• 0

Faillisement aanvraag binnengekregen maar..

Hallo, laat ik eerst even wat voorgeschiedenis geven.

 

Ik, man 33 jaar, afgerond hbo heb 10 jaar als account manager voor div IT bedrijven gewerkt; Exact, IBM, etc.

Op mijn 30e zag ik mijn vader een burn out krijgen (hij was destijds sales manager) en dacht; je leeft maar 1 keer, dus ik sla een andere weg in.

 

Als kind zijnde was ik altijd al met muziek bezig en ambieerde ik een carriere in die industrie. De ontwikkelingen als artiest zagen er goed uit maar ervan leven ging nog niet. Na een jaar overwegen en onderzoeken heb ik een bedrijf opgezet dat bestond uit een kledingwinkel, het maken van muziek, het optreden als artiest en fotografie.

 

De winkel was de core business, muziek was aanvullend maar zou uiteindelijk core business moeten worden zodra ik er goed van kon leven en fotografie was meer een hobby waar ik soms wat extra geld mee kon verdienen.

 

De winkel ging in het 1e jaar super goed, elke maand haalde ik mijn target en met mijn muziek carriere ging het ook beter en beter en fotografie bracht wat extra geld in het laatje. Al met al zag het er dus vrij goed uit.

 

Totdat ze in het 2e jaar aan de overkant van mijn winkel ineens gingen verbouwen, er 4 concurrerende winkels bij kwamen in de buurt, en 3 andere winkels in de straat gingen sluiten, waardoor de hele straat dood en doodstil werd. Om een lang verhaal kort te maken, 4 maanden bijna geen omzet in de winkel, leveranciers gingen om geld zeuren, huurachterstand en dus gedwongen de deuren dicht.

 

Gelukkig ging het met mijn muziek heel erg goed en kon ik daar mijn hypotheek achterstand mee inlopen en nu gewoon netjes van leven, soms moeilijk maar al met al haal ik het wel elke keer. De huurachterstand van mijn winkel heb ik op kunnen lossen door alles wat in mijn winkel stond te verkopen aan de nieuwe huurder, en met wat extra geld daarvan heb ik wat leveranciers kunnen betalen.

 

Mijn bank waar ik voor 35.000 euro een rekening courant had gaat nu met mij in gesprek om een afbetalings regeling te treffen.

Sommige leveranciers (in totaal 25.000 euro) zijn vrienden van mij en leggen geen druk op mij en zeggen letterlijk dat ik af mag betalen zodra ik weer lekker op poten ben, financieel gezien.

 

Nu is er 1 leverancier die als eerste komt met een faillisementsaanvraag wegens een openstaande nota van 2250 euro. Als ik niet per omgaande telefonisch overboek dan wordt de aanvraag ingediend.

 

Ik had al maanden geleden contact opgenomen met www.svf.nl , een schuldsaneerder die mij zou helpen maar zij vragen een startbetaling van 550 euro en dat had ik elke keer niet. Want ik kon net mijn hypotheek elke keer betalen dus er was net niet genoeg hiervoor.

 

Ik heb vandaag ook gesolliciteerd om partime erbij te gaan werken zodat ik samen met mijn muziek inkomsten wat extra geld heb. Mijn muziek omzetten liggen tussen de 1500 en 3000 euro per maand met heel soms een moeiljk maand waar ik net 1200 euro haal. September was bijv een hele slechte maand.

 

Ik bezit een huis van 200.000 euro en mijn hypotheek is 235.000 euro want er zit een stukje consumptief krediet in. Ik betaal 4% rente aan de Fortis wat zich uit in een maandelijkse betaling van 1000 euro ongeveer (hypotheek, levensverzekering en consumptief krediet).

 

De vraag is nu denk ik.. wat MOET ik nu doen, wat KAN ik nu doen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

ik ben geen expert hoor maar wat je volgens mij het beste kan gaan doen is de schuldeiser die met failisements aanvraag dreigd (kan dat ubehoubt door 1 schuldeiser of is het meer dreiging/bluf?) een afbetalingsregeling bieden.

Vervolgens niet afwachten of ze instemmen met die regeling maar direct de eerste termijn overboeken en dat gewoon steeds doen. b.v. 100 euro per maand (of meer als je meer kan missen).

 

Voor zover ik weet wordt een failisement niet zo snel uitgesproken als je nog betalingen doet maar pas als je helemaal niet meer betaald.

 

De meeste schuldeisers zullen nog wel wat protesteren tegen het bedrag van de betalingsregeling maar als je de zelf voorgestelde regeling gewoon goed nakomt zal het niet snel tot een failisement komen omdat ze liever ook gewoon zo hun geld krijgen.

 

Uiteraard wel alles scherp in de gaten houden.

succes ermee in elkgeval.

Link naar reactie
  • 0

Geen enkele schuldeiser is gebaat bij jouw faillissement als ik je verhaal zo hoor. Zover mijn kennis strekt zijn er twee schuldeisers voor nodig.

Ze kunnen natuurlijk een aanvraag doen maar ze lopen het "risico" dat je niet failliet verklaart zal worden omdat, zoals Vossie zegt, je aan het aflossen bent. De leverancier zal gewoon in de rij moeten wachten en dit is ook in zijn voordeel. Hij is bij een faillissement echt niet als eerste aan de beurt en zou het risico kunnen lopen helemaal geen geld te krijgen.

Een faillissement zou voor jou echter nog veel meer nare gevolgen hebben, er wordt dan een curator aangesteld en die betaal jij.

Je kan ook met de leverancier in gesprek gaan en hem/haar open en eerlijk de situatie voorleggen. Daar kan meer begrip uitkomen dan je verwacht.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Voor zover ik weet wordt een failisement niet zo snel uitgesproken als je nog betalingen doet maar pas als je helemaal niet meer betaald.

Een faillissement wordt uitgesproken wanneer er meer dan één opeisbare schuld onbetaald blijft. Een niet door de schuldeiser geaccepteerde afbetalingsregeling doet daar niets aan af.

Link naar reactie
  • 0

foolsgold,

 

Wat StevenK zegt is dus juist. Één enkele schuldeiser kan geen faillissement aanvragen. Maar reken wel daarop dat hij naarstig op zoek zal gaan naar een tweede (en mogelijk ook vindt) als hij bloed wilt zien.

 

Echter jouw situatie geeft mogelijk een optie naar een Bbz-credit (bijstandsbesluit zelfstandigen). Dat wordt (als het wordt) afgegeven door de sociale dienst van je gemeente, op je aanvraag. Dus je moet er heen en een aanvraag indienen. Doe het morgen meteen, omdat zoiets veelal maanden lang duurt. Het criterium is, dat een bestaand, levensvatbaar, bedrijf TIJDELIJK door EXTERNE tegenslagen in nood is en dus geholpen dient te worden. Heb je geluk (omdat je voldoet aan de criteria) dan kun je een credit krijgen en jezelf met hard werken uit de problemen helpen. Googel Bbz vast op en bestudeer het.

 

Sterkte en succes, Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

foolsgold,

 

Wat StevenK zegt is dus juist. Één enkele schuldeiser kan geen faillissement aanvragen. Maar reken wel daarop dat hij naarstig naar zoek zal gaan naar een tweede (en mogelijk ook vindt) als hij bloed wilt zien.

 

Echter jouw situatie geeft mogelijk een optie naar een Bbz-credit (bijstandsbesluit zelfstandigen). Dat wordt (als het wordt) afgegeven door de sociale dienst van je gemeente, op je aanvraag. Dus je moet er heen en een aanvraag indienen. Doe het morgen meteen, omdat zoiets veelal maanden lang duurt. Het criterium is, dat een bestaand, levensvatbaar, bedrijf TIJDELIJK door EXTERNE tegenslagen in nood is en dus geholpen dient te worden. Heb je geluk (omdat je voldoet aan de criteria) dan kun je een credit krijgen en jezelf met hard werken uit de problemen helpen. Googel Bbz vast op en bestudeer het.

 

Sterkte en succes, Karel

 

 

 

heel erg bedankt voor je reactie. Morgen als eerste naar de sociale dienst. eerst even op internet zoeken dus waar ik precies moet zijn.

Link naar reactie
  • 0

Foolsgold,

 

Heb zelf ook een BBZ gehad (1x ontvangen en kortgeleden 1x afgekeurd)

 

BBZ wordt aangevraagd bij de gemeente. Veel kleinere gemeenten hebben hier geen mensen voor en wordt je aanvraag doorgestuurd naar een grotere gemeente die daar speciaal mensen voor in dienst hebben. Je kunt je voorstellen dat je bij die mensen op de stapel komt, aangezien zij van verschillende omliggende dorpen en stadjes de aanvragen binnen krijgen.

 

Je krijgt dan een aanvraagformulier mee en je moet over van alles en nog wat papieren meesturen. Je moet echt met de billen bloot en echt van ALLLES copiën mee sturen. Hier ben je al wel even zoet mee....

 

Na ontvangst van deze stapel papier komt er iemand bij je praten. Bij mij was dat een hele normale, bijna geitenwollensokken kerel. Leuk en open gesprek gehad. Blijf eerlijk en vertel gewoon wat er aan de hand is. Hij maakt een rapport over zijn bevindingen (ook als jouw persoon) en stuurt dit rapport weer door naar het IMK. En ook hier ligt wederom een stapel....

 

De heer die dan komt is een cijfermannetje. Helemaal niet verkeerd wanneer er dan iemand als een boekhouder bij zit. Deze heer vraagt flink door. Toen kerel bij mij wegging was ik zwaar toe aan een stevige borrel kan ik je vertellen...!

 

Wanneer deze heer de situatie heeft bekeken, geluisterd heeft of je zelf ook iets van je bedrijf begrijpt (niet negatief bedoelt)

brengt ook hij weer een rapport uit aan heer 1. Deze stuurt het hele gevalletje weer terug naar de gemeente waar de aanvraag is ingedient, met een positief of negatief advies. Gemeente volgt dit advies in principe altijd op. En dan ligt het aan de gemeente van je woonplaats hoe snel men reageert. En dan moeten de centen nog binnen komen....

 

Ik wil je hiermee alleen maar laten weten inderdaad morgen al stappen te ondernemen, en sla desnoods een nacht over om de papieren bij elkaar te sprokkelen. Je situatie is absoluut niet uitzichtloos. Volg inderdaad de adviezen van voorgangers op, maak er een lijstje van ! Ga met je leveranciers in gesprek en blijf in ieder gevalbetalen, al is het iedere week 100 piek.

 

Heel veel sterkte in ieder geval. Kop op....

Link naar reactie
  • 0

Foolsgold,

 

Wat down beweert zou grosso modo juist kunnen zijn, maar schrik er niet van terug. Hij heeft er (ook) een gekregen, ik heb er twee gekregen (omdat de eerste te weinig was) ... in 1998 en 1999. Dus er worden WEL crediten verstrekt, dat staat vast. Wat je papierwinkel betreft. Hoofdzaak is een balans en een resultatenrekening. Hoe helderder deze is, des te beter. Niet iedereen maakt gebruik van een boekhouder (ik onder andere - niet). Heb je geen boekhouder, dan kun je deze niet laten aanschuiven.

 

Maar uiteindelijk zijn al deze handeliengen aan een wettelijke termijn gebonden! Bij mij duurde dat ca. 2-3 maanden. Morgen als je bij de gemeente bent, dan krijg je eigenlijk 1 formulier (A4) die vul je in, vergeet het hokje voor "levensonderhoud" en "BBZ" (credit), (dus beide) niet aan te vinken. Veel zal van je innemendheid en tact afhangen. Laat de mensen die over je beslissen een eer en plezier zijn, jou snel en afdoende te helpen.

 

Sterkte en succes, Karel

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de interesse!

 

ik heb contact opgezocht met een bedrijfje in rotterdam dat zich bezig houdt met dit soort problemen op te lossen. Stigmanet. Kan niet zeggen (nog) of ze goed of slecht zijn, maar ik durf wel te zeggen dat ze beter zijn dan ik alleen ;). En de tactiek van SFV in alkmaar werkte ook niet echt. Maandag dus meeting en dan zal er meer nieuws uitkomen. Ik zal het hier melden voor de mensen die of adviezen nog hebben maar ook voor de mensen die in dezelfde situatie terecht zijn gekomen.

Link naar reactie
  • 0

Vandaag een gesprek gehad met Stigmanet in Rotterdam.

 

Ik wil even klankboorden met jullie of ik er goed aan doe om met hun in zee te gaan. Gaarne daarom ook vanavond nog een reactie zodat ik morgen met een gerust hart daar weer naar toe ga.

 

De beste man vertelde mij een aantal zaken.

 

- Wanneer ik in het WSNP traject zou komen dan geeft de bewindsman mij een leefbudget wat gelijk staat aan een bijstandsuitkering a 700 / 800 euro per maand.

 

- Zijn uurtarief is 86 euro en wilt een voorschot van 300 euro.

 

- Zijn eerste activiteiten zouden zijn: aanschrijven van de deurwaarder die mij een faillissements dreiging heeft gestuurd, aanschrijven van 2 andere eisers die ook die kant op dreigen te gaan en het regelen van wat belastingzaken (verkeerde aanslag rechtzetten).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft hij ook concreet aangegeven hoeveel uur hij nodig heeft en welk resultaat hij gaat behalen of is het meer een blanco cheque?

Heb je minimaal 5 referenties gevraagd?

 

Er zijn in deze branche nogal wat beunhazen.

 

 

helaas niet gevraagd om referenties :(

er is ook wat haast bij gebaat dus ik was al blij dat er iemand mij kon helpen.

Ook stom genoeg niet gevraagd hoeveel uur hij nodig heeft voor deze zaken, ik ga er eigenlijk vanuit dat net redelijk voordehand liggend mag zijn hoeveel uur iemand ongeveer bezig is met het opzetten van brieven toch?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier geen ervaring mee, maar zeker nu is het van belang het hoofd koel te houden en logisch te blijven nadenken. Benader het alsof je een nieuwe boekhouder zoekt.

 

Natuurlijk weet ik dat dit makkelijker is geschreven dan gedaan gegeven de situatie waar je in zit ... maar voorkomen is beter dan genezen.

 

Heel veel sterkte!

 

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Linke soep om alleen maar een uurtarief af te spreken. Wat nu als hij straks 100 uur gaat declareren? Kun jij Eur 8.600,- missen? De ervaring leert dat een schuldhulptraject om een faillissement te voorkomen snel veel uren in beslag kunnen nemen, zeker als er veel tegengas wordt gegeven via advocaten en deurwaarders. Je kunt het dan niet meer met standaardbrieven afdoen. Neemt deze persoon ook deze juridische correspondentie over? Of schakelt hij daar een advocaat voor in á raison van 240,- per uur? Goedkoop wil nog wel eens duurkoop zijn.

 

Zelf geef ik altijd een bedrag op waarvan ik denk dat het mijn cliënt zou gaan kosten. Vraag daarom. Hij is de ervaringsdeskundige, dus je mag dan verwachten dat hij wel weet hoeveel tijd er in gaat zitten. Als je dan met een eindafrekening wordt geconfronteerd die 50% hoger uitvalt, heb je tenminste nog iets om mee te schermen.

 

Dat hij een voorschotnota vraagt is niet meer dan normaal. Hij probeert jou uit de shit te houden, maar wil dan niet zelf straks met een onbetaalde declaratie zitten.

Link naar reactie
  • 0

Linke soep om alleen maar een uurtarief af te spreken. Wat nu als hij straks 100 uur gaat declareren? Kun jij Eur 8.600,- missen? De ervaring leert dat een schuldhulptraject om een faillissement te voorkomen snel veel uren in beslag kunnen nemen, zeker als er veel tegengas wordt gegeven via advocaten en deurwaarders. Je kunt het dan niet meer met standaardbrieven afdoen. Neemt deze persoon ook deze juridische correspondentie over? Of schakelt hij daar een advocaat voor in á raison van 240,- per uur? Goedkoop wil nog wel eens duurkoop zijn.

 

Zelf geef ik altijd een bedrag op waarvan ik denk dat het mijn cliënt zou gaan kosten. Vraag daarom. Hij is de ervaringsdeskundige, dus je mag dan verwachten dat hij wel weet hoeveel tijd er in gaat zitten. Als je dan met een eindafrekening wordt geconfronteerd die 50% hoger uitvalt, heb je tenminste nog iets om mee te schermen.

 

Dat hij een voorschotnota vraagt is niet meer dan normaal. Hij probeert jou uit de shit te houden, maar wil dan niet zelf straks met een onbetaalde declaratie zitten.

 

 

ik had gevraagd hoeveel het totaal mij ongeveer ging kosten en of hoeveel uur hij dacht bezig te zijn. Hij gaf aan dat dat heel moeilijk te zeggen was omdat onduidelijk is hoe moeilijk mensen gingen doen en hoeveel dingen er nog boven water zou komen.

 

Wel gaf hij aan dat zodra de regelingen opgezet zijn, hij eigenlijk klaar is en dat derest in mijn handen ligt.

 

Ook vraag ik me af of het wel of niet verstandig is om het WSNP traject in te gaan. Hij zei namelijk dat ik maar bijstand nivo zou krijgen van de bewindsman en dat zou mijn hypotheek niet eens dekken.

 

is dit waar?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ook vraag ik me af of het wel of niet verstandig is om het WSNP traject in te gaan. Hij zei namelijk dat ik maar bijstand nivo zou krijgen van de bewindsman en dat zou mijn hypotheek niet eens dekken.

 

is dit waar?

Ja, dat is waar. Er wordt een vrij te laten bedrag bepaald, dat ruwweg overeenkomt met de bijstandsnorm.

Link naar reactie
  • 0

Ook vraag ik me af of het wel of niet verstandig is om het WSNP traject in te gaan. Hij zei namelijk dat ik maar bijstand nivo zou krijgen van de bewindsman en dat zou mijn hypotheek niet eens dekken.

 

is dit waar?

Ja, dat is waar. Er wordt een vrij te laten bedrag bepaald, dat ruwweg overeenkomt met de bijstandsnorm.

 

dus als mijn hypotheek 1000 euro is dan ga ik dus meteen de boot in?

huis in de executie verkoop?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

dus als mijn hypotheek 1000 euro is dan ga ik dus meteen de boot in?

huis in de executie verkoop?

Mogelijk dat een bewindvoerder of curator de executie nog voor zal zijn met een onderhandse verkoop. Enkel wanneer verhuizen duurder is dan gaan wonen in een goedkope(re) huurwoning zal dit niet het geval zijn.

Link naar reactie
  • 0

dus als mijn hypotheek 1000 euro is dan ga ik dus meteen de boot in?

huis in de executie verkoop?

Mogelijk dat een bewindvoerder of curator de executie nog voor zal zijn met een onderhandse verkoop. Enkel wanneer verhuizen duurder is dan gaan wonen in een goedkope(re) huurwoning zal dit niet het geval zijn.

 

maar als je hypotheek 235.000 is .. en je huis 200.000, hypotheek incl comsumptief krediet..

dan is verkopen van je huis toch alleen maar het toedoen van meer schade??

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

maar als je hypotheek 235.000 is .. en je huis 200.000, hypotheek incl comsumptief krediet..

dan is verkopen van je huis toch alleen maar het toedoen van meer schade??

Wel vanuit het oogpunt van de faillissementscurator, maar niet vanuit het oogpunt van de WSNP-bewindvoerder. Voor de WSNP gaat het namelijk niet zozeer om het verdelen van de boedel - die over het algemeen toch leeg is - maar om het zo goed mogelijk sparen in de WSNP periode. En voor dat sparen zijn de vaste lasten van groot belang.

 

Overigens krijgt de boedel een percentage van de executieverkoopopbrengst, waardoor een executieverkoop altijd geld voor de boedel oplevert.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

is het dan wel slim voor mij om uit die WSNP te blijven.. of is het juist een geruststellende oplossing?

 

 

Het voordeel van de WSNP - als je toegelaten wordt - is dat je met behoorlijke zekerheid weet dat je na drie jaar schuldenvrij zult zijn.

 

Maar er zijn veel nadelen, in de WSNP heb je nauwelijks rechten, zo wordt je post gelezen, bepaalt de bewindvoerder hoeveel je - in loondienst - van je salaris over mag houden en ga zo door. Mensen die in de WSNP zitten ervaren dit over het algemeen als heel zwaar!

Link naar reactie
  • 0

is het dan wel slim voor mij om uit die WSNP te blijven.. of is het juist een geruststellende oplossing?

 

 

Het voordeel van de WSNP - als je toegelaten wordt - is dat je met behoorlijke zekerheid weet dat je na drie jaar schuldenvrij zult zijn.

 

Maar er zijn veel nadelen, in de WSNP heb je nauwelijks rechten, zo wordt je post gelezen, bepaalt de bewindvoerder hoeveel je - in loondienst - van je salaris over mag houden en ga zo door. Mensen die in de WSNP zitten ervaren dit over het algemeen als heel zwaar!

 

 

ik ben niet in loondienst.. ik verdien mijn geld met optreden en muziek maken voor platenmaatschappijen. alle optredens gaan via een kantoor die mij als artiest boekt. Dit is een onderdeel van mijn bedrijf, dat ik naast de winkel altijd ben blijven doen en waar ik nu volledig mijn geld mee verdien. Hoe gaat ze daarmee om dan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.