zichtbare reuzen en kneuzen

Aanbevolen berichten

Ik ben het wel eens met wat Nico erover gezegd heeft, maar de meeste mensen nemen toch niet de moeite om zich daarin te verdiepen en die reuzen en vooral, kneuzen er lustig op los..

 

 

En juist daarom is het zo handig dat je in het profiel kan zien voor welke post de reus of kneus is gegeven en wat de eventuele motivatie was. zo kan iemand dus altijd zelf beorodelen of reuzen of kneuzen enige waarde hebben (voor hem/haar).

 

Ik vind het een perfect systeem en een voorbeeld voor vele andere sites om hun leden elkaar te laten waarderen.

 

Zouden de redennen en postings van de reuzen en kneuzen niet zichtbaar zijn zou het een waardeloos systeem zijn omdat je dan nog niet de waarde hiervan kan beoordelen.

 

Als nu iemadn my advies/commentaar zou geven kan ik mede aan dat systeem zien hoe serieus je iemand moet nemen, heeft iemadn b.v. tal van kneuzen voor antwoorden op vergelijkbare vragen weet je wat zo een antwoord waard is. zelfde geld andersom.

Link naar reactie

Als iemand inhoudelijk feedback, tips of wat dan ook verdient deze volgens mij zeker een reus

en heel, heel soms kan een de inhoud van een post zeker een kneus verdienen

 

Als ik het heb over inhoudelijke reacties dan doel ik op ter zake doende reacties, berichten met een kwetsend karakter of erger vallen voor mij niet onder inhoudelijk. Voor sommige mensen is het een grote opgave om op een acceptabele manier te communiceren. Als het gebrek aan communicatieve vaardigheden leidt tot buitensporig gedrag dan krijgen ze één waarschuwing, bij een tweede een ban.

 

Ik heb een reus uitgedeeld laatst omdat ik de bijdrage zo waardevol vond, dat ik dacht: wow, je bent een reus! En volgens mij is dat toch de bedoeling daarvan?

Alleen, ik vraag me niet zo vaak af of iemand een kneus is ??? De meesten bedoelen het toch altijd goed?

 

De spijker op zijn kop Ruud.

 

 

Ook vind ik dat sommige zich voordoen als administrator of moderator. DIe gaan dan zeggen dat het topic er niet thuis hoord, het een huiswerk vraag is, of dat ze zelf eens goed moeten googlen. Je kunt dan laten zien dat dit ongewenst is d.m.v. een kneus.

 

Het hangt een beetje van de toon van het bericht af en het aantal posts dat iemand hier geplaatst heeft.

Soms zijn er weken bij dat de ene na de andere student zich hier meld, als moderator word ik er dan wel eens een beetje moe van om weer de boeman te moeten spelen, soms is het wel eens fijn als een andere deelnemer dat gras alvast even voor mijn voeten wegmaait.

Heel af en toe zijn er mensen die net drie dagen op het forum zijn en hier alvast gaan vertellen wat er wel en niet thuishoort op het forum. Komt gelukkig weinig voor. Die mensen kunnen van mij een PM verwachten waarin ik vriendelijk uitleg dat we voor dat werk moderatoren hebben die het werk over het algemeen prima aankunnen.

Deelnemers die hier al jaren komen daar kan ik het prima van hebben als die ergens op wijzen, ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet altijd even scherp op let of een bericht wel in het juiste board staat, een hint in die richting wil mij wel eens helpen maar beschouw dit ook weer niet als aanmoediging om nu te gaan hinten. ;)

 

 

Maar ook het systeem hier is niet perfect. Dat kan ook niet, maar wat je signaleert heb ik vaak ook gezien. Als je iets zegt wat iemand niet graag wil horen, komt het je al gauw op een kneus te staan. Reuzen, maar vooral kneuzen worden vaak uit emotie of eigenbelang uitgedeeld. Het draagt niets bij aan de kwaliteit van het forum en de kneuzer heeft er ook niets aan.

 

Ik pleit niet voor afschaffing, maar misschien moet het iets worden aangepast. Het zou bijvoorbeeld een idee zijn de transparantie iets te verhogen. Misschien kan worden bijgehouden wie aan wie een kneus of een reus uitdeelt. Dat legt vriendjespolitiek bloot. Aan de andere kant kan je daardoor weer vetes krijgen.

 

Misschien is het goed die kneuzen gewoon af te schaffen. Of per deelnemer rechten geven voor maar 5 kneuzen per jaar. Noobies even de mores leren wordt al door moderatoren gedaan. Bovendien ontmoedig je nieuwe deelnemers door ze meteen een kneus en een verbale knauw te geven als ze hier net posten. Het is ook geen prettig welkom om noobies meteen af te zeiken, wat vaak gebeurt en waar ik me dan aan erger.

 

Ik heb mijn vorige bericht vooral geplaatst omdat ik signaleer dat er mensen zijn die het systeem anders gebruiken dan wij als beheerders graag zien. Dat is ook de reden waarom ik dit onderwerp aangesneden heb. Ik hoop dat mijn bericht die mensen aanzet tot ander gedrag en dat ze het kneuzen beperken tot waar het voor is bedoeld.

 

Er wordt naar mijn mening over het algemeen heel goed mee omgegaan, het reuzen is volgens mij toegenomen sinds het huidige systeen is ingevoerd. Alleen signaleer ik dat een enkeling is die het systeem oneigenlijk gebruikt door te kneuzen omdat iemand een andere mening heeft dan de eigen mening.

 

Het is denk ik altijd goed om een systeem af en toe eens tegen het licht te houden, persoonlijk denk ik dat we met het huidige systeem best een mooie middenweg gevonden hebben. Een beperking van de kneusvoorraad zou een idee kunnen zijn, alleen heb ik het idee dat het middel zwaarder is dan het probleem.

 

Heb me geloof ik al eerder in deze discussie gemengd, maar hierbij nogmaals het volgende, meer uitgewerkte voorstel ter vervanging van het reus/kneus systeem:

 

 

[*]Per bericht de mogelijkheid een waardering te geven tussen de 1 en 5

[*]Geen reusknop en geen kneusknop meer.

[*]Per maand wordt per profiel automatisch bepaald hoeveel stemmen met het cijfer 4 of 5 deze heeft ontvangen. 1-10 is 1 QP (Qualitypoint) 11-25 is 2 QP's, etc. Je Karma wordt dus vervangen door je QP. Zo houdt je de mogelijkheid een toppost (bijvoorbeeld die van Ruben van onlangs) te waarderen met meer dan 1 QP.

[*] Omgekeerd geldt hetzelfde voor stemmen die een '1' opleveren, echter beginnend vanaf 2-10 = -1 waardoor je een losse flodder uitsluit.

 

Hetzelfde rekensysteem kun je toepassen op de losse draadjes in de vorm van een sterrensysteem waardoor de kwaliteit van een draadje kan worden weergegeven hetgeen draadjes met een hoge kwaliteit interessanter maakt in de interne zoekmachine en onder de aandacht brengt van de lezers.

 

Tenslotte nog even lijstjes maken :) , poster van de maand, draadje van de maand en gemiddelde QP in het profiel weergeven en iedereen is tevreden.

Kritiek op postings of waardering moet je maar open en bloot in het forum plaatsen ipv via een reus kneus die toch voor iedereen inzichtelijk is.

 

Tot zover mijn laatste bijdrage aan deze reuzen en kneuzen discussie aangezien ik de indruk heb dat er meer berichten aan worden gewijd dan dat er kneuzen worden uitgedeeld

 

frans

 

Het zijn leuke ideeen en zijn achter de schermen al eens vaker besproken, voor nu behouden we het huidige systeem.

In zekere zin doet ons huidige systeem precies wat jij voorstelt alleen is de presentatie iets anders. Goede inhoudelijke reacties zijn nu ook onmiddelijk herkenbaar aan de groene reuzen. Ook de zogenaamde QP kun je nu zelf al afleiden, kijk even naar iemands postcount en kijk naar het aantal reuzen et voila.

 

Laten we eerst eens het anoniem kneuzen en reuzen afschaffen, dan zal het kneuzen opeens een stuk minder zijn.

 

Anoniem kneuzen is net zoiets als stiekem midden in de nacht iemands auto bekrassen, gewoon laf.

 

Niemand van de mods is voor censuur dus blijf gerust een kneus geven als je dat gepast vind. Als iemand echt op grootschalige wijze denkt te kunnen "krassen" dan zijn er wel degelijk mogelijkheden voor ons om via de database uit te zoeken wie dat is.

 

Ach, ik krijg een kneus omdat ik op een onderwerp over humoristische filmpjes de volgende reactie heb gegeven:

 

Ik zie de humor niet helemaal geloof ik. Mensen die zich voor hun hoofd slaan omdat ze in seconden kapitalen (en hun baan) verliezen? Lijkt me eerder leedvermaak. En daar doe ik niet aan.

 

Waar gaat het reuzen en kneuzen dan over? Niet over de inhoud of de bijdrage, maar over mening, toch? Of zie ik de humor er niet van in? Nou toe maar dan: je kneust maar een eind weg.

 

Waar de grens ligt tussen ongewenst gedrag en een andere mening is soms wat moeilijk aan te geven.

In het betreffende bericht maak jij duidelijk dat jij je er aan ergert aan het leedvermaak dat er uitgaat van het bericht waar de topic starter naar linkt. Jij lijkt je daar meer te verplaatsen in de mensen die daar afgebeeld worden die duidelijk lijden onder de dalende aandelenkoersen. Voor een ander is het gewoon een leuke verzameling foto's en ben jij de azijnzeiker.

Het bewuste bericht is nog van voor het moment waarop het tot Nederland doordringt wat er eigenlijk allemaal aan de hand is. Ik geloof niet dat de link naar het overzicht van foto's nu nog geplaatst zou worden, laat staan aangemerkt als humoristisch.

 

 

Voor het 'lerend systeem' is het heel goed. Er zit wel een nadeel aan: in mijn ervaring verhuizen trollen waar ik op het forum geen aandacht meer aan besteed (omdat ze zich naar mijn mening hebben gediskwalificeerd als gesprekspartner) soms naar mijn kneuzen-afdeling en gaan daar gif dumpen.

Een soort Greenpeace brigade zou wel handig zijn dan ;)

Voor de rest is een anonieme 'tik' over en weer best educatief - zowel om te krijgen als om uit te delen.

 

Grotendeels mee eens, echter het inroepen van een Greenpeace-brigade die onterechte kneuzen verwijdert vraagt meteen om een waarde-oordeel over motivatie van reuzen en kneuzen van diezelfde brigade. Indien dit de mod's zijn zullen ze dus goed-of afkeuring moeten gaan uitspreken over een gegeven reus of kneus.

Een blijvend ontvangen kneus heeft dus de instemming van alle mod's , een soort oke-stempel. Denk dat dat ook weer tot vervelende situatie's kan gaan leiden, dus daarom ben ik daartegen

Ja, daar heb je wel een punt.

Waar ik meer aan dacht is een soort 'alarmpje' dat afgaat bij mods als één persoon heel veel kneuzen aan iemand uitdeelt, omdat dit vaak samengaat met een haat-campagne. Als de mod dan constateert dat de afzender verder te boek staat als een integere ziel en met de kneuzen tracht iemand tot inzicht te brengen omdat enige aanpassing handig is dan is er niks aan de hand.

Anderzijds is zo'n situatie ook

 

Als ik bij Annedien in haar karma overzicht kijk dan zie ik daar vooral reuzen staan, die enkele kneus valt redelijk in het niet. Ik zie wel karma-overzichten van mensen die dan meer recht van spreken hebben.

Tja, zo'n greenpeace brigade, ik denk dat ik voor alle mods spreek als ik zeg dat ik daar niet op zit te wachten, niet in de laatste plaats omdat ik het idee heb dat de mensen die een onbeheersbare drang hebben af en toe te moeten kneuzen op één hand te tellen zijn.

Ingrijpen in berichten doen wij als mods niet graag, behalve in het geval van pure spam worden er zelden berichten aangepast laat staan verwijderd. datzelfde vind ik ook opgaan voor de reus kneus reacties, heel zelden staat daar inderdaad iets tussen wat net even te ver doorschiet, ik geloof dat het nu twee keer is voorgekomen dat er een kneus is weggehaald door een programmeur !

 

Dus de definitie is "kneuzen gevers zijn trollen" Met andere woorden je bent het met mijn niets eens dus je bent geen gesprekspartner.

 

Als er een nadeel zit aan een lerend systeem is het een slecht systeem en zal dit snel een remmend systeem zijn. Straks worden hier alleen maar topics geopend op kneuzen, reuzen. Leuzen hebben we al.

 

Op naar de 100 zal ik maar zeggen..... tis al laat trouwens..

Je logica klopt niet, maar dat weet je volgens mij wel.

Iemand diskwalificeert zich bij mij als gesprekspartner als diegene zonder respect communiceert, met negativiteit aandacht probeert te krijgen. Dat heet in community-termen een "trol", daar hoort een scala aan kenmerkende gedragingen bij.

Hoewel ik mensen naar eer en geweten help zal ik af en toe ook uit de bocht vliegen en soms krijg ik daar een opmerking over; daar heb ik geen enkele moeite mee, hoewel het ook echt niet leuk kan voelen als je "gecorrigeerd" wordt.

 

Dat een lerend systeem een slecht systeem zou zijn als er nadelen aan kleven ... daar zouden we het over kunnen hebben, als ik weet wat je definitie is van een "goed systeem", hoe je kan extrapoleren wat de uitkomst zal zijn van een goed en een slecht systeem en op welk moment je dit gaat vaststellen.

 

Tja, als iemand het niet verbaal kan winnen dan gaan ze maar kneuzen, ook dat is weer die ene uitzondering.

Deze persoon zal er vroeg of laat vanzelf de brui aan geven, trollen voeden zich met negativiteit, als ze die hier niet vinden gaan ze vanzelf een andere plek opzoeken om te trollen.

 

Ik ben het wel eens met wat Nico erover gezegd heeft, maar de meeste mensen nemen toch niet de moeite om zich daarin te verdiepen en die reuzen en vooral, kneuzen er lustig op los..

 

Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van het reuzen en kneuzen systeem? Waarom is het ooit ingevoerd en voldoet het systeem aan de oorspronkelijke doelstellingen?

 

In principe is het daarin een perfecte afspiegeling van de maatschappij; mensen oordelen over anderen en geven ze een "kneus", hetzij met een actie, woorden of een gedachte. De wereld indelen in leuk en stom is een moeilijk af te leren gewoonte toch? ;)

 

Het goede aan het systeem vind ik dat het de discussie op gang brengt, mensen aan het denken zet. Het veroorzaakt niet echt de dynamiek van positiviteit en negativiteit; het maakt het alleen zichtbaar. Het is een fractal; als je in- of uitzoomt verschijnen steeds weer dezelfde vormen en principes.

 

Het reus kneus systeem in een notedop.

Het is nooit ingevoerd, het was een standaard onderdeel van de forumsoftware die in 2002 is gebruikt. Bij het starten van het forum leek het een leuke functie en is daarom geactiveerd. Door de groei van het forum werd het toch allemaal wat anoniemer, er zijn toen een aantal gevallen geweest van mensen die het nodig vonden een persoonlijke vendetta met mensen uit te vechten via de kneuzen knop. Er kwam toen de vraag of daar iets aan gedaan kon worden, zodoende werd begin 2007 het huidige systeem ingevoerd, een systeem dat voor mijn gevoel in al zijn simpelheid best goed werkt.

 

Link naar reactie

Ik vind het systeem dat er nu is eigenlijk prima alleen ik mis één dingetje: zou het geen idee zijn als je een bericht naar de kneusgever kunt sturen? De kneusgever blijft anoniem en kan weer anoniem reageren op jouw reactie.

 

Ik had laatst bijvoorbeeld een kneus van iemand die het niet met mij eens was, het topic was anderhalve maand oud dus daar reageren had geen zin maar ik had graag nog even met die persoon verder gediscussieerd over dat onderwerp, had volgens mij een interessante discussie kunnen worden en dat is toch waar we hier voor komen. Daar zou zo'n berichtensysteem handig voor zijn.

 

Groeten,

 

hwjd

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie

Hwjd

 

De vraag die dan in mij opkomt is waarom je dan deze discussie wilt aangaan?

Mijn idee van dit forum is (zoals al vaker gemeld door velen) om er van te leren en je eigen ideeen en ervaringen te delen wanneer je dat wenst te doen. Het gaat er uiteindelijk toch om dat het leerzaam is?

Wanneer er een kneus wordt uitgedeeld op een bericht van een aantal maanden oud moet je je afvragen of je deze serieus moet nemen. Ik heb onlangs ook nog een kneus gehad over een bericht welke ik enkele maanden geleden heb gepost. Iemand die daar nog een kneus Of reus voor uit deelt neem ik echt niet serieus. Ik hoef daar ook echt geen discussie mee omdat ik dat bij voorbaat al zonde vind van mijn energie. Iemand die overigens anoniem wenst te blijven bij het geven van een kneus lijkt me ook niet echt open staan voor een discussie? Ik heb overigens ook wel eens een kneus gekregen en dit direct in een topic ter discussie gesteld. Jammer dat er geen reactie kwam van de kneuzengever, maar dan voel ik het toch als een gelijk aan mijn kant en ja, dat gelijk wilde ik graag halen. Ik ben ijdel en zal zeker niet zeggen dat het reuzen/kneuzen circus mij niets doet. Ik vind het niet fijn om kritiek te krijgen in de vorm van een (persoonlijke) kneus,maar ik word 10 keer liever keihard in het openbaar geconfronteerd door mensen die hun ongenoegen over mijn mening durven te uiten onder “eigen” naam. Dan pas kun je echt discussiëren of via pb nog eens lekker de dialoog opzoeken. Ik zou dus zeggen, zoek niet de discussie met een anonieme kneuzengever maar steek die energie in discussies waar je je voordeel mee kunt doen.

 

Daarnaast, als je in discussie zou gaan, zou ik een andere handtekening nemen ;D

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie

Uiteraard verdient het geen schoonheidsprijs om iemand na anderhalve maand ergens voor te kneuzen. Aan de kneus te lezen had de kneusgever echter wel verstand van zaken, waardoor ik denk dat het zeker leerzaam zou kunnen zijn om nog eens met diegene te discussiëren.

 

Aan de andere kant:

Iemand die overigens anoniem wenst te blijven bij het geven van een kneus lijkt me ook niet echt open staan voor een discussie?

Ik denk dat daar eigenlijk wel wat inzit en het daardoor waarschijnlijk niet veel zin heeft, het zal waarschijnlijk vooral een plek worden om persoonlijk vetes uit te vechten wat ook niet de bedoeling kan zijn... Dus ik denk dat je gelijk hebt ( goed, voor deze ene keer heeft iemand anders dan gelijk ;D )

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie

Ik vind het nogal kort door de bocht om anonieme kneusuitdelers als laf te bestempelen. Tot voor kort waren al mijn uitgedeelde kneuzen en reuzen anoniem. De belangrijkste reden voor mij was en is dat ik liever heb dat mensen naar de gegeven feedback kijken, en niet zozeer naar wie die feedback geeft. Verder heb ik geen zin om discussies over de gegeven feedback te moeten gaan voeren. Feedback is gewoon wat het is: feedback.

 

Over ontvangen feedback: het is toch wel leuk om te zien wie feedback geeft, dus langzaamaan (en niet consequent) geef ik bij reuzen (af en toe) wel mijn naam, en bij kneuzen (nog) niet.

 

Ik vind het wel grappig hoeveel mensen toch moeite hebben met een eenvoudig en (voor mij) doeltreffend systeem van feedback geven. Laat het alsjeblieft zoals het nu is, misstanden kunnen door mods worden opgelost, degenen die het systeem serieus nemen (zoals ik en ik denk ook veel anderen) doen er hun voordeel mee, degenen die het niks vinden, of onbelangrijk, kunnen het negeren. Iedereen ;D, toch?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Ik heb overigens ook wel eens een kneus gekregen en dit direct in een topic ter discussie gesteld. Jammer dat er geen reactie kwam van de kneuzengever, maar dan voel ik het toch als een gelijk aan mijn kant en ja, dat gelijk wilde ik graag halen.

 

Wat heeft dat voor toegevoegde waarde voor het forum? Als je niets met een kneus kan, leg deze dan gewoon naast je neer. Op Higherlevel gaat het volgens mij om de inhoudelijke discussie, als iedereen gaat klagen over zijn kneuzen dan worden die discussies erg oninteressant om te lezen. Ik deel zelf aan klagers over kneuzen ook wel eens een kneusje uit, in de hoop dat ze het de volgende keer niet meer doen. Inhoudelijk goede bijdrage beloon ik overigens altijd met een reus.

 

 

Link naar reactie

Ik vind het nogal kort door de bocht om anonieme kneusuitdelers als laf te bestempelen.

 

Mee eens, dat geldt alleen voor diegenen die in de kneus een reaktie op je bericht geven die ze beter, in het licht van de discussie, in het onderwerp hadden kunnen plaatsen.

 

Maar ja - dan denken mensen misschien dat je niet aardig bent, en dat kunnen we natuurlijk niet hebben! ;)

Link naar reactie

Eens met Marc.

 

Nu ik toch al post:

 

Het reuzen/kneuzen systeem is er, en het enige wat mods behoren te doen is optreden als er echt extreem systematisch misbruik van wordt gemaakt. Ik vind dat mods het moeten nalaten om te gaan zitten oordelen waar kneuzen of reuzen terecht zijn. Ze zijn terecht omdat het uitdelen ervan het recht is dat je het lid van het HL gemeenschap geeft. Het recht om die beoordeling te geven. Ga nou niet de beoordelingen beoordelen.

 

Het systeem is anoniem juist om rare acties te voorkomen, denk ik zo. Ik denk dat mensen geneigd zijn eigen een "koekje van eigen deeg" te geven. Krijg je van iemand een kneus dan zoek je onbewust naar een moment om diegene te kneuzen. Krijg je een reus, ben je er weer op ingesteld om diegene sneller een reus toe te dichten.

 

Met andere woorden, het systeem is goed zo. Om dan nog wat hiaten te dichten kan men zoals eerder genoemd een limiet invoeren. Je kan iemand maar 1 beoordeling geven per 48 uur. En/Of als je iemand 3 kneuzen achter elkaar heb gegeven, dan moet de volgende een reus zijn...als diegene ergens voor zo hard een kneus verdiend geven anderen hem wel. Zulke maatregelen voorkomen volgens mij de meeste potentiële narigheid omtrent het kneus gebeuren.

 

P.S. Op HL gebeurt het weleens dat een oud draadje wordt gereanimeerd, en dit gebruik is zelfs een tijd gelee door mods toegestaan wanneer het een onderwerp betreft waarover al gesproken was. Dat was wel een jaar geleden, of twee? Doorgaans is dit namelijk geen gebruik op fora, na 1 jaar is het prettig een onderwerp te doen herleven met de tijdsgeest van nu en de leden van nu. Maar omdat het gebeurt kan ik me voorstellen dat iemand soms een kneus uitdeelt op een oud bericht, omdat je niet altijd bij elk bericht kijk of dat nou het laatste bericht van een ouder draadje is waarop voortgeborduurd is.

 

Link naar reactie

Er staat ergens in de regels of bij het uitdelen van een kneus dat deze van een commentaar voorzien moet worden.

 

Of je iets aan het commentaar hebt of er iets mee doet is een tweede natuurlijk. Van een goed argument voor de kneus kun je (indien aanwezig) veel leren.

 

En, kneuzen uitdelen om iemand een hak te zetten? Het niveau lijkt me hier een stuk hoger te liggen dan dat! Ik vind je commentaar een beetje erg kort door de bocht. Klinkt mij meer in de oren als iemand die gefrustreerd is omdat hij een kneus gekregen heeft (correct me if I'm wrong).

Hartman Fieldmarketing

Link naar reactie

Ach, ik wil daar alleen maar op zeggen, dat je alleen van een kneus kan leren als deze gemotiveerd is. Als dat niet zo is, is de kneus waardeloos en (waarschijnlijk) alleen maar bedoeld om een hak te zetten. Een kneus voor een kneus dus.

 

Voordat we deze discussie weer opnieuw gaan voeren, lees even wat ik op pagina 6 en 7 van dit topic over dit onderwerp heb geschreven.

Link naar reactie

Op zich lijkt het allemaal aardig te werken.

 

Ben het alleen niet helemaal eens met het feit dat zelfs het commentaar van een anonieme kneuzen uitdeler ook voor de hele wereld zichtbaar wordt. Daarmee wordt het imho eerder een mogelijke schandpaal dan een waarderingssysteem.

 

Als ik Nico morgen, vanaf een nieuw account, kneus met "smerige oplichter", dan het het zoekresultaat "Nico Schouten oplichter" morgen een hit. Niet echt prettig voor serieuze ondernemers die onder eigen naam reageren op het forum. Voor Nico misschien makkelijk op te lossen, maar voor de gemiddelde gebruiker niet.

 

just my 2c.

Link naar reactie

Tonino: er is altijd iets op te merken. De kneuzen (het gaat vrijwel nooit om kritiek op reuzen ;)) anoniem maken is óók niet goed want dan kan niemand de achterliggende reden bepalen. Er is uitgesproken dat er nu eenmaal iets van eenw aarderingssysteem moet zijn, en hoe het tot nu toe werkt is in mijn ogen en als ik het zo hoor qua reacties, veruit de beste oplossing.

 

Ik denk dat we nu een heel goede middenweg hebben, en als iemand een kneus (of reus) heeft die qua bewoording echt tè is, dan kan dat worden gemeld aan een moderator (aan mij is het handigst), en wordt het aangepast. We hebben al eens kneuzen volledig verwijderd, en ook al eens kneus-reacties inhoudelijk gematigd, dus dat kan gewoon als daar een goede reden voor is.

Link naar reactie

Het gaat om het gevoel, een gevoelskwestie, rond een waardering / cijfer.

 

Een kneusje krijgen "voelt" nu eenmaal niet zo lekker, en zeker als hij uit de lucht komt vallen zonder enige reden of onderbouwing.

 

Een Amerikaanse vriend zei gisteren nog tegen me "You're a numbercruncher!" en hij heeft gelijk. En voor de meeste onderenemers hier zal hetzelfde gelden. Door die zee van cijfers, facturen en bonnetjes zien we allemaal het liefst zwarte cijfers aan de horizon (einde boekjaar).

 

En hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de waardering die eenieder hier kan krijgen voor zijn inbreng. "Wij allen" krijgen, net zoals de medewerker op de vloer, in het restaurant of achter het stuur graag eens een schouderklopje. In ons geval een reusje.

 

2 studenten die hun website na 3 reacties al aangepast hebben verdienen van mij ook een reus; zij hebben wat gedaan met de feedback die ze kregen.

 

Als ik daarintegen sommige feedback bij reuzen-kneuzen lees moet ik me toch af en toe achter de oren krabben en afvragen of de gever daadwerkelijk "gelezen" heeft wat er geschreven staat of gelezen heeft "wat hij/zij wilde lezen".

 

Een annoniem kneusje zonder feedback mag in mijn ogen best laf genoemd worden. Uiteindelijk wil je ook hier op een open manier met elkaar kunnen discussieren. Mensen hoeven het niet altijd met elkaar(s standpunten) eens te zijn. Maar als de klok luidt wil ik toch graag weten waar de klepel hangt. ;)

 

Naast het reusje-kneusje boven de post zou het natuurlijk interessant zijn (zoals de 300 kneusjes van Nils) om te weten wat de totale inbreng van een lid op draad, en forum niveau is. (zie fig.)

 

Dit geeft voor eenieder wellicht beter de mogelijkheid om een onderscheid, op welk niveau dan ook, te maken.

 

Ewout, Jeroen ik heb jullie even als voorbeeld genomen.

 

karma.jpg

 

gebruikte kneus-reus waarderingen en posts zijn fictief

 

Link naar reactie

 

Naast het reusje-kneusje boven de post zou het natuurlijk interessant zijn (zoals de 300 kneusjes van Nils) om te weten wat de totale inbreng van een lid op draad, en forum niveau is. (zie fig.)

 

Dit geeft voor eenieder wellicht beter de mogelijkheid om een onderscheid, op welk niveau dan ook, te maken.

 

Die snap ik niet, sorry. In hoeverre is het voor een lezer interessant te weten hoeveel reuzen iemand in een draadje heeft gekregen? Het enige dat ik in een draad interessant zou vinden is de kwaliteit van de antwoorden. Van wie ze komen is voor mij minder van belang.

 

Wat ik me wel voor kan stellen is het segmenteren van de reuzen van posters naar board. Dus: aantal posts en reuzen in de board "innovatie en ideeeen", 'juridische en fiscale zaken" etc.

