• 0

Deposito garantie stelsel en de onderneming

De laatste weken hebben aanzienlijk veel klanten me gemaild met de vraag hoe het met hun zakelijke tegoeden gaat indien de bank in de problemen komt.

 

Uiteraard hebben we dat uitgezocht en misschien dat er ondernemers op dit forum zijn die het antwoord graag lezen :)

 

Ook de tegoeden van ondernemingen die een verkorte balans mogen publiceren, vallen onder het garantiestelsel van De Nederlandse Bank. Maw: tegoeden tot 100.000 euro per bank zijn gedekt.

 

Je mag een verkorte balans publiceren indien je omzet maximaal 7.3 mln euro is en je maximaal 50 personen in dienst hebt.

 

Voor meer informatie: www.dnb.nl

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Altijd handig zo'n persoonlijke HL adviseur.

 

Sinds vandaag zijn in Nederland dus bedragen tot 100k gegarandeerd in het geval een bank ploft.

Wat ik niet helemaal begrijp is hoe ik dit moet interpreteren.

 

Geldt deze regeling voor elke in Nederland gevestigde bank, dus bijvoorbeeld ook voor buitenlandse banken zoals de IJslandse Icesafe bank als bij een Nederlands kantoor van de Icesafe bank een rekening heb geopend bij deze bank ?

 

Ik herinner mij dat maanden geleden een topman van de Rabobank de manier hekelde waarop oa deze IJslandse bank hier geld spaargeld probeert op te halen. Ze bieden een hogere rente dan de bekende namen in Nederland maar wat ik ervan begreep is het bij deze banken niet duidelijk wat er wel en niet afgedekt is.

Deze topman gaf aan het niet fair te vinden dat grote banken bij moeten dragen aan de zogenaamde reserves terwijl deze banken daar alleen maar van profiteren

 

Misschien dat jij dit kunt toelichten Kees ? :)

 

Link naar reactie
  • 1

Altijd bereid tot het delen van kennis op HL, al wil ik soms de plank wel eens mis slaan. Maar daar zijn onze collega's weer alert op. :)

 

Iedere bank die in Nederland actief is, moet een vergunning hebben van De Nederlandse Bank. Inherent aan die vergunning is dat die bank ook onder het garantiestelsel valt. Icesafe dus ook, Hierbij ligt het iets anders, omdat de eerste 20.000 in Ijsland moet worden gehaald en de Nederlandse staat het meerdere tot een ton garandeert. DNB heeft al laten weten Nederlandse spaarders te gaan helpen hun garantie in Ijsland te gaan halen.

 

Heemskerk ageerde tegen Icesafe omdat die tarieven kon bieden waar Nederlandse banken niet tegen op konden. Feitelijk noemde hij ze "free riders" waarbij de Nederlandse staat zou gaan opdraaien voor eventuele problemen. Hij had dus een punt, naar nu blijkt.

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Nu de Landsbanki haar verplichtingen niet meer kan nakomen, ben ik benieuwd wat er verder gaat gebeuren. Het lijkt erop dat de IJslandse overheid die 20K niet kan garanderen: zou een failliet van de overheid betekenen. ??? En dat is dan weer een goede reden om die garantstelling niet tot uitvoering te laten komen...

 

Dat is ook de reden waarom de Britse overheid garant staat voor het geld dat ING nodig heeft om de spaartegoeden van Icesave in Engeland over te nemen. Het wachten is dus op een melding van de NL overheid dat zij niet alleen die 80K (= 100K minus de eerste 20K die IJsland garant zou moeten staan), maar ook de eerste 20K garandeerd.

 

En in het slechtste geval is iedere spaarder van Icesave 20K van de eerste 100K kwijt. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat 90% hun volledige spaargeld kwijt is... :'(

 

 

Subtracers. Houdt subsidies simpel.

www.subtracers.com

Link naar reactie
  • 0

Dat verhaal rond icesave vind ik eigenlijk wel vreemd - ergens zou ik veronderstellen dat wanneer ze op de nederlandse markt met licentie opereren de garantie vanuit nederland geregeld moet worden.

 

Vermoeddelijk zal het op een of andere manier wel goedkomen en geregeld worden, maar ik ben toch blij dat ik niet toevallig net daar een spaarrekening heb ;)

Link naar reactie
  • 0

Tsja, ik heb daar eind september dus wel een spaarrekening geopend en een deel van mijn reservepotje en oudedagsvoorziening 3 oktober gestort. Als ik Woutertje zo hoor kan ik waarschijnlijk fluiten naar die eerste 20K. Weliswaar ziet IJsland mogelijkheden om de buitenslandse spaarders tegemoet te komen maar ik vrees dat hier een aanbod uit zal gaan komen van max 20% of zo. Alleen al het feit dat op de website van Icesave niets is terug te vinden over werkwijze of adres om je te vervoegen met je claim doet het ergste vermoeden. Ik ben steeds trouw klant gebleven van de ABN AMRO maar heb er onlangs wel voor gekozen mijn risico (tot 40K) te spreiden over meerdere banken, mede ingegeven door de toen geldende regeling. Vervolgens verhogen ze de depositigarantie en.... de Nederlandse overheid lacht zich een bult om de spaarders die erin getuind zijn te denken dat ook bij een bank als Icesave, toegelaten tot de Nederlandse financiele markt, het wel snor zou zitten tot 40K. Kortom: Bos laat de 125.000 spaarders bij Icesave domweg in de kou staan (maar zal er waarschijnlijk niet voor terugdeinzen box 3 heffing over de vermeende spaartegoeden te heffen + belasting over de FOR die t.z.t. vrijvalt maar er niet meer is). Leuker kunnen we het niet maken!

