• 0

Opstellen algemene voorwaarden

Aanbevolen berichten

  • 0

Ha Dutchbaseline,

 

Zelf ben ik er ook mee bezig. Het is eigenlijk al af en moet alles nog even deponeren. Om je vragen te beantwoorden:

 

- Ja je mag alles overnemen. Dat komt door de juridische taal en als je een jurist het laat formuleren dan komt er hetzelfde uit. Enigszins herschrijven heb ik zelf wel gedaan, gewoon om het meer aan te passen op mijn situatie.

 

- Deponeren moet je op alle plaatsen doen waar je klanten zouden kunnen kijken. Stuur het mee met een offerte, plaats het op je website, deponeer het bij de kvk, enz. Hoe meer plaatsen, hoe beter bereikbaar, hoe sterker je uiteindelijk zal staan indien je het echt nodig hebt!

 

Succes!

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Persoon,

 

Thanx for the reply.

 

Mijn correctie: ik bedoelde met "deponeren" eigenlijk de authorisatie (juiste term?). Ben ik in andere woorden vrij om mijn AV als geldend de laten doorgaan, of moet dit juridisch worden goedgekeurd? Ik weet dat ze via KvK opvraagbaar zijn, maar moet ik tussen het opstellen van de AV en de deponering bij externe bronnen nog iets ondernemen? Zijn de AV een onderdeel van gesprek bij het afsluiten van rechtsbijstandsverzekering?

 

Wederom bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Je bent dat niet verplicht. Ook deponeren is niet verplicht, je kunt een klant erop wijzen en ze meesturen met een offerte, dat is voldoende. Deponeren bij de KvK of een rechtbank kan, maar voegt niet iets wezenlijks toe aan de waarde, geldigheid of status van je AV.

 

Wanneer echter je bepalingen in strijd zijn met de wet, heeft de laatste voorrang, en kan het zijn dat je AV (deels) verworpen wordt door de rechter. Dus het is wel van belang dat uit te zoeken wanneer je ooit gebruik van je AV wilt maken.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Dat laatste is precies wat ik wil overwegen, zeker nu je het bevestigd.

 

De twee zaken die je noemt heb ik inderdaad vermeld in mijn alg. voorw. Verder gaan mijn Alg. Voorw. uit van mijn bedrijfsnaam e.d.

 

Ik ben nu aan het overwegen hoe ik me precies wil presenteren. Niet jezelf, maar je bedrijf presenteren schept ook een andere verwachting bij de klant. (En misschien wel een te grote verwachting qua capaciteit als je het toch in je eentje doet). Het laat echter wel ruimte over om in de toekomst te groeien. Maar dit soort bedenkingen vallen onder een ander forum.

Leon Woestenberg

Sidebranch Embedded Systems & Software

http://www.sidebranch.com/

Link naar reactie
  • 0

Ok, één en ander wordt duidelijk.

Op aanraden van diverse personen zal ik op zoek

gaan naar bestaande AV's en deze licht aanpassen naar

mijn bedrijfsvorm en diensten. Is er iemand die uit zijn hoofd AV's weet te vinden van webdesignbureau's ? Ik heb zojuist een korte zoektocht gehouden, maar wellicht zijn er ondernemers hier aanwezig die het schoolvoorbeeld hebben van goede AV's.. Kan ik eventueel een beroep doen op Lawman of Olaf om deze later nog eens te beoordelen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo weer allemaal.

 

Helaas zojuist gereageerd dat ik niet mee kan naar de Beachmeeting, had jullie graag allemaal eens ontmoet in levende lijve... Maar ja, volgend jaar beter.

 

Waar ik even nog over wil reageren: ik heb mijn Algemene Voorwaarden op mijn website geplaatst. Zou iemand er eens een blik op willen werpen? Indien je suggesties hebt of je ziet fouten in de Algemene Voorwaarden, dan hoor ik het graag.

 

Je kunt de AV's vinden op www.x-c.nl (onderaan de homepage). Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kermie,

 

Nee nog niet. Ik wilde eigenlijk de diverse personen hier verzoeken eens een blik op de AV's te werpen, voordat ik de definitieve versie zou maken en vervolgens inderdaad deponeren bij Kvk...

