Ga naar inhoud
  • 0

Bedrijf overnemen?

Op zoek naar nieuwe uitdagingen ben ik een bedrijf tegengekomen waar ik veel

interesse in heb. Wij hebben gesproken over een deelname en het bedrijf past goed bij mijn activiteiten. Winst geprognotiseerd: 200.000 Vraagprijs 1,8 miljoen.

Het gaat om dienstverlening in de ICT. De accountant van het bedrijf heeft gebruik gemaakt van methode om de netto contante waarde uit te rekenen. Zelf vind ik het een te

hoog bedrag en ga uit van een eenvoudiger methode namelijk een aantal keer

de winst van het lopend jaar.

Omdat ik synergie kan bereiken met mijn huidige activiteiten wordt de waarde in de toekomst deels bepaald door mijn inbreng. Dus klopt de methode van berekenen volgens mij niet.

Denk ik hier te simpel over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Er van uit gaand dat de winst min of meer stabiel is, vind ik 9x de winst wel wat fors. Los van welke methode jij gebruikt, waarom vindt de verkoper dat een juiste waarde?

Die 1.8 miljoen kun je ook in andere activiteiten steken. Als je dit bedrijf voor dat bedrag koopt, zit je geld gemiddeld 4.5 jaar vast.

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als er elk jaar een forse winststijging voorzien wordt (zonder de synergie met jouw eigen activiteiten).

Zonder meer info is er verder weinig van te zeggen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

De bedrijven die ik verkocht verkocht ik op basis van 4 keer de netto winst. Het bedrijf huurt een onderkomen waar wij elk moment uit kunnen.

Wat dat betreft zit er niet veel onderliggende waarde in het bedrijf. Personeel (40 man) die allen gedeatcheerd zijn.

Link naar reactie
  • 0

Er van uit gaand dat de winst min of meer stabiel is, vind ik 9x de winst wel wat fors. Los van welke methode jij gebruikt, waarom vindt de verkoper dat een juiste waarde?

Die 1.8 miljoen kun je ook in andere activiteiten steken. Als je dit bedrijf voor dat bedrag koopt, zit je geld gemiddeld 4.5 jaar vast.

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als er elk jaar een forse winststijging voorzien wordt (zonder de synergie met jouw eigen activiteiten).

Zonder meer info is er verder weinig van te zeggen.

Zij menen dat zonder mijn inmenging er een goede stabiele groei zou zijn. Dit geloof ik ook wel maar het verleden heeft anders bewezen.

Link naar reactie
  • 0

... Personeel (40 man) die allen gedeatcheerd zijn.

40 man gedetacheerd levert pp 5000 winst? Lijkt me niet veel gezien het risico (leegloop). In slechte tijden gaan detacheerders snel onderuit, tenzij er forse reserves zijn om die klap op te vangen.

Naast hun salaris ook nog salarissen voor administratief personeel (hoeveel FTE) plus een directeur, denk ik?

Link naar reactie
  • 0

Klopt het is niet veel. er is weinig overhead, directie haalt er een salaris uit en er is een financieel medewerkster parttime. Veel dingen zijn uitbesteed en daardoor kan je met een lage overhead werken.

Verhouding omzet winst is voor detacheren vrij laag, daardoor zie ik ook wel mogelijkheden. Niet alleen om de tarieven te verhogen maar ook de aantal te factureren uren te verhogen.

En daar zit hem ook de crux in de waardebepaling. volgens hun methode die gebaseerd is op toekomstige verwachtingswaarde. terwijl ik juist kijk naar wat er nu is.

Dit zijn niet de jaren om te kijken naar de korte termijn winsten.

Immers de toekomstige waarde wordt voor een groot bepaald door mijn energie. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik nu moet betalen voor de energie die ik er in de toekomst instop. Tenzij ik de waardebealing niet begrijp.

Mijn vraag is worden deze methodieken veel gebruikt? Het onderbuikgevoel van mij zegt dat er iets niet klopt in die methode en op deze wijze er teveel gevraagd wordt.

Link naar reactie
  • 0

Het ziet ernaar uit dat we binnenkort in een recessie terechtkomen.

Ik zou maar even wachten. Je kunt het bedrijf over een paar maanden waarschijnlijk veel goedkoper oppikken, mocht je het dan nog steeds willen hebben.

De bedrijven die ik verkocht verkocht ik op basis van 4 keer de netto winst. Het bedrijf huurt een onderkomen waar wij elk moment uit kunnen.

Wat dat betreft zit er niet veel onderliggende waarde in het bedrijf. Personeel (40 man) die allen gedeatcheerd zijn.

Link naar reactie
  • 0

...

Mijn vraag is worden deze methodieken veel gebruikt? Het onderbuikgevoel van mij zegt dat er iets niet klopt in die methode en op deze wijze er teveel gevraagd wordt.

Er zijn bibliotheken volgeschreven over waardebepaling van bedrijven. Uiteindelijk bepaal jij als koper hoeveel je wilt betalen, wat de verkoper ook roept. Ik denk dat je aannames wel kloppen. De methode is op zich niet verkeerd, maar ook niet zaligmakend. Het is ook een onderhandelingsspel, maar je hebt al vaker met dat bijltje gehakt. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er kort geleden nog een column over geschreven. Het aangekondigde vervolg gaat onder andere over de netto contante waarde van een onderneming. Deze manier van berekenen is internationaal een gebruikelijke wijze van het bepalen van een prijs. Of voor jou dat ook de waarde vertegenwoordigd kan alleen jij bepalen.

Ik ben het er met anderen mee eens dat even wachten wellicht een goede optie is. Er staat een hoop te gebeuren de komende maanden....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.