• 0

Eigen luchtvaartmaatschappij

Hallo ondernemers (in spe) of wat voor mooi werk je dan ook doet,

 

Als eerst zal ik me even voorstellen:

 

Ik ben een jongen van 15 jaar en doe nu HAVO en zit in het 4e jaar. Later wil ik het liefst zakenman worden van een luchtvaartmaatschappij. Maar ik wil niet meteen beginnen met een luchtvaartmaatschappij maar eerst een reisbureau opstarten.

 

Dit zijn mijn plannen:

 

1. HAVO afronden

2. HBO (Bedrijfseconomie?) studeren

3. Reisbureau opstarten of eerst werken

4. Als alles goed gaat wil ik graag mijn eigen luchtvaartmaatschappij starten.

 

Hier mijn vragen:

 

1. Is Bedrijfseconomie een goede keuze om te studeren?

2. Wat kan ik in mijn vrije tijd het beste gaan doen?

3. Wat zouden jullie mij aanraden?

 

Als eerst, heel erg bedankt Higherlevel.nl dat ik een bericht zoals dit mag plaatsen en alvast heel erg bedankt voor de mensen die mij willen helpen.

 

Gegroet,

Corendon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

...

Ik ben een jongen van 15 jaar en doe nu HAVO en zit in het 4e jaar. Later wil ik het liefst zakenman worden van een luchtvaartmaatschappij. Maar ik wil niet meteen beginnen met een luchtvaartmaatschappij maar eerst een reisbureau opstarten.

...

 

Kijk, DAT is nog eens groot denken! Mooi!

 

Ik denk dat je aanpak goed is voor wat betreft je opleiding. Een andere mogelijkheid: word piloot, en begin een eigen 1 persoons vracht / passagiersvervoer bedrijf met 1 vliegtuig (of helikopter?). Als dat goed gaat, kun je gaan uitbreiden, investeren in exra vliegtuigen en piloten.

 

Probleem is wel, hoe je dit ook aanpakt, dat je altijd wel een hoop geld nodig hebt. Investeren in vliegtuigen vraagt aardig wat kapitaal. Dus als je eerst een hoop geld kunt verdienen met een ander eigen bedrijf is dat misschien makkelijker.

 

Een reisbureau lijkt me minder. Er is een aardige 'shake out' geweest met de opkomst van internet, iedereen kan steeds makkelijker alles zelf boeken. Dus of een nieuw reisbureau nog veel voet aan de grond krijgt?

 

Zorg ook dat je bijbaantjes / vakantiewerk vindt op een vliegveld of bij een luchtvaartmaatschappij om van binnenuit te leren hoe dingen in de praktijk gaan.

 

In ieder geval veel succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Met de juiste richting HAVO kun je de vliegerselectie bij de Koninklijke Luchtmacht doen, daar kun je tegenwoordig ook voor grotere kisten je brevet halen op kosten van Hare Majesteit. Dus inderdaad, maak je HAVO af en misschien kun je daar beginnen?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Op Kosten Hare Majesteit??????? Het is een rondje van jou, mij en de rest van werkend Nederland zal je bedoelen! ;D

 

Maar alle gekheid op vleugels; het is inderdaad wel een zeer kostenefficiënte oplossing zolang je niet naar één van de brandhaarden in de wereld wordt uitgezonden. Dan zou het wel eens de ultieme prijs kunnen zijn die je hebt moeten betalen voor je brevetje...

Link naar reactie
  • 0

Klopt, maar laat ik nu weten wie de schietstoelen onderhoudt (heb ik zelf jaren gedaan) dus hij is in goede handen. ;) Enne, hij moet eerst nog effe door de keuring, is mij indertijd op een haar na niet gelukt. Misschien maar beter ook.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Voor de goede orde,

 

In 1968/69 was ik de controler van de toen opgerichtte NLM en KLM-Noordzeehelicopters. Wat bij me is blijven hangen is dat een Nederlandse Luchtvaarbedrijf een (ex) Luchtmachtpiloot niet in dienst mocht nemen. Ik vermoed, dat dat deze overeenkomst de bedoeling had, dat de luchtmacht geen piloten zou opleiden voor de KLM. Of het ondertussen nog van kracht is weet ik niet. Maar toen mocht het (al 30 jaar) niet meer. Of er een (ex) Luchtmachtpiloot voor zichzelf kon/kan beginnen weet ik niet. Je kunt stellen, dat hij dan ook voor een NL Luchtvaart mij gaat werken - als in NL geregistreerd.

