• 0

btw-aftrek auto welk kwartaal?

Dag,

 

Ik heb net een auto gekocht die ik voor de IB en BTW zakelijk ga rijden. Ik kan dus de aanschaf btw en de btw van de kosten in mindering brengen op de voorbelasting met een correctie van 12%x25%xcataloguswaarde (ik rijd meer dan 500 kilometer prive).

Ik krijg btw terug per kwartaal. De aanschaf van de auto valt net in het derde kwartaal. Moet ik dan de aanschaf-btw met correctie in het derde kwartaal opgeven? Want in het vierde kwartaal heb ik natuurlijk benzine, verzekering e.d. die ik ook weer met een correctie in mindering kan brengen (en waarvan ik de kosten van verzekering e.d. neem ik aan slechts voor een deel kan berekenen omdat ik de auto nog maar een kwartaal heb). Feitelijk bereken ik dan twee keer een correctie. Of moet ik de aanschaf btw en de btw op autokosten voor 2008 bij elkaar optellen en aan het eind van het jaar min de correctie in mindering brengen?

 

Voorbeeld: btw is 3000, kosten btw voor heel jaar 500 (dus voor laatste kwartaal 125). Correctie 12%*25%*cataloguswaarde is 650 euro. Moet ik dan in derde kwartaal 3000-650=2350 in mindering brengen en in vierde kwartaal 125-650=0? Of moet ik 3000 en 125 bij elkaar optellen = 3125 en aan het einde van het jaar min correctie 650 = 2475 in mindering brengen?

 

Ik belde de belastingdienst maar die zei dat ik de aanschaf btw elk jaar met correctie moet opgeven en dit jaar slechts voor 3/12. Dat lijkt me niet juist, dat lijkt me alleen gelden voor de btw op de autokosten.

 

Wie kan mij helderheid geven?

Dank alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan moet ik dus 3/12 van de btw op de autokosten nemen (want ik heb de auto aan het eind van het jaar 1 kwartaal). Maar moet ik dan ook 3/12 van de btw op de aanschaf nemen? Zo ja, wanneer moet ik dan de rest (9/12) van de aanschaf btw als voorbelasting in mindering brengen op de omzetbelasting?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.