• 0

conflict bestuur-uitvoerder/werknemer Stichting .....HELP !

Graag jullie advies over een nogal ingewikkelde kwestie.

 

Mijn ex vriend had een eigen onderneming (eenmanszaak) waarmee hij zijn brood verdiende door het aanbieden van verschillende acrobatiekacts. Voor zo ver ik weet zit hij in een schuldsaneringstraject en is zijn bedrijf failliet verklaard of heeft hij zelf beeindigd.

 

Na een mislukte poging om een voorstellingsgroep binnen zijn sportvereniging op te richten, hebben wij ons afgesplitst en een Stichting opgericht, waarbinnen wij ook voorstellingen en workshops verzorgen. Ik (zijn vriendin destijds) ben onbetaald voorzitter, samen met een andere vriend. Mijn ex is betaald werknemer van de Stichting, maar in practische zin ook uitvoerder.

 

Dat is voorzitter ben, is slechts een formaliteit. We hadden een rechtsvorm nodig aangezien hij zijn eenmanszaak niet meer had en het binnen de sportvereniging niet werkte. We hadden een project in wording in Zuid Amerika, dus er was haast bij. Natuurlijk heb ik wel affiniteit met de Stichting aangezien ik zelf ook aan acrobatiek doe en wij samen een act hebben (gehad...) en ook (onbetaald) mee heb geholpen aan het geven van optredens en verzorgen van workshops. Ik ben zelf student geneeskunde en heb totaal geen affiniteit of verstand van het runnen van een Stichting. MIjn ex is volledig financieel gemachtigd, doet de boekhouding en heeft bovendien zelf ook nog een juridische achtergrond.

 

Aangezien al zijn werkzaamheden die hij al had (voorstellingen geven) in de Stichting zijn overgegaan, en wij nu ook toegang hebben tot subsidies is dit voor hem financieel gezien een stuk gunstiger. Bovendien hebben we omdat we een Stichting zijn, gratis beschikking over een zaal gekregen en met subsidiegeld in staat allerlei materialen aan te schaffen. Immers hij mag zelf niet een al te hoog inkomen krijgen vanwege zijn schuldsanering en evt mislopen van kunstenaarsuitkering, dus dat geld kan nu in de Stichting blijven. Bovendien heeft hij nu gratis beschikking over een trainingsruimte, subsidiegeld voor materialen etc.

 

Prive is hij me nogal wat geld verschuldigd. Ik heb hem in het verleden een aantal keren uit de brand gered door geld voor te schieten wegens belastingsschulden. Verder heb ik nog een factuur van hem (zijn vorige nv) open staan die hij me nooit betaald heeft en heb ik aan veel optredens onbetaald meegedaan. Verder zijn we in de oprichtingsfase van onze Stichting een paar weken naar Midden Amerika geweest vanwege een mogelijk daar op te zettend project. Het project ging uiteindelijk niet door, maar ik heb het wel allemaal voorgeschoten.

 

Heb daarvoor destijds krediet opgenomen bij de bank. Dat kon hij zelf niet doen vanwege die schuldsanering. Dit allemaal met de mondelinge overeenkomst dat hij me zo spoedig mogelijk zou terugbetalen. Hij had nog altijd een hele grote factuur te innen die oorspronkelijk naar zijn bedrijf, maar nu dus naar de Stichting zou moeten gaan. Ik beschouw dat geld als bron waar hij mij uit zal terugbetalen.

 

Ik ben zelf student, heb nog twee jaar coschappen voor de boeg, zonder studiefinanciering. Zit nu daarnaast dus met een schuld, die in de afgelopen jaren ook nog eens behoorlijk is opgelopen en werk daarnaast tegenwoordig 5 dagen per week.

 

De Stichting draait goed. We hebben gratis beschikking over een sportzaal er zijn veel trainingen en projecten gaande, hebben steun van de gemeente en stadsdeel en er is veel subsidiegeld binnen gekomen. Wegens het beeindigen van onze relatie, ik me meer op mijn studie moet richten ipv onbetaald workshops en voorstellingen te geven en ik ook nog een andere bijbaan heb, ben ik eigenlijk niet meer bij de Stichting betrokken. Het zit er voorlopig niet meer in om samen workshops aan groep kinderen te geven of samen op te treden.

 

Hij heeft dus inmiddels een ander meisje ingehuurd voor de workshops en geeft haar een aardige vergoeding hiervoor. Aangezien ik ook toegang heb tot de bankgegevens, zie ik dat hij (naast zijn maandelijkse inkomen) ook regelmatig van de Stichting pint (pas staat overigens op mijn naam), uit eten gaat , sauna, en zelfs de contributie vd sportschool van de Stichting betaald. Daarnaast zaken als computerapparatuur, laptop, audio en video apparatuur betaald door de Stichting, maar die hij natuurlijk ook prive gebruikt.

 

Ik ben nog voorzitter van de Stichting, hij betaald werknemer, zit in schuldsanering, ontvangt kunstenaarsuitkering en hij is mij nog een behoorlijk bedrag verschuldigd.

 

Ik ben bang dat we er onderling niet uitkomen. Hij doet erg moeilijk, reageert erg traag en verzint de raarste dingen om af te trekken van het gene hij mij nog verschuligd is (zo´n 3000 euro). Ik ben bang dat we hier niet uit gaan komen.

 

Zelf heb ik een aantal weken eigenhandig 500 euro van de rekening gepind, wat ik zelf maar beschouw als vergoeding voor alle de gedane workshops binnen de Stichting, aangezien hij zijn nieuwe ´assistent´ trainster (mijn plaatsvervangster) hier wel ruimschoots voor betaald en ik het allemaal vrijwillig heb gedaan. Hij beschuldigd mij ervan dat ik mijn positie als voorzitter misbruik en subsidiegeld voor sociale projecten steel...

 

Ik heb inmiddels mijn medebestuurslid in vertrouwen genomen en hij begrijpt mij volkomen, maar wil zelf het liefst zo snel mogelijk uit het bestuur. Mijn ex (en werknemer...) ziet mij uiteraard ook het liefst zo snel mogelijk uit het vertrekken. Gezien de reputatie die hij met de Stichting heeft opgehoud, wil hij deze natuurlijk ook niet kwijt. Het gaat mij ook te ver om de Stichting op te heffen of zijn reputatie ten gronde te brengen. Het liefst ga ik ook het bestuur, maar wil wel mijn geld terug.

 

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Mijn ex en ik hebben het er zowiezo al over gehad dat directe terugbetaling vanuit de Stichting naar mijn boekhoudkundig gezien niet kan, dus dat de betaling zowiezo in ´natura´ of onder mom van onkostenvergoeding zal moeten gebeuren.

 

Wat voor stappen kan ik hier, als voorzitter, het beste in nemen als ik er met hem niet uit kom? Heb gezien mijn situatie (student zonder studiefinanciering, met nog twee jaar coschappen voor de boeg), het liefst cash, maar begrijp dat dat niet kan. Zit er sterk over te denken om zelf ook regelmatig van de Stichting te pinnen, mijn sportactiviteiten hiervan te betalen of een nieuwe laptop of acrobatiekmaterialen aan te schaffen op kosten van de Stichting....

 

Help mij!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het beste wat je denk ik kunt doen is zo snel mogelijk juridische bijstand zoeken. Als bestuurslid van de stichting ben je aansprakelijk voor alles wat er in de stichting gebeurd. Indien er binnen de stichting fraude gepleegd wordt, dan kun jij daar later aansprakelijk voor gesteld worden met een heleboel vervelende consequenties.

 

Je hebt de werkzaamheden vrijwillig uitgevoerd, het is lastig om daar achteraf een beloning voor te bedingen.

 

De schuld die hij aan je heeft is volgens mij enkel prive, deze zal hij dan ook prive aan je moeten voldoen. Hoe hij dat doet is niet jouw probleem, als hij het maar doet.

 

Nogmaals, zorg er echt voor dat je een jurist er bij haalt, want je loopt nu een ontzettend risico waar die 3000 euro niets bij is.

 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dit klinkt als een stevige faillissementsfraude: de saniet werkt door als ondernemer en mogelijk blijft daardoor geld dat aan de boedel toekomt in de stichting of komt dit bij de partner van saniet terecht.

 

Ik zit net nog weer een annotatie te lezen waar derden die hier bewust aan meewerken, door de curator, met succes, aangesproken zijn.

 

Anderzijds zou u misschien met uw ex, onder dreiging van een full disclosure naar de bewindvoerder, met een faillissement tot gevolg, tot een oplossing kunnen komen.

 

Kortom: deskundige bijstand van een goede jurist - met kennis van het insolventierecht - lijkt mij geraden.

Link naar reactie
  • 1

Een stichting is een bijzondere rechtspersoon. Er zijn geen eigenaren. Er is alleen een bestuur en dat bestuur is aanprakemelijk voor het handelen van de rechtspersoon. Jij en de andere nietbetrokken bestuurder zijn verantwoordelijk voor het handelen van je ex-vriend. De schuld die hij heeft aan jou is de minste van je zorgen. zijn frauduleuze gedrag vormt een veel groter probleem. Zorg er voor dat je medebestuurder bij de les blijft (die moet niet weglopen) Neem als bestuur meteen actie door het aantrekken van een goede jurist zodat je opde juste wijze je ex op non-actief kan stellen en er voor kan zorgen dat de ongewense situatie niet voortduurt (blokkeren van de bankpas bijvoorbeeld).

 

Je kan niet in het bestuur van een stichting zitten n net doen of e niet betrokken bent. Zodra je benoemd bent als bestuurder, draag je de verantwoordelijkheid. Aftreden heeft geen zin, daarmee ontkom je niet aan de verantwoordelijkheid en heb je ook nog eens geen enkele bevoegdheid (meer).

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Je sprak over een vette factuur die je ex nog te goed zou hebben, vergeet dat maar want deze zit ook in het faillissement.

Om het maar in goed Hollands te zeggen: Je wordt genaa.. waar je bijstaat.

 

Zoals de vorige ook al aangaven zoek z.s.m. een goede advocaat.

Link naar reactie
  • 0

Een heel heikel punt waar ik liever geen juridische zaak van wil maken....

 

Sinds twee jaar ben ik voorzitter, en inmiddels ook nog maar enig bestuurslid, van een stichting. Mijn ex is betaald werknemer in dienst van de stichting, financieel volledig gemachtigd en houdt in principe alles draaiende. Ik ben destijds in principe voor hem voorzitter geworden. Hij zat in de WSNP en het oprichten van een stichting heeft voor hem veel voordelen gehad ....

 

Ik heb me hiervoor prive alleen maar in de schulden gestoken....

 

Wegens oa financiele conflicten is onze relatie beeindigd, maar ben ik formeel gezien dus nog wel voorzitter... en inmiddels ook slechts nog maar enig bestuurslid, en dus ook enig verantwoordelijke....voel me een behoorlijke sukkel dat ik dit allemaal voor hem heb gedaan :-\ Het is een bizarre constructie... in feite ben ik zijn werkgever, terwijl hij eigenlijk in zijn eentje de hele Stichting runt en het in wezen een plaatsvervangende constructie is voor zijn eenmanszaak.

 

Op zich draait de Stichting goed, maar ik houd er totaal niet meer mee bezig en ben niet meer betrokken. Mijn ex is voor zijn inkomen en reputatie volkomen afhankelijk van de Stichting, dus hij wil deze zeker behouden. Mij heeft het helaas alleen maar veel geld gekost, dus ik voel me ook behoorlijk door hem belazerd. Ik heb in de oprichtingsfase nl behoorlijk wat geinvesteerd en onbetaald werkzaam gweest, maar heb hier dus nooit wat van terug gekregen.

 

Hij belooft mij al tijden een nieuw bestuur te zullen zoeken zodat ik eruit kan stappen, maar hier zit geen schot in.

 

De stichting opheffen zie ik ook niet zitten: dat maakt mij hoe dan ook nog 7 jaar verantwoordelijk voor een boekhouding waar ik geen zicht op heb. Op zich draait de stichting goed en ik wil er liever ook geen juridische strijd over gaan voeren. Wat mij betreft mag hij het hele zaakje houden en zoekt hij dus maar een nieuw bestuur.... maar hij voelt kennelijk geen enkele noodzaak. Ik twijfel ook of hij werkelijk wel iemand kan vinden die dat op zich wil nemen.

