• 0

hulp nodig met journaalpost.

Hallo allemaal,

ik ga een webste exploiteren en wil de mutaties vastleggen in mijn boekhouding. Maar ik kom er niet uit met de journaalpost.

Wat is het geval:

Wij verkopen diverse online services; hiervoor moeten "stirppenkaarten "gekocht worden (dus prepaid).

Het tegoed is op elk moment weer opvraagbaar; wij houden dan echter wel 10% in. Geen geldigheidstermijn. SImpel dus.

Op de website wordt het tegoed met mutaties bijgehouden. Het tegoed wordt bijgewerkt zodra men de online-aankoop heeft verzonden. Online is een historisch mutatie-overzicht beschikbaar; mutaties geven ook de service weer waaraan de creditszijn besteedt.

.

Ik wil uit de boekhouding af kunnen lezen hoeveel "credits/strippen" er nog in omloop zijn/dus het totaal van al het tegoed dat voor leden beschikbaar is. Ook wil ik weten wat het aantal "credits" is dat opgevraagd kan worden .Ook wil ik dat mijn boekhouding aangeeft op welke services, omzet geboekt is; dit is af te lezen uit het online overzicht.

Op het moment van storting, wil ik al die 10% die NOOIT teruggestort wordt, als GEREALISEERDE WINST boeken.

Punt 2:

particulieren kunnen geld verdienen door leads te genereren voor bedrijven; het bedrijf bepaalt de bonus.

Bij bedrijven gaat dit bedrag af van het online tegoed aan credits

bij particulieren wordt dit bedrag toegevoegd aan credits; zij kunnen dit tegoed opeisen minus die 10%. Op het moment dat deze bonus wordt bijgeschreven in het tegoed, moet weer die 10% die niet wordt teruggestort, meteen als gerealiseerde winst geboekt worden/naar v/W.

DUS; Leden kunnen 100% besteden, echter maar 90% terugvragen.

maar ik kom niet uit de journaalposten:

Dit had ik zelf bedacht:

AANKOOP CREDITS:            

Debiteuren   1119         B

Aan omzet strippenkaarten      1000      v/w / Aan te betalen btw      119      

+            

credits in omloop   1000         b

Aan opeisbare credits      900      B

Aan gerealiseerde winst      100      v/w

BESTEDING VAN CREDITS             

Opeisbare credits   150         

Aan credits in omloop      150       

TOEKENNING VAN REFERRAL BONUS €250            

opeisbare credits   250         bijwerken credits bedrijf

Aan credits in omloop      250      

+            

credits in omloop   250         bijwerken credits particulier

Aan opeisbare credits      225      

Aan gerealiseerde winst       25      

TERUGBETALING CREDITS €200            

Omzet strippenkaarten   200         

Te betalen BTW   38         

Aan debiteuren      238      

+            

Opeisbare credits   200         

Aan credits in omloop      200      

Maar in dit geval klopt dus de V/W/ niet bij de aankoop van credits; immers zowel omzet als gerealiseerde winst wordt in V/W/ als winst geboekt.Dit is dus niet goed. Op de V/w mag alleen die 10% staan, want die is gerealiseerd op het moment van verkoop (kan niet teruggestort worden). Ook wil ik meteen bij toekenning van een bonus die 10% als gerealiseerde winst boeken.

Want zo kan ik dus niet de uitsplitsing naar service zien

Dus eigenlijk moet de JP van de besteedde credits de omzetboekingen uitgesplitst naar service laten zien, bijv.

Gerealiseerde winst? omzet strippenkaarten???

@ omzet bonus

@ omzet invitaties

@ omzet downloads

Dit lijkt mij een leuke puzzel voor wij van boekhouden houdt.

Wie helpt mij met deze journaalpost??

ik kijk uit naar jullie reakties,

alvast bedankt

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17330-hulp-nodig-met-journaalpost/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Waarom wil je die 10% winst boeken op het moment van storting? Je hebt dan nog geen idee wat je winst zal zijn.

Ook voor de omzetbelasting vraag ik me even af of de verwerking correct is. Als de credits zijn aan te merken als waardepapieren, is de verkoop niet belast met btw. Heffing van btw vindt dan pas plaats op het moment dat de credits worden gebruikt om een van jouw diensten mee te kopen.

Je komt naar mijn idee nu hoe dan ook in de problemen bij de terugbetaling van credits. Daarbij bereken je namelijk zo te zien ook btw, maar op grond waarvan? Bij de terugbetaling van de credits die zijn gekocht, kan ik me daar iets bij voorstellen. Daarbij crediteer je immers een eerdere aankoop. Echter, als de credits zijn verdiend door leads te genereren, zie ik niet in waarom je daarover btw zou betalen. Die particulieren zijn (in beginsel) immers niet btw-plichtig.

Ik zou hier eerst eens goed naar (late) kijken, voordat je uberhaupt aan de boekhoudkundige verwerking begint.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Hallo Ranoldinho,

Ik wil die 10% meteen als winst boeken, omdat die zowieso niet teruggestort wordt en kan dus meteen als winst aangemerkt worden. Daarmee voldoe ik aan het realisatiebeginsel: winst nemen op het moment dat het gerealiseerd is.

En betr. de BTW: 't stond nog op mijn lijstje om daar navraag over te doen bij de inspecteur;

Mijn gedachte was in elk geval zo: Bonus 1000 eur > bedrijven 1000 + BTW in rek. brengen

Particulieren krijgen bonus > 1000 netto. Niks geen BTW. Bedrijven vorderen de BTW terug , en ik draag het af.

Bij terugbetaling van de credits aan bedrijven, moet ook BTW berekend worden; dit geldt niet voor terugbetaling aan particulieren.

Maar ik zal voor de zekerheid het hele BTW verhaal navragen bij de fiscus.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar