• 0

DGA belastingen en btw

Wat voor belastingen dient een DGA te betalen behalve IB? Wat zou er dan van de 39.000/jaar uiteindelijk netto overblijven?

 

Het verhaal met de btw-onderneming (dga) snap ik ook niet helemaal. Dat de DGA geen btw mag factureren over zijn dga-loon lijkt mij toch logisch? Dan zou de bv de btw zowiezo terugkrijgen bij de btw aangifte lijkt mij.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dus wat is je probleem dan met overmatige winsten in je BV? ;)

 

Het probleem is met de verplichting om jezelf 39k per jaar uit te betalen ook als je dat helemaal niet hebt. Dat is een idiote regel. Bovendien vind ik het principe belachelijk dat als iemand vind dat 'ie van 20k per jaar kan rondkomen, hij of zij toch verplicht wordt om zichzelf 39k uit te betalen. Mijn eigen situatie is inmiddels veel te ingewikkeld om hier te beschrijven, ik hoop maar dat mijn boekhouder het nog snapt.

Link naar reactie
  • 0

Dus wat is je probleem dan met overmatige winsten in je BV? ;)

 

Het probleem is met de verplichting om jezelf 39k per jaar uit te betalen ook als je dat helemaal niet hebt. Dat is een idiote regel. Bovendien vind ik het principe belachelijk dat als iemand vind dat 'ie van 20k per jaar kan rondkomen, hij of zij toch verplicht wordt om zichzelf 39k uit te betalen. Mijn eigen situatie is inmiddels veel te ingewikkeld om hier te beschrijven, ik hoop maar dat mijn boekhouder het nog snapt.

 

Christine,

 

Waarom vraag je dan geen verlaging aan van het gebruikelijk loon ??? (tot onder de 40K)

 

Dit kan wegens parttime werken, maar ook als de BV te weinig omzet heeft. Zie het probleem niet of wist je dit niet?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Heb bijna alle berichten gelezen maar begrijpt het niet helemaal. Zelf heb ik een Holding waar ik 100% aandeelhouder van ben en daarnaast een Werk-BV waar ik 15% aandelen in heb.

 

Moet ik v.w.b. de management-fee BTW in rekening brengen bij de Werk-BV en zo ja dient de gefactureerde BTW door de Holding afgedragen te worden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pacino,

 

Je hebt zelf 15 % van de aandelen van je werk-BV, als je holding de andere 85 of iig meer dan 50 % heeft, zou je een BTW-fiscale eenheid kunnen overwegen. Dan mag je geen BTW tussen holding en werk in rekening brengen. Beide blijven dan wel aftrekgerechtigd (voorbelasting) want de output is belast. Enige nadeel is de hoofdelijke aansprakelijkheid.

 

Zo'n fiscale eenheid vraag je schriftelijk aan bij je BTW-inspecteur.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik een bv waar alleen nog geld in zit na verkoop van aandelen en ik wil ook niet persé die 40k per jaar opnemen.

Daarvoor heb ik de belastingdienst gebeld en die legde mij uit dat bv een chirurg die zichzelf verhuurt uit een bv niet hoeft aan te komen met een klein loon van bv €10k. Dit is dan niet geloofwaardig bij 40 uur . Maar dat als je zoals ik geen of nauwelijks arbeid voor je bv verricht , het ook mogelijk is om minder loon aan je zelf te geven.

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik een bv waar alleen nog geld in zit na verkoop van aandelen en ik wil ook niet persé die 40k per jaar opnemen.

Daarvoor heb ik de belastingdienst gebeld en die legde mij uit dat bv een chirurg die zichzelf verhuurt uit een bv niet hoeft aan te komen met een klein loon van bv €10k. Dit is dan niet geloofwaardig bij 40 uur . Maar dat als je zoals ik geen of nauwelijks arbeid voor je bv verricht , het ook mogelijk is om minder loon aan je zelf te geven.

 

 

Sterker nog, als je enkel bestuurswerkzaamheden verricht voor je BV hoeft er hlemaal geen loon toegekend te worden. Het betalen van loon is immers gekoppeld aan het leveren van arbeid.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.