• 0

BTW bij levering EU land vermelden?

Mijn eerste topic op dit forum gaat over iets waarop de website van de Belastingdienst mij te weinig weet te vertellen. :-\

 

Aangezien ik dicht bij de grens woon wil ik vanaf dit jaar mijn geluk ook in België gaan zoeken. De dienst (internetmarketing) leent zich ervoor maar ik vraag me af wat ik met de facturen moet doen. Moet ik BTW vermelden of mag ik die weglaten. En wat zijn vervolgens de consequenties voor mijn administratie?

 

Ben benieuwd wat voor verschillende antwoorden hierop komen.. ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb even gezocht. Want volgens mij is er al heel wat over BTW verteld.

Maar ik kan inderdaad zo 1-2-3 niets vinden over Europese landen. Voor zover ik weet ben je niet BTW-plichting ... of wel

Ehhhh ... ik zal een expert voor je benaderen.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb tussen neus en lippen door nog wel even voordat ik een borrel ga drinken deze informatie over BTW voor je gevonden.

 

Belastingsite is inderdaad niet echt vriendelijk. Die hebben geen zoekfunctie en maakt browsen berry complicated.

 

KvK heeft wel een zoekfunctie en hopla ... bovenstaande link voor je gevonden. De site van de KvK heeft nl. ook veel informatie over belastingzaken enzo.

 

Bydewee ... Taxadvisor is ook on his way.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Beste Welleke,

 

Op Internet leveringen en diensten zijn in principe de normale wettelijke BTW-regels van toepassing. De problematiek ligt hem veelal in de exacte duiding van de prestaties en de bepaling van de plaats waar deze worden verricht. Zo gelden bijvoorbeeld ten aanzien van informatie diensten andere fiscale consequenties dan bijvoorbeeld ter zake van onderwijs- of vermakelijkheidsactiviteiten.

 

Moraal van het verhaal is dat ik exact zou moeten weten wat de activeiten zijn die je gaat ontplooien. Uiteraard kunnen wel de normale wettelijke BTW-regels worden genoemd:

 

Als ondernemer woonachtig in Nederland, en facturen sturend aan een Belgische (= EU) ondernemer, behoef je geen Nederlandse BTW in rekening te brengen. Stuur je echter een nota aan een Belgische particulier (niet-ondernemer), dan dien je wel Nederlandse BTW in rekening te brengen. Het laatste geldt eveneens indien je een factuur stuurt aan een niet-EU ondernemer of niet-EU particulier.

 

Het voorgaande geldt alleen als de activiteiten vanuit Nederland worden verricht. De fiscale consequenties zijn anders indien de activiteiten vanuit Belgie worden ontplooid. Dan geldt het Belgische fiscale recht.

 

Ziehier de basics, hoop dat je er iets mee kunt!

 

Groet,

 

TaxAdvisor

Link naar reactie
  • 0

TaxAdvisor bedankt voor jouw reply.

 

Kort gezegd betekent dit dus dat ik geen BTW hoef te heffen waardoor mijn factuur eenvoudiger wordt. Maar uit de link van Kermie blijkt dat daar wel wat administratieve haken en ogen aan zitten;

 

"Voorwaarde is, dat u en de afnemer allebei een BTW-nummer hebben. Met andere woorden, u moet beide BTW-plichtig zijn. U dient de beide BTW-nummers op de factuur te vermelden."

 

Dat houdt in dat ik ten eerste het BTW nummer van mijn klant moet kennen, ten tweede moet nagaan of het een juist nummer is en ten derde mijn adminstratie zo in orde maken dat dit nummer gelijk vermeld wordt op de factuur. Dit vind ik nog al wat extra werk waar zowel de klant als ik toch maar weinig voordeel uit haal, of vergis ik me daarin? Wat is het probleem voor mijn Belgische afnemer als ik het BTW bedrag wel vorder? Kan hij dat niet opvoeren bij zijn belastingaangifte?

 

Voor de beeldvorming;

We gaan een statistiekendienst leveren. Dit is een jaarabonnement op basis van ASP (de applicatie draait op onze server)

 

Ps. Hoop dat de borrels hebben gesmaakt Ik was BoB vanavond vandaar dat ik op dit tijdstip een fatsoenlijk antwoord kan formuleren :P

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Dat houdt in dat ik ten eerste het BTW nummer van mijn klant moet kennen, ten tweede moet nagaan of het een juist nummer is en ten derde mijn adminstratie zo in orde maken dat dit nummer gelijk vermeld wordt op de factuur. Dit vind ik nog al wat extra werk waar zowel de klant als ik toch maar weinig voordeel uit haal, of vergis ik me daarin? Wat is het probleem voor mijn Belgische afnemer als ik het BTW bedrag wel vorder? Kan hij dat niet opvoeren bij zijn belastingaangifte?

 

Dat klopt inderdaad, maar het is een fluitje van een cent. Als je een order afsluit vraag je de klant om zijn BTW nummer, dat geven ze graag af (ik geloof niet dat ze buitenlandse BTW mogen aftrekken). Je zet het BTW nummer in je adressenbestand onder de naam van je klant, dan komt het automatisch op de factuur te staan (en op al je andere correspondentie, maar dat hinderd niet)

 

Zodoende hoef je geen aparte administratie voor BTW nummers bij te houden.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is het mogelijk en als mijn Belgische afnemers idd de btw niet mogen aftrekken zelfs noodzakelijk. Helaas zal ik dan het aanmeldformulier op internet moeten aanpassen om zodoende Belgische afnemers de gelegenheid te geven hun BTW nr te verstrekken.

 

En dan zal ik in mijn administratie (volledig automatisch) ook moeten opnemen dat bij Belgische afnemers de BTW niet vermeld hoeft te worden.

 

Sja het zal nog wel even duren voordat de EU uniform opereert...

 

Bedankt voor jullie reacties!

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Europese internetdiensten worden ontlast van btw-nadeel

Elektronisch geleverde diensten van internetbedrijven zullen in de Europese Unie vanaf 1 juli 2003 worden belast in het land waar ze worden afgenomen. De heffing in het land van herkomst zal dan worden afgeschaft. Met deze maatregel verdwijnt het concurrentienadeel van Europese leveranciers van internetdiensten ten opzichte van leveranciers van buiten de Europese Unie. Leveranciers in de Verenigde Staten genieten een btw-vrijstelling. Nu zullen ook deze leveranciers belasting moeten gaan afdragen in het Europese land waar ze hun diensten leveren. De regels hebben alleen betrekking op de levering van zaken zoals software, muziek en films via internet, niet de `fysieke` levering van producten die via internet zijn besteld. [Financieele Dagblad]

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.