• 0

Herroepingsrecht, wet kopen op afstand.

Ik heb een vraag over het zogenaamde herroepingsrecht. Voor de volledigheid een korte uitleg:

 

 

Voor alles wat u op afstand (dus via internet, telefoon of post) binnen de EU koopt geldt een herroepingsrecht. Dat is een 'afkoelingsperiode' van minimaal 7 werkdagen, waarbinnen u het recht heeft om de koop ongedaan te maken. De enige kosten die de leverancier u daarvoor in rekening mag brengen zijn de kosten voor het terugzenden van het product dat u bij nader inzien niet wenst.

 

Goederen die aan onderstaande voorwaarden voldoen vallen niet onder het herroepingsrecht:

 

 

[*] Producten die op maat zijn besteld.

[*] Verzegelde producten, als het zegel is verbroken (bijvoorbeeld cd's, cd-roms, dvd's e.d.)

[*] Bederfelijke waren, zaken van persoonlijke aard en kranten en tijdschriften.

 

Vallen design meubelen welke op bestelling, maar niet op maat, worden geproduceerd volgens jullie onder het herroepingsrecht? Het gaat hierbij om bestellingen via internet.

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

 

Bron quotes: http://www.consumenteninformatiepunt.nl/page/nl/themas/E-Commerce

 

Edit, topic titel uitgebreid.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Yannick....

Lijkt me niet echt een fijne bezigheid de verhuur van dergelijke kleding.

Bij bepaalde party kleding misschien nog wel mogelijk, maar wordt ook behoorlijk duur doordat je het naar de stomerij zal moeten brengen (remsporen, sperma resten enz...) daardoor zal de aankoop nog goedkoper blijken als het huren.

Nee lijkt me persoonlijk helemaal niks.

 

Astron...

Zou ik eens moeten bekijken, maar niet alle kleding/lingerie is daar geschikt voor door het materiaal.

Daarnaast veel werk (verpakkingen opennen, weer netjes opvouwen en weer terug in de verpakking.)

Daarnaast helpt het enkel tegen het dragen op feestjes, niet tegen het gewoon passen.

 

Blijft dus een dilema.

 

Jeroen...

Ze zullen best als kleiner bedrijf begonnen zijn, maar om dat soort dingen te kunnen bieden zal je toch honderd duizenden euro's te besteden moeten hebben.

Bij de verkoop op factuur zal je naar mijn ervaring dus de omzet die je daarmee realiseerd gewoon gedurende 3 jaar moeten kunnen missen (oftewel: 3 jaar omzet kunnen voorfinancieren).

Sterker nog: je zal er gewoon zonder moeten kunnen.

Ik heb in die periode dat ik op factuur leverde gewoon tientallen procenten omzet niet ontvangen van klanten en zal die ook nooit meer gaan ontvangen waarschijnlijk omdat er gewoon niks te halen is bij die klanten (zijn al talloze rechtzaken gewonnen maar nog steeds geen cent te halen).

 

Mogelijk dat in andere branches de betalings moraal veel beter is en er anders omgegaan wordt met recht op retourneren enzo maar uit ervaring weet ik dus dat dat in mijn branche gewoon niet werkt.

 

Ik probeer zo flexibel en service gericht als mogelijk te zijn, maar dat houd op als je bedrijf daaraan onderdoor gaat vanwege misbruik.

Link naar reactie
  • -2

Dit onderwerp lag maanden stil zonder reply's. Ik stel een vraag over het bestaan van jurisprudentie en de afkoelingsperiode v.w.b dure spiegelreflexcamera's en vervolgens discussieren we bijna alleen nog maar over vibrators oid. Die discussie was m.i. was al eerder gevoerd. Over trollen gesproken.

Link naar reactie
  • 0

hij heeft prima antwoord op zijn vraag gehad, was waarschijnlijk enkel niet waarop hij hoopte.

 

Goedkoop Inkoppertje, maar niet heus. Is dat ene antwoord HET antwoord? Bovendien zijn alle kanten van de dildo's inmiddels ook wel belicht. Dat waren ze eigenlijk maanden geleden al. Maar okay, iedereen predikt voor eigen parochie. En sex sells, he? Desalniettemin doet het topic alhier vermoeden dat er een brede discussie loopt en die mis ik een beetje. Niemand gaat in op eventuele jurisprudentie. Of uitgesloten categorieën in de wat meer algemene zin. Bovendien zullen er toch wel uitspraken zijn geweest? Iemand daar enige weet van?

Link naar reactie
  • 2

de wet koop op afstand is op veel punten vaag en onduidelijk, maar nu net niet op het punt waarover jouw vraag gaat.

Verkopen aan consumenten is dus van kracht zijn van de wet koop op afstand.

Daarin staat niks over uitsluiting van proffessionele apparatuur.

En je kan de wet koop op afstand nu eenmaal niet uitsluiten in algemene voorwaarden of een disclaimer.

Maakt voor de wet koop op afstand dus gewoon geen verschil of je proffessionele of amateur aparatuur verkoopt, gaat er enkel om of je dit aan een particulier verkoopt.

 

Het product waarom je vraagt is niet persoonlijk voor de klant gemaakt en de aard van het product is ook niet zo dat het om andere specifieke redennen niet geretourneerd zou kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Beste Sirrom,

 

in plaats van te morren dat jouw vraag overvleugeld wordt door dildo's en aanverwante zaken kun je ook proberen de antwoorden daarop te lezen en toe te passen op je eigen situatie.

 

Dan zal naar mijn mening al snel blijken dat het eerste antwoord van StevenK (advocaat trouwens) het juiste is, en dat dit door Vossie alleen maar bevestigd wordt.

 

Er zijn 3 uitzonderingen op het herroepingsrecht. Deze zijn alle 3 hier besproken en ik ben bang dat jouw producten hier dus geen ontheffing kunnen krijgen.

 

Wellicht dat Steven nog wat jurisprudentie heeft, maar de antwoorden stonden er wel degelijk, mits je tussen de regels door leest/

Link naar reactie
  • -1

Even een schopje omhoog.

 

Hoe zit dat met cd's en dvd's.

Stel dat een klant een cd bij mij besteld, krijgt het netjes thuis, en kopieerd de cd vervolgens op zijn/haar computer.

Na het kopieren wordt de cd weer netjes in de verpakking gedaan en men wijst op het 7 werkdagen zichttermijn verhaaltje. Dan moet ik volgens de wet, volgens mijn AV die cd weer terugnemen.

 

Ik dacht, laat ik elke verkochte cd/dvd gaan insealen en voorzien van een verzegeling.

Is de verzegeling verbroken, dan kan er niet geretouneerd worden. Ik vraag me af of dat kan en mag.

Ik weet wel dat andere grote cd/dvd/software giganten zo hun producten aanbieden.

 

Met vriendelijke groet,

Melvin

Link naar reactie
  • 0

Beste melvin,

 

In het antwoord op je vorige vraag en de gegeven link, staat het antwoord al:

 

CD's en DVD's mogen verzegeld worden en bij verbroken zegel geldt de specfieke bepaling niet.

Lees dit hele draadje eens door (vooral het allereerste bericht) en het zal je denk ik wel duidelijk worden

 

Frans

 

 

Link naar reactie
  • 0

Openingspost van dit draadje

 

Voor alles wat u op afstand (dus via internet, telefoon of post) binnen de EU koopt geldt een herroepingsrecht. Dat is een 'afkoelingsperiode' van minimaal 7 werkdagen, waarbinnen u het recht heeft om de koop ongedaan te maken. De enige kosten die de leverancier u daarvoor in rekening mag brengen zijn de kosten voor het terugzenden van het product dat u bij nader inzien niet wenst.

 

Goederen die aan onderstaande voorwaarden voldoen vallen niet onder het herroepingsrecht:

 

[*] Producten die op maat zijn besteld.

[*] Verzegelde producten, als het zegel is verbroken (bijvoorbeeld cd's, cd-roms, dvd's e.d.)

[*] Bederfelijke waren, zaken van persoonlijke aard en kranten en tijdschriften.

 

Bron quotes: http://www.consumenteninformatiepunt.nl/page/nl/themas/E-Commerce

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit dat juist met cosmetica? Sommige van mijn producten zijn verzegeld dus dat is duidelijk maar niet alles. De niet-verzegelde producten kan ik eigenlijk niet terugnemen omdat ik niet altijd kan zien of ze gebruikt zijn. Een gebruikte mascara bvb dat zie je niet maar kan je niet verder verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit dat juist met cosmetica? Sommige van mijn producten zijn verzegeld dus dat is duidelijk maar niet alles. De niet-verzegelde producten kan ik eigenlijk niet terugnemen omdat ik niet altijd kan zien of ze gebruikt zijn. Een gebruikte mascara bvb dat zie je niet maar kan je niet verder verkopen.

 

Zegelstickers laten drukken en er op plakken.

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit dat juist met cosmetica? Sommige van mijn producten zijn verzegeld dus dat is duidelijk maar niet alles. De niet-verzegelde producten kan ik eigenlijk niet terugnemen omdat ik niet altijd kan zien of ze gebruikt zijn. Een gebruikte mascara bvb dat zie je niet maar kan je niet verder verkopen.

