• 0

input gevraagd over 'relatie ondernemersschap en innovatie'

Mijn naam is Saskia Verbunt. Ik ben een 25-jarige studente Business Administration aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Voor mijn laatste vak moet ik het het antwoord vinden op een zelfgekozen vraag.

Mijn vraag is, hoe zijn ondernemersschap en innovatie met elkaar gerelateerd?

 

Het is de bedoeling dat voor het beantwoorden van deze vraag ik de praktijk in ga en verschillende mensen hierover om hun mening vraag. Zodoende dat ik me heb aangemeld voor dit forum. Er leek me geen betere plek om een goed onderbouwd antwoord te krijgen op deze vraag.

 

Daarom ben ik ben erg benieuwd naar jullie reacties op de vraag

 

HOE ZIJN ONDERNEMERSSCHAP EN INNOVATIE MET ELKAAR GERELATEERD?

 

Ervaringen, op-en aanmerkingen of suggesties zijn meer dan welkom. Alvast bedankt voor jouw input!

 

Groeten,

Saskia

 

Edit: titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

innoveren is mijns inziens niets anders dan een nieuwe oplossing bedenken voor een bestaande vraag.

 

Volgens mij is een van de kenmerken van een innovatie juist dat er nog geen vraag is maar dat het in de lijn der verwachtingen ligt dat het nieuwe product die vraag zal creëren. Als je een product maakt voor een bestaande vraag gaat het meestal niet om een vernieuwend product maar om een product dat een oplossing biedt voor een bestaande vraag.

Link naar reactie
  • 0

innoveren is mijns inziens niets anders dan een nieuwe oplossing bedenken voor een bestaande vraag.

 

Volgens mij is een van de kenmerken van een innovatie juist dat er nog geen vraag is maar dat het in de lijn der verwachtingen ligt dat het nieuwe product die vraag zal creëren. Als je een product maakt voor een bestaande vraag gaat het meestal niet om een vernieuwend product maar om een product dat een oplossing biedt voor een bestaande vraag.

 

Dat ben ik niet helemaal met je eens.

Ik zal het met een voorbeeld proberen duidelijk te maken.

Vroeger werd informatie verspreid door tekeningen te maken in grotten.

Later kreeg iemand het innovatieve idee om informatie te delen door het op te schrijven

 

De vraag blijft in principe hetzelfde alleen de oplossing is anders. Ik ben het echter wel met je eens dat de stelling zoals die er nu staat niet helemaal bevredigend is. Een innovatie moet namelijk ook een verbetering brengen tov de oude oplossing.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
Volgens mij is een van de kenmerken van een innovatie juist dat er nog geen vraag is maar dat het in de lijn der verwachtingen ligt dat het nieuwe product die vraag zal creëren. Als je een product maakt voor een bestaande vraag gaat het meestal niet om een vernieuwend product maar om een product dat een oplossing biedt voor een bestaande vraag.

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn voldoende vragen die bestaan, maar waar nog geen oplossing voor is. Om wat (technische) zaken te noemen, een mobieltje waarvan de batterij een week meegaat, of een waarvan het scherm ook in het volle zonlicht leesbaar is. Zo zou je bijvoorbeeld de ontwikkeling van nieuwe OLED schermen of bijvoorbeeld procedé's om snellere processoren of betere zonnecollectoren te maken geen innovatie noemen.

Link naar reactie
  • 0

Er lopen nu twee zaken door elkaar heen.

 

Het bedenken van een oplossing voor een bestaande vraag en wat nu werkelijk innovatie is.

 

Ik stelde dat een bestaande (aangetoonde) vraag alleen kan bestaan als er al een oplossing is, je kunt namelijk niet spreken over een bestaande vraag van een niet bestaand product. Daadwerkelijke vraag kun je alleen toetsen aan de bestaande verkopen.

 

Als je zegt dat "innoveren is mijns inziens niets anders dan een nieuwe oplossing bedenken voor een bestaande vraag." dan doe je het begrip innovatie tekort, want je kunt een nieuwe oplossing bedenken voor een bestaande vraag maar je kunt ook met een nieuwe oplossing komen voor een nog niet bestaande vraag.

De vraag kan ik vele gevallen pas ontstaan als het product er is. In 1940 was er ook geen vraag naar personal computers simpelweg omdat niemand zich dat product kon voorstellen. Die vraag is pas ontstaan toen mensen de mogelijkheden in gingen zien van zo'n ding en het ook daadwerkelijk gingen kopen, pas als je koopt is er sprake van een vraag, in andere gevallen van verwachtingen over toekomstige vraag.

Link naar reactie
  • 0

Innoveren in mijn optiek is vernieuwen, of er nu wel of niet een bestaande vraag aan ten grondslag ligt.

Maar het moet dan wel echt een nieuw produkt of dienst zijn en niet bv het interieur van je winkel een nieuw verflaagje geven ;)

 

En dan in relatie tot ondernemerschap: Je moet blijven vernieuwen om te kunnen blijven bestaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Ondernemerschap is de geboorte van veel moois. Wat is echter de innovatiegraad hiervan? Hoe nieuw is nieuw? En hoe veel impact heeft het op/in de totale markt?Ook kleine ondernemers kunnen op termijn een grote impact op een markt hebben.

 

Grofweg wordt er in de literatuur vaak een tweedeling gemaakt om innovatie te definiëren. (Vaak gaat het dan over productinnovatie).

 

Incrementele innovaties en Radicale innovaties.

 

Je kunt categoriseren door gebruik te maken van een matrix van Booz Allen en Hamilton.

Deze heeft een x as newness to market en een y as newness to firm. Ofwel een endogeen(inside out)) en exogeen (outside in) perspectief.

De schaal is een driedeling: low, medium, high, oftwel 9 kwadranten.

 

Een (product)innovatie in het high, high kwadrant is dus erg radicaal en een innovatie in het low low segment erg incrementeel. Een grote multinational is in staat om een productinnovatie te doen die de markt upshaket. Bijvoorbeeld de Senseo van Philips en DE. Een duidelijk high high voorbeeld dus.

 

Een kleine ondernemer is echter wellicht niet zo zeer gericht op het direct veroveren van 40% marktaandeel in 2 jaar.

Zou mooi zijn maar blijft doorgaans een utopie om logische redenen. Een ondernemer die slim is die duikt liever in een niche. Probeert zich te onderscheiden op wat voor manier dan ook. In hoeverre ligt hier de (sterke) relatie met innovatie?

Dit kun je slechts case by case bepalen.

 

Soms wel, neem de IT wizz kids die met een softwarebedrijfje een nieuw concept in de markt zetten en vervolgens binnen no time exponentieel groeien tot marktleider . Die zijn radicaal bezig!

 

Een andere groep ondernemers die verdient zijn geld door een aardige jongen te zijn. In hoeverre dit nog een incrementele innovatie te noemen valt...? Het is eigenlijk niks vernieuwends maar er is wel vraag naar ;D

 

 

Innovatie is het vliegwiel van de economische markt, maar die economische markt die draait niet alleen op innovatie.

Of de markt zonder zou kunnen is de filosofische vraag ;)

 

Groet, Tim

 

Link naar reactie
  • 0

innoveren is mijns inziens niets anders dan een nieuwe oplossing bedenken voor een bestaande vraag.

 

Volgens mij is een van de kenmerken van een innovatie juist dat er nog geen vraag is maar dat het in de lijn der verwachtingen ligt dat het nieuwe product die vraag zal creëren. Als je een product maakt voor een bestaande vraag gaat het meestal niet om een vernieuwend product maar om een product dat een oplossing biedt voor een bestaande vraag.

 

Dat ben ik niet helemaal met je eens.

Ik zal het met een voorbeeld proberen duidelijk te maken.

Vroeger werd informatie verspreid door tekeningen te maken in grotten.

Later kreeg iemand het innovatieve idee om informatie te delen door het op te schrijven

 

De vraag blijft in principe hetzelfde alleen de oplossing is anders. Ik ben het echter wel met je eens dat de stelling zoals die er nu staat niet helemaal bevredigend is. Een innovatie moet namelijk ook een verbetering brengen tov de oude oplossing.

 

 

Het gaat er niet om dat je antwoord geeft op een vraag....of een oplossing biedt voor een vraag in de markt volgens mij. Je kunt een bestaand probleem wetenschappelijk oplossen door net zolang te vijlen, schaven, polijsten totdat dat ene ontbrekende procentje extra eruit komt of je kunt een probleem innovatief oplossen door iets te bedenken waar nog niemand aan gedacht had.

Willem Super - Product Improvement

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.