• 0

Onzekerheid: Wanneer en hoe wist/ weet je dat je bedrijf 'veilig' en zeker was?

Ik ben nog niet zo lang op Higherlevel. Ik ben 3,5 jaar geleden met mijn Italiaanse vriendin naar Italie verhuist. Hier hebben we na 8/ 9 maanden een eigen Italiaanse talenschool opgezet. Hoewel we heel hard groeien (gem. 50/ 60%) elk jaar, heb ik nu eindelijk de indruk dat we een stabiele factor zijn geworden. Niet alleen dankzij de omzet en winst, maar ook door samenwerkingen, continue positieve cash flow, de inzichten die inmiddels in de markt hebt verkregen, betere kennis van concurrenten, google ranking, je eigen routine bij bepaalde zaken, redelijk vast team, vaste leveranciers, kennis van eigen zwaktes en sterktes, etc.

Probleem is echter dat wij (behoudens agenten, samenwerkingen universiteiten en wat afspraken met plaatselijke multinationals) nauwelijks vaste en terugkerende klanten hebben. 98% zijn elke keer weer nieuwe klanten, wat zeer gebruikelijk is overigens. Daardoor zijn we uiteraard behoorlijk afhankelijk van zoekmachines, adverteren, beurzen, mond-op-mond reclame en mailings. Nu probeer ik mijn ex-studenten in goede ambassadeurs/ vertegenwoordigers om te toveren, wat een zeer krachtig middel is. Maar door de aard van onze bedrijfstak, heb ik altijd een sluimerende onzekerheid.

Mijn vraag aan jullie is wanneer en hoe jullie het idee hadden dat je je 'veilig' waande (zonder op je lauweren te gaan rusten natuurlijk) en wat er vervolgens voor je veranderde. Uiteraard begrijp ik ook dat een deel van mijn onzekerheid te maken heeft met het verblijf in een ander land, maar verder denk ik dat de situatie gelijk is.

Lees graag jullie reacties! En sorry voor eventuele schrijffouten, spreek niet zo heel veel en vaak Nederlands meer.

www.scuola-tricolore.it

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eigenlijk nooit. Het kan namelijk altijd beter en de concurrentie zit niet stil. Kalnten wensen veranderen, buitenlandse aanbieders rukken op, nieuwe technologieën doen hun intrede. Als ondernemer ben je nooit klaar en al helemaal nooit "veilig". Je krediet bij de bank zal maar aflopen en je moet het "even" oversluiten. Klaar ben je.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Als je je veilig waant dan ga ik er van uit dat je een bedrijfsleider in dienst hebt. Eentje die jaar in jaar uit betere resultaten neerzet. Hij doorstaat jouw periodieke scherpe reviews keer op keer en jij bent zelf allang weer met iets anders bezig. Je weet verder ook nog zeker dat deze man vervangbaar is.

 

groet

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij nooit. Tenminste, ik kan het me nu niet voorstellen.

 

Heb je weer een grote stap gemaakt, zit je even bij te komen, komen er vanzelf plannen voor weer 4 nieuwe stappen (al dan niet uitvoerbaar). Nieuwe stappen die je zet brengen altijd weer een mate van onzekerheid mee.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Als je eigen zaak hebt heb je nooit garantie dat het altijd goed zal blijven lopen, maar ik vind wel dat het verschil maakt als je 'n bedrijf heb met veel risico's of weinig. Ikzelf heb geen leningen bij de bank, als ik wat wil doen doe ik dat met eigen geld. Doordat ik dus niet zomaar in de schulden kan komen, hoef ik me ook niet heel erg zorgen te maken. Uiteraard ben ik wel weleens onzeker, als er bv nog meer concurrenten bij zijn gekomen of als je 'n leuk idee heb waarvan je natuurlijk niet zeker weet of het echt 'n goed idee is. Maar ja, dat hoort er maar bij.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard kun je je als ondernemer nooit helemaal zeker wanen. Ondernemen is gelijk aan risico. Maar wat ik eigenlijk bedoelde, is hoe je wist dat je bedrijf uit de kinderschoenen was geklommen en consistent en stabiel was geworden.

 

Ik zie bijvoorbeeld dat ik vorig jaar de ene week 5 boekingen had en de daaropvolgende week niks. Nu zijn er ook nog uitschieters, maar elke week komt er wel iets binnen. Ook de comunicatielijnen zijn duidelijker, iedereen weet wat ie moet doen en ook heb ik meer mensen die ons vinden door anderen, wat me ook gezond lijkt wordt voor een gevestigd bedrijf, maar wat voor jonge ondernemingen niet geldt. Ik heb overigens de indruk dat wij er nog niet zijn, want er zijn nog te veel fluctuaties, te veel zaken die fout gaan, en bestaan simpel gezegd nog geen 3 jaar.

 

Ben benieuwd wat voor indicatoren jullie hadden en hoe je daar vervolgens mee om ging.

www.scuola-tricolore.it

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.