Ben al aan het hakken, gat in de vloer, kluis erin voor mocht er in de toekomst weer een reservepotje ontstaan. Van vadertje Staat moet je het nu eenmaal niet hebben.

En dan ben ik nog een van de "gelukkigen" die het geld niet direct nodig heeft en toch wel brood blijft eten. Ik denk dat ik de BD maar zal verzoeken het bedrag van de voorlopige aanslag in IJsland te gaan halen. Er is immers toch "garantstelling" op die 20K? Draag ik dan met liefde over.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk het antwoord wel te weten, maar toch wil ik het voor de zekerheid vragen aan de mensen die er verstand van hebben.

 

Ik heb een prive-rekening bij de Postbank, een zakelijke rekening bij Bizner (zowel spaar- als betaalrekening, beide krijg je bij het openen van een account) en een spaarrekening bij Robeco. Hierover een aantal vragen.

 

- Is mijn geld overal veilig tot 100.000, of zijn er uitzonderingen?

- Ik wil mijn spaargeld van Robeco verplaatsen naar de RentePlús Rekening van Achmea. Simpelweg omdat zij 5,27 % rente betalen. Is dit in deze tijd onverstandig om welke rede dan ook? Het lijkt mij dat Achmea geld nodig heeft aangezien het zo'n hoge rente geeft.

- Op de website van Achmea staat dat men ook onder de garantieregeling vallen. Nu hoor ik elders weer geluiden dat verzekeraars niet meetellen. Met andere woorden is het veilig?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Op www.dnb.nl kun je controleren of een financiele dienstverlener onder het depositogarantiestelsel valt, deze moet dan in het wft-register zijn vermeld.

 

Als er 'Uitoefenen van het bedrijf van bank met beleggingsdiensten (2:13 lid 1)' of 'Uitoefenen van het bedrijf van bank of electronisch geldinstelling (2:12 lid 1)' of 'Kredietinstelling aangesloten bij centrale kredietinstelling (3:111)' bij staat, dan moet het goed gaan.

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Op www.dnb.nl kun je controleren of een financiele dienstverlener onder het depositogarantiestelsel valt, deze moet dan in het wft-register zijn vermeld.

 

Als er 'Uitoefenen van het bedrijf van bank met beleggingsdiensten (2:13 lid 1)' of 'Uitoefenen van het bedrijf van bank of electronisch geldinstelling (2:12 lid 1)' of 'Kredietinstelling aangesloten bij centrale kredietinstelling (3:111)' bij staat, dan moet het goed gaan.

 

 

 

Maar verschillende instellingen hebben ook verschillende soorten rekeningen. Zo weet je toch eigenlijk nog niets of begrijp ik het niet goed? Ik zie trouwens de postbank niet staan.

Link naar reactie
  • 2

Nu de Landsbanki haar verplichtingen niet meer kan nakomen, ben ik benieuwd wat er verder gaat gebeuren. Het lijkt erop dat de IJslandse overheid die 20K niet kan garanderen: zou een failliet van de overheid betekenen. ??? En dat is dan weer een goede reden om die garantstelling niet tot uitvoering te laten komen...

2927932004_0eb3402b5b.jpg?v=0

 

 

bronvermelding: www.voorts.nl

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het depositogarantiestelsel geldt per rekeninhouder. Het maakt daarbij niet uit of de rekeninghouder een natuurlijk persoon of rechtspersoon (BV) is. De fiscale eenheid heeft er niets mee te maken.

 

Volgens mij werkt het als volgt:

Als er € 200k op naam van de dochter staat, is er € 100k gegarandeerd.

Als er € 100k op naam van de dochter staat en € 100k op naam van de Holding is er 2x € 100k gegarandeerd.

 

Ik ben geen deskundige op dit gebied, dus wellicht kunnen anderen dit aanvullen/verbeteren.

Link naar reactie
  • 0

Het depositogarantiestelsel geldt per rekeninhouder. Het maakt daarbij niet uit of de rekeninghouder een natuurlijk persoon of rechtspersoon (BV) is. De fiscale eenheid heeft er niets mee te maken.

 

 

Alleen Particulieren en kleine ondernemeningen, die een verkorte balans mogen publiceren kunnen per rekeninghouder een beroep doen op het depositogarantiestelsel van € 100.000,00 .

 

Dus als de een rekening op twee namen staat ( een en/of constructie) kan voor € 200.000,== aanspraak gemaakt worden op dat garantiestelsel.

 

Kleine B.V.'s tot vijftig medewerkers of een omzet tot € 7,3 miljoen kunnen volstaan met een verkorte balans met toelichting.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Antwoord op een andere vraag die ik net volgens mij zag:

Als je bij 2 banken tegoed hebt staan die onder de garantieregeling vallen, maar beiden banken behoren tot dezelfde holding (bijv. Bizner en Rabobank) dan ben je tot 100k veilig bij die banken. Gaat dus om 100k per holding.

 

Ander iets waarom de Postbank niet meer voorkomt in het lijstje van de dnb is waarschijnlijk omdat deze niet meer bestaat. Het heet tegenwoordig ING.

 

De huidige garantie geld volgens mij tot 31-12-2010. Daarna ..... hopen ze dat er een algemene EU regeling is waar NL dan aan mee doet. Maar volgens mij hadden ze dat dit jaar in oktober al gewild.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.