 

Zegelstickers laten drukken en er op plakken.

 

weet je toevallig een adresje waar je die een beetje betaalbaar kan kopen?

Kwam op google wel een leverancier tegen maar daar koste ze tussen de 15 en 40 cent per stuk en dan vind ik toch wel erg prijzig voor een stickertje.

Link naar reactie
  • 0

De vraag blijft dan wel of zo'n sticker het herroepen onmogelijk maakt. Vanuit de consument bezien kun je bijv een mascara niet echt testen zonder deze te openen/gebruiken. Iemand die daarna pas ontevreden is over de werking van het product kan alsnog proberen het te retourneren voor een refund.

 

Er zijn producten, ook zoals die van Vossie, waarbij het domweg lastig is. Aan de andere kant kun je het retourneren domweg weigeren, en afwachten of de klant in kwestie naar de rechter stapt om zijn geld alsnog te halen. Mocht dat gebeuren heb je meteen een toetsing van hoe ver de wet nou eigenlijk gaat.

 

Het vervelende is alleen dat die klant waarschijnlijk niet naar de rechter gaat, maar het verhaal gaat rondbazuinen op allerlei fora en dergelijke, waardoor je uiteindelijk mogelijk meer schade oploopt dan het product ooit waard was.

Link naar reactie
  • 0

dat klopt helemaal ja.

Wat ik met een sticker meer wil bereiken is dat de klanten zich er meer bewust van worden en het daardoor hopelijk eerder accepteren dat iets niet retour gestuurd mag worden.

Nu is het zo dat een vibrator niet retour mag als hij uit de verpakking geweest is maar er kan discussie ontstaan over of hij wel of niet uit de verpakking geweest is of gebruikt is.

 

Als er een zegel opzit en die is verbroken kan daarover in elkgeval geen discussie meer ontstaan.

 

Overigens nog steeds niet over uit hoe ik dat straks ga aanpakken. wil de klanten zoveel mogelijk service bieden en zoveel mohgelijk mogelijk maken om producten retour te sturen zonder dat ik straks 10% van de producten moet weggooien vanwege hygiene.

Link naar reactie
  • 0

Bij www.drukenbestel.nl kun je stickers in elk formaat en vorm zelf laten drukken. Reken op ongeveer 5 cent per stuk voor een sticker van 35 mm bij 35 mm. Uitgebreide rekenmodule staat op hun website.

 

Ik heb daar laatst ook weer stickers besteld. Op maat uitgesneden. Ze hebben goede service en zijn daarvoor niet duur. Sinds kort doen ze ook kleine maat stickers. Vraag om extra pakkende lijm.

Link naar reactie
  • 0

dat klopt helemaal ja.

Wat ik met een sticker meer wil bereiken is dat de klanten zich er meer bewust van worden en het daardoor hopelijk eerder accepteren dat iets niet retour gestuurd mag worden.

 

In ieder geval zal bij een deel van de klanten de -indruk- onstaan dat retourneren niet mogelijk is dan het verbreken, en daarmee maak je feitelijk al winst.

 

Voor de stickers zou ik geen aparte laten drukken, maar iets kopen zoals op de ebay-link eerder. Dit soort stickertje zijn van zeer fragiel materiaal en onmogelijk om in 1 stuk te verwijderen en weer terug te plakken. Uiteraard kan iedereen ze bestellen, met een beetje pech exact dezelfde, maar ik denk dat dat voor 99% van de klanten echt de moeite niet loont.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht, laat ik elke verkochte cd/dvd gaan insealen en voorzien van een verzegeling.

Is de verzegeling verbroken, dan kan er niet geretouneerd worden. Ik vraag me af of dat kan en mag.

Ik weet wel dat andere grote cd/dvd/software giganten zo hun producten aanbieden.

 

 

De wetgever heeft hieraan gedacht:

 

BW7 art 46d lid 4:

De leden 1–3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;

b. van zaken die:

1°. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;

2°. duidelijk persoonlijk van aard zijn;

3°. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

4°. snel kunnen bederven of verouderen;

c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;

d. van kranten en tijdschriften.

 

Kortom: jouw idee is volgens het boekje.

 

Nu ik toch over de wet koop op afstand schrijf, denken jullie allemaal netjes aan het vermelden van alle gegevens zoals vermeld in 46c ? (En dat is een flinke lijst.)

Bij niet voldoen aan die eisen kan de retourtermijn oplopen tot drie maanden in plaats van 7 werkdagen (volgens 46d lid 1 tweede zin).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.