ik ga een webste exploiteren en wil de mutaties vastleggen in mijn boekhouding. Maar ik kom er niet uit met de journaalpost.
Wat is het geval:
Wij verkopen diverse online services; hiervoor moeten "stirppenkaarten "gekocht worden (dus prepaid).
Het tegoed is op elk moment weer opvraagbaar; wij houden dan echter wel 10% in. Geen geldigheidstermijn. SImpel dus.
Op de website wordt het tegoed met mutaties bijgehouden. Het tegoed wordt bijgewerkt zodra men de online-aankoop heeft verzonden. Online is een historisch mutatie-overzicht beschikbaar; mutaties geven ook de service weer waaraan de creditszijn besteedt.
.
Ik wil uit de boekhouding af kunnen lezen hoeveel "credits/strippen" er nog in omloop zijn/dus het totaal van al het tegoed dat voor leden beschikbaar is. Ook wil ik weten wat het aantal "credits" is dat opgevraagd kan worden .Ook wil ik dat mijn boekhouding aangeeft op welke services, omzet geboekt is; dit is af te lezen uit het online overzicht.
Op het moment van storting, wil ik al die 10% die NOOIT teruggestort wordt, als GEREALISEERDE WINST boeken.
Punt 2:
particulieren kunnen geld verdienen door leads te genereren voor bedrijven; het bedrijf bepaalt de bonus.
Bij bedrijven gaat dit bedrag af van het online tegoed aan credits
bij particulieren wordt dit bedrag toegevoegd aan credits; zij kunnen dit tegoed opeisen minus die 10%. Op het moment dat deze bonus wordt bijgeschreven in het tegoed, moet weer die 10% die niet wordt teruggestort, meteen als gerealiseerde winst geboekt worden/naar v/W.
DUS; Leden kunnen 100% besteden, echter maar 90% terugvragen.
maar ik kom niet uit de journaalposten:
Dit had ik zelf bedacht:
AANKOOP CREDITS:
Debiteuren 1119 B
Aan omzet strippenkaarten 1000 v/w / Aan te betalen btw 119
+
credits in omloop 1000 b
Aan opeisbare credits 900 B
Aan gerealiseerde winst 100 v/w
BESTEDING VAN CREDITS
Opeisbare credits 150
Aan credits in omloop 150
TOEKENNING VAN REFERRAL BONUS €250
opeisbare credits 250 bijwerken credits bedrijf
Aan credits in omloop 250
+
credits in omloop 250 bijwerken credits particulier
Aan opeisbare credits 225
Aan gerealiseerde winst 25
TERUGBETALING CREDITS €200
Omzet strippenkaarten 200
Te betalen BTW 38
Aan debiteuren 238
+
Opeisbare credits 200
Aan credits in omloop 200
Maar in dit geval klopt dus de V/W/ niet bij de aankoop van credits; immers zowel omzet als gerealiseerde winst wordt in V/W/ als winst geboekt.Dit is dus niet goed. Op de V/w mag alleen die 10% staan, want die is gerealiseerd op het moment van verkoop (kan niet teruggestort worden). Ook wil ik meteen bij toekenning van een bonus die 10% als gerealiseerde winst boeken.
Want zo kan ik dus niet de uitsplitsing naar service zien
Dus eigenlijk moet de JP van de besteedde credits de omzetboekingen uitgesplitst naar service laten zien, bijv.
Gerealiseerde winst? omzet strippenkaarten???
@ omzet bonus
@ omzet invitaties
@ omzet downloads
Dit lijkt mij een leuke puzzel voor wij van boekhouden houdt.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
anoniem
anoniem
Hallo allemaal,
ik ga een webste exploiteren en wil de mutaties vastleggen in mijn boekhouding. Maar ik kom er niet uit met de journaalpost.
Wat is het geval:
Wij verkopen diverse online services; hiervoor moeten "stirppenkaarten "gekocht worden (dus prepaid).
Het tegoed is op elk moment weer opvraagbaar; wij houden dan echter wel 10% in. Geen geldigheidstermijn. SImpel dus.
Op de website wordt het tegoed met mutaties bijgehouden. Het tegoed wordt bijgewerkt zodra men de online-aankoop heeft verzonden. Online is een historisch mutatie-overzicht beschikbaar; mutaties geven ook de service weer waaraan de creditszijn besteedt.
.
Ik wil uit de boekhouding af kunnen lezen hoeveel "credits/strippen" er nog in omloop zijn/dus het totaal van al het tegoed dat voor leden beschikbaar is. Ook wil ik weten wat het aantal "credits" is dat opgevraagd kan worden .Ook wil ik dat mijn boekhouding aangeeft op welke services, omzet geboekt is; dit is af te lezen uit het online overzicht.
Op het moment van storting, wil ik al die 10% die NOOIT teruggestort wordt, als GEREALISEERDE WINST boeken.
Punt 2:
particulieren kunnen geld verdienen door leads te genereren voor bedrijven; het bedrijf bepaalt de bonus.
Bij bedrijven gaat dit bedrag af van het online tegoed aan credits
bij particulieren wordt dit bedrag toegevoegd aan credits; zij kunnen dit tegoed opeisen minus die 10%. Op het moment dat deze bonus wordt bijgeschreven in het tegoed, moet weer die 10% die niet wordt teruggestort, meteen als gerealiseerde winst geboekt worden/naar v/W.
DUS; Leden kunnen 100% besteden, echter maar 90% terugvragen.
maar ik kom niet uit de journaalposten:
Dit had ik zelf bedacht:
AANKOOP CREDITS:
Debiteuren 1119 B
Aan omzet strippenkaarten 1000 v/w / Aan te betalen btw 119
+
credits in omloop 1000 b
Aan opeisbare credits 900 B
Aan gerealiseerde winst 100 v/w
BESTEDING VAN CREDITS
Opeisbare credits 150
Aan credits in omloop 150
TOEKENNING VAN REFERRAL BONUS €250
opeisbare credits 250 bijwerken credits bedrijf
Aan credits in omloop 250
+
credits in omloop 250 bijwerken credits particulier
Aan opeisbare credits 225
Aan gerealiseerde winst 25
TERUGBETALING CREDITS €200
Omzet strippenkaarten 200
Te betalen BTW 38
Aan debiteuren 238
+
Opeisbare credits 200
Aan credits in omloop 200
Maar in dit geval klopt dus de V/W/ niet bij de aankoop van credits; immers zowel omzet als gerealiseerde winst wordt in V/W/ als winst geboekt.Dit is dus niet goed. Op de V/w mag alleen die 10% staan, want die is gerealiseerd op het moment van verkoop (kan niet teruggestort worden). Ook wil ik meteen bij toekenning van een bonus die 10% als gerealiseerde winst boeken.
Want zo kan ik dus niet de uitsplitsing naar service zien
Dus eigenlijk moet de JP van de besteedde credits de omzetboekingen uitgesplitst naar service laten zien, bijv.
Gerealiseerde winst? omzet strippenkaarten???
@ omzet bonus
@ omzet invitaties
@ omzet downloads
Dit lijkt mij een leuke puzzel voor wij van boekhouden houdt.
Wie helpt mij met deze journaalpost??
ik kijk uit naar jullie reakties,
alvast bedankt
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17330-hulp-nodig-met-journaalpost/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag