• 0

Verschillende activiteiten/ merken voeren onder een bedrijf (in Italie)

Beste allen,

Ik heb een Italiaanse talenschool in Italie samen met mijn vriendin. Dat is een snc. ofwel una società in nome collettivo ofwel een een soort commanditair vennootschap in Nederland, maar zonder stille vennoten, denk ik...

 

Nu verkopen wij Italiaanse talencursussen in Italie en doen daar wat verhuur kamers en oprganistaie vrijetijdsaktiviteiten bij. Nu wil ik een aantal aktivitieten opzetten en bestaande uitbreiden zonder direct een nieuwe onderneming op te zetten. Zo wil ik op termijn de vrijetijdstak uitrbreiden (misshien autonoom maken), een talenportal/ agentschap opzetten opzetten en heb ik nog wat ideeen. Echter, hoe werkt dat in Nederland. Kan ik verschillende merk-/ bedrijfsnamen simpel aan bestaande aktiviteit koppelen en balans consolideren of is het beter een losse juridische entiteit op te zetten.

 

Uiteraard even los van specifieke wetgeving in Italie die misschien niet in Nederland (of andersom) van toepassing is.

 

Mijn boekhoudster geeft me ook niet echt duidelijkheid (ja ik weet het, ik moet veranderen..). Iemand ervaring met een dergelijke kwestie?

Het is in eerste aanleg geen probleem als bij facturatie de naam van onze school verschijnt. En bij bepaalde bedrijfsgrootte zal ik uiteraard andere bedrijfsstructuur moeten neerzetten.

Iemand ervaring hiermee?

Bij voorbaat dank!

 

 

www.scuola-tricolore.it

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

Uiteraard even los van specifieke wetgeving in Italie die misschien niet in Nederland (of andersom) van toepassing is.

 

 

 

Ciao Drammers01,

 

Als fan van bella Italia juig ik jouw concept toe, maar 1 ding kan niet: een entiteit opzetten waarbij je de verschilen in wetgeving tussen NL en IT negeert. Daartoe is er een belastingverdrag tussen NL en IT.

 

Je woont in Italia en hebt daar een onderneming? Waarom wil je in NL deze activiteiten ontplooien en waar en hoe? Denk je dan aan een vaste onderneming in NL?

 

La tua reazione per favore...

 

buona notte,

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Salve Joost!

Dank je! Ik bedoelde al deze aktiviteiten in Italie op te zetten. Niks te maken met Nederland.

 

Het punt is dat ik de genoemde aktiviteiten al op kleine schaal uitvoer, maar het wordt er een beetje bijgedaan. Ik wil sommige aktiviteiten professionaliseren en er zelfstandige entiteiten en profit centers van maken op termijn. Echter de kosten om dat nu al te toen zijn te hoog.

Ik wil dus eigenlijk onder bestaande entiteit die aktiviteiten ontplooien om deze vervolgens bij bepaalde grootte/ autonomie te verzelfstandigen, maar weet niet goed wat de implicaties zijn en wat ik al uitgangspunt moet nemen (boekhoudingen gescheiden houden, mogelijkheid verschillende merken voeren, fiscale consequenties, wat is de beoogde grootte om te verzelfstandigen, eventueel aantrekken financiering, etc.)

 

Ik wil met name de boel scheiden om op termijn makkelijker to verkoop over te gaan. En spreiden van risico. Wat ik zeker niet wil is dat straks een aktiviteit faalt en middelen blijft wegtrekken bij de gezonde aktiviteit.

Een ander punt is natuurlijk 'asset protection' en minimaliseren van toekomstige belastingdruk...

 

Aspetto la vostra cortese risposta!

Saluti,

www.scuola-tricolore.it

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.