• 0

Ook moeite met het maken van een omzetprognose voor je nieuwe bedrijf?

Hallo allemaal,

 

Het valt mij op dat er op dit forum regelmatig berichten verschijnen van starters die het moeilijk vinden om omzetprognoses te maken voor hun nieuwe bedrijf. Toch is een geloofwaardige inschatting van de omzet noodzakelijk om geld los te krijgen van banken en andere financiers.

 

Ik heb het idee om een internetservice aan te bieden voor startende ondernemers waarop zij omzetprognoses kunnen aanvragen voor een nieuwe winkel of horecagelegenheid. Op de site voer je de postcode van de locatie in, de branche en het geplande aantal personeelsleden waarna een rekenmodel bepaald wat je kan verwachten aan klanten, marktaandeel en omzet op basis van de afstand tot klantenconcentraties en lokale concurrenten. Dit soort modellen wordt op dit moment veel gebruikt door banken en projectontwikkelaars om de omzet voor nieuwe winkels te bepalen maar de ontwikkeling ervan door gespecialieerde adviesbureaus kost vaak duidenzen euros. Mijn service moet betaalbaar zijn voor startende ondernemers.

 

Mijn belangrijkste vragen aan jullie, als startende ondernemers:

 

1. Is dit voor jullie een interessant/bruikbaar concept?

2. Indien ja, wat zou naar jullie mening een betaalbaar tarief zijn voor een dergelijke service?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zelf zit ik erover te denken om een reparatieservice op te zetten voor elektrische voertuigen, denk hierbij aan elektrische fietsen, sedgway's kleine elektrowagentjes.

Nu is er nog niemand die deze service levert (veel te high tech voor de fietsenmaker) en volgens mij gaat die vraag er zeker komen. Het is een extra voordeel om de eerste in de markt te zijn.

Ik zou niet weten wat ik voor jouw cijfers zou willen betalen, als starter heb ik niet echt liggende gelden om van alles en nog wat te proberen. Veel hangt af van de betrouwbaarheid van jouw rekenmodel en de resultaten.

 

Voor een kroeg, een supermarkt, kleding winkel enz is het redelijk makkelijk om met behulp van cijfers die beschikbaar zijn zelf een berekening te maken hoeveel potentiele klanten er in de buurt/dorp/stad/regio wonen. Als je het over de minder gangbare diensten en producten hebt wordt het een stuk lastiger lijkt mij om een betrouwbaar cijfer te genereren.

Link naar reactie
  • 0

De omzet van een klein bedrijf hangt ook van de persoon van de ondernemer af en van meer individuele factoren, zoals de samenstelling van het assortiment. Rekenmodellen voorzien hierin niet.

Bovendien is een omzetprognose maar een van de vele dingen die een starter moet uitzoeken.

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben erg benieuwd hoe accuraat deze modellen kunnen zijn kan je daar wat meer over vertellen? Is er al praktijkervaring met jouw model of moet dat nog ontwikkeld worden?

 

Wat meteen in mij opkomt is het idee om met dit model ideale locaties voor bepaalde winkels / horeca / dierenarts te laten uitrekenen en deze "green spot" informatie aan te bieden aan o.a. franchiseorganisaties. Als je het goed doet loop je heel snel binnen.

 

Dat er bijkomende factoren een rol spelen, zelfs een belangrijke, is evident maar ik zou als ondernemer/bank toch erg graag weten of de basis groen of rood is.

Link naar reactie
  • 0

Hé, een concullega - die zie ik niet vaak voorbij komen op dit forum!

 

Ik denk dat je concept zeker bruikbaar en interessant kan zijn voor de specifieke doelgroep die je noemt. De bezwaren die genoemd zijn en die je zelf ook wel kent als econometrist, zijn volgens mij geen belemmering, als je je klanten maar duidelijk maakt dat het een inschatting is en geen absolute waarheid.

 

Net als met kant en klare ondernemingsplannen zal de bank er (uiteindelijk) ook doorheen prikken als de omzetverwachting niet "uit de ondernemer zelf" komt. Een dergelijke omzetverwachting zou vervolgens door de starter moeten worden geplusd en gemind voor zijn specifieke situatie. Mooi zou natuurlijk zijn als je ook een evaluatie achteraf kunt doen en daarmee je modellen verbeterd (korting als men de evaluatie invult).

 

Qua kosten denk ik dat de meeste starters erg op het budget moeten letten, dus lijkt het mij dat het niet te duur mag zijn. Mijn eerste gevoel is dat het zo'n 99 euro per locatie mag kosten. Je kunt ook groeiende ondernemers het tool aanbieden en daar een hoger tarief in rekening brengen. Je winst zou je vooral uit de ondersteunende diensten kunnen halen, zoals advies bij grote projecten. Het is natuurlijk een prima promotie van je onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Een omzetprognose is geen moeite. Het komt eruit wat ik maar wil.

 

Nee, eerlijk, iemand te hebben, die eens meekijkt vanuit een ervaring van verschillende branches en modellen lijkt me handig. Natuurlijk hangt dit van alles af en is het wat moeilijker als er weinig goede data bestaat of het innovatief is. Maar voor een veilig en betrouwbaar klankboard met een andere kijk op de dingen zou ik wel enkele 100 Euro willen betalen. Ik ga toch doen wat ik wil. Maar als mijn voorspellingen met je advies wat overtuigender over komen, is dat waardevol. Succes!

 

 

You should never make predictions, especially about the future. (Samuel Goldwyn)

 

I never make predictions, I never have and I never will. (Tony Blair)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Ik heb het idee om een internetservice aan te bieden voor startende ondernemers waarop zij omzetprognoses kunnen aanvragen voor een nieuwe winkel of horecagelegenheid. Op de site voer je de postcode van de locatie in, de branche en het geplande aantal personeelsleden waarna een rekenmodel bepaald wat je kan verwachten aan klanten, marktaandeel en omzet op basis van de afstand tot klantenconcentraties en lokale concurrenten. Dit soort modellen wordt op dit moment veel gebruikt door banken en projectontwikkelaars om de omzet voor nieuwe winkels te bepalen maar de ontwikkeling ervan door gespecialieerde adviesbureaus kost vaak duidenzen euros. Mijn service moet betaalbaar zijn voor startende ondernemers.

 

 

Ik vind het een goed en bruikbaar idee, soms weet je als starter niet waar je allemaal rekening moet houden, en op zo'n manier dan zullen aspecten aan bod komen waar je wellicht niet bij hebt stilgestaan of stilstaat.

 

2. Indien ja, wat zou naar jullie mening een betaalbaar tarief zijn voor een dergelijke service?

ehm tussen 150 - en 250 euro?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.