 

Wat ik mij afvraag....kan ik mijzelf als bestuurslid een onkostenvergoeding betalen? Ik weet dat je als bestuurslid niet in loondienst mag zijn van een Stichting, maar kan ik er op de één of andere manier voor zorgen dat het door mij geinversteerde geld op één of andere manier weer mijn kant op komt?

 

De Stichting staat op mijn naam en mijn adres. Is iets van een vrijwillersonkostenvergoeding mogelijk of een onkostenvergoeding onder noemer van onkostenvergoeding voor vestigingspand? Of zijn er andere manieren waarop ik geld mijn kant op kan laten gaan en tot wat voor bedrag mag dit maximaal gaan?

 

Ik weet, dit is misschien een soort 'chantage' jegens mijn ex, maar ik moet hem op een of andere manier onder druk zetten om nieuwe bestuursleden te zoeken....

 

Wie heeft tips?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is de reden dat je ex geen nieuwe bestuursleden zoekt? Het zal wel te maken hebben dat hij weet wat hij aan jou heeft, en niet weet hoe nieuwe bestuursleden in de praktijk zijn.

 

Voor jou: wat staat er in de statuten over wat er gebeurt als jij vertrekt?

 

Over je geld terug halen: tsja... Het bestuur mag betaald worden, dus misschien kun je je zelf een salaris geven? Opnieuw: kijk in de statuten wat hierover staat.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

De reden dat er nog geen ander bestuur is: ten eerste kan ik me heeeeel goed voorstellen dat er echt niet zo makkelijk een ander te strikken valt voor een bestuursschap en ten tweede zolang ik geen rumour maak, en stilzwijgend formeel maar voorzitter blijf, heeft helemaal geen haast om een ander bestuur te zoeken.

 

Wat betreft de reacties op mijn vorige bericht: dit heeft mij behoorlijk doen schrikken. Volgens mijn ex is deze constructie volledig legaal en worden stichtingen altijd zo gerund, maar ik heb hier zelf helemaal geen kosjer gevoel bij. Ik heb geen advocaat ingeschakeld... ik zou niet weten waar ik dat van zou moeten betalen en bovendien wil ik juist voorkomen dat dit een juridische strijd gaat worden. Dat kost mij bergen tijd en energie en volgens mij zal dat zowel mij als hem als de stichting alleen maar kapot maken.

 

De statuten heb ik zelf niet eens, maar kan daar natuurlijk wel aan komen, maar volgens mij hebben wij niets vastgelegd over wat voor bedragen het bestuur mag ontvangen. Volgens mij hebben we de statuten heel simpel en standaard gehouden.

 

Ik wil het liefst zonder al te veel rumour uit de stichting. Wat mij betreft vraagt hij desnoods zijn moeder, een tante of de buurvrouw om voorzitter te worden... Vandaar dat ik hem iets onder druk moet zetten en dit kan waarschijnlijk als ik mezelf op een of andere manier een onkostenvergoeding uit de stichting ga betalen. Ik vraag me alleen af HOE ik dit kan doen en tot welk bedrag ik maandelijks kan gaan om zelf, als verantwoordelijk bestuurslid niet in de problemen te komen.

 

Heel graag tips of advies

tnx

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De stichting mag uzelf geen arbeidsbeloning betalen, maar de stichting mag wel alle onkosten die u maakt aan uzelf vergoeden.

 

Kwestie van de onkosten goed administreren en vergoeden. Daarnaast kunt u natuurlijk ook uw ex van al zijn rechten ontheffen, want die ruimte hebt u als bestuurder. Lijkt me ook een goed dwangmiddel.

 

Maar gezien aansprakelijkheidskwesties wil ik u toch met klem adviseren een advocaat in te schakelen.

Link naar reactie
  • 0

Je kan niet in het bestuur van een stichting zitten n net doen of e niet betrokken bent. Zodra je benoemd bent als bestuurder, draag je de verantwoordelijkheid. Aftreden heeft geen zin, daarmee ontkom je niet aan de verantwoordelijkheid en heb je ook nog eens geen enkele bevoegdheid (meer).

 

Deze reactie heb je ook gelezen?

Waarom denk je dan dat nu uit de stichting stappen een oplossing zou zijn?

Je wilt dus in principe zelf je verantwoordelijkheid ontlopen en om het even welke ander nieuw bestuurslid met de ogenschijnlijk grote toekomstige problemen opzadelen.

