• 0

Innovatiekrediet van SenterNovem/Agentschapnl

Het ministerie EZ introduceert een nieuwe innovatiestimulans voor het MKB: het innovatiekrediet

 

van de site:

 

Innovatiekrediet

 

Het Innovatiekrediet is een risicodragend krediet voor de financiering van ontwikkelingsprojecten met veel commerciële potentie maar nog grote technische risico’s. De projecten zijn gericht op de ontwikkeling van nieuwe producten, processen of diensten. Het Innovatiekrediet vermindert het financiële risico voor de ondernemer: mislukt het project, dan hoeft het Innovatiekrediet niet te worden terugbetaald.

 

Weer een nieuwe regeling waarbij ik iig mijn vraagtekens heb.

 

De link : innovatiekrediet

 

Als zwartdenker heb ik de indruk dat het vraagt om (semi-)fraude, althans het vergedrukte gedeelte is een nadrukkelijke uitnodiging daartoe aan de minder sympathieke ondernemer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wel belangrijk is de volgende aanvulling:

 

Het Innovatiekrediet ondersteunt 35 procent van de totale ontwikkelingskosten. In de overige 65 procent dient de mkb’er op een andere manier te voorzien. Met het innovatiekrediet kunnen zowel relatief kleine als bijzonder grote projecten financiële ondersteuning krijgen. De minimale projectomvang bedraagt 300.000 euro, het minimale krediet bedraagt daarmee 105.000 euro. Het maximale krediet bedraagt 5 miljoen euro. Aanvragen kunnen worden ingediend bij SenterNovem.

 

En daarnaast:

 

Het krediet is rentedragend en moet worden afgelost na succesvolle afronding van de ontwikkeling.

 

Succesvolle afronding van het ontwikkelingstraject, is wel wezenlijk iets anders dan een succesvolle marktintroductie :)

Link naar reactie
  • 1

Inderdaad, want onder het kopje "voor wie?" staat de volgende zin:

 

"Uiteraard blijft het mogelijk dat uw project weliswaar in technische zin de eindstreep haalt, maar u er niet in slaagt er een commercieel succes van te maken. In dat geval dient u de lening wél af te lossen."

 

 

Link naar reactie
  • 1

Was inderdaad wellicht iets te snel met het posten. zie bovenstaand.

 

Blijf het wel vreemd vinden dat je als USP op je homepage vermeld dat het niet noodzakelijkerwijs terugbetaald hoeft te worden, en daar later natuurlijk weer voorwaarden aan te verbinden.

Een soort van lokkertje dat een serieuze ondernemer toch niet nodig heeft?

Link naar reactie
  • 0

"Uiteraard blijft het mogelijk dat uw project weliswaar in technische zin de eindstreep haalt, maar u er niet in slaagt er een commercieel succes van te maken. In dat geval dient u de lening wél af te lossen."

 

Dan moet je dus voorkomen dat je het project technisch afrondt voordat je er een commercieel succes van hebt gemaakt. Dat lijkt me niet zo moeilijk.

 

Mijn ervaring is dat je als klein bedrijf dit soort kredieten moet gaan aflossen als je net financieel moeilijk zit tijdens marktintroductie en zo. Het werkt alleen voor bedrijven die groot genoeg zijn dat ze al andere producten en diensten hebben waarmee ze geld verdienen, dan is een senter krediet mooi meegenomen. Als startup met maar één product is het in het begin wel mooi, maar daarna verandert het krediet in een molensteen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of deze regeling wel geschikt is voor / gericht is op startups. Immers: welke starter neemt dergelijke financiële risico's als de uitkomst niet zeker is?

 

Als de uitkomst van de ontwikkeling al zeker is dan heb je geen groot technisch risico meer, dus kom je niet in aanmerking voor dit krediet. Misschien eerst verder ontwikkelen (desnoods een jaar langer voor nemen dan gepland), zodat in ieder geval meer zekerheid bestaat over het oplossen van de technische risico's? Kun je nog gebruik maken van de WBSO ook ;D

 

Overigens, afhankelijk van het soort ontwikkeling dat je gaat doen, zijn er veel interessante subsidieregelingen beschikbaar waarbij de bijdrage een subsidie is en geen krediet. Moet er nog steeds geinvesteerd worden door de ondernemer, maar heb je (in principe) geen terugbetalingsverplichting.

Subtracers. Houdt subsidies simpel.

www.subtracers.com

Link naar reactie
  • 0

"Uiteraard blijft het mogelijk dat uw project weliswaar in technische zin de eindstreep haalt, maar u er niet in slaagt er een commercieel succes van te maken. In dat geval dient u de lening wél af te lossen."

 

Dan moet je dus voorkomen dat je het project technisch afrondt voordat je er een commercieel succes van hebt gemaakt. Dat lijkt me niet zo moeilijk.

Haha ;D Ik ben bang dat het zo simpel niet is. Waarop voornamelijk gedoeld wordt is het typische uitvindersprobleem: je hebt een fantastisch idee, maar na twee jaar testen en ontwikkelen blijkt het niet mogelijk te zijn. Als je door laksheid het idee niet technisch rond krijgt zul je daar niet mee weg komen lijkt me ;)

 

EDIT: Datum niet gezien, excuses :(

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.