Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Peet
Peet
Graag enig advies en tips voor mijn situatie.
Eerst zal ik in het kort maar toch zo duidelijk mogelijk de situatie omschrijven.
Ongeveer 7 jaar geleden ben ik in dienst getreden bij mijn huidige werkgever, die toen al aangaf dat hij geen opvolger
heeft en dat de mogelijkheid bestond voor mij om de zaak later over te nemen.
Hij is nu 55 jaar en wil nog niet helemaal stoppen maar best wel wat minder werken en wat meer verantwoordelijkheden
naar mij toe schuiven zodat hij wat meer vrije tijd krijgt.
Het betreft hier een V.o.f. groothandel/export waar hij en zijn vrouw (die voornamelijk administratieve werkzaamheden verricht) de eigenaren in zijn.
Er zijn 2 personeelsleden waarvan ik er 1 ben.
Aangezien ik niet genoeg kapitaal heb om in 1 keer de zaak over te nemen zoeken we naar een constructie die voor beide partijen het gunstigst is.
Ook wil hij niet de hoofdprijs hebben voor de zaak omdat ik mede verantwoordelijk ben dat we de afgelopen jaren beter zijn gaan draaien.
Bijvoorbeeld zoiets dat ik elk jaar 5% aandelen krijg zodat ik over 10 jaar voor de helft eigenaar ben.
Hij is dan 65 en kan dan stoppen en ik moet hem dan voor de andere helft uitkopen.
Daar tegenover staat dan bijvoorbeeld voor 10 jaar lang geen loonsverhoging.
Wat zijn hier de mogelijkheden of zijn er betere constructies.
Mijn baas is erg meegaand en over alles valt te onderhandelen.
Ook betaald hij nu erg veel aan de belasting en hij heeft liever dat dat geld of een gedeelte daarvan bij mij terecht komt.
Ook heeft hij nog een B.V. die niet meer actief is en eventueel gebruikt kan worden voor een zo goed mogelijke constructie
die gunstig is voor ons beide.
Mochten jullie nog meer informatie nodig hebben zal ik die graag posten.
Alvast bedankt voor jullie tijd en expertise.
Mvg Peter
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17377-toekomstige-overname-van-een-vof/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag