• 0

terugkeer uit de bv?

Beste Ondernemers,

 

ik run mijn bedrijf al lange tijd in een bv. Deze is lang geleden tot stand gekomen na een ruisende omzetting van mijn eenmanszaak waarbij een stamrecht bedongen is. Inmiddels is ook een pensioen in eigen beheer gevormd.

Dit pensioen is tot 2003 maximaal opgebouwd, en sindsdien bevroren.

 

De resultaten zijn de laatste jaren wat teruggelopen waardoor mijn bv nauwelijks meer winst maakt.

 

Ik zou dan ook in de toekomst mijn onderneming liever weer als IB-ondernemer willen runnen om beter gebruik te

kunnen maken van de fiscale voorzieningen.

 

Ik zou mijn bv het liefste aan willen houden als pensioen- en stamrecht-bv om op deze manier mijn oude dag veilig te stellen.

 

Ik overweeg een activa/passiva verkoop vanuit de bv aan een nieuw op te richten eenmanszaak.

Ik hoop/verwacht een minimaal salaris als DGA overeen te kunnen komen met de fiscus als de bv zich beperkt tot vermogensbeheer.

 

Ik vraag me het volgende nog af...

 

Kan ik mijn bv als uitsluitend pensioen-stamrecht-bv aanhouden?

 

Kan ik dan ook mijn levensloopregeling bij de bv in stand houden?

en eventueel zelfs over het beperkte salaris blijven inleggen?

 

De BV kan met de belegging van het vermogen waarschijnlijk onvoldoende inkomsten genereren om de oprenting van het stamrecht te financieren.

Het ziet er dus naar uit dat de bv een beperkt structureel verlies zal lijden. (zeker als ik mezelf ook nog een beperkt salaris moet uitkeren.)

Kan ik het vaste rentepercentage waarmee het stamrecht oprent voor de toekomst verlagen zonder fiscale consequenties?

 

Zie ik nog belangrijke zaken over het hoofd, of moet ik nog een andere aanpak overwegen?

 

alvast bedankt,

 

gvs

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik vraag me het volgende nog af...

 

Kan ik mijn bv als uitsluitend pensioen-stamrecht-bv aanhouden?

 

Kan ik dan ook mijn levensloopregeling bij de bv in stand houden?

en eventueel zelfs over het beperkte salaris blijven inleggen?

 

De BV kan met de belegging van het vermogen waarschijnlijk onvoldoende inkomsten genereren om de oprenting van het stamrecht te financieren.

Het ziet er dus naar uit dat de bv een beperkt structureel verlies zal lijden. (zeker als ik mezelf ook nog een beperkt salaris moet uitkeren.)

Kan ik het vaste rentepercentage waarmee het stamrecht oprent voor de toekomst verlagen zonder fiscale consequenties?

 

Zie ik nog belangrijke zaken over het hoofd, of moet ik nog een andere aanpak overwegen?

 

alvast bedankt,

 

gvs

 

 

 

Hoi gvs,

 

In reactie op jouw vragen:

 

Ja, je kunt een pensioen/stamrecht BV gewoon aanhouden zonder dat er activiteiten in plaats vinden, anders dan vermogensbeheer. Als dat vermogensbeheer door een bank gedaan wordt, dan kun je zelfs afzien van salaris omdat je dan geen arbeid (vereiste voor de gebruikelijk loon regeling) meer verricht voor de BV. Dus geen gebruikelijk loon.

 

Levensloop moet dan bevroren worden. Tenzij je ervoor kiest om een beperkt salaris aan te houden, maar doe dat aub niet voor alleen de levensloop. Daarvoor is het fiscale voordeel veel te klein.

 

Hoe hoog is de oprenting nu? Als dat zakelijk bezien een te hoge rente is, kun je die verlagen. Vraag wel toestemming aan de inspecteur (afd. loonbelasting). Een aangepaste stamrecht (lijfrente) overeenkomst is dan wel zo handig.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

allereerst bedankt voor je reactie...

 

Welke vaste oprentingspercentages voor stamrechten zijn momenteel acceptabel?

 

 

Op dit moment verstrekt de bv een hypotheek aan mijzelf als DGA tegen 0% rente. (Deze rente zou in privé aftrekbaar zijn, dus is het voordeel onbelast.) Dit zorgt ervoor dat ik dankzij Hillen geen rekening hoef te houden met het eigenwoningforfait.

 

 

Wat zijn de fiscale gevolgen als een stamrecht-bv langzamerhand steeds meer geld tekort komt om de stamrecht- en pensioen-verplichtingen te financieren? Kan die bv een deel van die verplichtingen afboeken als zijnde niet voor verwezenlijking vatbaar, en de daarbij ontstaande vpb-winst in één keer met 8 jaar compensabele verliezen verrekenen?

 

Of is het beter om deze situatie te vermijden, met als consequentie dat de bv een beperkte winst zal maken die tegen een vriendelijke 20% vpb belast wordt. (dit laatste zal waarschijnlijk veel minder aandacht van de fiscus trekken...)

