergens in? Of iets geheel nieuws?

 

Succes met afstuderen.

 

Karen (nog steeds benieuwd)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

@Karen: Een docente gebruikte die term. Mogelijk is zij zelf ooit eens zo betiteld. Hoe dan ook "adviseur" zal mijn status in dit geval beter passen. Leuk dat op deze manier de discussie ook levendig gehouden wordt :)

 

@StevenK: Ik heb jarenlang bij een grote autodealer gewerkt. Ik was dan geen autoverkoper maar met het bijbaantje kon ik wel alles goed observeren. Met collega's (directie afzijdig) kon ik de knelpunten goed bespreken maarja of de hulp van een poetsert wordt gewaardeerd...daar heb ik de directie goed genoeg voor geobserveerd.

 

@RedGeo: Gister dacht ik, nou ik gooi eens een idee in de groep. Er zijn inmiddels al behoorlijk want comments, van sommige ging ik glunderen en van enkele kreeg ik even een knauw. Dat is natuurlijk te verwachten als iedereen zijn mening mag uiten. Ik dank jullie voor de feedback die ik krijg en ja, RedGeo: Uiteindelijk hoop ik met concepten als deze natuurlijk inkomsten te genereren.

 

Uiteindelijk hebben jullie me op enkele punten gewezen waardoor ik denk dat het chaufferen niet als eerste in m'n strategie moet komen. Een optie die ik dan nu voorleg aan jullie (er mag geschoten worden):

Als ik zo meteen fulltime ga werken zal ik geld bij elkaar verzamelen om een kleine auto te kopen. Een occasion, zo klein als een oude mini (liefst een mooie oude mini).

 

Het bij elkaar verzamelen van geld kan door:

[*]uurtje-factuurtje voor werkzaamheden opdrachtgevers

[*]adverteerders krijgen een mooie plaats op de website van "YPad"

[*]m'n laptop wordt bestickerd met logo's van de adverteerders (ik reis tot nog toe met de trein en kan dan goed werken met de draagbare computer en veel mensen in de 2e klas zien het LapBoard)

[*]advertentiepakket wil ik graag uitbreiden door zoveel mogelijk flanken van de toekomstige auto ter beschikking te stellen voor logo's/ads van belanghebbende/adverteerders die toekomst zien in de ontwikkeling van:

 

...duurzame mobiliteit...

zomaar wat vragen

[*]Wat doet het met m'n mini en het milieu als je een zonnepaneel in het dak(je) plaatst?

[*]Is het realiseerbaar om de benzinemotor te vervangen door elektromotor?

[*]Kan de auto nog beter afgesteld worden waardoor deze nog zuiniger is (en misschien een heel klein beetje van z'n topprestaties moet missen)?

[*]Of ligt het echt niet aan de automobielenindustrie en zijn de mogelijkheden gewoon niet realiseerbaar voor fabrikanten omdat externe factoren een dusdanige rol spelen.

 

Wat het laatste punt betreft, daar heb ik echt geen kijk op. Gewoonweg te weinig ervaring maar wellicht willen andere hun inzichten met mij delen of/en moet er toch echt gepraat worden in de "carpoolauto's". Maarja, wie ben ik...

 

Ik ben echt geen activist of zo, maar zou het wel geweldig vinden om met een knullig project als deze, iets op te kunnen bouwen voor mezelf en andere. En al lukt het me alleen maar om die groene mini op m'n stoep te krijgen, zou dat niet al een fantastisch statement zijn? Waarschijnlijk zijn wel meer mensen met dit idee bezig maar als het lukt om dit allemaal te betrekken tot dat ene kleine autootje...

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.