• 0

fiscus vs dga salaris

 

 

ik ben een leek hierin en daarom hier een paar misschien wel domme vragen,

hoe bekijkt de fiscus inspecteur je dga salaris? krijg namelijk de optie om 10% aandelen van een bv te kopen,

het is een winstmakend bedrijf met een omzet van +/- 2,5 mln met een winst van ongeveer 5 á 7 %

ik krijg uiteraard met veel andere dingen te maken, wie zich aangesproken voelt advies is altijd welkom voor mij

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Robert

 

Als DGA (aanmerkelijk belanghouder met meer dan 5% van de aandelen) is de gebruikelijk loon regeling van toepassing.

Die bedraagt minimaal 40K of, als dat meer is, minimaal 70% van wat in de branche gebruikelijk is. Ook mag je niet minder verdienen dan het best betaalde personeelslid.

 

Als 70% van branchegebruikelijk of het best betaalde personeelslid onder de 40K komt, dan is het toch 40K.

 

De fiscus hanteert overigens een veelvoud van methodes om het gebruikelijk loon vast te stellen.

 

Gebruik je een holding voor het verwerven van deze aandelen?

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Geldt die 40K minimum salaris eigenlijk ook als je bijv ergens anders ook al inkomen hebt? Bijv een DGA salaris uit andere BV, of dienstverband, of eenmanszaak? Op de BD site zie ik daar niets over.

 

Zeker! Je kan dan wel een verzoek tot verlaging indienen op basis van het parttime werken voor de BV. Maar dan nog is eerst bepalend 40K of 70% van marktconform als dat laatste meer is. Pas daarna pas je de deeltijd breuk toe.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.