• 0

STUDENT bedenkt nieuw concept voor MULTINATIONAL!!

Beste allemaal,

voor ik mijn vraag verder toelicht, wil ik jullie alvast bedanken voor de tijd die je vrijmaakt om dit te lezen. Het gaat om het volgende:

Ik ben in dienst een klein bedrijfje dat levensmiddelen op de markt brengt. Mijn werkgever heeft naast dit bedrijfje ook een marketinconsultancybureau en heeft grote nederlandse multinationals op gebied van levensmiddelen in zijn klantenbestand.

Ik heb onlangs in mijn vrije tijd een nieuw (uniek) concept voorstel bedacht voor een van deze multinationals. voor ik verder ga wil ik zeggen dat ik NIET in dienst ben voor dit consultancybureau, dit idee kwam in een creatieve bui omhoog!

Ik heb al mijn moed bij elkaar geraapt en heb dit voorstel naar mijn werkgever gemailt.

Mijn werkgever zegt een jaar geleden al het exact hetzelfde voorstel ingediend te hebben bij dezelfde multinational, maar dat ze er toentertijd geen interesse in hadden. Echter, omdat ik de tweede was die ermee was gekomen, heeft hij het linea recta naar de directie gestuurd. De directie heeft binnen enkele weken marktonderzoekers erop afgestuurd. Deze man (en vrouw) heb ik vorige week ontmoet en zij hebben mij o.a. gevraagd de ingredienten en het recept te mailen. Echter heb ik nu twee vragen:

1. Sta ik in mijn recht als ik voor dit nieuwe product een financiele vergoeding vraag? Mijn werkgever zegt dan wel, dat hij al eerder met het concept is gekomen echter als ik er niet was geweest had hij dit concept voorstel niet opnieuw ingedient.

2. Zo ja, aan wie moet ik deze financiele vergoeding vragen? Bij de multinational of bij mijn werkgever? Nogmaals, ik ben in dienst bij bedrijf A, maar ik heb een concept bedacht dacht past binnen de werkzaamheden van bedrijf B.

Ingewikkeld verhaal en ik weet echt niet wat ik moet doen, ik heb hier namelijk helemaal geen ervaring mee!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Gr,

Topclass-student

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

...

Ik heb onlangs in mijn vrije tijd een nieuw (uniek) concept voorstel bedacht voor een van deze multinationals. voor ik verder ga wil ik zeggen dat ik NIET in dienst ben voor dit consultancybureau, dit idee kwam in een creatieve bui omhoog!

Ik heb al mijn moed bij elkaar geraapt en heb dit voorstel naar mijn werkgever gemailt.

...

Je hebt je onderhandelingspositie verzwakt door meteen alle info aan je werkgever te verstrekken zonder hierover afspraken te maken. Jammer maar het is niet anders.

Wat je nu nog kan bereiken is dat je een beroep doet op de redelijkheid van je werkgever, als jij niet opnieuw met dit idee was gekomen was het ook niets geworden. Daarnaast hangt het er sterk van af of hij en jij samen verder willen. Worst case scenario: hij zegt, 'dank je wel', en wordt rijk, en jij hebt het nakijken.

Bij de mulitnational kun je weinig halen vermoed ik, tenslotte heeft je werkgever dit idee al gedropt bij hun.

Succes met de onderhandelingen!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Als je idee hebt gevormd terwijl je dienst bent èn ook nog eens voor een klant van diezelfde werkgever, dan lijkt het mij dat je niet echt een case hebt. Had je het idee ooit kunnen ontwikkelen zonder de ervaring bij deze werkgever? Was je ooit binnengekomen bij deze multinational?

Probeer afspraken te maken met je werkgever over toekomstige ideeën, of beter: probeer een betere job te krijgen. Blijkbaar ligt je echte talent op een ander vlak dan de werkzaamheden die je nu uitvoert...

• 0

Als ik het goed begrijp heb je een "marketingconcept" bedacht waaraan een recept is gekoppeld.

Iets als: je ziet jongeren snaaien op school uit de snoepautomaat en je hebt het idee om iets gezonds en lekkers (recept) in via de snoepautomaten te gaan distribueren. De snack is zo gezond dat de school een deel van de kosten betaald en reclame in de school toestaat. Zie hier mijn creatief moment. ;)

Je hebt vrij weinig rechten als je een idee weggeeft want daar komt het op neer. Je hebt echter wel degelijk wat onderhandelingsmacht en het positieve is dat de werkgever het idee niet gepikt heeft maar jou erbij betrokken houdt.

Ten eerste is het voor de MN belangrijk dat het concept geheim blijft. Ik weet niet wat er in de arbeidsovereenkomst staat over geheimhouding maar ik denk dat je iets wat je zelf hebt bedacht daar niet onder valt.

Ten tweede is het belangrijk dat het concept wordt geoptimaliseerd en wellicht kan je daar een rol in spelen.

Gewoon gaan praten dus en niets eisen maar wel vragen of jij mag meeprofiteren voor het idee, voor de uitwerking en de geheimhouding ervan.

• 0

Bedankt voor jullie reacties.

Als ik het goed begrijp, kan ik deze situatie gebruiken als leermoment en proberen zoveel mogelijk betrokken te raken bij verdere ontwikkeling van dit concept en hier dan misschien betaald voor krijgen? Aangezien ook mijn werkgever zegt eerder eenzelfde concept voorstel heeft gedaan.

Nou heb ik nog wel meerdere interessante concepten voor de multinational, die ik nog niet gedeeld heb. Ik begrijp dat ik hier met de multinational wel afspraken over kan maken? Ik ben namelijk niet van plan om via mijn werkgever nog iets voor te stellen aangezien ik NIET op de payroll sta van het marketingconsultancybureau en ik in contact kan komen met de directie.

Ben benieuwd...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar