• 0

Herroepingsrecht, wet kopen op afstand.

Ik heb een vraag over het zogenaamde herroepingsrecht. Voor de volledigheid een korte uitleg:

 

 

Voor alles wat u op afstand (dus via internet, telefoon of post) binnen de EU koopt geldt een herroepingsrecht. Dat is een 'afkoelingsperiode' van minimaal 7 werkdagen, waarbinnen u het recht heeft om de koop ongedaan te maken. De enige kosten die de leverancier u daarvoor in rekening mag brengen zijn de kosten voor het terugzenden van het product dat u bij nader inzien niet wenst.

 

Goederen die aan onderstaande voorwaarden voldoen vallen niet onder het herroepingsrecht:

 

 

[*] Producten die op maat zijn besteld.

[*] Verzegelde producten, als het zegel is verbroken (bijvoorbeeld cd's, cd-roms, dvd's e.d.)

[*] Bederfelijke waren, zaken van persoonlijke aard en kranten en tijdschriften.

 

Vallen design meubelen welke op bestelling, maar niet op maat, worden geproduceerd volgens jullie onder het herroepingsrecht? Het gaat hierbij om bestellingen via internet.

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

 

 

Bron quotes: http://www.consumenteninformatiepunt.nl/page/nl/themas/E-Commerce

 

Edit, topic titel uitgebreid.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als het standaard meubelen zijn, die je dus niet aanpast aan persoonlijke wensen, en je hebt het verkocht aan een particulier, dan valt het mijn inziens onder de "wet koop op afstand".

 

Is het design speciaal voor de klant gemaakt of is je klant een bedrijf, dan valt dat niet onder deze wet.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Het design is niet speciaal voor de klant gemaakt. De meubels worden wel op bestelling geproduceerd.

 

Het gaat hier om vrij kostbare meubelen (2000 euro +). Een consument (of een concurrent die een nieuwkomer om zeep wil helpen) kan het meubelstuk na levering retourneren. Als kleine ondernemer ben je dan de pineut. Heeft iemand hier handige tips voor?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Ja, die vallen onder het herroepingsrecht. Pas wanneer er daadwerkelijk op maat gemaakt wordt (uit de MvT komen de voorbeelden van gordijnen die op lengte zijn gemaakt en de trouwjurk die op maat is gemaakt) is er sprake van een uitzondering.

 

U dient derhalve goed te overwegen of u deze dure goederen wel op afstand aan consumenten wilt verkopen.

 

Mogelijk kunt u met de fabrikant afspraken maken dat elk meubel specifiek naar wens wordt gefabriceerd?

Link naar reactie
  • 0

Ik verkoop ook dure producten zoals zonneboilers, zonnepanelen en

warmtewisselaars via een webshop (www.groene-energiewinkel.nl)

en heb hetzelfde probleem.

Omdat er veel combinatiemogelijkheden zijn en mijn voorraadkosten

veel te hoog zouden worden moet ik ook vrijwel alles op order bestellen.

Omdat deze artikelen niet alleen duur zijn maar ook nogeens groot

(veel transportkosten) en wel wat uitleg behoeven stuur ik deze

specifieke artikelen niet op maar moeten ze die zelf komen halen

en op dat moment de zending accepteren.

Daarom laat ik bij de bestelling ook alleen maar aanbetalen (10-15%)

en het restant kan net voor of tijdens het afhalen worden betaald.

In mijn algemene voorwaarden heb ik het herropeingsrecht voor deze

artikelen uitgesloten. Of dat helemaal stand gaat houden bij een

eventuele procedure weet ik ook niet zeker maar iets anders kon ik

niet bedenken.

Link naar reactie
  • 0

@Rene: Wat je ook kunt doen is niet op internet een bestelling laten plaatsen, maar op internet een offerte laten opvragen. In plaats van dat je een bevestiging stuurt dat de bestelling is geplaatst stuur je een offerte toe die de klant ondertekend naar jou moet sturen om de bestelling te plaatsen. De overeenkomst is dan niet meer via internet gesloten, maar per fax of per post.

 

Het uitsluiten in de Algemene Voorwaarden heeft verder geen zin.

Link naar reactie
  • 0

@Rene: Wat je ook kunt doen is niet op internet een bestelling laten plaatsen, maar op internet een offerte laten opvragen. In plaats van dat je een bevestiging stuurt dat de bestelling is geplaatst stuur je een offerte toe die de klant ondertekend naar jou moet sturen om de bestelling te plaatsen. De overeenkomst is dan niet meer via internet gesloten, maar per fax of per post.

 

Dit is een interessante optie! Maar valt dit dan niet onder 'de wet kopen op afstand'??

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

@Rene: Wat je ook kunt doen is niet op internet een bestelling laten plaatsen, maar op internet een offerte laten opvragen. In plaats van dat je een bevestiging stuurt dat de bestelling is geplaatst stuur je een offerte toe die de klant ondertekend naar jou moet sturen om de bestelling te plaatsen. De overeenkomst is dan niet meer via internet gesloten, maar per fax of per post.

De regeling van BW 7:46d (en alles daaromheen) is van toepassing op alle overeenkomsten die op afstand tot stand zijn gekomen met ondernemers die zich - mede - richten op verkoop op afstand. Of de overeenkomst per telefoon, fax, brief of webshop wordt gesloten maakt helemaal niets uit. Ook afhalen ipv. bezorgen verandert hier niets aan.

Link naar reactie
  • 0

De regeling van BW 7:46d (en alles daaromheen) is van toepassing op alle overeenkomsten die op afstand tot stand zijn gekomen met ondernemers die zich - mede - richten op verkoop op afstand. Of de overeenkomst per telefoon, fax, brief of webshop wordt gesloten maakt helemaal niets uit. Ook afhalen ipv. bezorgen verandert hier niets aan.

 

Bedankt Steven.

Link naar reactie
  • 0

De regeling van BW 7:46d (en alles daaromheen) is van toepassing op alle overeenkomsten die op afstand tot stand zijn gekomen met ondernemers die zich - mede - richten op verkoop op afstand. Of de overeenkomst per telefoon, fax, brief of webshop wordt gesloten maakt helemaal niets uit. Ook afhalen ipv. bezorgen verandert hier niets aan.

 

Hmm prijzen op de site en verkoop alleen mogelijk maken dmv een afhaalbalie dan ?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

De regeling van BW 7:46d (en alles daaromheen) is van toepassing op alle overeenkomsten die op afstand tot stand zijn gekomen met ondernemers die zich - mede - richten op verkoop op afstand. Of de overeenkomst per telefoon, fax, brief of webshop wordt gesloten maakt helemaal niets uit. Ook afhalen ipv. bezorgen verandert hier niets aan.

 

Hmm prijzen op de site en verkoop alleen mogelijk maken dmv een afhaalbalie dan ?

Maar dan ook alleen maar de prijzen op de site en geen winkelmandje of wat dan ook :(

Link naar reactie
  • 0

is naar mijn mening een tweiffel geval als het echt specifiek op bestelling gemaakt wordt.

De wet is echter nogal vaag hierover.

 

Heb zelf een gesprek met een jurist van thuiswinkel.org gehad over mijn producten en die gaf zelf aan dat ze het ook niet zeker wisten hoe die wet precies geinterpreteerd moet worden kwa uitzonderingen.

rade me aan bij tweiffel het egwoon uit te sluiten.

Pas na rechtzaken zou hier meer duidelijkheid over kunnen komen.

 

Overigens wordt de wet koop op afstand flink aangepast eerdaags, zo gaat de zichtermijn naar 14 dagen en zijn er tal van andere aanpassingen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

is naar mijn mening een tweiffel geval als het echt specifiek op bestelling gemaakt wordt.

De wet is echter nogal vaag hierover.

Het gaat ook niet om de wet, maar om de richtlijnconforme uitleg van de wet. En dan is het toch echt wel duidelijk: pas wanneer er gemaakt wordt naar specificatie door de klant, is er sprake van de genoemde maatwerkuitzondering.

Overigens wordt de wet koop op afstand flink aangepast eerdaags, zo gaat de zichtermijn naar 14 dagen en zijn er tal van andere aanpassingen.

De verandering, die overigens neit 'eerdaags' plaats zal vinden, is heel groot: in plaats van een stapel richtlijnen, die door de EU lidstaten omgezet moeten worden in nationale wetgeving, welke dan weer richtlijnconform uitgelegd moet worden, komt er nieuwe EU regelgeving in de vorm van een EU verordening. Het grote verschil is dat een verordening rechtstreekse werking heeft en niet eerst omgezet hoeft te worden in nationale wetgeving.

Link naar reactie
  • 0

De uitzonderingen van de wet zijn wel degelijk erg vaag.

 

Om even mijn eigen producten te noemen: vibrators, lingerie en aanverwante.

 

Valt dat vanwege de aard onder het niet retour kunnen zenden of is het gewoon een product dat retour gestuurd mag worden.

Iedereen denk daat anders over en de wet geeft daar geen uitsluitsel over en ook verschillende juristen op dit gebied zijn het niet met elkaar eens. Pas na 1 of meer rechtzaken zal daar duidelijkheid over zijn.

 

Voor die design meubels zal er ook een rechtzaak nodig zijn naar mijn mening voordat je echt kan zeggen of het wel of niet onder de wet valt.

En wat als je een heel klein detail van het meubel afhankelijk van de wens van de klant maakt? b.v. schuin gefreeste motieven in plaats van rechte? of een handvat naar keuze? of in een la een vakje maken naar wens van de klant?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

De uitzonderingen van de wet zijn wel degelijk erg vaag.

Daarom is het ook van belang niet alleen de wet, maar ook de toelichtingen, kamerstukken etc te kennen. Dan is het zeker niet meer vaag.

Om even mijn eigen producten te noemen: vibrators, lingerie en aanverwante.

 

Valt dat vanwege de aard onder het niet retour kunnen zenden of is het gewoon een product dat retour gestuurd mag worden.

Iedereen denk daat anders over en de wet geeft daar geen uitsluitsel over en ook verschillende juristen op dit gebied zijn het niet met elkaar eens. Pas na 1 of meer rechtzaken zal daar duidelijkheid over zijn.

Dat juristen het niet eens zijn, zal altijd zo blijven. Dat vibrators & lingerie naar hun aard niet geschikt zijn om retour te zenden (tenzij in verzegelde verpakking), zal door elke rechter beaamd worden.

Voor die design meubels zal er ook een rechtzaak nodig zijn naar mijn mening voordat je echt kan zeggen of het wel of niet onder de wet valt.

En wat als je een heel klein detail van het meubel afhankelijk van de wens van de klant maakt? b.v. schuin gefreeste motieven in plaats van rechte? of een handvat naar keuze? of in een la een vakje maken naar wens van de klant?

Dan valt het zonder twijfel onder de uitzondering. Je zou er ook voor kunnen kiezen in elk meubel iets te graveren over de eigenaar :D

 

Edit topic titel uitgebreid

Link naar reactie
  • 0

De uitzonderingen van de wet zijn wel degelijk erg vaag.

 

Om even mijn eigen producten te noemen: vibrators, lingerie en aanverwante.

 

Valt dat vanwege de aard onder het niet retour kunnen zenden of is het gewoon een product dat retour gestuurd mag worden.

Iedereen denk daat anders over en de wet geeft daar geen uitsluitsel over en ook verschillende juristen op dit gebied zijn het niet met elkaar eens. Pas na 1 of meer rechtzaken zal daar duidelijkheid over zijn.

 

Deze artikelen kan je in doorzichtige verpakkingen 'verzegelen'. Alleen artikelen in ongeopende verpakking mag retour. De afkoelingsperiode is om het artikel te kunnen bekijken (niet gebruiken) en om je eventueel te bedenken.

