• 0

B.V. geld op privé spaarrekening sparen

Hallo,

 

Ik heb een B.V, ben daar 100% eigenaar van. Daarin staat nu behoorlijk wat contant geld op een lopende rekening en dat wil ik graag naar een spaarrekening doen.

 

Er zijn voldoende spaarrekeningen voor prive personen met een goede rente en vrijwel geen beperkingen. Maar ga je voor zakelijke spaarrekeningen kijken, dan is het een ander verhaal.

 

Als ik nou geld van de onderneming op een rekening zet op naam van de statutair directeur, en de daarop ontvangen rente gewoon opgeef voor de VPB, zal de belastingdienst hier moeilijk over gaan doen?. (gaan ze dat zien als een lening van de B.V. aan mij als aandeelhouder?) Of doen ze hierover niet zo moeilijk?

 

Bij voorbaat dank!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Dus, als de naam waarop de spaarrekening staat de naam van de B.V. is, dan kan het wel.

En als de rekening op een andere naam staat niet?

 

Had ik niet verwacht, omdat het geld wel gewoon in de B.V. blijft staan en gewoon bedrijfsmatig gebruikt blijft worden.

 

Hartelijk dank voor het antwoord.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Phiebe

 

Een BV is een rechtspersoon en heeft dus o.a. een eigen bankrekening, maar ook een eigen fiscale verantwoordelijkheid. Elke transactie van de BV naar een rekening buiten de BV (dus niet op naam van de BV) moet een zakelijk doel hebben.

 

Goede zakelijke rentes zijn te vinden:

http://www.ondernemingsplannen.nl/index.html?lang=nl&target=d74.html

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij mag je een zakelijke geldstroom wel op een priverekening voeren hoor, mits je deze priverekening uitsluitend gebruikt voor zakelijke doeleinden.

 

Of de bank dit kan waarderen is een tweede maar volgens mijn bronnen is het bij wet niet verboden.

 

Of het handig is betwijfel ik, ook in dit geval zou ik zeggen houd zakelijk en prive gescheiden.......

www.kikibags.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij mag je een zakelijke geldstroom wel op een priverekening voeren hoor, mits je deze priverekening uitsluitend gebruikt voor zakelijke doeleinden.

 

Of de bank dit kan waarderen is een tweede maar volgens mijn bronnen is het bij wet niet verboden.

 

Of het handig is betwijfel ik, ook in dit geval zou ik zeggen houd zakelijk en prive gescheiden.......

 

 

Dat klopt als je het hebt over een eenmanszaak. Een BV is echter een rechtspersoon. Dus een persoon waarvoor zelfstandige rechtsgevolgen en eisen gelden. Iets wat van de BV is, kan niet zomaar naar prive of derden zonder gevolgen.

 

Vereist is dus ook een bankrekening op naam van de BV. Wat denk je dat er zou gebeuren als de BV failliet gaat en er lekker 100K op de zogenaamde privé rekening staat......

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij mag je een zakelijke geldstroom wel op een priverekening voeren hoor, mits je deze priverekening uitsluitend gebruikt voor zakelijke doeleinden.

 

Of de bank dit kan waarderen is een tweede maar volgens mijn bronnen is het bij wet niet verboden.

 

Of het handig is betwijfel ik, ook in dit geval zou ik zeggen houd zakelijk en prive gescheiden.......

 

 

Dat klopt als je het hebt over een eenmanszaak. Een BV is echter een rechtspersoon. Dus een persoon waarvoor zelfstandige rechtsgevolgen en eisen gelden. Iets wat van de BV is, kan niet zomaar naar prive of derden zonder gevolgen.

 

Vereist is dus ook een bankrekening op naam van de BV. Wat denk je dat er zou gebeuren als de BV failliet gaat en er lekker 100K op de zogenaamde privé rekening staat......

 

Groet

Joost

 

Ik ging blijkbaar teveel van mijn eigen situatie uit.....

 

Je reactie is helder en heel logisch, excuses voor mijn niet relevante bijdrage :-[

www.kikibags.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat klopt als je het hebt over een eenmanszaak. Een BV is echter een rechtspersoon. Dus een persoon waarvoor zelfstandige rechtsgevolgen en eisen gelden. Iets wat van de BV is, kan niet zomaar naar prive of derden zonder gevolgen.

 

Vereist is dus ook een bankrekening op naam van de BV. Wat denk je dat er zou gebeuren als de BV failliet gaat en er lekker 100K op de zogenaamde privé rekening staat......

Aangezien voor transacties tussen DGA en BV toch een schriftelijke overeenkomst vereist is, is er niets aan de hand: dat geld komt aan de boedel toe.

Link naar reactie
  • 0

DGA hoeft de rente niet op te geven. Immers, de schuld aan de BV en de spaarrekening vallen beide in box 3 (let wel even op de schuldendrempel).

 

Het hoeft overigens niet exact hetzelfde percentage te zijn: er zijn immers verschillende omstandigheden, bijvoorbeeld qua zekerheden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

DGA hoeft de rente niet op te geven. Immers, de schuld aan de BV en de spaarrekening vallen beide in box 3 (let wel even op de schuldendrempel).