Was je van plan de eventuele nieuwe bestuursleden in te werken en ze van alle bovenstaande problemen op de hoogte te brengen, cq. ze dit van tevoren te vertellen?

 

frans

Link naar reactie
  • 0

De stichting mag uzelf geen arbeidsbeloning betalen, maar de stichting mag wel alle onkosten die u maakt aan uzelf vergoeden.

 

...

 

Op de KvK site lees ik dit:

 

"De bestuurders van een stichting zijn in principe niet in loondienst van de stichting en vallen daarom niet onder de werknemersverzekeringen, hoewel honorering van het werk van bestuurders niet verboden is."

Bron

 

Is honorering hier alleen bedoeld als onkostenvergoeding?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

...

"De bestuurders van een stichting zijn in principe niet in loondienst van de stichting en vallen daarom niet onder de werknemersverzekeringen, hoewel honorering van het werk van bestuurders niet verboden is."

Bron

 

Is honorering hier alleen bedoeld als onkostenvergoeding?

Het verbod om het doen van uitkeringen aan het bestuur tot doel te hebben volgt uit de wet:

BW 2:285

3. Het doel van de stichting mag niet inhouden het doen van uitkeringen aan oprichters of aan hen die deel uitmaken van haar organen noch ook aan anderen, tenzij wat deze laatsten betreft de uitkeringen een ideële of sociale strekking hebben.

Aangezien het niet mogelijk is om uitkeringen te doen die niet in overeenstemming zijn met het doel van de stichting, is het geven van arbeidsbeloning aan bestuurders die verder gaat dan een onkostenvergoeding al snel nietig althans vernietigbaar.

 

Zeker in een situatie waar het bestuur maar uit één persoon bestaat, zoals hier, lijkt het mij niet verstandig.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo, je geeft aan dat je geen jurist wil inhuren omdat je er geen rechtzaak van wil maken en je niet weet waarvan je dat moet betalen.

 

Het betalen kan je doen uit de kas van de stichting (je handeld namelijk namens die stichting).

En als je geen jurist inschakeld kan het je in de toekomst nog wel eens veel meer geld gaan kosten vermoed ik zo.

Ten eerste omdat je verandwoordelijk bent en blijft voor alle dingen die je ex nu doet en ten tweede omdat je mogelijk bewust je ex helpt om geld uit zijn schuldsaneringstraject te onthouden.

Als de bewintwoerder van je ex je daarop gaat aanspreken ben je nog veel verder van huis.

 

De reputatie van je ex en dergelijke is wel de minste van je problemen.

Je moet nu een jurist inscakellen om er zelf nog enigzins goed uit te komen aanegzien die ex van je zo te lezen gigatisch misbruik van jou maakt.

 

Dus luister naar de experts die hiervoor al gereageerd hebben en volg hun adviesen op (bij voorkeur gelijk maandag handellen).

Succes ermee!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties dusver.... Is voor mij wederom een behoorlijke eye opener. Ik ben zelf echt totaal NIET zakelijk of juridisch onderlegd, dus alle advies is welkom. Ik ben zelf ook wel aan het kijken op andere sites, dus al die verwijzingen naar oa de KvK zijn mij niet onbekend. Ik heb me wel enigszins in deze materie ingelezen, maar het is allemaal erg ingewikkeld, dus kom er alleen niet uit.

 

Mijn ex partner is overigens van huis uit zelf jurist, én ondernemer. We hebben regelmatig conflicten gehad over deze constructie, maar volgens hem is het allemaal heel legaal. Voor hem is het natuurlijk veel gunstiger om in dienst te zijn van een stichting, waar hij zelf alle financiele vrijheid in heeft, dan om een eenmanszaak te runnen. We draaien voornamelijk op subsidies en NB heeft hij zelf een gesubsidieerde werknemer in dienst kunnen nemen. Hij heeft op deze manier een vast inkomen vanuit de stichting....

 

Wellicht is het allemaal wel juridisch verantwoord, maar hij weet heel goed met de mazen in de wet de spelen....

 

Dit voorzitterschap van mij is werkelijk slechts een formaliteit. Hij runt de stichting in zijn eentje en is ook financieel totaal vrij om te doen wat hij wil.....De stichting staat alleen op mijn naam en adres, dus ik ontvang alle post die ik ook altijd netjes naar hem doorschuif en hij handeld alle adminstratie af. Volgens mij weet zijn bewindsvoerder zelfs van deze constructie af.... wellicht niet alle details... maar wel dat hij in dienst is van een stichting.

 

Wellicht dat ik zijn bevoegdheid over de bankrekening ga blokkeren zodat hij in ieder geval alle financiele handelingen door mij zal moeten laten doen. Ik wil mijzelf graag een onkostenvergoeding betalen, vooral ook als signaal naar hem toe, maar vraag me af onder welke noemer ik dit kan doen.

 

Houdt jullie op de hoogte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

zo te zien luister je nog steeds niet echt naar de adviesen hier.

 

Het is voor je vriend niet zozeer voordeliger om via de huidige constructie te werken als dat hij een eenmanszaak heeft.

 

In de situatie waarin hij zit (schuldsanering) is het hem simpelweg niet toegestaan om een eigen bedrijf te hebben.

Hij zocht dus iemand die stom genoeg was (sorry maar daar komt het uiteindelijk op neer) om voor hem een bedrijf.stichting op te zetten en op zijn/haar naam te plaatsen en hem vervolgens helemaal de vrije hand te geven om zo zijn bewindvoerder/curator om te tuin te leiden en die voor hem als er problemen zijn alle klappen (lees: schulden) kan opvangen.

 

Naast dat dit soort constructies strafbaar zijn kan hij morgen dus ook voor honderd duizenden euro's aan schulden maken waar jij dus vervolgens voor kan opdraaien.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf bestuurslid geweest van een stichting. Ook hier draaide het naar mijn zin niet helemaal koosjer (kom je na een periode achter). Op het moment dat ik een fiat moest geven voor het plaatsen van hekwerk rondom terrein van de stichting, wat in de tonnen ging lopen, ben ik afgehaakt. Je bent hiervoor gewoon mede aansprakelijk. Dus alle uitgaven van je ex... je snapt 'm al ?

 

Ook ik wil toch nog maar eens aanhalen, net als Vossie : Luister aub naar de adviezen hier !!! Overal hebben advocaten ook gratis spreekuren, waarin je in ieder geval alvast een eerste, juridisch, advies kunt krijgen. Misschien dat dat je meer overtuigd, dan het geschreven woord hier.... (terwijl zeker ook Steven weet waar hij over praat, de rest trouwens ook)

 

Doe hier aub zsm iets mee, je loopt hier al mee sinds oktober, en het wordt alleen maar erger. Ook de geestelijke druk...

 

Succes...

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen

 

Bedankt voor alle adviezen, ik stel ze erg op prijs... Mijn ex zit inderdaad in de WSNP, maar dit is niet gekomen doordat zijn eenmanszaak failliet is gegaan. Die heeft hij moeten beeindigen omdat hij in de WSNP is terecht gekomen (kwam ik pas later achter... na mijn eerste bericht afgelopen oktober). NB mijn ex heeft zelf een juridische achtergrond!

 

Inderdaad ben ik een 'sukkel' (i know...) geweest dat ik hem de mogelijkheid heb gegeven in dienst te zijn van een stichting waar ik de voorzitter van ben. Maar omdat ik nu nog maar enig bestuurslid ben, kan ik er ook niet zomaar zondermeer uitstappen. Dat zou namelijk betekenen dat ik de stichting moeten beeindigen, maar dan blijf ik als laatste bestuurslid hoe dan ook nog 7 jaar verantwoordelijk voor de boekhouding en die last wil ik niet op me nemen. Bovendien zal ik hiermee de goede naam van de Stichting én van mijn ex kapot maken. Dit levert alleen maar ellende op, dus dat wil zo mogelijk voorkomen.

 

Hoe dan ook, ondanks alles, is de stichting ook een beetje mijn 'geesteskindje' en ondanks alle voordelen die mijn ex door deze constructie ondervind. Ik geloof wel dat mijn ex de boekhouding van de stichting op orde heeft, daar is hij bekwaam genoeg voor. Bovendien heeft hij via de kunstenaarsbond hulp van iemand die hem adviseert en heeft hij ook een goed contact met zijn curator. Gezien zijn juridische achtergrond denk ik dat hij zelf heel goed weet waar hij mee bezig is.

 

Wellicht is het zelf juridisch en op papier allemaal wel verantwoord, maar in ethisch opzicht wat mij betreft niet. Hij heeft volkomen alle vrijheid, kan subsidies aanvragen en haalt hier ook een vast maandsalaris uit (hetzij heel minmaal vanwege zijn WSNP waar hij binnenkort overigens ook vanaf is) en heeft nb ook nog iemand gesubsidieerd in dienst!!!

 

Ik denk dat hij best wel mensen zijn te vinden die in het bestuur willen, maar het nadeel voor hem is dat die hem wellicht niet zoveel de vrijheid geven als dat ik heb gedaan. Het punt is alleen dat zolang ik niets doet, er voor hem geen noodzaak is hier vaart achter te zetten.

 

Gezien ik ook in de stichting heb geinvesteerd en in de opstartfase onbetaald heb meegeholpen met alles op te zetten, vraag ik me af of ik mezelf als voorzitter een onkostenvergoeding kan betalen en onder welke noemer ik dit naar mijn rekening kan overboeken. Onkostenvergoeding secretariaat, onkostenvergoeding vestigingspand, onkostenvergoeding gedane workshops etc...? Kan ik dit doen als voorzitter?

 

Verder lijkt een eerste stap die ik kan nemen, is hem zijn financiele bevoegdheid te ontnemen, zodat hij alle financiele transacties via mij zal moeten laten doen en misschien van hem verlangen dat ik als bestuurslid op een of andere manier ook een vergoeding krijg. Mocht dit niet werken, dan kan ik altijd nog een jurist inschakelen.

 

Ik neem jullie adviezen echt in overweging, maar wil niet meteen heel drastische stappen nemen.

 

grtz L.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 2

Open je ogen, je wordt misbruikt, genaaid je hebt de zaak niet meer in de hand en terwijl jij je zorgen maakt over de goede naam van de stichting en je ex-vriend maakt je ex-vriend zich blijkbaar geen zorgen om jou en z'n WSPN ontduiking.

 

Je wordt hier door iedereen geadviseerd om stappen te ondernemen, je verantwoordelijkheid te nemen zodat je dadelijk niet dik in de problemen zit door de tijdbom die ontploft, en vervolgens vertel je 'ja ik wil niet echt actie ondernemen'. Dan vraag ik mezelf af, welk advies wil je horen? 'Ach, meid... niks aan het handje, dit gaat perfect zo maak je niet druk de situatie en de constructie is volledig normaal juist en legaal'.

 

Onderneem actie, of stop met advies vragen gezien het enige juist advies is: de stichting weer in-control krijgen en vervolgens zo snel mogelijk ontbinden.

 

Maar: Naar mijn bescheide mening. Vraag niet constant advies om het daarna naast je neer te leggen in de trend van 'ach, ja ik heb geen zin om zus en zo en de goede naam tumtietum we wachten nog maar eventjes'.

 

Ik begrijp best dat je bestuurder bent geworden in een situatie toen alles nog koek en ei was. Maar ook toen en nu helemaal

moe(s)t je beseffen dat daarbij aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid bij komt kijken. Neem die verantwoordelijkheid, zodat je dadelijk niet met de aansprakelijkheid zit.

 

.NET Software product and project development specialists: http://www.iperform.nl

Link naar reactie
  • 1

Bedankt voor de vele reacties en jullie support. Ik ben idd erg loyaal naar hem geweest en voel me idd ook ontzettend genaaid dat ik me voor hem in de schulden heb gestoken en dat er van zijn kant nooit enige actie geweest is om mij terug te betalen. Maak ik me NB ook nog druk om zijn reputatie... :-\

 

Hij heeft nu totaal de vrije hand en ik wordt er kotsmisselijk van als ik gisteren weer een bankafschrift in de bus krijg waarop ik kan zien dat hij op kosten van de Stichting kennelijk weer eens in een restaurant heeft 'vergaderd', en onze gesubsidieerde werknemer ook zonder overleg een laptop op kosten van de stichting geeft, etc etc etc. Hij heeft het echt niet slecht dat hij op deze manier van subsidiegeld kan leven....

 

De eerste stap die mij iig verstandig lijkt te zetten is om morgen naar de bank te gaan en hem zijn financiele bevoegdheid te ontnemen en zijn bankpas te blokkeren. Dit zal hem wel zeer shockeren en hij zal mij dat zeker niet in dank afnemen.

 

Alle noodzakelijke financiele transacties moeten dan maar via mij gebeuren, ook zijn salaris, en hij zorgt er maar voor dat ik in ieder geval ook alle papieren en administratie in handen krijg. Wellicht kan hij iemand anders voor het bestuur strikken en anders zal ik inderdaad serieus overwegen evt een advocaat in handen te nemen

 

Bedankt voor alle advies en ongenuanceerde wijze raad.

Link naar reactie
  • 0

Beste voorzitter,

 

Het staat je vrij om namens je stichting een bepaald honorarium toe te kennen.

Kort gezegd betekend dit dat je jezelf gewoon een bepaalde vergoeding kan

toekennen die in verhouding staan tot je geleverde prestaties binnen je organisatie.

 

Verder ben je als bestuurder niet hoofdelijk aansprakelijk voor schulden van de stichting

mits er aan de volgende voorwaarden is voldaan.

 

- De stichting staat ingeschreven bij de KvK

- Er geen onbehoorlijk bestuur heeft plaatsgevonden (bijv fraude)

 

Wat me verder opvalt is dat je meer emotioneel dan zakelijk.bent betrokken bij je ex.

Probeer dit voor jezelf ook wat meer van de zakelijke kant te zien en haal er voor jezelf een soort win-win situatie uit.

Je hebt er al de nodige energie ingestoken ook financieel. Het zou in ieder geval niet slecht zijn om wat adviezen

van een onafhankelijke jurist in te winnen zodat je wat meer greep krijgt in het doen en laten van de stichting.

 

Ook zou het niet slecht zijn om jezelf buiten je functie als bestuurder je ook nog de functie

van directeur toe te kennen. Op deze manier krijg je toch nog een actievere rol in alles

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
- De stichting staat ingeschreven bij de KvK

- Er geen onbehoorlijk bestuur heeft plaatsgevonden (bijv fraude)

 

en vanwege dat laatste punt waarschuwd iedereen hier nu juist.

 

Aangezien er zo te lezen helemaal geen bestuur geweest is maar ze gewoon haar ex (een werknemer) de vrije hand gegeven heeft zonder enige vorm van controlle kan dat dus makkelijk aangetoond worden en is ze hoofdelijk aansprakelijk.

Link naar reactie
  • 0

Dusver bedankt voor alle adviezen... Het is erg complex om de hele situatie uit te leggen, het zit zeer ingenieus in elkaar.... en juridische gezien wellicht ok, maar moreel en ethisch wel met wat haken en ogen...

 

Mijn ex wil heeel graag van mij als bestuurder/voorzitter af. Mijn positie als enige bestuurslid van de stichting met hemzelf al betaald werknemer en financieel gemachtigd vrij te handelen zit hem natuurlijk al een tijd dwars. Hij probeert al enige tijd een nieuw bestuur te vinden, en hij lijkt er nu wellicht een aantal mensen voor gevonden te hebben....

 

Het zit mij niet lekker om mij zomaar te laten afschepen en achter te laten met een schuld, terwijl hij het -dankzij mij- nu zo perfect voor elkaar heeft.... Tot mijn schrik zag ik overigens dat hij nu een beamer in zijn woning heeft staan. Kennelijk zijn de subsidiegelden al binnen. Het is wellicht allemaal 'heel verantwoord' omdat de Stichting dat ook nodig heeft....het doet mijn maag echter wel omdraaien.

 

Toch zijn financiele machtiging maar stopzetten zodat in ieder geval alle financiele transacties via mij moeten gaan? Mezelf wel een bestuursvergoeding (laten) betalen? De stichting cru beeindigen gaat me iig vooralsnog te ver.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heel erg moeilijk. Wanneer je eenmaal de eersta stap gaat zetten tot intrekken machtiging, zijn natuurlijk de rapen gaar. Dit kun je bedenken. Dus maak ajb nu, vanavond, voor jezelf de keus : Morgen rechtsbijstand, advocaat inschakelen of het laten sudderen....?

 

Het is nu toch wel genoeg geweest dacht ik zo ? Nogmaals, je moddert al sinds oktober.... :-\

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.