 

met vriendelijke groet,

 

 

gvs

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi gvs,

 

De oprenting verlagen naar 5% kan al zonder problemen.

 

Renteloze hypotheek gaat problemen geven. Dat is namelijk niet zakelijk.

Afwaardering van de stamrechtverplichting wegens niet voor verwezelijking vatbare verplichtingen is mogelijk, mits de voorgeschiedenis zakelijk is. Het feit dat je vanuit privé nooit rente betaald hebt aan de BV gooit dan erg veel roet in het eten (de BV heeft immers om onzakelijke reden inkomsten gemist).

 

Ik PM je even, omdat dit toch wel erg privé wordt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste ondernemers,

 

Ik heb een vraag in aanvulling op het eerste bericht.

Ik adviseer een ondernemer die met een vergelijkbaar probleem zit. Indertijd is hij geadviseerd zijn eenmanszaak om te zetten in een BV met een BV Holding (hierin is een stamrecht (voorheen FOR)). Na een paar jaar worden er door markt omstandigheden alleen maar verliezen gemaakt (al 3 jaar in een rij). Het liefs zou hij de BV structuur (met negatieve vermogen) willen omzetten in een eenmanszaak. Is het mogelijk om de gemaakte verliezen te compenseren met het stamrecht in de BV? en liggen hier voorwaarden aan ten grondslag?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Resume,

Je hebt een holding met stamrechtverplichting + een werkmij.

De werkmij maakt verlies, dit verlies wil je verrekenen met de resultaten van de stamrecht bv.

Als er geen sprake is van een Fiscale eenheid zal dit niet gaan, is er wel een fiscale eenheid dan gaat dit vanzelf in de holding.

 

Sander

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat Bgenius zich meer zorgen maakt over de terugkeer uit de BV icm met de lijfrenteverplichting.

 

Die verplichting staat immers als een huis, tenzij deze niet voor verwezelijking vatbaar is. Zulks ter oordeel aan de fiscus.

 

De activiteiten van de werk BV kunnen beslist verkocht worden aan een eenmanszaak middels een activa/passiva transactie. De dochter BV kan daarna (mits procedures goed zijn gevolgd en de BV schuldvrij is) geliquideerd worden. Dit vereist zeker fiscale begeleiding.

 

Daarna resteert een holding BV met een stamrechtvoorziening. Die voorziening zal wellicht niet te verwezelijken zijn en kan dan afgewaardeerd worden. Dat gebeurt belastingvrij nadat alle compensabele verliezen benut zijn. Zoals gezegd, moet de aanleiding voor een beroep op de kwijtscheldingswinstregeling wel zakelijk zijn.

 

Zo op HL zal een goed advies nooit tot stand komen. Daarvoor is inzage in de cijfers en de geschiedenis vereist.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bij de verkoop van de BV aan de EZ zal een boekwinst gemaakt worden op verkochte activa. Daar de bv verliezen heeft gemaakt is het niet zinvol geruisloos terug te keren naar een EZ (lees: fiscaal vriendelijk). De verliezen zijn mooi te compenseren met de (eventuele) boekwinsten van de activa.

 

 

Sander

Link naar reactie
  • 0

Bij de verkoop van de BV aan de EZ zal een boekwinst gemaakt worden op verkochte activa. Daar de bv verliezen heeft gemaakt is het niet zinvol geruisloos terug te keren naar een EZ (lees: fiscaal vriendelijk). De verliezen zijn mooi te compenseren met de (eventuele) boekwinsten van de activa.

 

 

Sander

 

Hi Sander

 

Ik heb het ook over een activa/passiva transactie (met afrekenen over stille reserves) en niet over geruisloos terugkeren.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, ik ben een paar senarios aan het schetsen en er zal tzt zeker gebruik worden gemaakt van fiscaal begeleiding.

 

Als ik het goed lees is het mogelijk om resterende verlies te compenseren met het gereserveerde stamrecht. Voor alle zekerheid klopt mijn onderstaand voorbeeld?

 

Stel waarde activa werkm BV =100 cumulatieve verliezen =150

Holding BV heeft stamrecht 75 (incl lijfrente) waarvan een deel omgezet is in lijfrente 20

Er is sprake van een fiscale eenheid.

 

Stel dat na omzetting naar een eenmanszaak (voor 100) er een resterend verlies over blijft van 50

 

Dan kan de resterende 50 verlies gecompenseerd worden met de 55 stamrecht.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Haro

Link naar reactie
  • 0

 

Stel dat na omzetting naar een eenmanszaak (voor 100) er een resterend verlies over blijft van 50

 

Dan kan de resterende 50 verlies gecompenseerd worden met de 55 stamrecht.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Haro

 

Nee Haro,

 

Dat stamrecht is geen winst dat gecompenseerd kan worden. Het stamrecht staat er om in de toekomst uitkeringen uit te doen. Sr. en ik doelen op een mogelijk goodwill bij verkoop van de dochter BV aan de EMZ. Die is dan compenseerbaar met het verlies dat reeds in de holding BV aanwezig is.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.