• 0

Distributie Europa

Ik ben bezig met het schrijven van een ondernemingsplan voor het opzetten van een fabriek in Thailand. Wij gaan direct leveren aan winkeliers in Europa. Wij willen de hele keten van produktontwikkeling tot en met verkoop aan de klant zelf doen en zo min mogelijk uitbesteden.

 

Het enige dat we niet zelf kunnen doen is de fysieke distributie. Er moeten maandelijks vele tientallen paketten van noord Thailand naar klanten wereldwijd, maar verreweg het grootste deel zal naar Europa gaan. Het gaat om zendingen van 30 tot 300kg per klant en totaal om tussen de 2000 en 6000 kg per maand. Ik heb al contact opgenomen met diverse firma's (DHL, DSV, Fedex, Wim Bosman Groep) maar na twee weken heb ik nog geen enkel bruikbaar antwoord.... HET LIJKT WEL OF HET HIER OM STAATSGEHEIMEN GAAT.... Ze zijn er allemaal nog "mee bezig"...

 

Is er hier misschien iemand die mij in de tussentijd wat wijzer kan maken. Wat is de beste oplossing, Contaner + Groupage vervoer in Europa of een volume contract met een koerier? Kan groupage ook als er geen hele container maar LCL in de haven binnenkomt? Heeft iemand ervaring met goede logistieke partners? Is Nederland goedkoop of zijn er goedkopere alternatieven in andere EU landen?

 

Voor ons zijn betrouwbaarheid en kosten belangrijker dan snelheid. Ik probeer er achter te komen hoeveel voordeliger het kan dan met een UPS of Fedex 25kg value Box. Dat kost ongeveer 120 euro per 25 KG...maar het is er wel binnen 3 dagen. Vervoer per container is vrij goedkoop maar ik heb geen idee hoeveel het kost om vervolgens de paketten in Berlijn, Barcelona, Bremen etc te krijgen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarschijnlijk krijg je niet direct je reacties omdat je geen kant en klare handel hebt liggen die morgen al verstuurd moet worden.

 

Misschien ligt het ook aan de wijze waarop je misschien je aanvraag verstuurd hebt. Is het een kant en klaar vragenlijstje waar je alleen de naam v/d vervoerder gewijzigd hebt?

 

Pak 't wat persoonlijker aan; maak een afspraak met een vertegenwoordiger (bijv. Bosman) en spreek de intentie uit dat je het hele pakket wel bij ze wil neerleggen maar dat je nog in ontwikkelingsfase zit. Geef die vertegenwoordiger het gevoel dat je afgaat op zijn kennis en dat je samen met hem wat groots van plan bent.

 

Het lijkt me dat je inderdaad ook niet al te veel kennis ervan hebt, dan zou het ook een goed idee zijn om e.e.a, vooralsnog bij 1 partner neer te leggen.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Als ik jullie verhaal zo lees dan denk ik dat je het beste een eigen distributeur in Europa kan hebben (misschien wel op landniveau). OOk al heb ik nog geen idee om wat voor handel het gaat en hoe verzendkosten zich verhouden ten opzichte de productkosten.

Bij centrale distributie verzend je dan de grote bulk naar één adres en gaat van daaruit distribueren over de Europese adressen.

Er bestaan fulfilment services (zoekfunctie HL), deze verzorgen voorraadbeheer en distributie, jij doet alleen maar de verkoop en geeft dit vervolgens door een deze service.

Je geeft tot nu toe ook weinig info om wat voor soort verzendingen het gaat, zijn het veel pakketjes die naar steeds wisselende adressen gaan of belever je een vast aantal klanten ? Is het hoog volume weinig gewicht of andersom ?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Nils3,

 

Waarschijnlijk zijn je logistieke kosten je grootste kostenpost. Als je je orienteert op express-vervoerders, zoals DHL en Fedex, ben je heel duur uit. Bovendien vermoed ik dat je niet groot genoeg bent om een hele container (FCL) te vullen.

Je bent dus aangewezen op LCL-groupage. Er zijn tientallen betrouwbare dienstverleners, die alles voor je regelen.

 

Het berekenen van tarieven is echter ook voor hen een complexe zaak. Een calculatie beslaat al gauw een A4tje. De belangrijkste component is het volume van je transport (kubieke meters). Je moet de fysieke omvang dus kunnen aangeven.

 

Nederland is natuurlijk het ideale logistieke centrum om je spullen door Europa te versturen. In bulk naar de haven van Rotterdam, vandaar naar je magazijn en vandaar verder.

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

 

Hier is wat meer informatie. Het gaat om tassen en portemonnees. Kleine pakketjes tot 30kg kunnen we met Fedex versturen. Maar de meeste klanten zullen tussen de 30 en 150kg bestellen, een aantal grote klanten meer. Ook zit er iedere maand nog 300-500 kg voor onze eigen winkel bij. In de eerste paar maanden zullen we geen hele container vol krijgen, maar na een paar maanden is een 20ft container wel realistisch.

 

Ik heb lopende contacten met vervoerders en ook persoonlijk en telefonisch contact. Ze zullen uiteindelijk wel met prijzen komen.......maar het duurt zo lang en ik ben ongeduldig........

 

We willen geen warehousing in Europa. Vawege de kosten en vanwege het feit dat we ook wat klanten buiten Europa zullen hebben (Japan, VS)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.