Waar worstelen verreweg de meeste startende ondernemers mee? Volgens mij is dat het begin van het begin. Je ondernemingsplan.
Ik ben zelf geen fan van plannetjes schrijven. Ik denk liever vrij rond en probeer uit die brei van informatie een basis te creëren. Helaas, helaas, zo werkt het niet. Zonder een gedetailleerd overzicht van wat je voor ogen hebt raak je de weg kwijt voordat je vertrokken bent.
Ik ken maar weinig ondernemers die echt goed zijn in het schrijven van plannen. Sommige startende ondernemers zijn gigantisch goed in onderzoek en het schrijven van plannen, maar vele van zullen nooit verder komen dan papier. Just do it, dat is voor hen vaak de uitdaging.
Het niet kunnen schrijven van een ondernemingsplan, last hebben van een ?schrijversblok?, moeite met het vinden van de juiste woorden, een gramaticaal rampenkind zijn? Al dit soort punten zijn obstakels voor het schrijven van je plan. Het goede nieuws is dat deze punten echt niks uitmaken. Je plan hoeft niet perfect te zijn, sterker nog, je plan dient er voor om je zwakke punten duidelijk te maken.
Ga dus niet voor perfectie, daar heb je volgens mij geen hout aan. Ga voor een duidelijke uitleg van jouw ideeën, gebruik de taal die het beste bij jou past en omschrijf de punten die jij belangrijk vindt.
Een ondernemingsplan is een levend document Het is een poging om jouw chaotische brein voor de buitenwereld begrijpelijk te maken. Vaak zal de buitenwereld jouw gedachtekronkels niet begrijpen. De beste ondernemers van onze tijd zijn, nagenoeg allemaal, meerdere malen voor gek verklaard. Vandaar dat het op papier zetten van jouw ondernemingsplan (en het dan ook nog interessant maken) niet gemakkelijk is.
Als je dit obstakel niet kan overwinnen, hoe ga je dan om met klanten die niet betalen? Medewerkers die van je stelen? Partners die je bedriegen? Om maar even drie "gemakkelijke" punten te noemen. Zodra je het plan hebt geschreven, of slechts een gedeelte daarvan, is het handig om meningen van anderen te gaan verzamelen. Voor mij is het in deze fase belangrijk dat mijn onpartijdige jury (mijn oma, mijn partner, een wildvreemde van de straat, collega's, etcetera) gelijk doorheeft waarvoor dit plan een goed plan is.
Als jij vier kantjes nodig hebt om uit te leggen waarvoor jouw idee het beste idee ter wereld is, hoe ga je dat dan uitleggen aan je klanten? Hoe ga je jouw uitgebreide omschrijving in een reclamespotje van 20 seconden uitleggen? Hoe ga je er voor zorgen jouw klanten direct begrijpen waarvoor ze bij jouw moeten zijn?
Als je jury je plan niet begrijpt dan is er iets niet goed, vraag in dit geval om FEEDBACK. Door deze feedback hoef je het idee niet te veranderen, je idee kan nog steeds fantastisch zijn! Het gaat er om dat je de vertaling van jouw hersenkronkels goed krijgt.
Het begin van het begin? Het starten van beweging? Alle begin is moeilijk, maar dat is geen reden om het niet te proberen.
Wat mij betreft besteed je niet te veel tijd aan je ondernemingsplan, maar begin niet zonder. Ik weet dat de verleiding groot is om zonder plan te beginnen, daar maak ik mezelf ook wel eens schuldig aan. Iedere keer als ik me zonder plan in een avontuur stort, merk ik dat ik binnen de kortste keren tegen dingen aan loop die met een plan voorkomen hadden kunnen worden.
Op een poster in Zweden zag ik de volgende kreet:
Als je geen tijd hebt om goed te starten, heb je dan wel tijd om het over te doen?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
zrski
zrski
Waar worstelen verreweg de meeste startende ondernemers mee? Volgens mij is dat het begin van het begin. Je ondernemingsplan.
Ik ben zelf geen fan van plannetjes schrijven. Ik denk liever vrij rond en probeer uit die brei van informatie een basis te creëren. Helaas, helaas, zo werkt het niet. Zonder een gedetailleerd overzicht van wat je voor ogen hebt raak je de weg kwijt voordat je vertrokken bent.
Ik ken maar weinig ondernemers die echt goed zijn in het schrijven van plannen. Sommige startende ondernemers zijn gigantisch goed in onderzoek en het schrijven van plannen, maar vele van zullen nooit verder komen dan papier. Just do it, dat is voor hen vaak de uitdaging.
Het niet kunnen schrijven van een ondernemingsplan, last hebben van een ?schrijversblok?, moeite met het vinden van de juiste woorden, een gramaticaal rampenkind zijn? Al dit soort punten zijn obstakels voor het schrijven van je plan. Het goede nieuws is dat deze punten echt niks uitmaken. Je plan hoeft niet perfect te zijn, sterker nog, je plan dient er voor om je zwakke punten duidelijk te maken.
Ga dus niet voor perfectie, daar heb je volgens mij geen hout aan. Ga voor een duidelijke uitleg van jouw ideeën, gebruik de taal die het beste bij jou past en omschrijf de punten die jij belangrijk vindt.
Een ondernemingsplan is een levend document Het is een poging om jouw chaotische brein voor de buitenwereld begrijpelijk te maken. Vaak zal de buitenwereld jouw gedachtekronkels niet begrijpen. De beste ondernemers van onze tijd zijn, nagenoeg allemaal, meerdere malen voor gek verklaard. Vandaar dat het op papier zetten van jouw ondernemingsplan (en het dan ook nog interessant maken) niet gemakkelijk is.
Als je dit obstakel niet kan overwinnen, hoe ga je dan om met klanten die niet betalen? Medewerkers die van je stelen? Partners die je bedriegen? Om maar even drie "gemakkelijke" punten te noemen. Zodra je het plan hebt geschreven, of slechts een gedeelte daarvan, is het handig om meningen van anderen te gaan verzamelen. Voor mij is het in deze fase belangrijk dat mijn onpartijdige jury (mijn oma, mijn partner, een wildvreemde van de straat, collega's, etcetera) gelijk doorheeft waarvoor dit plan een goed plan is.
Als jij vier kantjes nodig hebt om uit te leggen waarvoor jouw idee het beste idee ter wereld is, hoe ga je dat dan uitleggen aan je klanten? Hoe ga je jouw uitgebreide omschrijving in een reclamespotje van 20 seconden uitleggen? Hoe ga je er voor zorgen jouw klanten direct begrijpen waarvoor ze bij jouw moeten zijn?
Als je jury je plan niet begrijpt dan is er iets niet goed, vraag in dit geval om FEEDBACK. Door deze feedback hoef je het idee niet te veranderen, je idee kan nog steeds fantastisch zijn! Het gaat er om dat je de vertaling van jouw hersenkronkels goed krijgt.
Het begin van het begin? Het starten van beweging? Alle begin is moeilijk, maar dat is geen reden om het niet te proberen.
Wat mij betreft besteed je niet te veel tijd aan je ondernemingsplan, maar begin niet zonder. Ik weet dat de verleiding groot is om zonder plan te beginnen, daar maak ik mezelf ook wel eens schuldig aan. Iedere keer als ik me zonder plan in een avontuur stort, merk ik dat ik binnen de kortste keren tegen dingen aan loop die met een plan voorkomen hadden kunnen worden.
Op een poster in Zweden zag ik de volgende kreet:
Als je geen tijd hebt om goed te starten, heb je dan wel tijd om het over te doen?
Succes!
HL-er van het eerste uur (& proud of it)
follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema
fuk spelvouten
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag