Afgelopen week hebben wij een guru uit de States op bezoek gehad. Het is dé man op het gebied van risicodragend vermogen verstrekken aan SMEs in ontwikkelingslanden. In de afgelopen 20 jaar heeft hij aan de wieg gestaand van vrijwel elk fonds dat zich bezig houdt met dit soort financieringen.

De man heeft fenomenale inzichten en is bovendien nog aardig ook. Het grootste deel van de week hebben we ideeën uitgewisseld en gebrainstormd over financieringsmethoden en manieren om investeringen op afstand te managen. We moeten manieren vinden om kapitaalstromen richting de nieuwe bedrijven in ontwikkelingslanden op gang te brengen.

Uiteindelijk heeft hij van ons veel geleerd over private investors daar werken ze niet veel mee in fondsenland. Zijn grootste ontdekking (en voor ons het grootste compliment) was dat wij werkelijk om ondernemers gaven. "You actually like SMEs" riep hij uit. Nu hield hij zelf ook van ondernemers, dus dat kwam goed uit. Maar in zijn 20 jaar ervaring was hij nooit een club tegengekomen die echt iets voor ondermers probeert te doen.

Best triest eigenlijk. Zelf weet ik niet beter. Ik heb altijd voor ondernemers gewerkt. Ik ben zelf een ondernemer. Dan is dat wat je boeit. Volgens mijn nieuwe amerikaanse vriend is dat echter helemaal niet vanzelfsprekend. Zelfs niet bij investeerders die zich richten op bedrijven in ontwikkelingslanden. Ongeacht of het geld komt van overheden, liefdadigheids instellingen of commerciele investeerders.

De meeste overheden zijn vooral geïnteresseerd in hun landsbelang en afbruikrisico, liefdadigheidsinstellingen in hun voortbestaan of zoiets abstracts als accountebility of imago. Investeerders zijn vooral geïnteresseerd in rendement en het uitsluiten van risico en fundsmanagers in hun performance bonus. Iedereen heeft zo zijn eigen zorgen en er is geen hond die zich afvraagd waar die ondernemers nou behoefte aan hebben. Stuitend.

Het gevolg is dat er steeds meer manieren bedacht worden om risico's bij de ondernemers neer te leggen, opbrengsten veilig te stellen die er feitelijk nog niet zijn en wat nog het ergste is, proberen controle over de ondernemer en de onderneming te krijgen zonder een meerderheid aan aandelen te bezitten. VCs, bankiers, consultants, maar ook wetenschappers en ambtenaren houden niet van ondernemers. Ze houden alleen van zichzelf.

De enige investeerders die ik ken die wél van ondernemers houden zijn dat zelf geweest en investeren hun eigen verdiende geld in dappere jongens en meisjes die ze doen herinneren aan hun eigen tijd als starter. Deze investeerders worden echter steeds zeldzamer. Ze worden in Nederland vervangen door investeringsfondsen, kredieten en subsidies. Ik weet niet of dat zo'n goed idee is, want wie houdt er dan nog van de ondernemers?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17381-wie-houdt-er-van-ondernemers/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

• 0

Geen beter en makkelijker belang dan eigen belang. Ja, in NL is het niet gemakkelijk. En ja, het kan allemaal wel beter. Maar ik hoop toch dat investeerders behoorlijk veel aan hun eigen belang denken als ik geld van ze krijg: pas dan komt hun energie vrij om mijn bedrijf te helpen.

Het komt hier op neer: ik denk dat mensen die niet genoeg aan zichzelf denken, slechts korte tijd aan de wedstrijd meedoen. Mensen die genoeg aan hun eigen resultaat denken, blijven wedstrijd na wedstrijd spelen.

Als ik naar Dragon's Den kijk, dan zie ik mensen die vooral kijken naar de haalbaarheid van een onderneming. Ze zijn niet verliefd op de ondernemer. Is dat zo vekeerd?

• 0

ROFL ! Christine: ik voel een nieuwe column aankomen ;-D

Ik schreef altijd columns voor sprout en sync, maar het kost veel tijd en betaalt niks, dus daar ben ik maar mee gestopt. Maar het kriebelt wel zo nu en dan.

• 3

Come on Christine ... u can do it ... zal ik je een voorzet geven?

Ik wilde hem voor zijn geld. Daarom ging ik ook naar de investors' meeting. Buiten geselde de warme zomerhitte straten, bomen, gebouwen en lichamen. Ik schudde m'n lange blonde haar los en vol zelfvertrouwen stapte ik de ruimte binnen. De koele aircondioned ruimte voelde wellustig aan. We waren alleen. Hij stond met z'n rug naar me toe. Druk met de telefoon, hoorde hij me niet binnen komen. Mijn adem stokte. Het krachtige, warme en daadkrachtige timbre van zijn stem deed me trillen. Zijn welgevormde torso maakte me week ...

Kees de Kruiff

In Memoriam

• 0

Ik schreef altijd columns voor sprout en sync, maar het kost veel tijd en betaalt niks, dus daar ben ik maar mee gestopt. Maar het kriebelt wel zo nu en dan.

Zo te zien besteedt je wel heel veel tijd aan Higherlevel en dat betaalt ook niks. Levert je dat dan toch meer op dan bijvoorbeeld een publicatie voor Sprout? En zo ja, waaruit bestaat dat dan?

• 0

Zo te zien besteedt je wel heel veel tijd aan Higherlevel en dat betaalt ook niks. Levert je dat dan toch meer op dan bijvoorbeeld een publicatie voor Sprout? En zo ja, waaruit bestaat dat dan?

Je stelt een te moeilijke vraag.

• 0

... maar het was niet John Travolta die m'n knieën deed trillen ...

Dat is meer in de richting. Maar ik schrijf iha toch wat subtieler :-)

Dat zinnetje is trouwens het begin van de flashback, niet van het verhaal zelf.

• 0

Ik dacht dat Ruben van de aanvoelende columns was, en zo. Nou ja, columns, het is helemaal super. :)

Grappig om te zien dat mijn columns gecategoriseerd worden in de rubriek "aanvoelend". Ben benieuwd naar de toelichting...

• 0

Ik dacht dat Ruben van de aanvoelende columns was, en zo. Nou ja, columns, het is helemaal super. :)

Grappig om te zien dat mijn columns gecategoriseerd worden in de rubriek "aanvoelend". Ben benieuwd naar de toelichting...

Toelichting? Gewoon, helemaal toppie super.

On topic

Het meeste van de column herken ik wel, met name over investeerders. Ik vind dat ook logisch, investeerders willen geld verdienen. De hoeveelheid kan afgeleid worden van het business plan. Dat is het dan.

Ik denk dat een ondernemer veel waardering kan verzamelen door aan de gemeenschap bij te dragen. Heeft u problemen met 1 type doel, harde cash maken, en anders niks. Levert dat misschien een leuke bankrekening op, en over het algemeen niet veel meer. Het moet van twee kanten komen. Ben je leuk bezig, leg je passie en zorg in je activiteiten, dan ben ik er helemaal van overtuigd dat investeringen, middelen, juiste mensen, klanten er zullen zijn. Ook als het wat minder gaat.

Het is een questie van de juist instelling. Voor mij bestaat die instelling niet uit 1 ding. Wie goed doet, is goed ontmoet. Zo gaat het ook met geliefd zijn.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar