• 0

Prijsvergelijk sites werkt het of niet?

Dag forumers,

 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen over diverse prijsvergelijk sites zoals:

Kelkoo, beslist.nl, ciao, vergelijken, etc

 

Levert het bij jullie nog iets op?

Wat is jullie gemiddelde doelconversie?

Waarom ben je wel of juist niet aangemeld?

 

Met onze webshop (http://www.webshop4games.com) sta ik op diverse vergelijk sites, echter is de doelconversie niet heel hoog en aangezien de marges op mijn producten niet toren hoog zijn is het niet bepaald rendabel... maar dan kijk ik alleen naar de opbrengst die een lead brengt.

Je hebt wellicht ook 'opbrengst' in de vorm van betere google ranking of klanten die door deze lead later 'direct' terugkomen.

 

Wat is jullie mening/ervaring?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 1

Persoonlijk gebruik ik vaak dit soort sites en vooral voor electronica en aanverwanten, maar is het nooit zo dat ik vanuit bijv. Kelkoo doorkik en meteen koop. Ik heb geen idee hoe deze systemen conversieinformatie beschikbaar maken, maar zorg er eerst voor dat je weet hoe men op jouw shop zijn terecht gekomen. Dan weet je hoe het zit met de indirecte conversie.

Clickthrough online marketing: online analytics, zoekmachine marketing en e-mail marketing

www.clickthrough.nl

Link naar reactie
  • 0

De prijsvergelijk sites hebben zelf geen idee wat de conversie is (verschilt per categorie en ze krijgen geen teugkoppeling van de webshop).

 

Zelf kan ik dit wel meten. Ik weet dus hoeveel bezoekers via beslist.nl komen en ook daadwerkelijk iets kopen.

Daaruit concludeer ik voor mijzelf dat het eigelijk geen 'winstgevende' adverteer mogelijkheid is, tenzij deze gebruikers terugkeren (buiten beslist.nl om) of hun ervaring doorvertellen aan andere zodat deze dan bij ons op de site komen. Maar dat is (nauwelijks) niet te meten.

 

Ik denk dat het branch afhankelijk wel of niet goed werkt...

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het inderdaad sterk kan verschillen per branche.

 

Het beste voorbeeld dat ik ken is Independer.nl, waar je verzekeringen kan vergelijken. Algemeen wordt in de verzekeringsbranche geaccepteerd, dat deze site de transparantie sterk heeft vergroot en de premies voor consumenten flink neerwaarts heeft beïnvloed.

 

En voor wat betreft leads : de site is voor diverse gevestigde verzekeraars een van de grootste intermediairs. Een aardige indicatie hoeveel leads ze genereren, is dit bericht in het AM dat ze teveel leads hadden gegenereerd voor Optima.

 

Wat mij wel benieuwd: je schriijft dat vergelijkers geen idee hebben over de leads-conversie. Dat ze niet weten of een lead daadwerkelijk tot een verkoop is gekomen, dat begrijp ik. Maar ik weet zeker dat ze precies weten hoeveel mensen naar jouw site zijn doorverwezen. Je zou dus bij hen kunnen checken wat de gemiddelde conversie is van de kliks die ze voor bedrijven genereren.

Link naar reactie
  • 1

Terugblikkend heb ik - vanwege verhuizing en nieuwe inrichting - veel gebruik gemaakt van vergelijkingssites (Prizewize voor elektriciteit, degoedkoopstenotaris voor levering woning, Independer voor inboedel/opstal-verzekering). Helaas hebben ze gebreken :

- ze geven geen prijsgarantie, sommige dienstverleners maken een voorbehoud,

- ze stellen overstappen van dienstverlener te eenvoudig voor,

- de winnaar (aanbieder met laagste prijs) kan het in de afwerking laten afweten.

 

Het gaat om de prijs/kwaliteit-verhouding en kwaliteit is moeilijker dan prijs te meten.

 

 

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

Meestal werken ze vrij aardig. Maar ik ga toch nog altijd even verder kijken.

 

http://tweakers.net/pricewatch werkt bijvoorbeeld erg goed. Daar zie je ook in 1 oogopslag wat de reputatie is van de verkoper. Soms kom je toch wel rare zaken tegen. Ik kocht via Tweakers een Panasonic LCD tv bij een verkoper met een zeer goede reputatie maar ik schrok toch wel een beetje toen in de de bar van de bioscoop in Wageningen moest zijn om hem op te halen. Wat als het ding kapot gaat? Zit er wel echt een TV in dacht ik nog. Doet het overigens nog perfect.

 

Voor een kleurenprinter (laser) was ik in Duitsland via Ebay (netjes ICL geleverd) erg veel goedkoop uit dan de opties van diverse vergelijkkingssites. Het blijft dus oppassen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Meestal werken ze vrij aardig. Maar ik ga toch nog altijd even verder kijken.

 

http://tweakers.net/pricewatch werkt bijvoorbeeld erg goed. Daar zie je ook in 1 oogopslag wat de reputatie is van de verkoper. Soms kom je toch wel rare zaken tegen. Ik kocht via Tweakers een Panasonic LCD tv bij een verkoper met een zeer goede reputatie maar ik schrok toch wel een beetje toen in de de bar van de bioscoop in Wageningen moest zijn om hem op te halen. Wat als het ding kapot gaat? Zit er wel echt een TV in dacht ik nog. Doet het overigens nog perfect.

 

Voor een kleurenprinter (laser) was ik in Duitsland via Ebay (netjes ICL geleverd) erg veel goedkoop uit dan de opties van diverse vergelijkkingssites. Het blijft dus oppassen.

 

Ik bedoel eigelijk het gebruikmaken van deze diensten als eigenaar van een webshop. Dus om jouw assortiment op deze prijsvergelijk sites aan te bieden in de hoop dat het meer klanten opleverd.

Bij de meeste betaal je een paar centen per klik, bijvoorbeeld 0,15 cent

 

Probleem is alleen, hoeveel van die kliks kopen ook daadwerkelijk iets.

Bij mij is dat een paar procent, zo rond de 4%.

 

Dus 100 'klikkers' (bezoekers), kost je 15euro, en wat levert het op.... misschien veel minder (afhankelijk wat je verkoopt en met wat voor een marge)

Link naar reactie
  • 0

Maar ik weet zeker dat ze precies weten hoeveel mensen naar jouw site zijn doorverwezen. Je zou dus bij hen kunnen checken wat de gemiddelde conversie is van de kliks die ze voor bedrijven genereren.

 

De 1e zin hierboven begrijp ik, en dat klopt ook dat ze het aantal weten want daar krijg je een factuur van...

De 2e zin begrijp ik niet helemaal, bedoel je hiermee dat ik aan bijv. beslist.nl kan vragen hoeveel kliks/leads ze doorsturen per bedrijf/branch?

Dus 1000 per dag voor de categorie games of zoiets dergelijks?

 

Wat zou ik met deze informatie willen? (kan het wel enig zins waarderen, deze info, maar het is niet van super belang om te weten lijkt mij)

Link naar reactie
  • 0

Bij de meeste betaal je een paar centen per klik, bijvoorbeeld 0,15 cent

 

Probleem is alleen, hoeveel van die kliks kopen ook daadwerkelijk iets.

Bij mij is dat een paar procent, zo rond de 4%.

 

Dus 100 'klikkers' (bezoekers), kost je 15euro, en wat levert het op.... misschien veel minder (afhankelijk wat je verkoopt en met wat voor een marge)

 

Als je per klik betaald ongeacht het product, lijkt het me dus zaak om alleen producten te laten opnemen waarop de marge dusdanig hoog is dat de klik-kosten te verantwoorden zijn. Het maakt uiteraad nogal wat uit of je pakweg een SD kaartje van een tientje, of een LCD tv van een euro of 1000 verkoopt. Qua percentage kan de marge op de laatste wel kleiner zijn, maar het absolute getal maakt een boel kliks goed.

 

Het zou me trouwens niet verbazen als door zon cpc mechanisme veel prijsvergelijkers onvolledig zijn, ik zou er met een goedkoop product in ieder geval niet snel opgenomen willen worden tegen zo'n kostenstructuur.

Link naar reactie
  • 0

maar dan kijk ik alleen naar de opbrengst die een lead brengt. Je hebt wellicht ook 'opbrengst' in de vorm van betere google ranking of klanten die door deze lead later 'direct' terugkomen.

 

In Google Analytics kun je met de e-commerce instellingen ook transacties en omzetten (per groep) bijhouden. Zie http://www.google.com/support/googleanalytics/bin/answer.py?hl=en&answer=55528. Als je daarnaast een 'campagne' aanmaakt dan zie je ook omzet die die klant op een later moment oplevert via een vergelijkingssite. Zie http://www.google.com/support/googleanalytics/bin/answer.py?answer=55518 en http://groups.google.com/group/analytics-help-basics/browse_thread/thread/717963a7cf555ff3?fwc=1&pli=1.

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet ik inderdaad een mechanisme inbouwen die de 'feed' vult met producten waarvan de prijs hoger is dan €xx,-

 

Lijkt me een effectieve quickfix :)

 

Als je het mooier wilt maken zou je moeten kijken of je ergens de marges in je productbeheer kunt verwerkren, en wellicht de kans dat een lead een sale wordt. Daarmee zou je heel effectief kunnen becijferen welke artikelen je wel of juist niet aan de prijsvergelijker wilt voeren.

Link naar reactie
  • 0

Dus 100 'klikkers' (bezoekers), kost je 15euro, en wat levert het op.... misschien veel minder (afhankelijk wat je verkoopt en met wat voor een marge)

 

Weet je zeker dat al die klikkers potentiële kopers zijn ?

Voor steeds meer webwinkels verzameld mijn bedrijf namelijk prijs- en rankinginfo (competitive intelligence) op de diverse Nederlandse en internationale prijsvergwlijkingsistes. Afhankelijk van de klantvraag moet er soms ook detailinfo verzameld worden waardoor automatisch "kliks" gegenereerd worden zonder dat daar een potentïele koper tegenover staat!

 

Van mijn klanten weet ik dat minmaal een top 5 positie op prijsniveau noodzakelijk is om enige conversie te realiseren. Vervolgens zijn zaken als actuele voorraad, reviews, extra's, etc,. bepalend bij welke webwinkel er uiteindelijk gekocht wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste je-r-oenie,

 

Zijn de gebruikers van prijsvergelijkingssites wel de klanten die je zoekt ? Zij zoeken de goedkoopste aanbieder, voor produkten, die m.i. overal hetzelfde zijn. Zelfs als ze een keer bij je kopen, zie je ze niet meer terug. Het is maar de vraag of jij als ondernemer met geringe inkoopkracht vaak het goedkoopst kunt zijn. Ik vermoed daarom dat je niet gunstig op de prijsvergelijking scoort, maar dat zou je zelf kunnen controleren.

 

Het vreemde is dat maar 4 % bij je koopt, hoewel je prijs kennelijk interssant genoeg was om te komen kijken. Je moet - N.B. bij een anonieme groep - proberen te analyseren waarom ze afhaken. Laat kennissen als testkoper fungeren.

 

Mijn adviezen :

- onderhandel met de vergelijkingssites over lagere kosten per klik voor produkten met een laag aankoopbedrag. Argument : zo kunnen zij ook meer, vooral goedkope, produkten vergelijken.

- Vraag je huidige klanten bij hun aankoop steeds :

a. Hoe vond je mij ?

b. Waarom koop je bij mij ?

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

Het vreemde is dat maar 4 % bij je koopt, hoewel je prijs kennelijk interssant genoeg was om te komen kijken.

 

Die 4% vind ik geen vreemd getal. Bedenk dat er genoeg mensen zijn die wat rondshoppen zonder intentie om direct wat te kopen, een beetje orienterend. Wellicht beginnen ze bij google, komen dan via adwords bij de prijsvergelijker (zoek maar eens iets, bijv een specifiek model lcd tv). Vanaf daar gaan ze verder naar de winkel, maar die intentie om vandaag het ding nog te kopen hebben ze daarmee niet.

 

Feitelijk zou het allemaal beter werken op basis van cost per sale dan cost per click, maar die vergelijkingssites kunnen lastig nagaan wat er nou aan sales is voortgekomen bij de bezoekers die ze je stuurden. Wat dat betreft blijf je zitten aan het cpc model, todat er een partij opstaat die het zonder kosten maar van bijv reclameinkomsten kan draaien... google, doe er wat aan! ;)

Link naar reactie
  • 0

Als prijsvergelijkingssites met een omzet-omzettingspercentage van 4 % inderdaad acceptabel zijn, dan is het een duur wervingsmedium.

 

Mijn advies zou dan zijn om hier selectief artikelen op te zetten. Dit voorkomt aanloop (dus doorklikkosten) van kijkers die toch niet gaan kopen. Vervolgens kies je - na prijsvergelijking met je concurrenten - enkele produkten waarbij je perse de goedkoopste wilt zijn. Vervolgens kijk je wat het omzettingspercentage is van de produkten waarvan je weet dat je de goedkoopste bent.

 

Verder is een vorm van blijvend contact met mensen, die gekocht hebben of eens gekeken hebben wenselijk, bijvoorbeeld een nieuwsbrief.

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

Met onze webshop (http://www.webshop4games.com) sta ik op diverse vergelijk sites, echter is de doelconversie niet heel hoog en aangezien de marges op mijn producten niet toren hoog zijn is het niet bepaald rendabel... maar dan kijk ik alleen naar de opbrengst die een lead brengt.

 

 

Mijn ervaring is dat de conversies van de traffic naar winkels sterk uiteenloopt; 1% - 10%.

Doorslaggegevend daarin is:

- klopt aangegeven prijs & levertijd

- naamsbekendheid

- concurrerende prijzen

- kwaliteit/werking site/webshop

- shopbeoordeling

 

als al deze 5 punten flink in de 'plus' staan dan ga je naar de 10%; staan ze in de 'min' dan zit je op 1%.

 

De kwaliteit van je metingen zijn ook vaak bepalend in wat je denkt te genereren. Op basis van pure referrerinformatie verliezen de meeste pakketten 10 à 15% van de gegevens, omdat de referrerinformatie door browsers of anti-viruspakketten e.d. van users geblokt worden.

Meten m.b.v. een extra tag op je opgegeven deeplinks geeft een veel nauwkeuriger beeld.

 

De meeste sites halen een goede marge op de uitgaven (anders zeggen ze hun contract wel op bij ons). Ons gem. uitvalpercentage op klanten is 3%. Uiteraard wel verschillend per productcategorie.

Er moet gesteld worden dat de categorie Games niet de meest succesvolle hoek is tegenwoordig; relatief lage marges t.o.v. andere productgroepen vandaag de dag. Als webshop moet je hier dus de zaken extra goed voor elkaar hebben t.o.v. bijv. een online modeshop op dit moment.

 

Kees Verpalen

Alg. directeur van beslist.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.