• 0

Opstellen algemene voorwaarden

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste mensen,

 

Ik ben afgelopen dagen bezig geweest met de algemene voorwaarden voor mijn eigen bedrijf. Nu heb ik dit gedaan aan de hand van de cd-rom van de kamer van koophandel. Goed, nu heb ik dus een 8 pagina's lang resultaat. Kan iemand dit misschien voor me doorkijken en me eventueel tips geven en op fouten wijzen?

 

Brand me aub niet direct tot de grond toe af als dit niet mag of als ik dit bericht op een verkeerde plek heb gezet ;)

 

Alvast bedankt!

 

Christian

Algemene_Voorwaarden_Skyfire.doc

Link naar reactie
  • 0

Beste Christian,

 

Om algemene voorwaarden te kunnen beoordelen is het allereerst van belang om meer over jouw bedrijf te weten, in het bijzonder de diensten of producten die jouw bedrijf levert. Pas dan kunnen je algemene voorwaarden worden beoordeeld. Gelet op het feit dat je op je introductiesite spreekt over “internetcommunicatie” ga ik er vanuit dat je veelal op opdrachtbasis zult werken. Maar verder ken ik de bijzonderheden van jouw bedrijf niet.

 

Los van jouw voorwaarden, maar op HL heb ik al eerder mijn bezwaren geuit over de KvK-cdrom. Betrek ik dit op de veronderstelling dat jij op opdrachtbasis werkt dan kom ik gelijk bij één van de bezwaren die wij hebben tegen de KvK-cdrom. Deze houdt namelijk geen, althans onvoldoende, rekening met de overeenkomst tot opdracht en de bijzondere eisen die de wet daaraan verbindt.

 

Een ander bezwaar is dat een aantal KvK voorwaarden zodanig zijn geredigeerd dat deze als bezwarend en/of onredelijk bezwarend kunnen worden uitgelegd en dus van nul en generlei waarde zijn. Dit komt ook weer doordat de KvK op een aantal punten keuzemogelijkheden laat aan de gebruiker van de cd-rom. Daarnaast bevatten de voorwaarden nog een aantal tegenstrijdigheden.

 

Los van dit alles. Als ik de voorwaarden van een relatie beoordeel stel ik vaak de vraag: Begrijpt u zelf welke voorwaarden u hanteert, met andere woorden: Kunt u uw eigen voorwaarden uitleggen en in de praktijk toepassen en past u deze ook toe? Het antwoord is vaak ja, maar na kritische vragen: nee. Het is van groot belang dat je de strekking van je eigen voorwaarden begrijpt, zodat je er ook een uitleg aan kunt geven. Veel ondernemers die de KvK-cdrom hanteren begrijpen niet wat ze zelf hebben opgesteld. Het wordt erg vervelend als je in een geschil met een afnemer wordt geconfronteerd met feit dat jezelf je eigen voorwaarden niet naleeft.

 

Nogmaals, maar het opstellen van algemene voorwaarden is en blijft maatwerk. Uiteraard wil een (startende) ondernemer dit graag zelf doen om kosten te besparen. Bedenk echter wel dat goedkoop, duurkoop kan worden. Stel dat je onverhoopt in een procedure belandt en jouw voorwaarden onderwerp van het geschil worden. En dat gebeurt met slechte voorwaarden al heel snel. De kosten aan rechtsbijstand kunnen daardoor enorm oplopen en zullen vele malen hoger zijn dan de investering in goede algemene voorwaarden. Met goede algemene voorwaarden kun je als ondernemer geld besparen. Het vergt een relatief geringe investering, maar die zal zichzelf weer terugverdienen. Succes!

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Gisteravond had de KvK Haaglanden weer haar periodieke bijeenkomst van de netwerkclub. Het thema van deze bijeenkomst was “algemene voorwaarden”. De presentatie werd gehouden door een medewerker van de Kamer van Koophandel. Enerzijds was deze gericht op het kort en bondig verschaffen van informatie, anderzijds op een promotie voor de CD-rom van de KvK. Een bijeenkomst ter lering en vermaak, waarbij de misverstanden over algemene voorwaarden weer eens het licht zagen.

 

Toch weer onthutsend om te moeten constateren dat veel ondernemers wel algemene voorwaarden gebruiken, maar niet weten hoe zij hier in de dagelijkse praktijk mee moeten omgaan. Kortom, wat mag wel en wat mag niet. Nog opmerkelijker was het om te moeten vernemen dat enkele ondernemers niet begrijpen wat zij zelf hebben opgesteld of laten opstellen. Pijnlijk als je als gebruiker ineens met je eigen voorwaarden wordt geconfronteerd.

 

Voorts was het opmerkelijk dat de meerderheid van de aanwezigen bij algemene voorwaarden allereerst dacht aan de beperking van aansprakelijkheid als belangrijkste doel. Algemene voorwaarden dienen in de eerste plaats als gebruiksgemak. De gebruiker voorkomt daarmee dat hij bij iedere overeenkomst opnieuw alle bepalingen moet opstellen en de overeenkomst het formaat van een boekwerk krijgt.

 

Over haar CD-rom merkte de KvK oprecht op dat deze vooral bedoeld is als ruggesteun voor ondernemers en niet om helemaal zelfstandig voorwaarden te maken. Aan het slot van de presentatie werd het advies meegegeven om zelfstandig opgestelde voorwaarden zeker te laten controleren door een deskundige. Aangezien op dit forum regelmatig vragen over de CD-rom opduiken worden hierbij ten overvloede nog maar eens de bovenstaande opmerkingen meegegeven.

 

De volgende bijeenkomst van de KvK netwerkclub heeft als thema “ontmoet andere netwerken” en vindt plaats op maandag 21 juni 2004. Voor meer informatie: www.denhaag.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=44485

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hoi Edward,

 

Bedankt voor je bericht.

Ik ben het inderdaad eens met je standpunt met betrekking tot de ***-cd-rom. Ik snap zelf redelijk wat er staat, maar heb geen idee of het de gehele juridische lading voor ons dekt.

 

Wat zou jij me adviseren, helemaal nieuwe voorwaarden op laten stellen door een jurist, of deze aan laten passen en aanvullen waar nodig?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even een praktische bijdrage.

 

8 pagina's? Ik kreeg van de KVK zelf te horen dat het een goede richtlijn is om alles op 1 passend te krijgen. (eventueel een lettertje kleiner).

 

Ten eerste kun je het dan op de achterkant van bijvoorbeeld je offerte meesturen. Het is belangrijk dat men de voorwaaren onder ogen krijgt voordat er een akkoord is. Op die manier ondervang je dit praktisch zonder dat je telkens een heel boekwerk met voorwaarden mee moet sturen. Het deponeren van de voorwaarden schijnt niet voldoende te zijn.

 

Ten tweede beweerde men dat het niet nodig is meer te hebben. Het zou een overkill aan voorwaarden worden. Hier heb ik verder zelf geen mening over. De experts hebben daar vast meer ervaring mee.

 

Meteen maar een vraagje aan vast hangen, is dat zo? Als je alg. voorwaarden opstelt, loopt dit dat uit (zoals je vaak ziet) op meerdere pagina's?

 

P.S. Ik ben me ervan bewust dat het moeilijk en niet helemaal reeel is om alg. vwrden uit te drukken in 'aantal pagina's'. Aan de andere kant is het wel een visuele indicatie.

 

Link naar reactie
  • 0

Even een praktische bijdrage.

 

8 pagina's? Ik kreeg van de KVK zelf te horen dat het een goede richtlijn is om alles op 1 passend te krijgen. (eventueel een lettertje kleiner).

 

Ten eerste kun je het dan op de achterkant van bijvoorbeeld je offerte meesturen. Het is belangrijk dat men de voorwaaren onder ogen krijgt voordat er een akkoord is. Op die manier ondervang je dit praktisch zonder dat je telkens een heel boekwerk met voorwaarden mee moet sturen. Het deponeren van de voorwaarden schijnt niet voldoende te zijn.

 

Ten tweede beweerde men dat het niet nodig is meer te hebben. Het zou een overkill aan voorwaarden worden. Hier heb ik verder zelf geen mening over. De experts hebben daar vast meer ervaring mee.

 

Meteen maar een vraagje aan vast hangen, is dat zo? Als je alg. voorwaarden opstelt, loopt dit dat uit (zoals je vaak ziet) op meerdere pagina's?

 

P.S. Ik ben me ervan bewust dat het moeilijk en niet helemaal reeel is om alg. vwrden uit te drukken in 'aantal pagina's'. Aan de andere kant is het wel een visuele indicatie.

 

Hoi Nathan,

 

De omvang van Algemene Voorwaarden is niet in pagina's uit te drukken. Alles op 1 A-4. Dit advies heeft Marc van Oostrom vast niet verteld. Volstrekte onzin dat je niet meer dan 1 pagina nodig zou hebben. Met alle respect voor de KvK, maar van algemene voorwaarden hebben ze echt geen kaas gegeten. Hoe lang Algemene Voorwaarden zijn hangt geheel af van de gebuiker. De groenteboer om de hoek heeft hele andere voorwaarden, dan de Hovenier die mijn tuin verzorgt en deze zijn weer niet te vergelijken met de voorwaarden van een internationale handelsonderneming of een betonfabriek. Inhoud en omvang verschillen per gebruiker.

 

Algemene Voorwaarden dienen allereerst het gebruiksgemak. Hoe meer je daarin regelt hoe minder je in de overeenkomst met de wederpartij hoeft op te nemen. De omvang van de Algemene Voorwaarden zegt niets over de kwaliteit ervan.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Disclaimer is wat het eigenlijk al zegt; je dekt je in tegen claims die door foutjes zouden kunnen komen.....

Een disclaimer gebruik je meestal bij een website of folder waarin je bijvoorbeeld vermeldt "prijswijzigingen en druk/zet-fouten voorbehouden" of zoals hier op deze site onder juridische informatie; dat is ook een disclaimer.

 

Een disclaimer heeft verder weinig te maken met algemene voorwaarden.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik sta op het punt een website aan te bieden aan een bedrijf.

Deze website kan men zelf beheren. Ik maak alleen zelf een layout en zorg ervoor dat alles zo staat ingesteld dat men er direct mee aan de slag kan en mee kan blijven werken. Er kan hier gedacht worden aan een eenmalige + een jaarlijkse vergoeding.

 

Dit bovenstaande wil ik contractueel vast gelegd hebben.

 

Ik hoop dat ik nu specifiek genoeg ben en dat je me verder op weg kan helpen.

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Rene,

 

In Nederland kennen we een grote mate van vrijheid voor wat betreft het opstellen van contracten. In het contractenrecht bestaan geen verplichtingen ten aanzien van vorm en inhoud. Wel zijn er een aantal basiselementen die in iedere overeenkomst terugkomen. Algemene bepalingen regel je doorgaans in algemene voorwaarden, deze dien van toepassing te verklaren op de overeenkomst. Ook beaplingen omtrent CMS, het gebruik daarvan en alle voorwaarden die daarbij horen, kun je in beginsel opnemen in je algemene voorwaarden.

