• 0

Beste mensen,

In het kort;

Geplandt staat de aanschaf van enkele chalets zodoende deze te kunnen gaan verhuren aan buitenlandse werknemers.

Wij (3 particulieren) zijn voornemens dit te nestelen in een Stichting, met als doel (sociale)huisvesting m.b.t de doelgroep.

Door de maandelijkse ' huurbetaling' nader te omschrijven als donaties aan de stichting zou daarmee voorkomen kunnen worden dat de stichting als çommercieel' wordt aangemerkt en dus andere (gunstigere) belastingtarieven worden gehandhaaft?

enig idee of suggesties....? BvD!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17518-onderbrengen-in-een-stichting/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Bij mijn weten mag een stichting gewoon commercieel bezig zijn.

Je heb dan alleen te maken met BTW aangifte

Maar ik neem aan dat jullie er zelf ook wat aan willen verdienen en dat gaat maar beperkt in stichtingvorm.

Wel kan je starten als stichting en later de chalets overnemen van de stichting, maar daar zijn vast wel medeforum leden die dat beter weten financieel gezien.

• 0

Als een stichting commercieel is zal ze gewoon vennootschapsbelasting moeten betalen....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
  • 0

Beste mensen,

In het kort;

Geplandt staat de aanschaf van enkele chalets zodoende deze te kunnen gaan verhuren aan buitenlandse werknemers.

Wij (3 particulieren) zijn voornemens dit te nestelen in een Stichting, met als doel (sociale)huisvesting m.b.t de doelgroep.

Door de maandelijkse ' huurbetaling' nader te omschrijven als donaties aan de stichting zou daarmee voorkomen kunnen worden dat de stichting als çommercieel' wordt aangemerkt en dus andere (gunstigere) belastingtarieven worden gehandhaaft?

enig idee of suggesties....? BvD!

Hoi Sukere

Je kunt geen stichting beginnen om onder andere voorwendsels inkomsten belastingvrij te krijgen. Zoals gezegd is een stichting op basis van haar activiteiten BTW en VPB plichtig. De BTW plicht hangt af van het doel van de stichting. Je zou immers de chalets BTW vrij kunnen verhuren. Dan is er geen BTW plicht.

De VPB plicht is wat zwaarder: als er om welke reden dan ook geld overblijft (structurele overschotten, salaris aan het bestuur dat meer dan zakelijk is) dan kan ook een stichting VPB plichtig zijn.

Doen alsof je 'donaties' ontvangt, wat in feite verkapte huur is, riekt naar fraude.... ::)

Waarom nemen jullie de verhuur niet gewoon voor wat ze is: box 3 inkomen voor ieder van jullie. Belasting is slechts 1,2% over het verschil tussen de waarde van de chalets minus de hoofdsom van de financiering. Ieder deelt daarin voor een derde.

Huurinkomsten zijn onbelast, maar aftrek van kosten (ook financieringsrente) is dan niet aan de orde. Zolang de huuropbrengst hoger is dan de kosten is dit een prima deal.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Misschien kan je beter op zoek gaan lege kantoorruimte.

Zet daar Polen of dergelijke in onder de naam kraakwacht.

Doen ze in mijn regio en zover ik weet met succes.

En nog even nagezocht: zolang de "winst" in de stichting blijft ben je daar niets over verschuldigd qua belasting.

• 0

Eerst bedank ik Joost voor zijn heldere uitleg.

En Rebel, opzich geen gek idee maar de kans doet zich bij ons voor een aantal chalets voor werkelijk dumpprijzen over te nemen ivm het bestemmingsplan van het perceel. Over 5 jaar wijzigt dit namelijk waardoor de huidige eigenaren van de chalets op dit terrein zo snel mogelijk ervanaf willen.. Lijkt mij een kans hier wat mee te kunnen verdienen!

Nogmaals bedankt

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar