zichtbare reuzen en kneuzen

Aanbevolen berichten

Het enkele feit dat dit topic al zoveel gelezen is en reacties oproept zegt genoeg. Reuzen en kneuzen horen erbij. Waar je offline met intonatie en gezichtsuitdrukking veel kunt zeggen, wordt dit in HL of ieder ander online forum toch iets lastiger. Het is duidelijk dat reizen en kneuzen voorziet in de behoefte om emoties te uiten.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Waar je offline met intonatie en gezichtsuitdrukking veel kunt zeggen, wordt dit in HL of ieder ander online forum toch iets lastiger. Het is duidelijk dat reizen en kneuzen voorziet in de behoefte om emoties te uiten.

 

Waarvan akte. Alleen wel jammer dat die ene anonieme karaktermoordenaar die mij tussen augustus en oktober circa 20 kneuzen uitdeelde daar zoveel kneuzen voor nodig had. Wel erg veel emotie losgemaakt dus, bij hem/haar en uiteindelijk ook bij mij... een PM met zijn of haar grieven had ik eerlijk gezegd meer op prijs gesteld....

En vervelend uiteraard dat hij/zij daar nog zoveel moeite voor moest doen om daarvoor oudere - en dus niet meer zo in het oogspringende -berichten uit te kiezen om niet al te veel compensatiereuzen van andere HL-leden uit te lokken.

 

Volledig afgezien van de lafheid van deze anonieme kneuzer, voegt een kneus op een oud bericht m.i. niets meer toe. Het is een oude koe uit de sloot halen zonder enig corrigerend effect.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Het valt mij de laatste weken steeds vaker op dat het reuzen en vooral het kneuzen door sommige mensen wordt gebruikt om zichzelf een goed gevoel te bezorgen. Steeds vaker zie ik teksten bij kneuzen die niks met de reactie op zich te maken hebben maar met iemands persoonlijke mening over een bepaalt onderwerp.

Het reuzen en vooral het kneuzen systeem is ooit bedacht om mensen aan te moedigen en ze zo te belonen voor goed gedrag in de breedste zin van de betekenins en om die enkeling die wat moeite heeft met de forumcultuur en ongewenst sociaal gedrag tentoonspreid op de vingers te kunnen tikken.

 

Het uitdelen van kneuzen omdat je het niet met iemands standpunt eens bent bestempel ik als ongewenst gedrag, ieder mens is nu eenmaal anders en ieder mens heeft recht op zijn eigen mening. Het gebruik van de kneusknop om er een vorm van censuur mee te bedrijven vind ik persoonlijk ongepast.

 

Van een goede inhoudelijke discussie kan iedereen iets leren, en met iets leren bedoel ik niet dat we het aan het eind van de discussie allemaal met elkaar eens hoeven zijn. Mensen zijn nu eenmaal verschillend en dat is nu net wat ik zo mooi vind op dit forum. Ik vind het interessant om te lezen hoe andere mensen over onderwerpen denken, op deze manier train ik mijzelf keer op keer hoe ik met de denkwereld van anderen kan omgaan. In het verlengde daarvan ligt de wereld van de klanten die ook weer in hun eigen denkwereld leven. Juist door de verschillen op dit forum heb ik beter geleerd om te gaan en in te spelen op de denkwereld van mijn klanten.

 

 

Aan de regelmatige kneuzers; bedenk de volgende keer eens als je de kneusknop indrukt wat het nu precies is wat je ergert aan iemands reactie, goede kans namelijk dat je er zelf lering uit kunt trekken. Aan de basis van een irritatie ligt iets uit je eigen verleden. De kans is groot dat het iets is waar je zelf nog geen streep onder heb kunnen zetten, dat het iets is waar je zelf onbewsut nog mee bezig bent. Onderhand neem je die oude onverwerkte dingen wel mee het forum op en druk je op knoppen die je niet meer in zou drukken als je dat ene stukje uit je verleden eens af zou sluiten.

Waarom je er iets mee zou doen hoor ik je denken, gewoon, omdat het leven er voor jezelf weer een stukkie aangenamer op wordt, niet alleen voor die forumbezoekers die van jou geen kneus meer krijgen, maar ook voor jezelf omdat jij je minder opwind over andermans gedrag, je stopt geen tijd meer in iets wat in essentie vaak een negatieve lading heeft, je kunt die energie dan voor andere (leukere) dingen gebruiken.

Link naar reactie

Helemaal eens met Nico, reuzen en kneuzen dienen niet over de inhoud te gaan - ben ik het met iemand eens of niet - maar over b.v. asociaal gedrag of over een goed initiatief of mooie inbreng.

 

Als iemand inhoudelijk feedback, tips of wat dan ook verdient deze volgens mij zeker een reus

 

en heel, heel soms kan een de inhoud van een post zeker een kneus verdienen

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

soms zitten er posts tussen die niets met inhoud te maken hebben.

ook vind ik dat sommige zich voordoen als administrator of moderator. DIe gaan dan zeggen dat het topic er niet thuis hoord, het een huiswerk vraag is, of dat ze zelf eens goed moeten googlen. Je kunt dan laten zien dat dit ongewenst is d.m.v. een kneus.

 

Link naar reactie

Ik ben in het algemeen wel voor dingen als beloning/straf en moderatie op een forum. Ik heb een paar jaar op een politiek forum gezeten waar het horkengedrag de pan uitrees omdat er niet tegen werd opgetreden. Het aantal deelnemers daar wordt nu steeds kleiner en ik voorzie dat het over enige tijd zal worden opgeheven.

 

Maar ook het systeem hier is niet perfect. Dat kan ook niet, maar wat je signaleert heb ik vaak ook gezien. Als je iets zegt wat iemand niet graag wil horen, komt het je al gauw op een kneus te staan. Reuzen, maar vooral kneuzen worden vaak uit emotie of eigenbelang uitgedeeld. Het draagt niets bij aan de kwaliteit van het forum en de kneuzer heeft er ook niets aan.

 

Ik pleit niet voor afschaffing, maar misschien moet het iets worden aangepast. Het zou bijvoorbeeld een idee zijn de transparantie iets te verhogen. Misschien kan worden bijgehouden wie aan wie een kneus of een reus uitdeelt. Dat legt vriendjespolitiek bloot. Aan de andere kant kan je daardoor weer vetes krijgen.

 

Misschien is het goed die kneuzen gewoon af te schaffen. Of per deelnemer rechten geven voor maar 5 kneuzen per jaar. Noobies even de mores leren wordt al door moderatoren gedaan. Bovendien ontmoedig je nieuwe deelnemers door ze meteen een kneus en een verbale knauw te geven als ze hier net posten. Het is ook geen prettig welkom om noobies meteen af te zeiken, wat vaak gebeurt en waar ik me dan aan erger.

 

 

 

Het valt mij de laatste weken steeds vaker op dat het reuzen en vooral het kneuzen door sommige mensen wordt gebruikt om zichzelf een goed gevoel te bezorgen. Steeds vaker zie ik teksten bij kneuzen die niks met de reactie op zich te maken hebben maar met iemands persoonlijke mening over een bepaalt onderwerp.

Het reuzen en vooral het kneuzen systeem is ooit bedacht om mensen aan te moedigen en ze zo te belonen voor goed gedrag in de breedste zin van de betekenins en om die enkeling die wat moeite heeft met de forumcultuur en ongewenst sociaal gedrag tentoonspreid op de vingers te kunnen tikken.

 

Het uitdelen van kneuzen omdat je het niet met iemands standpunt eens bent bestempel ik als ongewenst gedrag, ieder mens is nu eenmaal anders en ieder mens heeft recht op zijn eigen mening. Het gebruik van de kneusknop om er een vorm van censuur mee te bedrijven vind ik persoonlijk ongepast.

 

Van een goede inhoudelijke discussie kan iedereen iets leren, en met iets leren bedoel ik niet dat we het aan het eind van de discussie allemaal met elkaar eens hoeven zijn. Mensen zijn nu eenmaal verschillend en dat is nu net wat ik zo mooi vind op dit forum. Ik vind het interessant om te lezen hoe andere mensen over onderwerpen denken, op deze manier train ik mijzelf keer op keer hoe ik met de denkwereld van anderen kan omgaan. In het verlengde daarvan ligt de wereld van de klanten die ook weer in hun eigen denkwereld leven. Juist door de verschillen op dit forum heb ik beter geleerd om te gaan en in te spelen op de denkwereld van mijn klanten.

 

 

Aan de regelmatige kneuzers; bedenk de volgende keer eens als je de kneusknop indrukt wat het nu precies is wat je ergert aan iemands reactie, goede kans namelijk dat je er zelf lering uit kunt trekken. Aan de basis van een irritatie ligt iets uit je eigen verleden. De kans is groot dat het iets is waar je zelf nog geen streep onder heb kunnen zetten, dat het iets is waar je zelf onbewsut nog mee bezig bent. Onderhand neem je die oude onverwerkte dingen wel mee het forum op en druk je op knoppen die je niet meer in zou drukken als je dat ene stukje uit je verleden eens af zou sluiten.

Waarom je er iets mee zou doen hoor ik je denken, gewoon, omdat het leven er voor jezelf weer een stukkie aangenamer op wordt, niet alleen voor die forumbezoekers die van jou geen kneus meer krijgen, maar ook voor jezelf omdat jij je minder opwind over andermans gedrag, je stopt geen tijd meer in iets wat in essentie vaak een negatieve lading heeft, je kunt die energie dan voor andere (leukere) dingen gebruiken.

www.venturemedia.nl

Link naar reactie

Heb me geloof ik al eerder in deze discussie gemengd, maar hierbij nogmaals het volgende, meer uitgewerkte voorstel ter vervanging van het reus/kneus systeem:

 

 

[*]Per bericht de mogelijkheid een waardering te geven tussen de 1 en 5

[*]Geen reusknop en geen kneusknop meer.

[*]Per maand wordt per profiel automatisch bepaald hoeveel stemmen met het cijfer 4 of 5 deze heeft ontvangen. 1-10 is 1 QP (Qualitypoint) 11-25 is 2 QP's, etc. Je Karma wordt dus vervangen door je QP. Zo houdt je de mogelijkheid een toppost (bijvoorbeeld die van Ruben van onlangs) te waarderen met meer dan 1 QP.

[*] Omgekeerd geldt hetzelfde voor stemmen die een '1' opleveren, echter beginnend vanaf 2-10 = -1 waardoor je een losse flodder uitsluit.

 

Hetzelfde rekensysteem kun je toepassen op de losse draadjes in de vorm van een sterrensysteem waardoor de kwaliteit van een draadje kan worden weergegeven hetgeen draadjes met een hoge kwaliteit interessanter maakt in de interne zoekmachine en onder de aandacht brengt van de lezers.

 

Tenslotte nog even lijstjes maken :) , poster van de maand, draadje van de maand en gemiddelde QP in het profiel weergeven en iedereen is tevreden.

Kritiek op postings of waardering moet je maar open en bloot in het forum plaatsen ipv via een reus kneus die toch voor iedereen inzichtelijk is.

 

Tot zover mijn laatste bijdrage aan deze reuzen en kneuzen discussie aangezien ik de indruk heb dat er meer berichten aan worden gewijd dan dat er kneuzen worden uitgedeeld

 

frans

Link naar reactie

Ach, ik krijg een kneus omdat ik op een onderwerp over humoristische filmpjes de volgende reactie heb gegeven:

 

Ik zie de humor niet helemaal geloof ik. Mensen die zich voor hun hoofd slaan omdat ze in seconden kapitalen (en hun baan) verliezen? Lijkt me eerder leedvermaak. En daar doe ik niet aan.

 

Waar gaat het reuzen en kneuzen dan over? Niet over de inhoud of de bijdrage, maar over mening, toch? Of zie ik de humor er niet van in? Nou toe maar dan: je kneust maar een eind weg.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie

Ik wilde nog wel 's naar willekeur een serie reuzen uitdelen, maar dat staat nu een beetje raar.

 

Je kunt natuurlijk nog steeds naar willekeur uitdelen... Dat doe ik ook nog wel eens hier, ook met het nieuwe systeem en dan zet ik mijn naam er niet bij...

 

Waarom heeft iemand me hier nou een kneus over gegeven? Ik kan er niet echt "opbouwende kritiek" uit halen namelijk...

Link naar reactie

Ik wilde nog wel 's naar willekeur een serie reuzen uitdelen, maar dat staat nu een beetje raar.

 

Je kunt natuurlijk nog steeds naar willekeur uitdelen... Dat doe ik ook nog wel eens hier, ook met het nieuwe systeem en dan zet ik mijn naam er niet bij...

 

Waarom heeft iemand me hier nou een kneus over gegeven? Ik kan er niet echt "opbouwende kritiek" uit halen namelijk...

 

Moderator modus off:

Spijt me zeer, maar ga je na 2,5 maand nog lopen klagen over een kneus? Get over it!

En dan nog, ik begrijp hem wel: je geeft in je reactie aan dat je zelf ook wel eens naar willekeur en anoniem een reus uitdeelt. Waarom zou je dat doen? Een reus moet toch een reden hebben. Willekeur is voor reuzen en kneuzen onzin. Deel dan gewoon niets uit!

 

 

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Helemaal eens met Nico, reuzen en kneuzen dienen niet over de inhoud te gaan - ben ik het met iemand eens of niet - maar over b.v. asociaal gedrag of over een goed initiatief of mooie inbreng.

 

Klopt.

 

In een discussie kunnen de gemoederen soms best hoog oplopen, en dat is geen enkel probleem zolang iedereen zich een beetje normaal gedraagt - onderbouw je argumenten, vat het allemaal niet te persoonlijk op, en realiseer je dat mensen nu eenmaal verschillende meningen hebben. Op die manier kun je prima je eigen mening kwijt, zelfs als je weet dat die wat minder prettig zullen vallen.

 

Vooral het kneuzen wordt regelmatig gebruikt door mensen die niet onder hun eigen naam kritisch durven te zijn, en het daarom maar lekker anoniem in de kneus zetten.

 

Wat is die kreet van GeenStijl ook alweer? "Anonieme lafbekjes"? ;)

Link naar reactie

Voor het 'lerend systeem' is het heel goed. Er zit wel een nadeel aan: in mijn ervaring verhuizen trollen waar ik op het forum geen aandacht meer aan besteed (omdat ze zich naar mijn mening hebben gediskwalificeerd als gesprekspartner) soms naar mijn kneuzen-afdeling en gaan daar gif dumpen.

Een soort Greenpeace brigade zou wel handig zijn dan ;)

Voor de rest is een anonieme 'tik' over en weer best educatief - zowel om te krijgen als om uit te delen.

Link naar reactie

Voor het 'lerend systeem' is het heel goed. Er zit wel een nadeel aan: in mijn ervaring verhuizen trollen waar ik op het forum geen aandacht meer aan besteed (omdat ze zich naar mijn mening hebben gediskwalificeerd als gesprekspartner) soms naar mijn kneuzen-afdeling en gaan daar gif dumpen.

Een soort Greenpeace brigade zou wel handig zijn dan ;)

Voor de rest is een anonieme 'tik' over en weer best educatief - zowel om te krijgen als om uit te delen.

 

Grotendeels mee eens, echter het inroepen van een Greenpeace-brigade die onterechte kneuzen verwijdert vraagt meteen om een waarde-oordeel over motivatie van reuzen en kneuzen van diezelfde brigade. Indien dit de mod's zijn zullen ze dus goed-of afkeuring moeten gaan uitspreken over een gegeven reus of kneus.

Een blijvend ontvangen kneus heeft dus de instemming van alle mod's , een soort oke-stempel. Denk dat dat ook weer tot vervelende situatie's kan gaan leiden, dus daarom ben ik daartegen

Link naar reactie

Voor het 'lerend systeem' is het heel goed. Er zit wel een nadeel aan: in mijn ervaring verhuizen trollen waar ik op het forum geen aandacht meer aan besteed (omdat ze zich naar mijn mening hebben gediskwalificeerd als gesprekspartner) soms naar mijn kneuzen-afdeling en gaan daar gif dumpen.

 

Dus de definitie is "kneuzen gevers zijn trollen" Met andere woorden je bent het met mijn niets eens dus je bent geen gesprekspartner.

 

Als er een nadeel zit aan een lerend systeem is het een slecht systeem en zal dit snel een remmend systeem zijn. Straks worden hier alleen maar topics geopend op kneuzen, reuzen. Leuzen hebben we al.

 

Op naar de 100 zal ik maar zeggen..... tis al laat trouwens..

Link naar reactie

Voor het 'lerend systeem' is het heel goed. Er zit wel een nadeel aan: in mijn ervaring verhuizen trollen waar ik op het forum geen aandacht meer aan besteed (omdat ze zich naar mijn mening hebben gediskwalificeerd als gesprekspartner) soms naar mijn kneuzen-afdeling en gaan daar gif dumpen.

 

Dus de definitie is "kneuzen gevers zijn trollen" Met andere woorden je bent het met mijn niets eens dus je bent geen gesprekspartner.

 

Als er een nadeel zit aan een lerend systeem is het een slecht systeem en zal dit snel een remmend systeem zijn. Straks worden hier alleen maar topics geopend op kneuzen, reuzen. Leuzen hebben we al.