 

Het hoeft overigens niet exact hetzelfde percentage te zijn: er zijn immers verschillende omstandigheden, bijvoorbeeld qua zekerheden.

 

Er komt dan wel een risico in beeld: als DGA de schuld aan de BV niet kan voldoen en de BV heeft een verplichting aan de DGA (lijfrente of stamrecht) dan is de DGA het haasje.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Fortis Bank (nu van de overheid) geeft momenteel een zakelijke spaarrente van 5,2 % (1 jaar spaardeposito).

 

Ik zou het risico wat Joost al noemt niet nemen, zeker niet voor de hogere bedragen die niet gedekt worden.

 

Dit is wel een rente op een particulier deposito, ABN adverteerde er ook al mee. Bovendien is sinds 7 oktober 100K gegarandeerd. Dit geldt ook voor kleine BV's.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

ik ben nieuw hier.. ik heb een vervelend probleem. Ik heb een stamrecht BV en heb daar 150.000 EUR in gestort gekregen als ontslagvergoeding. Dat geld heb ik aan mijzelf uitgeleend tegen 4.5% rente. Vervolgens heb ik dit bedrag in bedrijfsobligaties gestoken, met een hoger rendement. De bedoeling was natuurlijk dat dat extra rendement in prive genoten zou worden.

 

Nu is de situatie dat het bedrijf waar de obligaties lopen, in financiele moeilijkheden is gekomen door de kredietcrisis. Het ziet er niet naar uit dat ik veel terug zal krijgen van die 150.000 EUR. Ik heb tevens andere prive-schulden hierdoor en de situatie lijkt vrij uitzichtloos. Ik zal waarschijnlijk op korte termijn persoonlijk failliet verklaard worden.

 

Mijn vraag is: wat gebeurt er met de stamrecht BV? Gaat deze automatisch failliet en wordt de fiscus op die manier schuldeiser van mij en deelt mee in het faillissement? Heeft de fiscus een hoger recht dan andere instellingen, zoals banken en prive personen? Moet ik op het moment van het uitspreken van het faillissement ook een handeling verrichten, zoals aangeven dat de BV de lening aan mijzelf opeist? Of dat de BV mij zelfs in gebreke stelt? Wie weet hier meer over? Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 1

Hoi Francois,

 

Lastige situatie waarin je zit. Ik zal er geen preek over houden, maar je vertellen hoe het zit:

 

Toen je het geld van de BV leende om privé te beleggen, is in een overeenkomst van geldlening waarschijnlijk opgenomen dat je enige vorm van zekerheid gesteld hebt vanuit privé aan de BV. Denk dan aan de overwaarde op een woning oid.

 

Nu privé het geld weg is, kan de fiscus bepleiten dat je onzakelijk gehandeld hebt en dat je alsnog moet afrekenen over de toekomstige periodieke uitkeringen. In eerste instantie zullen ze hier de BV op aanspreken, maar dan zijn ze al te laat. Als je persoonlijk failliet gaat, dan zal de curator de BV ontbinden. Als die nu leeg is, is dat alleen maar een kostenpost, dus daar wordt een einde aan gemaakt.

 

De fiscus kan zich dan (als ze scherp zijn) voegen in de rij schuldeisers. Zij zijn dan preferent schuldeiser, dus schulden aan de fiscus worden het eerst betaald. Als daardoor andere schulden open blijven staan, dan herleven die schulden weer als het faillissement opgeheven wordt bij gebrek aan baten.

 

Als dat gebeurt, is alleen de WSNP nog een manier om schuldvrij te komen.

 

Als je wat meer gegevens kunt geven via PM, dan kan ik je wellicht meer vertellen over de gevolgen van de situatie waarin je zit.

 

Sterkte in elk geval!

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dus eigenlijk zou het zo kunnen. Ik heb 160000 euro die ik de komende maanden niet nodig heb, maar ik wil ze niet vast hebben staan (deposito). Dus, ik zou dat over 8 privé rekeningen kunnen verdelen om onder de 20000 voor het depositogarantiestelsel te blijven, zo blijft het geld gegarandeerd.

 

Ik als DGA leen 160000 van de B.V. tegen een zakelijke rente, zeg 3% (als ik het gemiddelde ongeveer op een zakelijke rekening neem). Als privé persoon kan ik dit geld sparen tegen 5%.

 

De B.V. betaalt vpb over die 3% (maar de B.V. betaalt VPB ook als ik het op een zakelijke rekening zou zetten).

Als privé persoon geef ik 5% - 3% rente op aan de belasting.

 

Volgens mij moet het tot zover kunnen. Alleen, waar het volgens mij niet meer rendabel wordt, is dat ik dan als prive persoon 160000 op een spaarrekening heb staan en daar 1,2% vermogensrendementsheffing op moet betalen. Of valt een lening van de B.V. aan een DGA ook in box3 en streept dat elkaar weg?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Link naar reactie
  • 1

...

Als privé persoon geef ik 5% - 3% rente op aan de belasting.

...

 

Helaas dat zal de fiscus niet accepteren. Jij leent als privepersoon voor doeleinden die niet aftrekbaar zijn, zoals een hypotheek voor je eigen huis.

 

Dus de rente die jij aan de BV betaalt is niet aftrekbaar.

 

Daarnaast weet ik niet of 3% rente als voldoende zakelijk gezien wordt. De BV leent geld uit aan een privepersoon, (zonder onderpand) en neemt dus een risico dat onvoldoende gedekt is. Niet bepaald zakelijk zou ik zeggen. Een betere rente zou zijn vergelijkbaar met een Persoonlijke Lening van de bank, misschien een procent minder. Als ik belastinginspecteur was (die ambitie heb ik niet :) ) zou dat wel mijn standpunt kunnen zijn.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dus eigenlijk zou het zo kunnen. Ik heb 160000 euro die ik de komende maanden niet nodig heb, maar ik wil ze niet vast hebben staan (deposito). Dus, ik zou dat over 8 privé rekeningen kunnen verdelen om onder de 20000 voor het depositogarantiestelsel te blijven, zo blijft het geld gegarandeerd.

 

Ik als DGA leen 160000 van de B.V. tegen een zakelijke rente, zeg 3% (als ik het gemiddelde ongeveer op een zakelijke rekening neem). Als privé persoon kan ik dit geld sparen tegen 5%.

 

De B.V. betaalt vpb over die 3% (maar de B.V. betaalt VPB ook als ik het op een zakelijke rekening zou zetten).

Als privé persoon geef ik 5% - 3% rente op aan de belasting.

 

Volgens mij moet het tot zover kunnen. Alleen, waar het volgens mij niet meer rendabel wordt, is dat ik dan als prive persoon 160000 op een spaarrekening heb staan en daar 1,2% vermogensrendementsheffing op moet betalen. Of valt een lening van de B.V. aan een DGA ook in box3 en streept dat elkaar weg?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

 

Phiebe

 

Je kunt niet lenen van de BV tegen 3%! Je moet niet kijken naar spaarrentes, maar naar kredietrentes als het op de zakelijkheid aankomt! Je leent immers van de BV. De BV moet je zien als het zakelijk gelijke van een bank. Dus dan gelden andere rentes (5% met onderpand en 8 tot 10 % zonder onderpand).

 

Je vergelijking gaat dus beslist niet op. En ik schrijf het nog 1 keer: lenen aan privé betekent dat de BV een vordering houdt op jou. Als je die om welke reden dan ook niet in kunt lossen, dan komt de fiscus alsnog langs.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Vraagje bij lening aan privé: een hoe laag mogelijke zakelijke waarde rekenen hoe beter (mogelijk niet voor de latere uitkering): acht je 3 % acceptabel, gezien de financiële crisis met alle risico's van dien ?

 

Dit betekent: geld overhevelen van BV naar privé. Dat kan normaliter in de vorm van salaris, dividentuitkering of een lening op zakelijke voorwaarden. Je kunt niet geld overhevelen naar privé en het in de administratie en belastingaangiftes op de zaak laten staan.

 

Link naar reactie
  • 0

Vraagje bij lening aan privé: een hoe laag mogelijke zakelijke waarde rekenen hoe beter (mogelijk niet voor de latere uitkering): acht je 3 % acceptabel, gezien de financiële crisis met alle risico's van dien ?

 

 

 

In tegendeel. Door de kredietcrisis zie je de geboden rentes juist omhoog gaan! Banken hebben geld nodig, dus gaan de rentes omhoog. ING en ABN bieden een zakelijk deposito van 1 jaar tegen 5,2%. Spaarrente is ook zakelijk al minimaal 4%.

Geen zakelijke reden dus om er 3% van te maken.

 

Wat en waarom leen je overigens van de BV?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Allen,

 

Ik pak de draad even op met wat gerelateerde vragen over lenen van je BV en dan tegen hogere rente op privé spaarrekening zetten. Wat vragen:

??? is er een model voor een leenovereenkomst met je eigen BV?

??? wat is op dit moment een zakelijke rente om van je BV te lenen? Wat is de bron (Nederlandse Bank of zo? internetbladzijde?)

??? wat doe je als de zakelijke rente sterk verandert? Vooral bij dalende rentes ga je steeds meer aan je BV betalen dan eigenlijk nodig is. Dus versneld aflossen (als dat kan....) en dan opnieuw uitlenen tegen lagere rente?

 

bvd

Pierre

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pierre

 

Een online model weet ik zo snel niet van. Iemand?

 

Je bekijkt de rente vanuit het perspectief van de BV. Die zal immers een zakelijke rente willen ontvangen, zoals ook een bank dat doet. Heb je onderpand dan kijk je naar de hypotheekrente. Heb je geen onderpand dan stijgt de rente en zal een aflossingsschema zakelijk zijn.

 

Bij dalende rentes ga je juist minder betalen aan de BV. Uiteraard kun je ook kiezen voor een rente met vaste looptijd zoals ook in de hypotheekmarkt gebruikelijk is. De fiscus kijkt er echter niet zo streng naar. Als de zakelijke voorwaarden op orde zijn, dan kun je best 5% nemen als je onderpand hebt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.