• 0

Assurantietussenpersoon geeft provisie terug aan de klant!

Als ondernemer en consument ben ik geïnteresseerd in verzekeringen. Er gebeurt tenslotte nogal wat in deze branche. Vooral het kosten- en provisieverhaal zijn een hot item. Iedereen wil wel eens weten hoe het nu echt zit met de kosten op een polis en de provisieregeling voor de assurantietussenpersoon.

Ik spreek veel assurantiekantoren die mij vertellen dat deze discussies vanzelf overwaaien. Ik ken er ook een paar die zelf het initiatief nemen en de aanval kiezen. Transparantie is het kernwoord. Dit zijn ondernemers die weten dat niets doen en afwachten geen optie is. Zo kwam ik tijdens het googelen een initiatief tegen van http://www.vrijverzekerd.nl. Deze site is deze maand geïntroduceerd en brengt nogal wat commotie in verzekeringsland. Hier wordt namelijk, voor zover mij bekend, voor het eerst gesproken over de verdiensten van de assurantietussenpersonen. Vrijverzekerd geeft een deel van de provisie terug aan de consument. Vrijverzekerd werkt met een volmacht van de Goudse. Ik ben benieuwd hoe andere verzekeraars hier mee om zullen gaan.

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Leuk verhaal en zeker een stap in de goede richting. De tussenpersoon waar wij mee samenwerken is nog een stapje verder gegaan: per type polis wordt gewoon een vast bedrag in rekening gebracht ongeacht de hoogte van de premie.

Kees de Kruiff

In Memoriam

• 0

Hey Ernst, leuk dat je zo blij bent met dit initiatief. Er zijn gelukkig ook steeds meer bedrijven die alleen met een fee werken en dus niet met bonussen en/of andere zaken.

Niet om paranoia te zijn, maar ben je echt zo enthousiast dat je dit verhaal hier en op andere plaatsen zoals:

http://www.amweb.nl/nieuws/nederland/iet-jongbloed-op-markt-met-vrijverzekerd-nl.56733.lynkx

http://nl.wordpress.com/tag/vrijverzekerd/

http://www.gekopklanten.nl/gastcolumns/verzekeraar-geeft-provisie-terug-aan-de-klant/

http://indebokssales.wordpress.com/

vertelt ?

• 0

Enthousiast is ook weer overdreven. Echter zelf probeer ik al jaren te achterhalen hoe de provisie werkt bij tussenpersonen. Het valt mij op dat duidelijke antwoorden hierop schaars zijn. Dus ik vond het opvallend een verzekeraar te ontdekken die spontaan melding doet van van de provisie en daar een deel weer terug geeft aan de klant.

• 0

Provisie varieert van 0, waarbij de klant dan wel een pittig abbonement voor zijn kiezen krijgt meestal, tot 100%. Kortom een doolhof. Vanaf 1 januari 2009 wordt iedereen die een financieel product verkoopt, w.o. dus verzekeringen, wettelijk verplicht de verdiensten cq kosten te openbaren aan de klient.

Tuurlijk zijn er slimmies die roepen dat ze provisie 'teruggeven'. De tarieven, die ze voor een abbonnement vragen, zijn vaak echter hoger dan de (soms 1 malige)provisie. Ook moet over die tarieven nog 19% btw worden gerekend.

Bos vangt nu 7.5%. Dus die lacht zich helemaal kapot.

Die vangt zomaar 11.5% extra over die honderden miljarden die aan premie betaald wordt.

Van die 'kleinigheden' waar niet over wordt gerept. Ook niet van de bonussen die weer verwerkt zitten in hun premie. Je wordt dus, hoe je het ook wilt bekijken, 'belazerd' als je dit zelf zo wilt benaderen.

Aan de andere kant is het vlees bij de vakslager duurder, maar ook veel en veel beter te vreten dan dat van de supermarkt, goede verstaander :P.

Dus dat gelul over die provisies, zeker bij schadeverzekeringen, moet inderdaad maar 's afgelopen zijn.

Wij doen al jaren ons best het juiste product voor onze klanten in te kopen voor de laagste prijs. Die klanten zijn uitermate content.

Ook omdat ze weten met wie ze te maken hebben. Verzekeren is altijd nog een van de ultieme vertrouwenszaken.