 

Hoe zit dat eigenlijk met tussentijdse wijzigingen binnen de AV's, wordt dat dan gewoon opnieuw gefactureerd door Kvk en/of kantongerecht?????

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik heb je AV gelezen. Ben geen jurist, maar dat zijn je meeste klanten niet dunkt mij. Dus ... als klant zou ik me "veilig" bij je voelen en tevreden zijn dat het goed omschreven is.

 

Ehhhh ... moet je voor het deponeren van je Algemene Leveringsvoorwaarden betalen ?

Indien dat zo is, dan zul je als je wijzigingen hebt je AV opnieuw deponeren bij de KvK en daarom (vermoed ik) weer moeten betalen.

Wat kost deponeren van je AV?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kermie.

 

Ik verwijs hierbij naar een stukje wat ik terugvond op de 1e pagina van deze topic:

 

ik heb vandaag gehoord dat deponeren bij de kvk een jaarlijkst bedrag kost, terwijl deponeren bij de rechtbank (kantongerecht?) slechts twee maal een jaarbedrag kost (60 euro in totaal).

 

Of dit nog per regio is gebonden weet ik niet...

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik verwijs hierbij naar een stukje wat ik terugvond op de 1e pagina van deze topic:

Oepsss ... overheen gelezen ....

 

Of dit nog per regio is gebonden weet ik niet...

Jaarlijkse bijdragen zijn vastgelegde prijzen voor alle kamers/regio's identiek!

 

Omdat je dus jaarlijks een bijdrage betaald, vraag ik me inderdaad af of je als je je AV aanpast en opnieuw deponeert (anders blijven de ouden gehandhaafd) je hiervoor inderdaad moet betalen. Immers, je betaald als een jaarbijdrage.

 

Ik zal eens kijken wat/wie hier meer info over heeft .....

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Allereerst verwijs ik naar al hetgeen reeds besproken is over algemene voorwaarden, toepasselijkeheid, depot, strijdigheid met voorwaarden van de wederpartij (de zgn "Battle of forms").

 

Voor depotkosten verwijs ik naar de website van de KvK en bel voor depot bij een rechtbank de dichtsbijzijnde en vraag naar de kosten en voorwaarden.

 

Kort gezegd kan je zonder advocaat zelf voorwaarden opstellen. Of dit kan door voorwaarden van een ander te kopieren zonder zijn toestemming is maar de vraag en is afhankelijk van de vraag of de ander auteursrecht claimt. Zo meen ik dat de FENIT dit niet toestaat tenzij je lid bent.

 

Depot is geen vereiste doch voor de toepasselijkheid is het het beste dat je de voorwaarden altijd ter beschikking stelt van de klant en oplet dat hij deze niet - na de offerte- uitdrukkelijk van de hand wijst.

 

Het is juist waar Benm zegt dat "Wanneer echter je bepalingen in strijd zijn met de wet, heeft de laatste voorrang, en kan het zijn dat je AV (deels) verworpen wordt door de rechter." Bij het zaken doen met consumenten en kleine bedrijven (<50 werknemers) bijvoorbeeld gelden de zgn zwarte en grijze lijsten uit de wet, hetgeen betekent dat sommige zeer eenzijdige bepalingen (zoals het volledig uitsluiten van aansprakelijkheid als je iets fout doet) niet gelden (en je dientengevolge uit hoofde van de wet volledig aansprakelijk zou kunnen worden)!!

 

Mbt tot verzekeringen is het zeker de moeite waard om de verzekeraar te vragen of je dekking hebt voor de niet in jouw alg. voorwaarden uitgesloten aansprakelijkheid.

 

De ervaring leert tenslotte dat het checken van zelf geknutselde voorwaarden meestal meer tijd kosten dan goede voorwaarden ineens (laten) opstellen of kopieren van een bevriende ondernemer (die ze van zijn advocaat heeft).

 

Succes.

 

Lawman

Legal Capital

Advocaten en ondernemingsrechtadviseurs

 

 

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

Is het ook mogelijk om je Algemene Voorwaarden in een bestellingsformulier te zetten? In hoeverre is dit dat rechtsgeldig?

 

TEXTAREA

Type "AKKOORD"

etc. is dit allemaal rechtsgeldig?

 

Het is gewoon beetje zonder van papier/inkt om een overeenkomst met 5 pagina's AV op te sturen en de overeenkomst wordt er ook niet mooier op. Onze algemene voorwaarden zijn opgenomen bij de KVK.