Dan zou je vrij snel zien dat Steven en Joost de experts zijn in dit laatste board, en dus meer waarde aan hun antwoorden hechten.

 

Frans

Link naar reactie

Hoeveel kneuzen heb je dan al tot nu toe gekregen, dat je deze weg wilt gaan bewandelen, of heb je plannen die tot meer kneuzen zullen kunnen gaan leiden?

 

Ik sluit me helemaal aan bij Tonino z'n gedachtengang. En niet om het aantal kneuzen maar omdat er commentaar in mijn profiel gezet kan worden waar ik geen enkele controle over heb. Alleen de moderator kan "als iemand een kneus (of reus) heeft die qua bewoording echt tè is" dingen aanpassen. Fijn dat de moderator mag bepalen wat 'te' is in mijn profiel....

 

Voorbeeld: bij een kneus aan mijn adres staat een tekst die impliceert dat ik niet professioneel zou zijn omdat een bepaalde test meldingen geeft op mijn website. Ja, lekker. Ik ken de meldingen en die zijn op geen enkele manier belangrijk. Kom jij als niets vermoedende google-aar op mijn profiel; lees je (zonder technische kennis van zaken en context) die tekst. Wat denk jij dan??

 

Blijkbaar is deze kneuzentekst trouwens niet te. Ondanks twee verzoeken deze te verwijderen staat hij er namelijk nog.

Link naar reactie

Die snap ik niet, sorry. In hoeverre is het voor een lezer interessant te weten hoeveel reuzen iemand in een draadje heeft gekregen? Het enige dat ik in een draad interessant zou vinden is de kwaliteit van de antwoorden. Van wie ze komen is voor mij minder van belang.

 

De kwaliteit van de antwoorden geven we toch aan met een reus - kneus. Een duidelijke waardering naar kwantiteit en kwaliteit van antwoord kan ik hier wel enigzins uithalen.

 

Zie je direct in een oogopslag hoeveel iemand heeft bijgedragen aan een draadje en de waardering die hij/zij hiervoor gekregen heeft.

 

 

Wat ik me wel voor kan stellen is het segmenteren van de reuzen van posters naar board. Dus: aantal posts en reuzen in de board "innovatie en ideeeen", 'juridische en fiscale zaken" etc.

Dan zou je vrij snel zien dat Steven en Joost de experts zijn in dit laatste board, en dus meer waarde aan hun antwoorden hechten.

 

Terwijl je boven zegt: "Van wie ze komen is voor mij minder van belang."

 

Daarnaast is het antwoord van een expert al geaccentueerd en heeft daardoor al een extra waardering. Een reus voor een expert is de slagroom op z'n toetje ;).

Link naar reactie
Voorbeeld: bij een kneus aan mijn adres staat een tekst die impliceert dat ik niet professioneel zou zijn omdat een bepaalde test meldingen geeft op mijn website. Ja, lekker. Ik ken de meldingen en die zijn op geen enkele manier belangrijk. Kom jij als niets vermoedende google-aar op mijn profiel; lees je (zonder technische kennis van zaken en context) die tekst. Wat denk jij dan??

 

@ Willem:

 

Ik kan je ongerustheid enerzijds best begrijpen, anderzijds lees ik bij een reus : Hele goede tips, ben altijd blij met een ongezouten mening.

 

Helaas is niet iedereen gediend van een ongezouten mening (ook al kan die onderbouwd worden), als ik je post lees waar je de kneuzen voor hebt gekregen begrijp je zeker wat ik bedoel.

 

En de "miere***kende" compensatiereus heeft natuurlijk ook nog wat olie op het vuur gegeooid.

Link naar reactie

Ik kan je ongerustheid enerzijds best begrijpen, anderzijds lees ik bij een reus : Hele goede tips, ben altijd blij met een ongezouten mening.

 

Paperclip je mist m'n punt. Die kneus vind ik géén probleem, het commentaar erbij vind ik géén probleem. Waar ik wèl bezwaar tegen heb is dat die tekst buiten de context in m'n profiel staat. Jij leest wel de bijbehorende berichten, iemand die mij snel even googled hoogst waarschijnlijk niet.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.