 

Sorry Corendon, ik zal jonge mensen als jij niet snel aanmoedigen verre dromen te koesteren. Doe eerst waarvoor je momenteel staat. Ga niet gloeien door de lovende woorden, maar concentreer je op je taak van vandaag. Dan kom je er wel.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Beste Karel,

 

Ook even voor de goede orde: er is in de loop der tijd dan wel het e.e.a. veranderd. Ik heb de gehele jaren tachtig vorige eeuw (tot en met 1991) bij de luchtmacht gewerkt en ineens kon je in 1986 - vanwege het gebrek aan vliegers - ook met MTS en als reeds actief dienend militair naar de vliegerfunctie solliciteren. Nu zijn die regels nog verder versoepeld, want de behoefte is alleen maar groter geworden (want ja, je kunt inderdaad uitgezonden worden) en dus is het pakket arbeidsvoorwaarden (studiemogelijkheden voor verkeersvlieger e.d.) nog aantrekkelijker gemaakt. Maar nogmaals: wel met diploma MTS, HAVO of VWO met het juiste vakkenpakket en ook nog even door de loodzware selectie zien te komen

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Hi Corendon,

 

Als je op zoek bent naar een inspirerend boek over het opstarten van (o.a.) een eigen vliegtuigmaatschappij moet je "Richard Branson over Richard Branson" maar eens lezen. Hierin vertelt hij hoe hij "tussen neus en lippen door" zijn eigen vliegtuigmaatschappij oprichtte toen hij eens een paar uur vertraging had op een vliegveld. Geen zin om nog langer te wachtten, pakte hij de telefoon en charterde ter plekke een boeing om hemzelf en zijn gestrandde mede-pasagiers weer thuis te krijgen. En zie: Virgin Atlantic was geboren!

 

Veel succes en vooral doorzetten!

 

Grt,

 

Bjorn

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

Het pilotenaanbod maakt dus kennelijk een sinus-beweging. Op een dag vloog ik (15 jaar geleden?), met een piloot als purser. Hij was als piloot aangenomen bij de KLM - (een ex-klasgenoot van mijn zoon!), maar kon niet vliegen door pilotenoverschot. Hij werkte toen als purser - met het bijkomstige voordeel - dat hij tevens ging leren wat een passagier is.

 

Karel,

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ja, iedereen heel erg bedankt! Ik hoef helemaal niets te horen over de geschiedenis van de luchtmacht of wat de toelatingseisen zijn. Zelf heb ik het een en andere gepuzzeld en weet er dus ook aardig wat van. Het maakt me niet uit of het dromen zijn of niet, of je ze kan waarmaken of niet, ik wil weten hoe je het er beste kan komen en op welke manier! Na hard werken bereik je je maximale vermogen en hoop je dat je dat niveau kunt vasthouden. Dat maximale wil ik uit mezelf halen, en zo mijn eindstreep halen.

De meesten hier zullen zeggen of de maximale vermogen van mij wel dat niveau van een topman aan kan, zelf geloof ik van wel, want ik voel het gewoon. Ik ben iemand die niet stilstaat bij een droom maar het ook probeert waar te maken. Ik hoop dat ik hier nog meer behulpzame reacties te horen krijg.

 

Alvast heel erg bedankt,

 

Gegroet,

Corendon

Link naar reactie
  • 1
Ik ben iemand die niet stilstaat bij een droom maar het ook probeert waar te maken.

 

That's the spirit. Aan drive ontbreekt het je duidelijk niet, Bedenk dat er maar een paar dingen echt belangrijk zijn in ondernemerschap": dat zijn focus, drive, focus, visie, focus, lef, focus en last but not least focus (en vooruit Kees: geld is ook wel handig, maar wie het voorafgaande goed gebruikt komt ook wel aan geld)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hier mijn vragen:

1. Is Bedrijfseconomie een goede keuze om te studeren?

2. Wat kan ik in mijn vrije tijd het beste gaan doen?

3. Wat zouden jullie mij aanraden?

Ik hoop dat ik hier nog meer behulpzame reacties te horen krijg.

 

ad 1. Ja, lijkt me wel, of CE (eigen bedrijf = immers winst maken)

ad 2. Wat doe je nu het liefst?

ad 3. Go for it! Je lijkt het vrij duidelijk op het netvlies te hebben, dus als je je doel helder hebt, heb je 'focus', zoals Norbert zegt en dan wordt de weg ernaar toe vanzelf steeds duidelijker.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Mijn welgemeende advies:

 

Als je je HAVO aan het afronden bent, komt er ook een periode van bezinnen op de studie die je er eventueel achteraan wilt doen. Jou hier zo 'één, twee, drie' een studierichting adviseren, vind ik niet verstandig, dat bepaal je namelijk zelf op basis van jouw ambities. Neem bijvoorbeeld Daniël Ofman, hij is een bekende in de coachingwereld, maar van oorsprong is hij ingenieur; zo ken ik ook een bioloog, die al jaren een bureau in dataverwerking heeft en ondergetekende was werkzaam in de vliegtuig- en wapentechniek, vervolgens in de casinobranche en is nu werkzaam in organisatie- en managementadvies. Kortom, een balletje kan - ook qua opleidingsrichting - raar rollen.

 

Wat jij volgens mij nodig hebt, is voor jezelf duidelijk krijgen wat je ambities zijn, dus ga de komende tijd een ambitieplan uitwerken, stel jezelf regelmatig de vragen: 'Wie ben ik?', 'Wat kan ik?', 'Wat wil ik bereiken?', 'Hoe ga ik dat bereiken?' en 'Wat heb ik daarvoor nodig?'

Schrijf alles op wat jou daarbij in het hoofd opkomt, en steek je licht op bij bijvoorbeeld opleidingsadviseurs, familie, vrienden, enz. Wat zij van jou vinden, is soms ook goed te weten. Op een gegeven moment (kan best wel en tijdje duren en het moet een groot deel van je leven ook regelmatig worden bijgesteld) heb je een behoorlijk ambitieplan, waarmee je de weg naar je doel uitstippelt en dan vind je ook de benodigde opleiding wel.

 

Even een tip: het is jouw doel, jouw ambitie en het moet dus jouw plan zijn! Anderen kunnen je een spiegel voorhouden, maar waak voor de 'adviseurs' die steeds met 'Ja, maar...' op jouw ideëen reageren! Dat zijn meestal de mensen die allerlei bezwaren voor jou weten te bedenken om iets vooral niet te doen, dat kan soms ontmoedigend werken. Dus relativeer dat: Er zijn altijd 1001 redenen te bedenken om iets vooral niet te doen, maar die ene (jouw!) reden om het wel te doen, is de belangrijkste!

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Dag Corendon,

 

De Nationale Luchtvaartschool (www.NLS.nl) bood een aantal jaartjes geleden een opleiding tot verkeersvlieger (het grote brevet "frozen ATPL") in combinatie met een opleiding Airline Management. Dit gericht op vliegers die meer "achter de schermen" van een luchtvaartmaatschappij actief willen zijn. Ik kan op hun website alleen niets meer terugvinden hierover.

 

Er zijn voorbeelden te noemen waarbij voorafgaand aan het oprichten van een luchtvaartmaatschappij personen werkzaam zijn geweest als verkeersvlieger. Het kan namelijk een goed vast basisinkomen verzorgen i.c.m. met veel vrije tijd waardoor het mogelijk is om bijvoorbeeld binnen de maatschappij waar je werkzaam bent kennis en ervaring op te doen in de vele verschillende vakgebieden binnen zo'n organisatie.

 

Groeten,

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Grappig. Het is heel goed om jezelf grote doelen te stellen als je jong bent, maar dat betekent niet dat je nu al teveel over de details na moet denken. Hou die eigen luchtvaartmaatschappij in je achterhoofd, en ga iets studeren dat met luchtvaart te maken heeft. Mensen met inhoudelijke kennis komen altijd verder dan managers die geen verstand van zaken hebben. Ik zou in Delft luchtvaarttechniek gaan studeren, en je vliegbrevet halen, en in de avonduren een MBA erbij.

 

Maar misschien wil je als je 21 bent wel wat anders :-)

Ik ken een jongen die toen hij 8 was besloot dat hij dokter wilde worden. Toen hij 18 was, wilde hij dat nog steeds, hij had inmiddels aardig wat medische literatuur verzameld. Maar zes maanden voordat de studie zou beginnen besloot hij dat hij natuurkunde ging studeren. Misschien gaat hij ondernemer worden, niet minder leuk dan dokter, maar wel anders.

 

Ik zou trouwens wel VWO gaan doen naa de Havo. Havo is niet een goede voorlopleiding voor latere studies. Daarna kun je op academisch niveau een opleiding doen, ook altijd beter dan HBO.

Link naar reactie
  • 1

Daarna kun je op academisch niveau een opleiding doen, ook altijd beter dan HBO.

Nou, altijd beter?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

Ik ben het met de meeste reacties eens maar wil nog wel even kwijt dat het worden van piloot misschien helemaal niet zo slim is. Een goede vriend van mij is een tijd lang de CEO van een grote vliegtuigbouwer geweest, zijn medewerkers probeerde hem altijd de cockpit in te krijgen en daar bedankte hij iedere keer voor. Toen ik hem vroeg waarvoor hij niet wilde vliegen (ik kon me niet voorstellen dat hij vliegangst zou hebben) zei hij: Als ik verliefd zou worden op het vliegen wordt het moeilijker om zware beslissingen te nemen.

 

Wat je droom in de toekomst ook mag zijn, als je als ondernemer aan de slag gaat is het handig om te onthouden dat passie en zaken doen weldegelijk met elkaar te maken hebben (volgens mij kan je geen bedrijf opstarten zonder passie) maar passie en beslissingen is een heel gevaarlijke combinatie. Als je passie een luchtvaartmaatschappij starten is dan zou ik me concentreren op de zakelijke aspecten daarvan en niet zozeer het daadwerkelijke uitvoerende werk (vliegen).

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Nou, altijd beter?

 

Als je directeur van een luchtvaartmaatschappij wilt worden heb je een academische opleiding nodig, lijkt me.

 

 

 

Martin Schröder:

 

"Schröder ging het huis uit toen hij zeventien was. Hij werd jongste leerling-vliegenier bij de luchtmacht. Na de opleiding ging hij geld verdienen met het maken van reclamevluchten. ,,De eerste was voor de Donald Duck, boven Amsterdam...."

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.