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Twee of meerdere keren "uitvinden van het wiel" is niet iets waar een (startende) ondernemer zich mee bezig zou moeten houden. Ik verwijs derhalve naar de vele reeks van Q&A over algemene voorwaarden elders in deze rubriek en waar ook info wordt gegeven over de de wijze waarop ALV (juridisch) binden worden en hoe je ze moet gebruiken. Aanvullend: alleen voor grootverbuikers zoals NS en busmaatschappijen geldt het argument dat het ondoenlijk (in de categorie "dat het zonde is") is om bij elke transactie de ALV te voegen.

 

Lawman

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

Stel ik start een dienst op op internet, en eerste klanten biedt ik een introductieabonnement aan. De klanten kunnen een soort advertenties plaatsen.

 

Later zullen ze moeten gaan betalen, maar met dat introductieabonnement verplichten ze zich daartoe NIET.

 

Op het moment dat ik die mensen een inschrijfformulier toestuur, waarop ze moeten antwoorden en wat ze moeten tekenen, moet ik dan mijn algemene voorwaarden bijsluiten, of is dat in dit geval niet van toepassing. Ik ben bang dat als ik dat doe, ik de mensen een beetje afschrik. Is een korte vermelden a la: 'hierbij verklaar ik dat ik geen aanspraak kan maken op correctheid van data, deze overeenkomst wordt automatisch beëindigd op xx-xx-220x'.

 

Thanx voor any info!

 

groet,

 

alef

Link naar reactie
  • 0

Ben geen juidisch expert, maar sowieso om alle aansprakelijkheid uit te sluiten zou ik zorgen voor goede voorwaarden en deze er compleet bijleveren. Men zal ze waarschijnlijk toch niet lezen, zeker als het in eerste instantie gratis is. Verder kun je natuurlijk de voorwaarden van b.v. 'Marktplaats.nl' gewoon kopieren en je eigen naam erin zetten. Ik heb nog redelijk wat geld aan een advocaat besteed om die van mij aan te scherpen, en vond ze bijna exact gecopieerd bij een ander terug op de site die tracht te concurreren met mijn product.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

AV moet je wel bijsluiten. Misschien kun je hem minder "scherp" maken. Ik heb zelf de schurft aan eenzeidige AV's. Of je print de AV in hele kleine licht grijze lettertjes op de achterkant van het contract ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat ik die mensen een inschrijfformulier toestuur, waarop ze moeten antwoorden en wat ze moeten tekenen, moet ik dan mijn algemene voorwaarden bijsluiten, of is dat in dit geval niet van toepassing. Ik ben bang dat als ik dat doe, ik de mensen een beetje afschrik. Is een korte vermelden a la: 'hierbij verklaar ik dat ik geen aanspraak kan maken op correctheid van data, deze overeenkomst wordt automatisch beëindigd op xx-xx-220x'.

Alef,

 

Het is mij niet helemaal duidelijk welke weg je wilt bewandelen. Dient het inschrijfformulier enkel voor het proefabonnement of ook voor het betaalde abonnement? Hoe wil je de overeenkomst met je klanten precies tot stand laten komen? Is je enige zorg de formulering voornoemd? Zelf zou ik daar niet al te bang voor zijn, het probleem zit meer in de formulering en het volgende.

 

Los van de laatste vraag, het door jou voorgestelde beding raakt de kern van de prestatie en kan derhalve niet in de algememe voorwaarden ('AV') worden gebruikt, maar moet in de overeenkomst zelf worden genoemd. In je AV neem je alleen die bedingen op die van algemene aard zijn, m.a.w. clausules die je bij iedere overeenkomst weer zult gebruiken

 

Over de vraag wat in de overeenkomst en wat in de AV te regelen en waarmee alsdan rekening te houden gelden de volgende uitgangspunten:

  • In de overeenkomst met de klant bepaal je alle details, die specifiek voor die overeenkomst van belang. Dat zijn in ieder geval: partijen, aard en inhoud van de prestatie en tegenprestatie en tijdsduur. Uiteraard kun je daarnaast nog allerlei bijzonderheden bepalen in de overeenkomst zelf. De overeenkomst kun je dus ook zien als de bijzondere voorwaarden;
  • Wil je daarnaast AV op de overeenkomst van toepassing verklaren, dan zul je daar in de overeenkomst ook een beroep op moeten doen c.q. naar verwijzen.
  • Enkel verwijzen is alleen niet voldoende, de AV moeten ook kenbaar zijn. De wederpartij moet (overeenkomstig artikel 233 junto 234 van boek 6 Burgerlijk Wetboek) een redelijke mogelijkheid worden geboden om voorafgaand aan of bij het sluiten van de overeenkomst van de AV kennis te nemen. De meest klantvriendelijke optie hierbij is door ongevraagde terhandstelling.Voor wat betreft de electronische handel is er een wetsvoorstel in voorbereiding, gebaseerd op de EU richtlijn 2000/31/EG, waarin wordt geregeld dat de AV voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de contractspartij langs elektronische weg ter beschikking worden gesteld en wel zodanig dat deze kunnen worden opgeslagen en voor latere kennisneming toegankelijk zijn. De letterlijke tekst van het voorstel luid thans:
    c. hetzij, indien de overeenkomst langs elektronische weg tot stand
    komt, de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst
    aan de wederpartij langs elektronische weg ter beschikking heeft
    gesteld op een zodanige wijze dat deze door hem kunnen worden
    opgeslagen en voor hem toegankelijk zijn ten behoeve van latere
    kennisneming of, indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, voor de
    totstandkoming van de overeenkomst aan de wederpartij heeft bekend
    gemaakt waar van de voorwaarden langs elektronische weg kan worden
    kennisgenomen, alsmede dat zij op verzoek langs elektronische weg of op
    andere wijze zullen worden toegezonden.

Over wat wel en wat niet in de voorwaarden precies op te nemen is erg veel te zeggen. Gemakshalve verwijs ik naar andere topics binnen HL. In ieder geval is het raadzaam om je AV in samenspraak met een deskundige op te stellen. In reactie op hetgeen Okidoki hierover opmerkt:

 

Verder kun je natuurlijk de voorwaarden van b.v. 'Marktplaats.nl' gewoon kopieren en je eigen naam erin zetten. Ik heb nog redelijk wat geld aan een advocaat besteed om die van mij aan te scherpen, en vond ze bijna exact gecopieerd bij een ander terug op de site die tracht te concurreren met mijn product.

Het kopiëren van algemene voorwaarden raad ik dringend af. Ten eerste kleven hieraan auteursrechtelijke aspecten. Ten tweede zijn algemene voorwaarden maatwerk, althans dat behoren ze te zijn. Uiteraard kan het voorkomen dat AV van concurrende bedrijven een grote gelijkenis vertonen, dat wil echter nog niet zeggen dat ze gelijk zijn. Daarbij teken ik wel aan dat ik evenmin zal beweren dat AV nimmer worden gekopieerd. Natuurlijk gebeurt dit, net als met ieder ander product. Persoonlijk vind ik het zeer verwerpelijke manier van werken. Zoals gezegd, AV behoren maatwerk te zijn en in goede samenspraak en overleg met de gebruiker tot stand komen. Uitgangspunt is dat de gebruiker weet wat zijn voorwaarden inhouden en helaas kom ik maar al te vaak ondernemers tegen die niet het flauwste benul hebben van de inhoud en de strekking van hun AV. Maar goed, dit ter zijde.

 

Even terug naar de aanleiding van deze draad, is het voor jou Alef niet veel eenvoudiger om een gesloten systeem te hanteren en iedere advertentie (of dat nou valt binnen het proefabonnement of de betaalde dienst) als een separate overeenkomst te behandelen? Of wil je soms een online-bedrijvengids beginnen? In dat geval is het zeker raadzaam om HL op dat topic te checken ;).

 

 

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

ik wil bij weg bij een bedrijf waar ik klant van ben, maar die wijst me op de algemene voorwaarden en zegt 'dat ik vast zit aan minimaal 12 maanden afname'. nu heb ik helemaal nooit algemene voorwaarden onder ogen gekregen, maar het bedrijf in kwestie zegt dat je bij een online bestelling te zien krijgt. ik kan nooit aantonen dat dat destijds nog niet zo was. is het legaal om iemand de algemene voorwaarden online voor te schotelen in plaats van op papier?

 

Bedankt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.