• 0

Reserves/voorzieningen gebruiken

Ik heb momenteel een grote reserve (en ook voorzieningen) op de balans staan en dus ook op de zakelijke rekening en was benieuwd wat de fiscale gevolgen zouden zijn als een deel hiervan tijdelijk wordt uitgeleend aan mijzelf (prive).

 

Ben zelf DGA (AB) en was van plan om dit geld te gebruiken voor enkele beleggingen.

 

Is het beter om deze onder te bregen binnen de BV of prive (dmv uitlenen aan mijzelf)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

als d'r iemand trouwens weet via welke weg of waar ik aandelen kan kopen, dan hoor ik dat graag.

 

Het betreft max. 50.000 EUR wat ik gebudgeteerd heb in een aandelen portefeuille, die ik ongeveer een jaar zal aanhouden en daarna permanent "cashen".

Link naar reactie
  • 0

Het is nogal afhankelijk van de rendementen of het verstandig is om privé te lenen van de BV en daarmee te beleggen. Je moet deze keuze afwegen tegen beleggen in de BV en uitkeren als dividend en dan in privé beleggen.

 

Als er meerdere aandeelhouders zijn, kun je ook nog kijken of je de BV om kunt vormen in een vrijgestelde beleggingsinstelling.

 

Lenen aan privé betekent belaste rente inkomsten bij de BV (denk aan de zakelijke rentevergoeding) en later weer dividendbelasting/AB-heffing bij uiteindelijke uitkering naar privé. Vooralsnog (bijna) geen heffing in box 3, want de beleggingen staan tegenover de schuld aan de BV (er geldt wel een drempel en de beleggingen zullen waarschijnlijk iets meer in waarde fluctueren).

 

Beleggen in de BV betekent dat de resultaten bij de BV belast zijn (verliezen zijn aftrekbaar), en later ook weer AB-heffing.

 

Uitkeren en dan beleggen: nu 25% AB-heffing, en elk jaar 1,2% van de waarde van het vermogen in box 3.

 

De beste keuze is dus met name afhankelijk van het rendement. Maak je verlies of een heel laag rendement, kun je dat beter in de BV doen, bij hoge rendementen zijn de andere opties weer interessanter. Maar dat weet je meestal pas achteraf.

 

edit: ik ga er dus vanuit dat de reserves nu dus bij de BV staan en uitkering tot belastingheffing leidt

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 65 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.