 

De regeling van BW 7:46d (en alles daaromheen) is van toepassing op alle overeenkomsten die op afstand tot stand zijn gekomen met ondernemers die zich - mede - richten op verkoop op afstand. Of de overeenkomst per telefoon, fax, brief of webshop wordt gesloten maakt helemaal niets uit. Ook afhalen ipv. bezorgen verandert hier niets aan.

Afhalen veranderd hier wel degelijk iets aan. Men kan op moment van afhalen het product bekijken en van de koop afzien (aanbetaling moet worden terugbetaald). Neemt met de aankoop mee, is er geen afkoelingsperiode.

 

Edit topic titel aangepast

Link naar reactie
  • 0

De uitzonderingen van de wet zijn wel degelijk erg vaag.

 

Om even mijn eigen producten te noemen: vibrators, lingerie en aanverwante.

 

Valt dat vanwege de aard onder het niet retour kunnen zenden of is het gewoon een product dat retour gestuurd mag worden.

Iedereen denk daat anders over en de wet geeft daar geen uitsluitsel over en ook verschillende juristen op dit gebied zijn het niet met elkaar eens. Pas na 1 of meer rechtzaken zal daar duidelijkheid over zijn.

 

Deze artikelen kan je in doorzichtige verpakkingen 'verzegelen'. Alleen artikelen in ongeopende verpakking mag retour. De afkoelingsperiode is om het artikel te kunnen bekijken (niet gebruiken) en om je eventueel te bedenken.

Zo eenvoudig werkt dat dus helaas niet. dan krijg je weer dat de klant moet kunnen bekijken of hetovereenkomt met zijn verwachtingen. Vibreerd het wel zoals hij verwacht? voelt het matteriaal wel aan zoals hij wil? Past de gekozen lingerie/kleding wel?

 

ongeveer een jaar terug b.v. een stuk gelezen in een juridische nieuwsbrief over een rechtzaak over een computer. heel kort kwam het er op neer dat de klant een pc gekocht had, deze thuis had uitgepakt, aangesloten, software geinstaleerd en hem geprobeerd had.

Klant was niet tevreden en had er meer van verwacht.

Klant wil hem dus terugsturen onder de wet koop op afstand, winkelier wil hem echter niet terugnemen want is gebruikt

Klant is naar de rechter gestapt en had gewonnen omdat de rechter concludeerde dat de klant de computer nu eenmaal moest instaleren en gebruiken om te zien of het aan zijn verwachtingen voldeed.

 

Link naar reactie
  • 0

Is er sprake van een bewijslast door de ondernemer?

 

Ik krijg zo af en toe ook vragen van particulieren waar ik liever niet op in ga. Hoe wordt het als ze contact zoeken en daarbij direct een bedrijfsnaam opgeven? Ben ik verplicht om na te gaan of het echt een bedrijf is of geven ze dan impliciet het herroepingsrecht op?

 

Mark

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Deze artikelen kan je in doorzichtige verpakkingen 'verzegelen'. Alleen artikelen in ongeopende verpakking mag retour. De afkoelingsperiode is om het artikel te kunnen bekijken (niet gebruiken) en om je eventueel te bedenken.

De afkoelingsperiode is wel degelijk mede bedoeld om uit te proberen. Dit blijkt niet alleen uit jurisprudentie, maar ook diverse literatuur - ook in andere EU landen - over dit onderwerp.

 

Afhalen veranderd hier wel degelijk iets aan. Men kan op moment van afhalen het product bekijken en van de koop afzien (aanbetaling moet worden terugbetaald). Neemt met de aankoop mee, is er geen afkoelingsperiode.

Helaas is het niet zo makkelijk. Ook bij afhalen is - in beginsel - de afkoelingsperiode van toepassing. Dit is anders wanneer de consument bij het afhalen alle mogelijkheden van uitproberen heeft gekregen die hij in een normale winkel ook krijgt.

 

De bottomline is dat de lobby van de ouderwetse retailers heel goed heeft gewerkt, om een regeling te creëren die voor online retailers tot grote kosten leidt.

Link naar reactie
  • 0

De bottomline is dat de lobby van de ouderwetse retailers heel goed heeft gewerkt, om een regeling te creëren die voor online retailers tot grote kosten leidt.

 

Ik vind het inderdaad zelf een van de meest belachelijkste stukjes wetgeving. Ik snap niet dat mensen het nog aantrekkelijk vinden om een webshop op te zetten voor particulieren.

Link naar reactie
  • 0

ik vind de redenering dat het om impuls aankopen gaat als je op internet iets koopt achterhaalt, juist ook op internet wordt er erg goed vergeleken.

Daarnaast... zelfs al gaat het zoals in mijn shop veelal om impuls aankopen zegt dat nog niks, in de stad loopt iemand ook vaak toevallig langs een sexshop en doet daar dan een impuls aankoop.

waarom is het in die stenen wel goed als iemand in een paar minuten een impuls aankoop doet maar als diezelfde persoon in mijn shop een impuls aankoop doet moet hij daar plots 7 dagen over kunnen nadenken (straks zelfs 2 weken) om te bedenken of ze het toch niet liever retour sturen. Dat kan ook in 2 dagen lijkt mij.

 

Overigens maken bepaalde mensen het wel erg bond, 2 weken terug ontving ik een deel van een bestelling terug waar iemand toch vanaf wilde zien, was echter een bestelling van 4 manaden oud waarvan hij al van het 2de incasso bureau brieven ontvangen had en welek reeds naar de deurwaarder verzonden is voor uitbrengen dagvaarding.

 

Ook regelmatig gehad dat mensen een dure corset of party kleding bestelde wat dan een 3 dagen later retour gestuurd werd waarvan duidelijk te zien was dat het uit de verpakking geweest is.

Is dat echter dan even gepast of is het dan aangehad naar een party (parenclub, erotisch feest, avondje thuis) en was dat gewoon lekker goedkoop om iets leuks te hebben zonder het te kopen?

 

Zelf sluit ik een flink deel van mijn assortiment uit van het retour recht, thuiswinkel.org juristen gespecialiseerd op dit onderwerp konden me niet vertellen of dat terecht was maar adviseerde me dus het evengoed te doen en maar een eventuele rechtzaak af te wachten om jurispidentie te verkrijgen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Zelf sluit ik een flink deel van mijn assortiment uit van het retour recht, thuiswinkel.org juristen gespecialiseerd op dit onderwerp konden me niet vertellen of dat terecht was maar adviseerde me dus het evengoed te doen en maar een eventuele rechtzaak af te wachten om jurispidentie te verkrijgen.

Lingerie en aanverwante artikelen zijn in de hele totstandkoming en literatuur over dit onderwerp geaccepteerde uitzonderingen op het herroepingsrecht.

Link naar reactie
  • 0

daar is de jurist van thuiswinkel.org dan niet van op de hoogte.

Daarnaast van een andere advocaat ooit vernomen dat in de engelstalige text lingerie juist aangegeven staat als een product dat wel weer onder de wet valt en dus niet uitgesloten mag worden.

 

Kortom... waar moet je als webwinkelier nu vanuit gaan? De nederlandstalige wettext waarop je je besluiten moet baseren geven geen uitsluitsel.

Link naar reactie
  • 0

Kortom... waar moet je als webwinkelier nu vanuit gaan? De nederlandstalige wettext waarop je je besluiten moet baseren geven geen uitsluitsel.

Nee, de NL tekst is niet leidend. Het gaat om richtlijnconforme uitleg.

 

Dat is vreemd, de naam suggereerd dat het een wet is en wordt allemaal erg vaag als je ook nog begeleidende texten en uitleg over een wet moet kennen.

Waar kan ej die info dan vinden?

Ik heb nog nooit op een website extra aanvullende info over de WET koop of afstand gezien.

 

is net zoiets dat iets rechtsgelding is als het in de staatscourant gestaan heeft. een krant die 95% van de bevolking (waaronder ik dus) nog nooit in het echt gezien heeft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.