• 0

hulp nodig bij onderhandelen en opstellen offerte aangenomen werk tekenbureau

Beste mensen,

 

Ben sinds kort met een compagnon een elektrotechnisch teken- en ontwerpbureau opgestart. Er is, al zeg ik het zelf, een hoop expertise in huis maar weet een potentiële opdrachtgever daar maar eens van te overtuigen. Lukt dat (we hebben gelukkig bij enkele bedrijven onze sporen al verdiend), dan komen we aan bij een volgend probleem. De offerte. Het is gebruikelijk dat er een ovk wordt opgesteld waarin de klus wordt aangenomen. Dus geen uurtje-factuurtje. Nemen we het complete tekenwerk uit handen van de installateur dan wordt daar meestal 5% van de totale aanneemsom voor gerekend heb ik me laten vertellen. Maar wat nu als we bv alleen een gedeelte (bv de brandmeldinstallatie) uitwerken? We werken in tempo dus het liefst zouden we het per uur doen, hebben we zelf zekerheid en de opdrachtgever betaalt ook niets te veel. Nemen we het werk aan dan moet je met een urenschatting komen. Daarmee willen we uiteraard niet te laag maar ook niet te hoog gaan zitten. Het eerste jaar willen we ons eerst links en rechts bij diverse partijen bewijzen en we willen niet het risico lopen dan een opdracht afketst omdat de opdrachtgever het idee heeft te veel te moeten betalen. Ze zullen er sowieso achteraf achter komen dat het niet te veel betaald is geweest omdat we ook een adviserende taak vervullen die je nadien pas op zijn waarde kan schatten.

 

Wie heeft er een advies met betrekking tot het calculeren van projecten en wie heeft er nog "tips" om tijdens een voorgesprek samen met de potentiële opdrachtgever tot een uitkomst (aantal uren) te komen waar iedereen mee tevreden is? We zijn niet op ons mondje gevallen maar een cursus inkoop / calculatie of iets dergelijk hebben we nooit gevolgd.

 

(Mocht mijn vraag in een ander gedeelte van het forum thuis horen, mijn excuses.)

 

Ik hoor het graag.

 

Met vriendelijke groet,

 

DC

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Daddy Cool,

 

Alhoewel het draadje alweer iets meer dan een half jaar oud is heb je misschien toch iets aan mijn reactie.

 

Ik heb zelf een elektrotechnisch installatiebedrijf met o.a. een eigen tekenaar/werkvoorbereider in dienst en zodoende

tekenen wij vrijwel alles installaties zelf. Af en toe besteden wij deze werkzaamheden ook uit omdat we op dat moment

de capaciteit niet hebben om het zelf te doen.

 

Als het gaat om een duidelijk en vast omlijnd geheel aan werkzaamheden waarbij je op voorhand dus precies weet wat er getekend moet worden en dat de (deel-)installaties goed omschreven zijn c.q. goed op een ontwerpschets staan vermeld dan is het voor jou mogelijk om er een goede inschatting qua uren van te maken en dus ook een goed onderbouwde offerte voor te maken. Mijn persoonlijke mening is dat een tekentarief a 5% van de aanneemsom misschien voor sommige installaties zal opgaan maar lang niet in alle gevallen en ik zou er dan ook niet klakkeloos van uit gaan.

 

Ik vind het zelf het prettigst om op basis van een vaste prijs een opdracht te geven aan een tekenbureau. Maar nogmaals dit werkt natuurlijk alleen als het om vooraf bekende zaken gaat. Gaat de installateur bijvoorbeeld in regie in bouwteamverband een project doen en wordt je daarbij als tekenaar betrokken dan kun je natuurlijk afspraken maken op basis van regiewerkzaamheden voor een afgesproken uurtarief. Ik zou je dan wel adviseren om frequent te factureren (bijvoorbeeld wekelijks) als het om langlopende opdrachten gaat zodat de installateur niet onaangenaam wordt verrast aan het eind van het project.

 

Hopelijk kun je hier iets mee.

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Vriendelijk bedankt voor je reactie!

 

In het half jaar tijd weer een hoop wijzer geworden. We waren altijd van plan om een compleet pakket aan te bieden en de opdrachtgever serieus te ontzorgen. Ik kom zelf niet uit de elektro dus had er een beetje een andere visie op.

 

De laatste tijd werkt deze formule wel bij niet al te grote installateurs met geen of een minimale tekenkamerbezetting waar we inmiddels meerdere opdrachten voor hebben mogen maken. Wij rekenen onze all-in prijs uit en de opdrachtgever gaat gelijk akkoord. Een basis van vertrouwen dus omdat beide partijen inmiddels weten wat ze aan elkaar hebben.

 

Maar ook enkele grote opdrachten gescoord waarbij we van de opdrachtgever te horen kregen dat de prijs naar beneden moest. Niet dat ze het oneens waren met het aantal begrote aantal uren maal uurtarief, nee, ze willen een zo kaal mogelijke prijs en nadien alles meerwerk. Niet onze filosofie maar er moet brood op de plank komen.

 

Ook al het geval meegemaakt dat we een installateur graag binnen 2 dagen uit de brand moesten gaan helpen. De arme persoon had nog geen complete tekeningen om mee naar een bouwvergadering te gaan en had onze hulp dus a la minuut nodig. Wij niet te moeilijk en direct naar onze hopelijk nieuwe klant in de omgeving van Rotterdam. Daar aangekomen werd het naar mijn zin iets te veel koehandel maar een nieuwe opdrachtgever is nog steeds van harte welkom. 60% van het werk zou al gereed zijn en wij zouden de resterende 40% moeten verzorgen. Dus een zeer nette prijs afgesproken voor die 40%. Nadat we thuis wat dieper op de digitale materie in gingen bleek er vrijwel niets van de 60% te kloppen. Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om zo met je om te gaan als je hem uit de brand wil helpen? Boefjes zijn het. Dezelfde avond nog heel duidelijk via e-mail laten weten dat wij zo niet werken. Bleek het ook nog eens werk te zijn van een eigen werknemer.

 

Door ervaring leren we steeds een hoop bij en de eerder gestelde 5% gaat inderdaad meestal niet op. Verre van. Iedere situatie en opdrachtgever is anders en gelukkig merk je dat je door kwaliteit te leveren een vaste kring van opdrachtgevers opbouwt. Neemt niet weg dat het calculeren voor ons nog steeds een onbekende materie blijft gezien de reeds verrichte werkzaamheden niet goed met elkaar zijn te vergelijken.

 

Alles komt goed en dit zeker!

 

Link naar reactie
  • 0

Mooi dat je even laat weten hoe het je vergaan is na een half jaar.

 

Neemt niet weg dat het calculeren voor ons nog steeds een onbekende materie blijft gezien de reeds verrichte werkzaamheden niet goed met elkaar zijn te vergelijken.

 

Je hebt natuurlijk geen materiaalleveringen met bijbehorende opslag voor winst en risico; dat betekent dat eventuele extra

uren t.o.v. de begroting bij een vaste aanneemsom direct ten laste van het resultaat gaan. Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat je probeert in te steken op regiewerk en eventueel bij herhalingsopdrachten van dezelfde klant met dezelfde soort werkzaamheden het op basis van een aanneemsom gaat doen.

 

Ik merk trouwens dat een onzekere factor vaak de aanlevering van de digitale .dwg bestanden is. De opbouw van de bestanden door derden impliceert dat deze door ons moeten worden 'opgeschoond'. De ene keer gaat

dat vele malen sneller dan de andere keer; ook een reden voor regiewerk ipv vaste prijs.

 

Groet,

Jeroen Reith

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.