• 0

btw op een beurs in duitsland

Beste forum lezers,

 

Ik ga binnenkort nar een beurs in Duitsland.

 

nu heb ik 2 btw vragen:

Voor de standhuur heb ik een factuur ontvanger met duitse btw, kan ik die terug vragen?

Ik zal voornamelijk verkopen aan particulieren, hoe doe ik dat met btw?

 

Dank voor het lezen en eventuele reacties,

 

Willem

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nee.

 

 

Alhoewel ik geen belasingsexpert ben, is dit volgens mij te kort door de bocht. Terugvragen van buitenlandse BTW kan volgens mij wel. Google maar eens buitenlandse BTW terugvragen of kijk op de site van de belasting.

 

Het kan echter zo zijn dat het meer werk is, dan dat het oplevert.

 

Uiteraard heeft het daarom de voorkeur om een zogenaamde intracommunitaire levering (ICL) te laten plaats vinden. Hier zijn echter regels aan verbonden, zie ook weer de site van de belastingsdienst.

Link naar reactie
  • 0

1. btw kan je wel terug vragen, je moet je alleen af vragen of dit de moeite is (er zijn ook bedrijven die hierin gespecialieerd zijn)

2. je kan gewoon met Nederlandse btw daar gaan verkopen zgn afstandsverkopen

 

Beiden onderwerpen staan zeker op het forum

 

suc6

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Hoi Willem,

 

Ik heb dit jaar ook op een aantal beurzen in Duitsland gestaan. Helaas krijg je - terecht - voor deelname aan beurzen Duitse BTW op je factuur (ik heb ook liever geen BTW omdat het terugvragen eeuwen duurt).

 

Aan wie jij verkoop maakt niet uit (ik verkoop ook uitsluitend aan particulieren). Maar als je een Nederlandse onderneming bent kunt je de BTW in Dtl. terug vragen. Dit gaat over de standhuur trouwens.

 

Hier vind je meer informatie en ook de formulieren om te downloaden: http://www.steuerliches-info-center.de/de/003_menu_links/001_CC/004_Umsatzsteuer/022_auslaendische/index.php

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

 

2. je kan gewoon met Nederlandse btw daar gaan verkopen zgn afstandsverkopen

 

 

 

Hoi Iwan,

 

Ik begrijp dat TS op een Duitse beurs staat. Dan vindt de levering in DLD plaats en is Duitse BTW verschuldigd op aangifte door de NL ondernemer. Voorzover er sprake is van afstandsverkopen (normaliter bijv. verkoop via internet aan particulieren), geldt dat ook als in een jaar tijd voor minder dan 100K geleverd wordt in DLD. Onder de 100K is dan weer wel NL BTW verschuldigd.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

2. je kan gewoon met Nederlandse btw daar gaan verkopen zgn afstandsverkopen

 

 

 

Hoi Iwan,

 

Ik begrijp dat TS op een Duitse beurs staat. Dan vindt de levering in DLD plaats en is Duitse BTW verschuldigd op aangifte door de NL ondernemer. Voorzover er sprake is van afstandsverkopen (normaliter bijv. verkoop via internet aan particulieren), geldt dat ook als in een jaar tijd voor minder dan 100K geleverd wordt in DLD. Onder de 100K is dan weer wel NL BTW verschuldigd.

 

Groet

Joost

 

Helemaal mee eens! was gemakshalve vanuit gegaan dat < 100K verkocht zal worden:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob01/ob01-37.html

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Nog een praktische aanvulling (ik heb zelf jarenlang maandelijks op Duiste beurzen gestaan)

 

In mijn tijd was er nog een btw verschil maar nu zijn deze percentages gelijk, veel Duitsers namen geen genoegen met een bonnetje met "btw" erop, koop ergens een Duitstalig een bonnenboekje of maak zelf wat Duitstalige bonnen.

 

Als je meer/vaker in duitsland gaat verkopen kan je als NL ondernemer een Duits BTW nummer aanvragen zonder dat je in Duitsland een bedrijf hebt / ingeschreven bent

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Als je meer/vaker in duitsland gaat verkopen kan je als NL ondernemer een Duits BTW nummer aanvragen zonder dat je in Duitsland een bedrijf hebt / ingeschreven bent

 

Wat zijn de voordelen van een Duits BTW nummer? Je bent toch dan nog steeds een Nederlands bedrijf?

Link naar reactie
  • 0

Als je meer/vaker in duitsland gaat verkopen kan je als NL ondernemer een Duits BTW nummer aanvragen zonder dat je in Duitsland een bedrijf hebt / ingeschreven bent

 

Wat zijn de voordelen van een Duits BTW nummer? Je bent toch dan nog steeds een Nederlands bedrijf?

 

Ik stelde als je meer gaat verkopen dan de genoemde 100K (dan moet het ook maar je hoeft je geen zorgen te maken dat je dan ook nog een Duits bedrijf moet beginnen) Daarbij vinden klanten dit prettiger (Mijn ervaring)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Als je meer/vaker in duitsland gaat verkopen kan je als NL ondernemer een Duits BTW nummer aanvragen zonder dat je in Duitsland een bedrijf hebt / ingeschreven bent

 

Wat zijn de voordelen van een Duits BTW nummer? Je bent toch dan nog steeds een Nederlands bedrijf?

 

Ik stelde als je meer gaat verkopen dan de genoemde 100K ....

 

oooohhh.... nou - dat duurt nog ff ;D

Link naar reactie
  • 0

Hallo Willem,

 

om je btw terug te halen voor onkosten zoals standhuur ezc, welke niet via de normale aangifte lopen, kun je kijken op mijn website: www.***.eu( teruggave duitse btw). Hieraan zijn een aantal voorwaarden verbonden.

 

Groet

 

RonaldL.

 

Maak je reclame voor jezelf?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik verkoop in Duitsland op beurzen, uitsluitend aan particulieren.

Nu krijg ik voor het eerst een brief van de belasting uit Kleve.

Ik vind het wel een warboel.

Eerst had ik gelezen dat je alleen maar btw in Duitsland moest afdragen als je boven de 100000 euro per jaar ging omzetten.

Maar volgens standhouders is dat alleen verkoop op afstand.

Later kreeg ik te horen dat er een drempel bedrag was bij verkoop in het land zelf van 17500 euro,

Is dat ook per jaar.

Ik heb al die jaren de btw afgedragen in Nederland.

Maar op de website van Finanzverwaltung kleve kan ik niets vinden over het drempel bedrag, Klopt dat allemaal wel,

Mijn omzet is daar niet zo heel hoog in ieder geval geen 17500 euro, Moet ik dan wel het btw nummer aanvragen.

Groetjes Gerda Vesta

Link naar reactie
  • 0

Mijn omzet is daar niet zo heel hoog in ieder geval geen 17500 euro, Moet ik dan wel het btw nummer aanvragen.

Die 17.500 euro omzetdrempel in Duitsland is een btw-vrijstelling voor kleine bedrijven. Het is vergelijkbaar met de Nederlandse kleineondernemersregeling. Het lijkt erop dat je je nog steeds moet aanmelden in Duitsland, maar dat je vervolgens ook gebruik mag maken van de bovengenoemde vrijstelling. Of dat je even een vrijstelling moet aanvragen, waarna je bent vrijgesteld zolang je onder het bedrag blijft.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo prinsrachid,

 

Dan kom je daar alleen maar voor in aanmerking als je in Nederland ook gebruik maak van de kleine ondernemersregeling ?

Nu staat in de brief of ik de afgelopen jaren daar ook heb gestaan.

Kunnen ze dan nu van al die jaren inmiddels het 5 de jaar, de btw vragen, Terwijl ik die wel heb afgedragen aan Nederland, Of krijg ik het dan weer terug als voorbelasting?

 

Gerda

 

Link naar reactie
  • 0

Ja omdat ik ik had gelezen dat het alleen van toepassing was bij een hoge omzet,

En als je daar dan onder bleef moest je de btw in Nederland afdragen.

 

Ik heb ook nooit bericht gehad uit Duitsland, deze brief kreeg ik een week geleden.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk zou ik dit heel serieus nemen.

Je kan niet zomaar op een beurs in het buitenland gaan staan en dingen verkopen aan het publiek.

 

Het argument "ik had ergens gelezen dat..." is niet heel sterk.

 

Ik weet (uiteraard) niet wat je omzet was, maar als je praat over 10.000 per jaar dan zou de BTW (Duitse dan!) toch wel richting de 2.000 kunnen gaan.

Dat voor 5 jaar is niet niks. Misschien verhoogd met 'kosten' voor naheffing e.d.

 

Misschien moet je ook proberen om de aangiften in NL te veranderen. Zodat daar geen 'buitenlandse dingen' in zitten.

 

Maar misschien valt het wel mee met je omzet in Duitsland, dat kan natuurlijk ook.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ben even aan het zoeken gegaan, Maar dit staat op jullie site.

Toen ik ging inloggen kon ik het niet meer vinden. Anders had ik mijn reactie daar geplaats

 

Dag Berto,

 

Het volgende geldt:

 

Duitsland:

Aanmelding van buitenlandse ondernemers gaat via dit adres

 

Finanzamt Kleve

Emmericher Straße 182

47533 Kleve

phone: 02821/803-1020 fax 02821/803-1201

http://www.finanzamt-kleve.de/

 

Duitsland heeft specifieke regels voor Nederlandse ondernemers die goederen in Duitsland op locatie verkopen:

 

U bent een Nederlandse handelsonderneming en verkoopt uw goederen in Duitsland op markten, openbare wegen of huis aan huis.

U bent verplicht een zogenoemd omzetbelasting-cahier bij te houden en daarin al uw omzetten en voorbelastingen te noteren. Bij de uitoefening van de werkzaamheden dient u het omzetbelasting-cahier steeds bij u te hebben. Voordat u met de werkzaamheden begint, moet u bij de Belastingdienst een omzetbelasting-cahier aanvragen. De Belastingdienst bepaalt het tijdstip waarop het omzetbelasting-cahier op z’n laatst ter controle dient te worden overlegd. Voor de berekening van de omzetbelasting moeten maandelijks of per kwartaal voorlopige aangiften bij de Belastingdienst worden ingediend.

 

Duitsland kent geen kleine ondernemersregeling, maar wel een omzetdrempel waaronder een buitenlandse ondernemer zich niet hoeft aan te melden voor de BTW:

Ondernemers met een omzet < € 17.500 hoeven in Duitsland niet aangemeld te worden.

Link naar reactie
  • 0

Deze onderstaande tekst had ik gelezen op jullie site,

Maar dat drempel bedrag is dat verkoop op afstand of verkoop in het land zelf.

Ik kreeg hier over een opmerking , Het argument "ik had ergens gelezen dat..." is niet heel sterk.

Maar zou het graag willen weten hoe dat nu zit

 

Duitsland kent geen kleine ondernemersregeling, maar wel een omzetdrempel waaronder een buitenlandse ondernemer zich niet hoeft aan te melden voor de BTW:

Ondernemers met een omzet < € 17.500 hoeven in Duitsland niet aangemeld te worden.

 

Gerda

Link naar reactie
  • 0

Ondernemers met een omzet < € 17.500 hoeven in Duitsland niet aangemeld te worden.

 

In dat geval kan je een speciale vrijstelling aanvragen, zoals eerder geschreven.

(Overigens weet ik niet hoe dit in de praktijk gaat, want ik verkoop geen goederen daar.)

 

Het is dus niet zo (ook eerder geschreven) - althans volgens mij - dat je zomaar op een markt in Duitsland kan gaan staan en denken "ik hoef verder niets te doen, want ik blijf onder het drempelbedrag".

Want dan gebeurt juist dit, volgens mij.

 

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt bij iemand die in België op de markt ging staan en vervolgens door de Belgische fiscus "in de kraag gevat" werd (en dus daarna periodiek aangifte in België moest doen).

 

Dit heeft niets met Nederlandse BTW te maken. Vandaar dat ik zei dat je misschien het beste (afhankelijk van de bedragen) kan proberen de aangiften hier te veranderen (met een suppletie).

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels een brief klaarliggen,

Maar ja dat is wel weer een papieren rompslomp.

En helemaal als ik van 4 jaar terug zou moeten betalen, en alle btw hier heb afgedragen.

 

 

Zodra ik er helderheid over heb dan zal ik deze berichten.

Bedankt voor jullie hulp

Gerda

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.