De overeenkomst zelf bevat alle bijzondere bepalingen. Neem daarin op wat jij met de opdrachtgever wil afspreken. Ik adviseer je om die afspraken eerst eens voor jezelf op papier te zetten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ook taalgebruik en structuur zijn vormvrij. Een voorbeeld voor taalgebruik vind ik persoonlijk een slecht voorbeeld. Net als met algemene voorwaarden komen wij ook vaak overeenkomsten tegen die zo gekopieerd zijn van een andere onderneming. Als vervolgens een geschil ontstaat over de uitvoering of de inhoud van die overeenkomst blijkt dat betrokkene vaak niet eens weet wat er in zijn eigen contracten staat en waarom. Het taalgebruik en de zinsopbouw in overeenkomsten zijn veelal juridisch van aard, maar hebben tenminste juridische lading. Dit laatste geldt ook als een overeenkomst door een niet jurist is geschreven. Ook dan moet aan een overeenkomst een uitleg kunnen worden gegeven en mag deze geen innerlijke tegenstrijdigheden bevatten.

 

Niet om voor eigen parochie te preken maar ik adviseer je om een (standaard)overeenkomst in samenspraak met een jurist op te stellen, dan wel deze zoveel mogelijk in eigen begrijpelijke taal te formuleren en desnoods nog eens door een jurist te laten controleren op hiaten en innerlijke consistentie.

 

Voor wat betreft de structuur het volgende.

  • [*]NAW gegevens van beide partijen (formuleer de naam van de wederpartij correct, check of dit overeenstemt met de gegevens in het handelsregister); [*]Voorwoord (vertel daarin wat het kader is wat de achtergrond is van de overeenkomst en binnen welk kader de overeenkomst tot stand komt); [*]De begrippen;[*]Duur/termijnen. Neem daarbij de ingangsdatum en einddatum op (eventueel onbepaalde tijd) Regel ook iets eventueel iets voor stilzwijgende verlenging; [*]Prijs/tarieven. Bepaald welke prijs is overeengekomen; [*]Betalingsvoorwaarden (indien dit niet in de algemene voorwaarden staat); [*]Prestatie. Hierin regel je eigenlijk wat je met de wederpartij hebt afgesproken. Indien dit niet in de algemene voorwaarden is geregeld kun je hierbij ook de verplichtingen van jouw onderneming en de wederpartij opnemen). Om het overzichtelijk te houden neem je voor ieder onderwerp bij voorkeur een nieuw artikel. [*]Algemene voorwaarden. Vergeet deze niet van toepassing te verklaren. Voor zover je niets in je algemene voorwaarden hebt opgenomen over aansprakelijkheid, overmacht, toepasselijk recht, etc. neem je hiervoor artikelen op. [*]Vergeet tot slot niet de handtekeningen niet.

 

Ter zijde, maar vergeet niet om te controleren of de ondertekenaar bevoegd is om voor een ondermening op te treden. Check dus het handelsregister.

 

Nu zul je je ongetwijfeld afvragen waarom stelt hij niet gewoon een overeenkomst ter beschikking. Om de reden voornoemd. Een overeenkomst opstellen is maatwerk. Mijn ervaring is dat het voorbeeld al heel snel zalig wordt verklaard en copy-paste overgenomen. Om maar een voorbeeld aan te halen: De KvK Algemene voorwaarden Cd-rom. Regelmatig kunnen wij voorwaarden herschrijven die op basis van die Cd-rom zijn samengesteld. Dan blijkt ineens dat goedkoop wel erg veel verspilde tijd is (en geld). Ga dus niet uit van voorbeelden. Bedenk zelf hoe je het wilt regelen en neem dit op in de overeenkomst of doet dit in samenspraak met professionals. Succes!

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn algemene voorwaarden zelf gemaakt. Ik probeer de voorwaarden dusdanig aan te passen, dat er een juist beeld ontstaat over hoe wij met klanten om willen gaan. Maar ook de rechten en plichten van de klant uitgewerkt. Een en ander moet daarna juridisch sluiten.

Ik heb gisteren op basis van wat ik hier gelezen heb, de voorwaarden aangepast, omdat ik enkele 'lekken' vond.

Mijn hartelijke dank aan alle posters op HL, en blijf aub het belang zien van dit soort topics, want het zijn belangrijke zaken.

 

Verder merk ik op dat met enig browsen er een toenemend aantal bedrijven zijn, die hele eenvoudige algemene voorwaarden hebben:

"Wij zijn nergens aansprakelijk voor.".

Ik hoop dat jullie met dit soort topics ook die bedrijven kunnen helpen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

De AV op stellen in samenspraak met een jurist is altijd verstandig.

 

Aangezien de AV meegestuurd moeten worden bij de aanvraag van bv een aansprakelijkheidsverzekering, vragen wij daarnaast altijd de juridische afdeling van de verzekeraar of ze de AV willen beoordelen.

Het resultaat van dit actief beleid is dat de AV goed aansluiten bij de dekking en polisvoorwaarden van de verzekeraar.

 

Deze werkwijze is in een aantal gevallen voor onze cliënten zeer nuttig gebleken! :D

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net de Fenit algemene voorwaarden gelezen, en moet toch vaststellen dat een en ander is samen te vatten als:

"wij zijn nooit aansprakelijk.". Voor ons is dat in ieder geval geen goede manier om met klanten om te gaan.

 

Ik heb ook twijfel bij de vaststelling dat de klanten zelf controle op fouten moeten doen, en binnen één week schriftelijk moeten reageren, juridisch staande te houden is. Zo zie ik nog wel meer punten die volgens mij grond geven voor discussie.

 

Verder zie ik niet waarom het wel of niet sturen van e-mail op verzoek van de klant, als regel in de algemene voorwaarden moet worden opgenomen. Ik kan mij als programmeur geen andere mogelijkheid voorstellen of in ieder mailing- of CRM-pakket zit de mogelijkheid om de relatie wel of niet in mailing op te nemen. Het heeft voor mij net zo'n betekenis als: 'noem ik mijn relatie meneer Pietersen of Piet'.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net de Fenit algemene voorwaarden gelezen, en moet toch vaststellen dat een en ander is samen te vatten als:

"wij zijn nooit aansprakelijk.". Voor ons is dat in ieder geval geen goede manier om met klanten om te gaan.

 

Ik heb ook twijfel bij de vaststelling dat de klanten zelf controle op fouten moeten doen, en binnen één week schriftelijk moeten reageren, juridisch staande te houden is. Zo zie ik nog wel meer punten die volgens mij grond geven voor discussie.

 

Wederom de beruchte omstandigheden van het concrete geval. De lacunes in algemene voorwaarden ontdekt een gebruiker pas bij toepassing in de praktijk. Bijzonder omstandigheden maken dat algemene voorwaarden toch ineens niet sluitend blijken te zijn. Ik kan je in dat verband één ding met zekerheid zeggen: Algemene voorwaarden zijn nooit 100% waterdicht, omdat simpelweg niet alle situatie te voorzien zijn.

 

Met algemene voorwaarden tracht een gebruiker zich uitsluitend in te dekken tegen de veel voorkomende risico's. In die algemene voorwaarden kun je in beginsel van alles opnemen, of het stand houdt is een tweede vraag. Daarom nogmaals het advies: Ga niet zelf pionieren met CD-roms of voorwaarden van concullegas, maar stel ze in samenspraak met een jurist op.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Nog even iets over uitsluiting van aansprakelijkheid in algemene voorwaarden:

 

Op pagina 1 van deze rubriek schreef ik al "Voorts is van belang dat in boek 6, artikel 231 en volgende van het Burgerlijk Wetboek, regelingen staan die bepaalde algemene voorwaarden verbieden." Dit is wetgeving die met name bedoeld is voor bescherming van consumenten en die o.m. de uitsluiting van alle aansprakelijkheid onmogelijk (nietig) maakt.

 

Deze wetgeving heeft ook zogenaamde reflexwerking op kleine ondernemers hetgeen betekent dat deze niet-consumenten soms ook de nietigheid kunnen inroepen tegen de uitstluiting van aansprakelijkheid door grotere ondernemers.

 

De redactie van (de combinatie van) bepaalde limitering en uitsluiting van aansprakelijkheid in algemene voorwaarden luistert dus nauw. Doe je dit verkeerd dan kan jouw voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken en kan de wederpartij jouw onderneming onbeperkt aansprakelijk stellen, ook voor gevolgschade.

 

Vergelijk maar eens de aansprakelijkheidspassage in de bovengenoemde Fenit (IT) voorwaarden. Als oud lid van de juridische commissie van de Fenit herineer ik mij de vele discussies hierover om een uitgebalanceerde set van condities te schrijven. Deze voorwaarden hebben anderszijds vanuit de (IT) gebruikerszijde en bij contractsonderhandelingen nogal eens tot kritiek en lastige onderhandelingen geleid. Ook dus een reden om goed na te denken over deze materie en de voor jouw brache acceptabele condities in het algemene voorwaarden vat te gieten.

 

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

PL Europe (voorheen Legal Capital)

 

 

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

No offense, maar bij onredelijk bezwarende bedingen is van nietigheid geen sprake, hooguit van vernietigbaarheid, ex artikel 6:233 BW. Voor de niet juristen onder ons zal het onderscheid niet duidelijk zijn, maar het verschil zit hierin dat de wederpartij eerst de vernietiging van een bepaling moet inroepen jegens de gebruiker van de algmene voorwaarden. Eerst dan zullen de rechtsgevolgen ongedaan gemaakt moeten worden. Bij nietigheid is een bepaling van meet af aan zonder rechtsgevolgen. Dit is een juridisch technisch verhaal, maar voor de juridische praktijk niet onbelangrijk.

 

Verder deel ik je mening dat algemene voorwaarden maatwerk zijn. Sailant detail. Vanmiddag toevallig een bespreking gehad met iemand die de Fenit voorwaarden hanteert, op twee cruciale onderdelen (aansprakelijkheid en jurisdictie) wist hij al niet wat de door hem gehanteerde voorwaarden inhouden. Dit kom ik dus regelmatig tegen bij ondernemers die gebruik maken van bepaalde brachevoorwaarden. Men heeft voorwaarden, maar weet niet wat daarin is opgenomen, laat staan dat er naar wordt geleefd. Het gevaar ligt dan al snel op de loer. Dit ook mijn grootste bezwaar tegen (een klakkeloos gebruik van) branchevoorwaarden. Advies blijft: Stel je voorwaarden zelf op en richt deze in naar de alledaagse praktijk van de onderneming.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

No offense, maar bij onredelijk bezwarende bedingen is van nietigheid geen sprake, hooguit van vernietigbaarheid, ex artikel 6:233 BW. Voor de niet juristen onder ons zal het onderscheid niet duidelijk zijn, maar het verschil zit hierin dat de wederpartij eerst de vernietiging van een bepaling moet inroepen jegens de gebruiker van de algmene voorwaarden. Eerst dan zullen de rechtsgevolgen ongedaan gemaakt moeten worden. Bij nietigheid is een bepaling van meet af aan zonder rechtsgevolgen. Dit is een juridisch technisch verhaal, maar voor de juridische praktijk niet onbelangrijk.

 

Als we dan toch op de juridische toer zijn, mag niet onvermeld blijven dat vernietiging gewoon terugwerkende kracht heeft. Van ongedaanmaken van rechtsgevolgen is dan ook geen sprake, het heeft juridisch nooit plaatsgevonden na de vernietiging (art. 3:53 BW). Voor wat betreft het onderwerp uitsluiting van aansprakelijkheden: zoals velen bekend kan men niet aansprakelijkheid uitsluiten voor zelf veroorzaakte schade door opzet of bewuste roekeloosheid. Een dergelijke bepaling wordt gezien als in strijd met de openbare orde (art. 3:40 BW) en is daarmee in beginsel nietig. Dan gaat je stelling dat sprake zou zijn van vernietigbaarheid niet op.

 

Overigens zou het laatste voorbeeld wellicht ook vernietigbaarheid met zich meebrengen indien men lid 2 van art. 3:40 BW toepasselijk acht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.