 

Op naar de 100 zal ik maar zeggen..... tis al laat trouwens..

 

Je hebt even over het woordje "soms" in de post van annedien heengelezen.

Link naar reactie

Ik ben het wel eens met wat Nico erover gezegd heeft, maar de meeste mensen nemen toch niet de moeite om zich daarin te verdiepen en die reuzen en vooral, kneuzen er lustig op los..

 

Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van het reuzen en kneuzen systeem? Waarom is het ooit ingevoerd en voldoet het systeem aan de oorspronkelijke doelstellingen?

 

Link naar reactie

Voor het 'lerend systeem' is het heel goed. Er zit wel een nadeel aan: in mijn ervaring verhuizen trollen waar ik op het forum geen aandacht meer aan besteed (omdat ze zich naar mijn mening hebben gediskwalificeerd als gesprekspartner) soms naar mijn kneuzen-afdeling en gaan daar gif dumpen.

Een soort Greenpeace brigade zou wel handig zijn dan ;)

Voor de rest is een anonieme 'tik' over en weer best educatief - zowel om te krijgen als om uit te delen.

 

Grotendeels mee eens, echter het inroepen van een Greenpeace-brigade die onterechte kneuzen verwijdert vraagt meteen om een waarde-oordeel over motivatie van reuzen en kneuzen van diezelfde brigade. Indien dit de mod's zijn zullen ze dus goed-of afkeuring moeten gaan uitspreken over een gegeven reus of kneus.

Een blijvend ontvangen kneus heeft dus de instemming van alle mod's , een soort oke-stempel. Denk dat dat ook weer tot vervelende situatie's kan gaan leiden, dus daarom ben ik daartegen

Ja, daar heb je wel een punt.

Waar ik meer aan dacht is een soort 'alarmpje' dat afgaat bij mods als één persoon heel veel kneuzen aan iemand uitdeelt, omdat dit vaak samengaat met een haat-campagne. Als de mod dan constateert dat de afzender verder te boek staat als een integere ziel en met de kneuzen tracht iemand tot inzicht te brengen omdat enige aanpassing handig is dan is er niks aan de hand.

Anderzijds is zo'n situatie ook

 

Dus de definitie is "kneuzen gevers zijn trollen" Met andere woorden je bent het met mijn niets eens dus je bent geen gesprekspartner.

 

Als er een nadeel zit aan een lerend systeem is het een slecht systeem en zal dit snel een remmend systeem zijn. Straks worden hier alleen maar topics geopend op kneuzen, reuzen. Leuzen hebben we al.

 

Op naar de 100 zal ik maar zeggen..... tis al laat trouwens..

Je logica klopt niet, maar dat weet je volgens mij wel.

Iemand diskwalificeert zich bij mij als gesprekspartner als diegene zonder respect communiceert, met negativiteit aandacht probeert te krijgen. Dat heet in community-termen een "trol", daar hoort een scala aan kenmerkende gedragingen bij.

Hoewel ik mensen naar eer en geweten help zal ik af en toe ook uit de bocht vliegen en soms krijg ik daar een opmerking over; daar heb ik geen enkele moeite mee, hoewel het ook echt niet leuk kan voelen als je "gecorrigeerd" wordt.

 

Dat een lerend systeem een slecht systeem zou zijn als er nadelen aan kleven ... daar zouden we het over kunnen hebben, als ik weet wat je definitie is van een "goed systeem", hoe je kan extrapoleren wat de uitkomst zal zijn van een goed en een slecht systeem en op welk moment je dit gaat vaststellen.

 

Ik ben het wel eens met wat Nico erover gezegd heeft, maar de meeste mensen nemen toch niet de moeite om zich daarin te verdiepen en die reuzen en vooral, kneuzen er lustig op los..

 

In principe is het daarin een perfecte afspiegeling van de maatschappij; mensen oordelen over anderen en geven ze een "kneus", hetzij met een actie, woorden of een gedachte. De wereld indelen in leuk en stom is een moeilijk af te leren gewoonte toch? ;)

 

Het goede aan het systeem vind ik dat het de discussie op gang brengt, mensen aan het denken zet. Het veroorzaakt niet echt de dynamiek van positiviteit en negativiteit; het maakt het alleen zichtbaar. Het is een fractal; als je in- of uitzoomt verschijnen steeds weer dezelfde vormen en principes.

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.