• 0

Faillisement aanvraag binnengekregen maar..

Hallo, laat ik eerst even wat voorgeschiedenis geven.

 

Ik, man 33 jaar, afgerond hbo heb 10 jaar als account manager voor div IT bedrijven gewerkt; Exact, IBM, etc.

Op mijn 30e zag ik mijn vader een burn out krijgen (hij was destijds sales manager) en dacht; je leeft maar 1 keer, dus ik sla een andere weg in.

 

Als kind zijnde was ik altijd al met muziek bezig en ambieerde ik een carriere in die industrie. De ontwikkelingen als artiest zagen er goed uit maar ervan leven ging nog niet. Na een jaar overwegen en onderzoeken heb ik een bedrijf opgezet dat bestond uit een kledingwinkel, het maken van muziek, het optreden als artiest en fotografie.

 

De winkel was de core business, muziek was aanvullend maar zou uiteindelijk core business moeten worden zodra ik er goed van kon leven en fotografie was meer een hobby waar ik soms wat extra geld mee kon verdienen.

 

De winkel ging in het 1e jaar super goed, elke maand haalde ik mijn target en met mijn muziek carriere ging het ook beter en beter en fotografie bracht wat extra geld in het laatje. Al met al zag het er dus vrij goed uit.

 

Totdat ze in het 2e jaar aan de overkant van mijn winkel ineens gingen verbouwen, er 4 concurrerende winkels bij kwamen in de buurt, en 3 andere winkels in de straat gingen sluiten, waardoor de hele straat dood en doodstil werd. Om een lang verhaal kort te maken, 4 maanden bijna geen omzet in de winkel, leveranciers gingen om geld zeuren, huurachterstand en dus gedwongen de deuren dicht.

 

Gelukkig ging het met mijn muziek heel erg goed en kon ik daar mijn hypotheek achterstand mee inlopen en nu gewoon netjes van leven, soms moeilijk maar al met al haal ik het wel elke keer. De huurachterstand van mijn winkel heb ik op kunnen lossen door alles wat in mijn winkel stond te verkopen aan de nieuwe huurder, en met wat extra geld daarvan heb ik wat leveranciers kunnen betalen.

 

Mijn bank waar ik voor 35.000 euro een rekening courant had gaat nu met mij in gesprek om een afbetalings regeling te treffen.

Sommige leveranciers (in totaal 25.000 euro) zijn vrienden van mij en leggen geen druk op mij en zeggen letterlijk dat ik af mag betalen zodra ik weer lekker op poten ben, financieel gezien.

 

Nu is er 1 leverancier die als eerste komt met een faillisementsaanvraag wegens een openstaande nota van 2250 euro. Als ik niet per omgaande telefonisch overboek dan wordt de aanvraag ingediend.

 

Ik had al maanden geleden contact opgenomen met www.svf.nl , een schuldsaneerder die mij zou helpen maar zij vragen een startbetaling van 550 euro en dat had ik elke keer niet. Want ik kon net mijn hypotheek elke keer betalen dus er was net niet genoeg hiervoor.

 

Ik heb vandaag ook gesolliciteerd om partime erbij te gaan werken zodat ik samen met mijn muziek inkomsten wat extra geld heb. Mijn muziek omzetten liggen tussen de 1500 en 3000 euro per maand met heel soms een moeiljk maand waar ik net 1200 euro haal. September was bijv een hele slechte maand.

 

Ik bezit een huis van 200.000 euro en mijn hypotheek is 235.000 euro want er zit een stukje consumptief krediet in. Ik betaal 4% rente aan de Fortis wat zich uit in een maandelijkse betaling van 1000 euro ongeveer (hypotheek, levensverzekering en consumptief krediet).

 

De vraag is nu denk ik.. wat MOET ik nu doen, wat KAN ik nu doen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat ik me afvraag: waarom heb je iemand nodig om een WSNP aan te vragen?

Je kan dit ook zelf doen via de Gemeente waarin je woont of gewoon zelf aanvragen bij de rechtbank.

Als je aanvraag loopt ben je al vrij van executieverkopen etc.

 

Dus z.s.m. doen.

 

het is ook niet dat ik daar iemand voor nodig heb.. maar OF ik ga met die man in zee om uit de WSNP te blijven..

of ik ga zelf de WSNP in proberen te komen..

 

ik heb niet veel tijd om de juiste keuze te maken, dus vraag ik hier zoveel mogelijk info en feedback terwijl ik ondertussen heel het internet leeg probeer te plukken.

 

Link naar reactie
  • 0

Je zult je bestaan als zelfstandige op moeten geven en een baan(tje) moeten zoeken. Of het werk passend is of niet doet dan niet ter zake.

 

De WSNP wordt door sommigen gezien als een ideaal vangnet om te voorkomen dat iemand failliet gaat. Dat is het niet. Integendeel. De last die je moet dragen drie jaar lang is vele malen groter dan bij een faillissement die over het algemeen na een jaar wordt "opgeheven wegens gebrek aan baten". De kip is kaal zeg maar. Veruit de meeste crediteuren hebben de vordering dan afgeschreven onder de post "dubieuze debiteuren", iets wat in iedere gezonde begroting thuishoort. Maar banken, de belastingdienst en het UWV weten je tot in lengte van dagen te vinden, en daar kun je als ex-gefailleerde nog lang behoorlijk last van hebben. Met een WNSP traject weet je dat je na drie jaar (en in sommige gevallen pas na 5 jaar) schuldenvrij bent. Hoe hoog je oorspronkelijke schuldenlast ook is geweest.

 

Kijk of je tot een akkoord kunt komen met je crediteuren. Dat is voor iedereen de beste oplossing.

Link naar reactie
  • 0

Je zult je bestaan als zelfstandige op moeten geven en een baan(tje) moeten zoeken. Of het werk passend is of niet doet dan niet ter zake.

 

De WSNP wordt door sommigen gezien als een ideaal vangnet om te voorkomen dat iemand failliet gaat. Dat is het niet. Integendeel. De last die je moet dragen drie jaar lang is vele malen groter dan bij een faillissement die over het algemeen na een jaar wordt "opgeheven wegens gebrek aan baten". De kip is kaal zeg maar. Veruit de meeste crediteuren hebben de vordering dan afgeschreven onder de post "dubieuze debiteuren", iets wat in iedere gezonde begroting thuishoort. Maar banken, de belastingdienst en het UWV weten je tot in lengte van dagen te vinden, en daar kun je als ex-gefailleerde nog lang behoorlijk last van hebben. Met een WNSP traject weet je dat je na drie jaar (en in sommige gevallen pas na 5 jaar) schuldenvrij bent. Hoe hoog je oorspronkelijke schuldenlast ook is geweest.

 

Kijk of je tot een akkoord kunt komen met je crediteuren. Dat is voor iedereen de beste oplossing.

 

 

dus je kan in de WSNP geen doorstart maken? Je moet dus een baan gaan vinden die 1/3 van wat ik nu binnen haal, opbrengt??

 

 

en aangezien mijn bedrijf levensvatbaar is.. is dit dan niet DE oplossing?:

 

De surseance van betaling is een algemeen uitstel van betaling. Overigens is dit alleen voor ondernemingen van toepassing. Dit is gebaseerd op een vonnis van de rechtbank. Veelal kan de schuldenaar door tijdelijke problemen niet betalen. Een surseance moet voorkomen dat de schuldenaar direct failliet wordt verklaard. Gedurende de surseance kunnen de schuldeisers geen betaling verlangen.

 

Tijdens de surseance van betaling wordt onderzocht of de betalingsproblemen nog op te lossen zijn. De onderneming kan (voorlopig) blijven bestaan en overeenkomsten sluiten met andere partijen. Mits de door de rechtbank aangestelde bewindvoerder hier zijn goedkeuring aan verleent.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

dus je kan in de WSNP geen doorstart maken? Je moet dus een baan gaan vinden die 1/3 van wat ik nu binnen haal, opbrengt??

Correct. In theorie is het mogelijk in de WSNP door te starten, maar dat gebeurt maar zelden.

en aangezien mijn bedrijf levensvatbaar is.. is dit dan niet DE oplossing?:

Wat de oplossing is, is afhankelijk van de hele situatie. Zoals Ruben al zegt doe je er heel verstandig aan bijstand te zoeken van iemand die verstand heeft van de materie en je kan begeleiden. Zo iemand kan dan onderzoeken of een minnelijke regeling haalbaar is, of een surseance een oplossing is of dat er misschien toch beter een doorstart vanuit een faillissement of na een WSNP gemaakt kan worden.

 

Ik merk daarbij wel op dat het mijn ervaring is dat dit soort trajecten vaak veel tijd kosten. Overigens geldt voor bepaalde insolventiekwesties, waarmee voortbestaan van de onderneming gemoeid is, dat de Raad voor Rechtsbijstand een 'toevoeging' afgeeft, waardoor u enkel een eigen bijdrage betaalt voor in het inschakelen van een advocaat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.