• 0

Zijn er goede alternatieven voor Uniforce en ZZP-Oke concepten?

Op diverse forums heb ik informatie gelezen over éénpersoonsdetachering-bureau / uniforce en concept / freelance BV e.d.

 

Ondanks dat er veel wordt geschreven is voor mij het plaatje niet geheel duidelijk. Ik hoop dat ik middels antwoorden op de onderstaande situatie/case meer duidelijkheid krijg.

 

Case:

1) Piet is een zelfstandig ondernemer (zzp-er) en werk vanuit mijn eenmanszaak en is 1,5 jaar geleden gestart.

2) Piet heeft tot nu voor slechts 1 opdrachtgever gewerkt (en deze opdrachtgever wil graag dat Piet nog langer blijf).

3) Piet beschik over een VAR-WUO 2008 en ook reeds één voor 2009.

4) naast Piet's eenmanszaak heeft Piet een BV waarin een ontslagvergoeding wordt belegd (deze BV is zo opgezet dat Piet ook vanuit deze BV zou kunnen werken, dit doet Piet echter nog niet).

5) Piet's jaarlijkse inkomsten (inkomsten minus kosten) liggen ruim boven de 100K.

 

Wens:

Piet zoekt een constructie waar;

A) Piet voor een lange periode bij dezelfde opdrachtgever kan blijven (minder dan 3 opdrachtgevers per jaar) (dus waar geen VAR (wuo of dga) meer voor nodig is).

B) botum-line (financieel) Piet zo gunstig mogelijk uitkomt.

C) deze constructie wordt geaccepteerd door de opdrachtgever en bemiddelingsbureau's en logischerwijs ook de belastingdienst.

D) Piet vindt sociale zekerheden minder belangrijk.

 

Nu wordt er veel gesproken over oplossingen die worden geboden door bijvoorbeeld Uniforce en ZZP-oke.

Vragen:

1) Wat maakt het Uniforce of ZZP-oké concept zo uniek (zou het ook zonder gebruik te maken van Uniforce of zzp-oke concept kunnen, zo ja: hoe, rekening houdende met punten A,B en C)?

2) Wat zijn goede (of betere) alternatieven (ik heb bijv. wel eens wat gelezen over bijv. vanuit een werk BV te werken die is gekoppeld aan een holding BV).

 

Reeds bedankt voor je reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ik in Californie heb gezien is dat daar geen grote IT consulting bedrijven actief zijn. Bedrijven huren wel extern IT'ers in, maar dat zijn allemaal zzp'ers. Die hebben geen last van var verklaringen of andere onzin, die werken gewoon als contractor voor een klant. Wat ik maar wil zeggen: een oplossing voor het probleem houdt in ieder geval in dat je bij de volgende kamerverkiezingen goed moet stemmen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Boeiend onderwerp 8)

 

Wat Uniforce en ZZP OKÉ uniek maakt (in fiscaal juridische zin) is de aandelenstructuur van de BV:

Bij Uniforce houdt Uniforce 20% van de aandelen. Deze geven Uniforce geen recht op de winst. Maar wel het recht de directeur te benoemen en te ontslaan.

ZZP OKÉ certificeert de aandelen. Op basis hiervan hebben we het recht de directeur te ontslaan.

 

Omdat de directeur kan worden ontslagen, wordt deze voor het arbeidsinkomen gezien als werknemer en niet als ondernemer. Via de aandelenstructuur heeft de directeur wel nagenoeg alle fiscale voordelen van BV-ondernemers.

Omdat je als werknemer wordt gezien, is een VAR-verklaring niet nodig. Sterker: die krijg je niet eens want je bent geen ondernemer.

Hierdoor is het niet mogelijk dat er tussen jou en je opdrachtgever een fictief dienstverband ontstaat. Maw: je kan eindeloos samenwerken.

 

Toelichting op de zinsnede "nagenoeg alle fiscale voordelen van BV-ondernemers": Tenzij je de BV onder een holding hangt, is het niet mogelijk aan pensioenopbouw in eigen beheer te doen.

 

 

Alternatieven;

In zoverre ik weet, zijn er geen andere aanbieders dan ZZP OKÉ en Uniforce. Om een van beide concepten te kopieren is niet meer nodig dan een goede notaris en een 100% betrouwbare vriend.

 

Ten aanzien van de financien het volgende:

Ik ga er van uit dat Piet een inkomen heeft dat ruim boven de € 46.000 ligt. Indien dat zo is, dan is het verschil in de winst tussen een Uniforce/ZZP OKÉ-bv enerzijds en een BV die je zelfstandig opricht, de sociale verzekeringspremies die je betaalt. Bij een BV die je zelfstandig opricht, betaal je die premies niet.

Overigens kan dit als voordeel hebben dat je AOV-kosten sterk dalen.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0
1) Piet is een zelfstandig ondernemer (zzp-er) en werk vanuit mijn eenmanszaak en is 1,5 jaar geleden gestart.

 

Piet werkt vanuit de eenmanszaak van Hans maar heeft zelf ook een eenmanszaak en een B.V.? Volgens mij klopt dat niet.

 

Als je al een B.V. hebt lijkt me dat in ieder geval al een beter alternatief dan er een B.V. bijnemen (wat je met Uniforce en ZZP-Oke als het ware doet).

Link naar reactie
  • 0

Wat ik in Californie heb gezien is dat daar geen grote IT consulting bedrijven actief zijn. Bedrijven huren wel extern IT'ers in, maar dat zijn allemaal zzp'ers. Die hebben geen last van var verklaringen of andere onzin, die werken gewoon als contractor voor een klant. Wat ik maar wil zeggen: een oplossing voor het probleem houdt in ieder geval in dat je bij de volgende kamerverkiezingen goed moet stemmen.

 

 

 

Misschien is dat omdat in de US het ontslagrecht zo werkgevervriendelijk is dat er uberhaupt weinig verschil is tussen werknemer en ZZPer? ;)

 

Welke partijen zijn dat trouwens, die dit probleem op de agenda hebben (afschaffen van 'fictief dienstverband' en andere narigheid)?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Kees;

bedankt voor de info.

Je geeft aan dat Uniforce 20% van de aandelen krijgt en dat ZZP OKÉ aandelen certificeert. Dus er worden verschillende methodieken gebruikt. Wat zijn de verschillen die daardoor ontstaan?

 

Ik neem aan dat middels een verklaring van een accountant wordt aangetoond dat er geen sprake kan zijn van een fictief dienstverband met een opdrachtgever? (P.S. levert bijv. ZZP-Oke ook een verklaring af ter (extra) ondersteuning?)

 

 

Joost;

Bedankt voor het compliment (ik ben geen inspecteur of student), ik zoek de voor mij beste oplossing (ipv Piet kun je dus ook Hans lezen).

Wellicht kun je toch nog wat nuttige feedback geven (gezien je op veel vraagstukken op deze site veel nuttige tips geeft).

 

 

groet, Hans

Link naar reactie
  • 0

Beste Piet aka Hans :)

 

Voor je opdrachtgevers maakt het geen verschil of je met Uniforce of ZZP OKÉ samenwerkt. Er zijn gewoon meerdere wegen die naar Rome leiden en ieder heeft qua (aandelen-)structuur en diensten een eigen weg in gekozen.

 

Een accountant geeft opdrachtgevers een verklaring dat je BV alle verschuldigde BTW, loonheffingen en sociale verzekeringspremies heeft afgedragen. Hierop kan je opdrachtgever dan niet meer worden aangesproken. Voorwaarde voor deze verklaring is natuurlijk wel dat je je verplichtingen aan de belastingdienst ook bent nagekomen :) Deze verklaring wordt periodiek afgegeven. Dat doet de accountant van de BV.

Omdat je sociaal verzekerd bent, is een fictief dienstverband niet mogelijk.

 

Ten aanzien van de oplossing van je "probleem":

Als je verwacht problemen met de VAR te krijgen, kan je daar op twee manieren mee omgaan: of je zorgt dat dat probleem er niet komt of je lost het probleem op als het er is. Voor beiden opties is iets te zeggen. Aangezien je naast je BV een eenmanszaak hebt opgericht, ga ik er van uit dat je je lekker voelt in de eenmanszaak. Met een winst die rond de ton ligt, is dat financieel doorgaans ook nog aantrekkelijk. Derhalve: blijf in die eenmanszaak en los het probleem met de VAR op als het er is. Mocht het ooit komen.

 

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Kees;

bedankt voor de info.

Je geeft aan dat Uniforce 20% van de aandelen krijgt en dat ZZP OKÉ aandelen certificeert. Dus er worden verschillende methodieken gebruikt. Wat zijn de verschillen die daardoor ontstaan?

 

Ik neem aan dat middels een verklaring van een accountant wordt aangetoond dat er geen sprake kan zijn van een fictief dienstverband met een opdrachtgever? (P.S. levert bijv. ZZP-Oke ook een verklaring af ter (extra) ondersteuning?)

 

 

Hans, ik wacht op de reactie van Kees op jouw bovenstaande vragen.

 

@Kees: je gaf wel een reactie, maar je ontwijkt de vraag van Hans. Wat is jouw antwoord op zijn vragen?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.