Persoonlijk heb ik al jaren zeer veel succes met mijn eigen site aardigzeker.nl.

Wij rekenen afhankelijk van het product 5% tot 10% provisie en halen daar zeeeeeeeeeeeeer veel klanten mee binnen. Heel relaxed.

Van de week nog een bedrijf met 50 auto's. Kijk voor de aardigheid ook 's naar de site premie.nl. Er gaat een wereld voor u open.

• 0
Enthousiast is ook weer overdreven. Echter zelf probeer ik al jaren te achterhalen hoe de provisie werkt bij tussenpersonen. Het valt mij op dat duidelijke antwoorden hierop schaars zijn. Dus ik vond het opvallend een verzekeraar te ontdekken die spontaan melding doet van van de provisie en daar een deel weer terug geeft aan de klant.

Beste Ernst,

Het teruggeven van provisie en openheid daarover is niet echt nieuw: m.i. is het wettelijk al toegestaan sinds 2000 (en ja voor die tijd was het dus bij wet verboden)

Je hebt in ieder geval het juiste forum gevonden: op Higherlevel zijn niet 1 maar meerdere partijen te vinden die al jaren provisie terug geven, werken met vaste fee's of abonnementen en/of op een of andere wijze totaal niet moeilijk doen over de omvang van de beloning, maar daar juist open en transparant in zijn Alleen al op dit forum vindt je o.a. de AOV-breker, Datishetverschil, verzekerenzonderprovisie, Sociaal Fonds Zelfstandigen en ondergetekende.

Maar in je reactie geef je zelf al aan wat het grote verschil is tussen deze partijen en vrijverzekerd: vrijverzekerd is een volmacht van de Goudse en biedt (vooralsnog) alleen verzekeringen aan van de Goudse. Leuk dus van die provisie maar als de premioeverschillen tussen maatschappijen soms oplopen tot 100% of meer (zeker bij AOV), dan ben je met 15% korting van de Goudse mogelijk nog duur uit: breed vergelijken heeft daarom mijn persoonlijke voorkeur, niet alleen als aanbieder/adviseur, maar ook als eindgebruiker.

Ik heb uiteraard de proef op de som genomen en even een berekening gemaakt voor mijn eigen auto: Vrijverzekerd biedt mij voor een identieke dekking een premie aan van € 52,82 per maand, ik betaal nu € 37,50 (en dat is inclusief 10% provisie die ik in mijn eigen zak mag steken).

Voor iemand die stelt dat "enthousiast overdreven" is ben je het woord inderdaad wel erg prominent aan het verkondigen. 2 vragen daarom:

[*]kun jij met je hand op je hart beloven dat je niet op enige wijze gelieerd bent aan, zaken doet met of op verzoek handelt van vrijverzekerd.nl?

[*]op welke termen heb je precies gegoogled? Als ik verwachte termen zoals "verzekeren zonder provisie" o.i.d. invoer kom ik deze hele site niet tegen.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0
Tuurlijk zijn er slimmies die roepen dat ze provisie 'teruggeven'. De tarieven, die ze voor een abbonnement vragen, zijn vaak echter hoger dan de (soms 1 malige)provisie. Ook moet over die tarieven nog 19% btw worden gerekend

Bos vangt nu 7.5%. Dus die lacht zich helemaal kapot.

Die vangt zomaar 11.5% extra over die honderden miljarden die aan premie betaald wordt..

Waarde concullega,

Dit is een ondernemersforum. 90% van de ondernemers kan de BTW verrekenen, meneer Bos vangt dus niet 11,5% meer, maar 7,5% minder. Dit nog even afgezien van het feit dat diensten die betrekking hebben op bemiddeling (een fee i.p.v. provisie t.b.v. reguliere tussenpersoonwerkzaamheden) in principe gewoon assurantiebelastingplichtig is.

Dat de abonnementstarieven hoger zijn dan de provisie is iets dat ik nog niet ben tegengekomen. Heb je toevallig voorbeelden daarvan? Altijd interessant immers wat een (rare) concurrent doet. Wie open en transparant is over beiden hoeft die discussie ook helemaal niet te voeren.

• 0

kun jij met je hand op je hart beloven dat je niet op enige wijze gelieerd bent aan, zaken doet met of op verzoek handelt van vrijverzekerd.nl?

op welke termen heb je precies gegoogled? Als ik verwachte termen zoals "verzekeren zonder provisie" o.i.d. invoer kom ik deze hele site niet tegen.

Met de hand op mijn hart en wat dan ook, ik heb niets te maken met vrijverzekerd in welke vorm dan ook. Ik heb geen flauw idee welke zoekwoorden ik heb ingetikt maar ik kwam dat bericht over vrijverzekerd tegen. Dat ik dit bericht op meerdere sites heb geplaatst is niet bijzonder wat dat doe ik wel met meer berichten uit mijn weblog. Ik was verder niet op de hoogte en wist niet beter dat voor het eerst een verzekeraar provisie teruggaf. Ofwel ik vond het gewoon een opvallend bericht.

• 0
Dat ik dit bericht op meerdere sites heb geplaatst is niet bijzonder wat dat doe ik wel met meer berichten uit mijn weblog. Ik was verder niet op de hoogte en wist niet beter dat voor het eerst een verzekeraar provisie teruggaf. Ofwel ik vond het gewoon een opvallend bericht.

Ok, dan veronschuldiging voor de paranoia. Heeft wel een reden: de laatste maanden wordt higherlevel overspoeld met "hee kijk nou eens"-berichten van mensen die

[*]net lid zijn geworden van Higherlevel en

[*]hun verbazing uitspreken over een of ander nieuw initiatief (niet persé over verzekeringen maar van alles) en

[*]het zelfde bericht in korte tijd op meerdere fora tegelijk plaatsen

Vervolgens blijkt dan dat ze zelf gelieerd zijn aan het bedrijf of op een of andere wijze beloond worden om onder valse voorwendselen bedrijven te pluggen of te linkfarmen (iets waar Higherlevel zich zeer goed voor leent)

Inhoudelijk vind ik het initiatief prachtig. Niet zo zeer vanwege de manier, want dat is dus inderdaad niet nieuw: pas het zelf al 3 jaar met veel succes toe voor de zakelijke markt, maar vanwege de marketing eromheen waar jij dus onbewust een voorname rol in heb gespeeld.

Verder wens ik Iet als branche- en plaatsgenoot (alhoewel echte Hooglanders daar een andere mening over hebben: die herdenken jaarlijks de annexatie door Amersfoort)) veel succes met dit initiatief en wellicht kom ik haar binnenkort nog eens tegen op een van de Xing-borrels in de Faam of op de Business Club Amersfoort Noord

• 0

Overigens zijn er al veel langer tussenpersonen die retourprovisie geven. Denk een www.advios.nl.

Voor vrijverzekerd.nl merk ik wel op dat zij een volmacht hebben van de Goudse. Dus lopen dan alle polissen via de Goudse? Dan heeft vrijverzekerd een ander belang, namelijk de bulkprovisie. Sluit zij voor meer dan X miljoen bij de Goudse, dan is daar weer een bonusprovisie voor.

Dus retourprovisie of niet: hoe onafhankelijk is vrijverzekerd.nl dan nog?

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Allemaal heel interessante reacties op het provisieverhaal. Hoeveel (helaas ook goede) assurantiekantoren er gaan sneuvelen door het bij voortduring inleveren van provisie is wel de vraag. Dat zou de markt wel verschralen. En of de consument nu echt zo "ten diepste" interesse heeft in de provisie op een autoverzekering....

De discussie is eigenlijk ook een beetje vreemd. Vraagt iemand wat er precies op zijn auto wordt verdiend, of aan zijn nieuwe keuken, een CD of een boek? Of is de huidige druk op "openheid" voortgekomen uit de nogal verholen opvatting, dat een verzekeringsadvies eigenlijk niets mag kosten?

En over openheid gesproken, ik ben eigenaar van SPAM (mod) en halveer voor bijna alle produkten de provisies.

Kees van den Berg

Het is fijn, als je de fouten waarvan je wat kunt leren, al vroeg in je leven maakt. (Churchill) Aan al mijn assurantiecollega's doe ik dus de oproep om al op jonge leeftijd zijn/haar klanten goed te bedienen. Anders wordt je dienaar van degene die dat wel doet....

• 0

...

De discussie is eigenlijk ook een beetje vreemd. Vraagt iemand wat er precies op zijn auto wordt verdiend, of aan zijn nieuwe keuken, een CD of een boek? Of is de huidige druk op "openheid" voortgekomen uit de nogal verholen opvatting, dat een verzekeringsadvies eigenlijk niets mag kosten?

...

Kees,

Ik denk zelf dat niet zozeer de provisiehoogte voor de consument belangrijk is, dan wel dat sommige (de meeste?) tussenpersonen niet meer objectief zijn over dezelfde producten van verschillende aanbieders, als ze voor die producten verschillende provisies ontvangen.

Voorbeeld, als ik als tussenpersoon 2 gelijkwaardige autoverzekeringen aanbied maar van maatschappij A krijg ik 3% en van maatschappij 5%, dan weet ik wel wat ik mijn klanten 'adviseer'. Dat is vooral verkeerd als het product van A beter bij mijn klant past dan dat van B...

Daarnaast blinken veel verzekeringspolissen sowieso uit in onduidelijkheid, en weet je pas of een verzekering goed is zodra je een claim indient. Ik zou wel eens een verzekeraar willen zien die klip en klaar aangeeft (en van te voren!) wat je moet doen bij een claim, hoe lang het maximaal duurt tot je een antwoord hebt, en vooral een 'geen gezeik' beleid. Ik word elke keer al doodmoe als ik een verzekeraar moet bellen, laat staan bijv een declaratie van ziektekosten indienen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Allemaal heel interessante reacties op het provisieverhaal. Hoeveel (helaas ook goede) assurantiekantoren er gaan sneuvelen door het bij voortduring inleveren van provisie is wel de vraag. Dat zou de markt wel verschralen. En of de consument nu echt zo "ten diepste" interesse heeft in de provisie op een autoverzekering....

En over openheid gesproken, ik ben eigenaar van Depremievergelijker.nl en halveer voor bijna alle produkten de provisies.

Kees van den Berg

Buiten dat je spamt (!, lees even de site voorwaarden), gaat het niet zozeer om die kleine polissen. Het gaat veel eerder om de inkomensverzekeringen en kapitaalverzekeringen.

Neem zo'n fijne gouden handdruk. Hoe kan een tussenpersoon verkopen dat hij voor het aanvragen van 5 offertes (als dat er al 5 zijn) 8% provisie beurt op een stamrechtverzekering van 200K? Dat is 16K provisie, terwijl het werk even groot is als die polis maar 50K inleg krijgt. Ik heb zelf gewerkt in tussenpersonenland en weet dondersgoed dat het "maar ik moet ook jaren gratis na-advies geven" een non-argment is. Ik denk dat de consument liever 14K van de afsluitprovisie terugziet en dan in de toekomst wel een factuurtje wil zien voor goed advies.

Dit nog los van eerlijk advies, want met 200K gouden handdruk ben je beter af met een stamrecht BV, wat zelden tot nooit aangehaald wordt door een tussenpersoon! Sterker nog, mij bereiken verhalen dat tussenpersonen hardop durven te beweren dat een stamrecht BV pas vanaf 250K interessant is. Dan wordt ik toch echt een beetje >:( >;(

Ik ben het wel met je eens dat veel retourprovisie tussenpersonen goed op moeten letten voor hun hachie. Zeker nu veel provisies in 10 jaar verdiend moeten worden, is het riskant om retourprovisie toe te zeggen.

Tot slot, zoals ik al schreef, weet de consument vaak niet van bulkprovisies. Zo kan een tussenpersoon pretenderen eerlijk te zijn en openheid geven over zijn eenmalige provisie, maar echt eerlijk wordt het pas als ook info gegeven wordt over bulkprovisies. Ik zou geen polis willen sluiten rond november/december als de jaartargets in zicht komen. Als mijn adviseur dan net even een tonnetje onder de 10 miljoen zit bij verzekeraar X, dan krijg ik waarschijnlijk voor mijn tonnetje een offerte van X. Hoewel hij dan zegt dat hij 5% houdt aan afsluitprovisie, krijg ik nog steeds een advies dat geënt is op zijn verdiensten.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar