• 0

Netwerken is kennis delen........toch?

Ik word er zo moe van. Deze week bezocht ik weer eens een netwerkbijeenkomst. Veel opgefokte figuren die zo snel mogelijk zoveel mogelijk visistekaartjes willen scoren. Er was ook een speeddate georganiseerd. Je gaat 5 minuten tegenover elkaar zitten en spuit zoveel mogelijk informatie over jouw bedrijf. Je moet zeker niet gaan luisteren of doorvragen want dat is niet de bedoeling.

 

Voorbeeldje: Hoi Ernst, ik ben Peter van Zanten van ICT bedrijf de gecrashte disk. Ernst, als ik zo naar je kijk zul jij inmiddels wel een behoorlijk netwerk hebben opgebouwd, is het niet. Ik begreep deze opmerking niet direct maar hij bedoelde ongetwijfeld mijn rijpere leeftijd. Ik wilde niet onbeleefd zijn dus antwoordde dat ik inderdaad een behoorlijk netwerk had. (ondertussen al denkend, maar daar blijf jij vanaf) Nou Ernst, ging hij verder, ik zal je even kort vertellen wat mijn bedrijf doet, en dan moet jij maar zelf beslissen of dat interessant is voor jou………..maar nog belangrijker voor binnen je netwerk………….. Nou ik ben afgehaakt.

 

Wat moet ik hier nu mee? Iemand gaat mij in een paar minuten vertellen wat hij doet en dan mag ik beslissen of ik daar zaken mee ga doen, of nog erger……mensen uit mijn netwerk! Was dit nu maar een incident dan kon ik er nog mee leven maar ik kom deze onzin te vaak tegen om het een incident te noemen.

 

Wat vind ik nu van netwerkbijeenkomsten?

 

Allereerst vind ik dat je deze bijeenkomsten niet moet gaan bezoeken om snel even met iedereen te praten, vertellen wat je doet, en hopen dat je er omzet uithaalt. Veel interessanter is om met mensen te praten over hun business. Hoe zij dat hebben opgezet.Hoe ze dagelijks worstelen met allerlei zaken en welke oplossingen ze daarvoor bedacht hebben. Dit heet interesse tonen. Netwerken is voor mij kennis delen, luisteren, leren en vooral niet……………….hoe kan ik geld aan jou verdienen!

 

Maar welke ervaring hebben jullie met netwerkbijeenkomsten?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jij wilt kennis delen in een netwerk, vind dan mensen waarmee je kennis kunt delen.

 

Toch zit er een diepere laag achter deze schijnbaar open deur.

 

Het is goed als je vaststelt dat je met opgefokte personen te maken hebt, die zo snel mogelijk dit en dat. Het heeft echter geen zin er moe van te worden. Wat bereik je er mee?

En op jou overkomen dat zij 1 doel hebben. Stel dat vast, en vervolg je weg, met nu beter wetend waar je dan wel op zoek bent. En vermijd ook niet dit soort confrontaties, want zijn die single goal, only greediness personen misschien wel succesvol? En dat begrip mag je invullen zoals je dat op het moment wilt. Succesvol in materieel opzicht, of in het hebben van een goede zaak, waar mensen in een prima klimaat werken ... of hoe je dan succes ziet.

 

Je hebt vergeleken, kwam met deze conclusie, en het blijft persoonlijk. Niks is slecht ( zolang je persoonlijkheid gerespecteerd wordt, natuurlijk. )

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik word er zo moe van. Deze week bezocht ik weer eens een netwerkbijeenkomst. Veel opgefokte figuren die zo snel mogelijk zoveel mogelijk visistekaartjes willen scoren.

 

:-)

 

Je verwart "netwerken" met netwerken. Het naar een "netwerkbijeenkomst" gaan valt bij mij niet onder netwerken. Netwerken is niets meer en niets minder dan met veel mensen contact onderhouden, daar groeien vanzelf mooie dingen uit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

"Vanzelf" valt over te discussiëren, en anders is minstens 1 partij blind of erg gemakkelijk. De potentie voor mooie dingen wordt zeker gevoed als er een netwerk voor jou is met mensen waarmee je het kan vinden, en die jou en jij hen begrijpt. En waar je geregeld genoeg tijd en de juiste intentie instopt.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

De personen zoals jij die beschrijft zijn vaak verziekers van zo'n netwerkbijeenkomst. Ze komen inderdaad alleen om te scoren, en niet om er een "gezellige" avond van te maken.

 

Want dat laatste, daar begint het naar mijn mening bij. Als het gezellig is, en het klikt tussen de personen die je gesproken hebt, dan heb je genoeg verdiend. Want vaak doe je alleen zaken met personen met wie je iets hebt. Dus de persoon die je bij het speeddate ontmoet hebt, zal niks voor jou zijn. Maar als hij er wel succes mee heeft, zullen er ook mensen zijn die blij zijn met zo'n types.

 

Vaak sta je ook met een aantal personen te praten, en dan komt er iemand bij staan. "Zo, zal ik mijn kaartje even geven?". Dus zonder zich ook maar eerst voorgesteld te hebben. Slaat dus compleet nergens op, want dat kaartje gaat zo de prullenbak in.

 

Vaak zijn er ook avonden bij dat er totaal niet over relevante zaken gepraat wordt. Maakt toch ook niks uit, want je bent er niet om meteen te scoren. Als het echt klikt, dan komt dat wellicht over een jaar, misschien wel 5 jaar, en misschien wel nooit. Maar zolang de relatie goed is, kun je ook gewoon van elkaar leren. Dus zonder een cent te verdienen.

 

Dus netwerkbijeenkomsten vind ik zelf zeer interessant en belangrijk. Heb er toch al een hoop interessante mensen leren kennen, die ik regelmatig spreek nu, en die me alweer aan een aantal andere personen geholpen hebben.

Startpunt voor bedrijfsuitjes, vrijgezellenfeesten en familiedagen in Limburg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.