• 0

Auto van eenmanszaak naar privé, vooraf aan inruilen voor 'nieuwe' occasion

Goed, naar aanleiding van dit topic: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=21277

ben ik nog wat aan het rekenen geslagen en tot de conclusie gekomen dat mijn volgende auto geen nieuwe gaat worden, maar een luxe exemplaar gaat worden van ca. 4 jaar oud, met +/- 100.000 km op de teller. Denk in de klasse BMW 3-serie/Audi A4/Alfa 159. Een dergelijke auto is dan zo'n beetje in waarde gehalveerd ten opzichte van de nieuwprijs en als ik daar dan nog in 2 jaar een ton bij rij schrijf ik relatief het minste af.

 

Nu wil ik mijn volgende auto prive gaan rijden, omdat de fiscale bijtelling gerekend wordt over de nieuwwaarde en zodoende vrij hoog is.

 

En daardoor kom ik gelijk op mijn volgende vraag. Hoe pak ik dit aan met inruilen van mijn huidige auto (die boekhoudtechnisch op de zaak staat). Het lijkt me handig om voordat ik naar een garage ga om in te ruilen alvast geregeld te hebben dat mijn huidige auto boekhoudtechnisch op prive staat. Anders wordt het nogal lastig met inruilen (huidige auto factureren aan de garage e.d.).

 

Ik heb een eenmanszaak, het kenteken staat dus al gewoon op mijn naam i.p.v. op bedrijfsnaam. Maar ik neem aan dat ik dan wel d.m.v. een factuur de auto aan mezelf moet verkopen en de BTW verrekenen.

 

Ik wil mijn auto medio december inruilen, hoe pak ik dat het handigst aan:

- als ik de auto aan mezelf verkoop, hoe bepaal ik de prijs op mijn factuur?

- moet ik de factuur vanaf mijn prive rekening betalen aan mijn zakelijke rekening, of is dat niet strikt noodzakelijk

 

Bij voorbaat dank voor jullie wijze raad!

Niet Ditzo, maar Datzo!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
...

- als ik de auto aan mezelf verkoop, hoe bepaal ik de prijs op mijn factuur?

 

Kijk op autosites wat vergelijkbare auto's kosten en haal 20% van die vraagprijs af.

 

Of ga naar 3 garages en vraag ze een bod te doen op je auto zonder een andere te kopen en middel dat.

 

- moet ik de factuur vanaf mijn prive rekening betalen aan mijn zakelijke rekening, of is dat niet strikt noodzakelijk

 

Is erg aan te raden, daarmee maak je je boekhouding sluitend (alle zakelijke transacties lopen via je zakelijke rekening).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Of verkoop de auto rechtstreeks vanuit de onderneming aan de garagehouder en koop de nieuwe in privé. Zorg er wel voor dat die "extra hoge inruilprijs" die je krijgt omdat je een auto koopt wordt verwerkt als korting op de aankoop en niet in de prijs die je voor jouw auto vangt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Of verkoop de auto rechtstreeks vanuit de onderneming aan de garagehouder en koop de nieuwe in privé.

 

Leek me eigenlijk minder handig. Geeft volgens mij meer administratieve rompslomp voor de garagehouder, want dan moet ie dus een auto inkopen met een factuur, BTW afdragen etc.. Een auto van een particulier inkopen is voor hem makkelijker.

 

+ voor mij is het makkelijker om mijn huidige auto vooraf op prive te zetten, zodat ik ook van te voren rustig even de verzekering en wegenbelasting kan overplaatsen naar prive, zakelijke tankpas opzeggen etc..

 

Niet Ditzo, maar Datzo!

Link naar reactie
  • 0

 

Die garagehouder zal over het algemeen liever een BTW-auto dan een marge-auto inruilen.

 

Ok, dat werpt toch weer een nieuw licht op de zaak. Om mijn huidige auto nog wel op de juiste manier uit de boekhouding krijgen zal ik dat in elk geval wel moeten doen op basis van een factuur aan garagehouder, die vervolgens de transactie doet naar mijn zakelijke rekening. En de nieuwe auto, die ik prive ga rijden betaal ik dan weer apart hem.

 

Het is dus eigenlijk geen 'inruilen', maar verkopen en tegelijkertijd inkopen van in feite 2 van elkaar onafhankelijke producten. Ik zal sowieso nog even bij de garage waar ik mijn auto onderhoud vragen hoe ze tegenover een dergelijke constructie staan. Ik neem aan dat ik niet de eerste zal zijn die op een dergelijke manier zijn auto inruilt.

 

 

Niet Ditzo, maar Datzo!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.