• 0

paar vragen over een oude auto

Ik heb een v.of. met een collega van mij en heb prive een auto die ouder dan 15 jaar is. De dagwaarde van dit ding is niet meer dan 500 euro.

 

Nu zit ik te denken om de auto op de zaak te zetten. De bijtelling is dan maar 22 procent van 500 euro = 110 euro. De totale kosten van de auto komen ongeveer uit op 1500 euro per jaar:

 

300 euro autoverzekering

1000 euro benzine ongeveer

120 euro wegenbelasting

 

Het aantal zakelijke kilometers is minimaal, ik rij er meer prive mee.

 

Echter hoe bereken ik mijn voordeel? want ik zit in een v.o.f. We gaan dan wel alle kosten met betrekking tot de auto aftrekken, echter ik kan niet tegenover mijn vennoot zeggen alle prive kosten wil ik terug van de zaak.

 

Ik zou graag willen weten wat ongeveer mijn voordeel is in de v.o.f. Het heeft ook voordelen voor mijn vennoot, want we kunnen dan 1500 euro per jaar extra aftrekken van de winst.

 

En het is toch gewoon mogelijk om je auto van prive op de zaak te zetten?

 

alvast bedankt!

 

 

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt alleen de prive auto naar de zaak overhevelen bij start van de onderneming. Ik weet niet hoelang je die VOF al hebt maar als dat al vanaf vorig jaar is had de auto al vorig jaar op de balans moeten staan.

Wat betreft de privekosten van de auto zou je een vergoeding aan de VOF overeen kunnen komen maar deze komt dan weer in mindering op de aftrekbare kosten. Of je kunt bij de winstverdeling of arbeidsbeloning rekening houden met je privevoordeel.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

ben benieuwd hoe dat straks zal gaan:

 

Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto’s zwaar wordt aangescherpt.

Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto’s voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot en vervuilende stoffen als fijnstof en NOx. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief.

Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.

 

 

 

en wat nou te doen als je binnekort een bv start en de auto eigelijk zakelijk wilde gaan rijden.

Hoe verander je dat dan weer in 2010.

Het betreft een auto van 1992, huidige waarde ongeveer 23000

kosten per jaar ongeveer 10000,-(verzekering, ondrhoud,benzine enz.)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kun je beter gewoon 19ct per km(geloof richtprijs of vast bedrag?) als kosten opvoeren als je de auto zakelijk gebruikt.

Want het lijkt me niet dat je ook de btw van benzine over prive km's terug krijgt en dan ga je bijtelling betalen terwijl je haast geen btw voordeel geniet (alleen over onderhoud en wegenbelasting).

BuzzMobile: full- service Mobile Marketing bureau

http://www.buzzmobile.nl

Link naar reactie
  • 0

Want het lijkt me niet dat je ook de btw van benzine over prive km's terug krijgt en dan ga je bijtelling betalen terwijl je haast geen btw voordeel geniet (alleen over onderhoud en wegenbelasting).

 

Lees https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=22263;start=0#msg194061 even, dat gaat vrijwel over hetzelfde.

Link naar reactie
  • 0

ben benieuwd hoe dat straks zal gaan:

 

Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto’s zwaar wordt aangescherpt.

Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto’s voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot en vervuilende stoffen als fijnstof en NOx. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief.

Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.

 

 

 

en wat nou te doen als je binnekort een bv start en de auto eigelijk zakelijk wilde gaan rijden.

Hoe verander je dat dan weer in 2010.

Het betreft een auto van 1992, huidige waarde ongeveer 23000

kosten per jaar ongeveer 10000,-(verzekering, ondrhoud,benzine enz.)

 

 

 

 

 

Hoi Miro

 

Dank voor deze update. Document staat hier:

http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=60434&type=pdf

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.