• 0

net gestart eenmanszaak, vanaf wanneer prive administratie in kaart brengen?

Goedenavond,

Ik ben net begonnen met een boekhoudprogramma om mijn administratie erin te zetten. Ik ben in juli 2008 begonnen met een eenmanszaak. Moet ik nu vanaf januari 2008 ook alle bij en afschrijvingen van mijn priverekeningen erin vermelden, of pas op het moment dat ik mij ingeschreven heb bij de kvk (juli2008).

Uiteraard ga ik binnenkort met een boekhouder om de tafel dus dat advies heb ik niet nodig. Graag wil ik dit op dit moment nog even weten.

Alvast bedankt

Arjan

“Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken “

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Arjan,

Integendeel: je privé-zaken horen helemaal niet op je boekhouding (van je bedrijf). Wel natuurlijk wat je inbrengt en wat je voor je bedrijf koopt. Maak wel haast met de inschrijving en ook het aanvragen van een BTW nummer van de Belastingdienst.

Karel

• 0

Ik heb al inschrijving en BTW nummer en ik ben al volop bezig. Alleen heb alles eerst in excel bijgehouden.

Als ik het goed heb gaat mijn prive vermogen samen met het vermogen van de eenmanszaak.

Is er iemand die nog aanvulling/opmerkingen heeft?

Dank je

Arjan

• 0

Arjan,

Ik raad ten zeerste aan een rekening voor de zaak te openen. Daarmee houd je zaak en privé gescheiden en vooral zuiver.

Karel

Hoi Karel,

Dat heb ik ook sinds de start in juli. Daar betaal ik alle zakelijke dingen, en daar ontvang ik zakelijk geld.

Bedankt

Arjan

• 0

Arjan,

Juridisch is inderdaad een eenheid tussen jou en je zaak, maar dat neemt niet weg, dat het bedrijf boekhoudplichtig is en de burger Arjan NIET en dus het bedrijf een eigen leven heeft. Gescheiden die twee.

Excel is uitstekend om het bij te houden, maar leer ook te boekhouden, verschrikkelijk moeilijk is het niet. En je houdt altijd inzicht over je eigen bedrijf qua financiën.

Succes, Karel

• 1

Ik heb al inschrijving en BTW nummer en ik ben al volop bezig. Alleen heb alles eerst in excel bijgehouden.

Als ik het goed heb gaat mijn prive vermogen samen met het vermogen van de eenmanszaak.

Is er iemand die nog aanvulling/opmerkingen heeft?

Dank je

Arjan

Het vermogen van de eenmanszaak is wat JIJ ingebracht hebt en verder niets uit je privévermogen.

Succes, Karel

• 0

...

Het vermogen van de eenmanszaak is wat JIJ ingebracht hebt en verder niets uit je privévermogen.

Succes, Karel

Klopt, behalve als je je zakelijke facturen niet meer kunt betalen. Dat moet je dat uit je privevermogen ophoesten. In het uiterste geval leidt dat tot faillissement.

Voor de rest helemaal met je eens, Karel.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Arjan,

Als iemand zijn facturen niet kan betalen loopt hij de kans failliet te gaan, maar dat heeft weinig te doen met de verdeling tussen bedrijfs- en privévermogen. Je bent immers te allen tijde VRIJ met deze vermogens te schuiven. Heb je op enig moment te weinig in je bedrijf dan breng je opnieuw kapitaal in uit je privévermogen (indien voor handen). Is het omgekeerd: dan onttrek je het naar je privévermogen. Je persoonlijke solvabiliteit wordt niet beïnvloed door de parkeerplaats van je vermogen. Als je het (maar) hebt dan gaat het goed, heb je het niet, dan gaat het verkeerd.

Succes, Karel

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar