• 0

Door de bomen het bos niet meer zien.

Al enige tijd ben ik opzoek naar een financiering om in de toekomst een bedrijf op te zetten, maar eerst daarbij uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn. Dit met reden omdat mijn eigen privé vermogen erg beperkt is, en wel minstens zo'n €30,000 startkapitaal nodig heb om er aan te beginnen.

Ik zie een hoop mogelijkheden om aan startkapitaal te komen, zoals bijvoorbeeld contact zoeken met een ''Business Angel'', of een zogeheten Venture Capitals. Alleen zit ik zelf nog met een aantal, wellicht ''domme'' vragen.

1. Zelf hoor ik vaak de termen zoals Informal investors, VC's, en particimatiemaatschappijen, en dat staat ook keurig uitgelegd. Maar ik mis een aantal dingen, wat hebben banken, of diensten zoals Bizner mij te bieden, en hoe zit het qua risico als mijn bedrijf niet aanslaat bij het publiek en in de soep loopt? Want van leningen ben ik ook vrij angstig, mocht het in de soep lopen.

2. Het dilemma bij een lening is, dat banken graag een onderpand willen, en mocht het achteraf fout gaan met het bedrijf. Moet je alles weer terug betalen. Wat voor systeem raden jullie mij aan wat zo min mogelijk risico heeft. (bijv. als het misgaat dat ik dan niet die 30000 moet terugbetalen, of ze me kaal gaan plukken)

3. Is het ook mogelijk, of zijn er mensen die ervaring hebben met het verzamelen van startkapitaal van sponsoren, adverteerders, en fondsen?

4. Als ik evt van mijn eigen volledige vermogen bijvoorbeeld gebruik voor het oprichten en onderhouden van een bedrijf, hebben andere mensen geen inspraak binnen het bedrijf en heb ik zelf de volledige controle over het bedrijf. Maar als ik een financier of investeerder binnen haal, die met geld over de brug komt, neem ik aan dat diegene dat niet voor de ''fun'' doet en ook wat te zeggen wil hebben binnen het bedrijf. Welke manier kan ik het beste kiezen om aan voldoende geld te komen, maar zo weinig mogelijk inspraak binnen het bedrijf?

5. Wellicht een domme vraag, maar bij het aanvragen van de subsidie voor een deel van het startkapitaal bij elkaar te sprokkelen, is dit puur een gift als duwtje in de rug, of dient men dit op langere termijn als bedrijf winstgevend is terug betaald te worden?

6. Als Informal Investors, of VC's zomaar hun geld beschikbaar stellen neem ik toch aan dat zij er iets voor terug willen. Waar zijn deze mensen naar op uit?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17268-door-de-bomen-het-bos-niet-meer-zien/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Smit,

er is ontzettend veel over dit onderwerp gepost op dit forum, dus ik denk dat je met wat zoeken en rondneuzen al je vragen eenvoudig beantwoord krijgt. Mijn advies is dat je €30.000 gewoon als persoonlijke lening opneemt. Investeerders vinden het vaak fijn als je je eerst zelf in de schulden steekt, ten teken dat je in je eigen zaak gelooft.

• 0

Een bank kan je wellicht toch helpen. Ik zou daar eerst eens shoppen (geen dagenlang!).

Er is ook een mogelijkheid om de lening te combineren met coaching.

Wellicht is www.microfinanciering.com dan iets voor jou en in een of andere vorm beschikbaar bij jou in de buurt.

Er staat daar ook een soort checklist die je kunt gebruiken

Terugbetalen wordt eigenlijk altijd van je verwacht.

Succes,

Joris

eimlogo.jpg Meer weten over MKB en ondernemerschap: http://www.ondernemerschap.nl
  • 0

...

1. Zelf hoor ik vaak de termen zoals Informal investors, VC's, en particimatiemaatschappijen, en dat staat ook keurig uitgelegd. Maar ik mis een aantal dingen, wat hebben banken, of diensten zoals Bizner mij te bieden, en hoe zit het qua risico als mijn bedrijf niet aanslaat bij het publiek en in de soep loopt? Want van leningen ben ik ook vrij angstig, mocht het in de soep lopen.

Jij bent de ondernemer, als het mis gaat draag jij het risico (alle kosten, verliezen etc). Banken verlenen kredieten, en hun beloning is de rente.

2. Het dilemma bij een lening is, dat banken graag een onderpand willen, en mocht het achteraf fout gaan met het bedrijf. Moet je alles weer terug betalen. Wat voor systeem raden jullie mij aan wat zo min mogelijk risico heeft. (bijv. als het misgaat dat ik dan niet die 30000 moet terugbetalen, of ze me kaal gaan plukken)

Ja natuurlijk moet je terugbetalen. Kun je dat niet, dan wordt er faillissement aangevraagd. Kaalgeplukt. Je huis verkocht. Wat er ook maar nodig is om jou terug te laten betalen. Je werkt met andermans geld, en ze willen dat graag terug. Als je het niet met dat systeem eens bent, wil ik GRAAG geld van jou lenen ;D

4. Als ik evt van mijn eigen volledige vermogen bijvoorbeeld gebruik voor het oprichten en onderhouden van een bedrijf, hebben andere mensen geen inspraak binnen het bedrijf en heb ik zelf de volledige controle over het bedrijf. Maar als ik een financier of investeerder binnen haal, die met geld over de brug komt, neem ik aan dat diegene dat niet voor de ''fun'' doet en ook wat te zeggen wil hebben binnen het bedrijf. Welke manier kan ik het beste kiezen om aan voldoende geld te komen, maar zo weinig mogelijk inspraak binnen het bedrijf?

Inspraak hou je maximaal door geld te lenen. Wel kan de bank regelmatig vragen om cijfers om hun risico te beperken (door bijv je kredietlimiet te verlagen). Inspraak geef je (deels) weg door investeerders een deel van je bedrijf te verkopen.

6. Als Informal Investors, of VC's zomaar hun geld beschikbaar stellen neem ik toch aan dat zij er iets voor terug willen. Waar zijn deze mensen naar op uit?

Rendement op het geld wat ze jou betalen voor een deel van jouw bedrijf. investeerders doen dat meestal voor een beperkt aantal jaar. Bijv ze kopen voor 30K 60% van jouw bedrijf, en door jouw inspanningen (en hun netwerk) wordt het bedrijf van 50K 500K waard in 2 jaar. Verkopen zij hun deel of weer aan jou, of aan een ander voor 300K. Ze willen fors rendement maken omdat ze forse risico's lopen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Smit,

Je geeft niet aan wat je momentele situatie IS. Mocht je willen starten uit een beklemming (werkloosheid), dan kun je wellicht een Bbz starterskrediet aanvragen. Dat doe je bij de Sociale Dienst van je gemeente. Lees op deze site de vele referenties ernaar na (Bbz).

Karel

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar