• 0

Bedrijf niet in NL geregistreerd, WAAR BTW afdragen?

Hallo,

 

Ik woonde een aantal jaren in Portugal en zette daar met mijn Portugeze echtgenote een eenmanszaak (internet bedrijfje) op. 2 jaar geleden verhuisden wij naar Nederland, het bedrijf namen we mee, maar lieten we geregistreerd staan bij de Portugese KvK. BTW aangifte en BTW afdragen bleven we in Portugal doen. Inkomstenbelasting bleven we ook in Portugal betalen. Reden om alles in Portugal te houden is dat ons verblijf in Nederland tijdelijk is, over 1 a 2 jaar verhuizen we weer terug naar Portugal.

 

De voorbelasting die we in Nederland betalen vorderen we terug bij de Nederlandse belastingdienst. Nav daarvan wilden zij een boekenonderzoek doen, waarbij zij onze volledige boekhouding onderzocht. Conclusie was dat de boekhouding grotendeels in orde is (ondanks dat we alles zelf in spreadsheets doen), maar dat we onterecht BTW in Portugal afdragen. De NL belastingdienst stelt dat een bedrijf de BTW dient af te dragen in het land waar zij daadwerkelijk fysiek gevestigd is, en dat waar het bedrijf is ingeschreven, daaraan ondergeschikt is. Nu vragen wij ons af of dit wel echt zo is, wat zegt de (Europese) wetgeving hierover? Ons probleem is dat we al over 1,5 jaar BTW hebben afgedragen in Portugal, en dat we dat nu nogmaals moeten afdragen in Nederland. Een behoorlijke tegenvaller, en de Portugese belastingdienst heeft ons al laten weten de aan hen betaalde BTW onder geen geding aan ons terug te zullen betalen, volgens hen moet het worden afgedragen in het land waar het bedrijf geregistreerd is. Ons bedrijf is niet geregistreerd bij de KvK in Nederland.

 

Wie weet hier meer over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor een soort internetbedrijf hebben jullie? waar zitten jullie klanten? Leveren jullie diensten/producten? Dit zijn best belangrijke feiten voor een goed antwoord....

 

Daarnaast komt het mij vreemd over dat je de btw als het ware heb gesplitst tussen NL en Portugal, wat is hier de reden voor?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Wij bouwen websites en PHP scripts voor klanten over de hele wereld. Dat doen we vanuit ons kantoor dat zich nu in Nederland bevindt. Klanten vinden ons via onze website of op outsourcing bemiddelings sites (een soort ebay, maar dan voor diensten). Wij ontmoeten onze klanten nooit, alles gaat via e-mail, betaling gaat via credit card of PayPal.

 

Aan het BTW verhaal (wat jij opsplitsen noemt) is niets vreemds, als jij als Nederlands bedrijf voorbelasting betaalt in bijvoorbeeld België dan vorder je dat bij de Belgische belastingdienst terug dmv een OB 68 formulier. Wij als Portugees bedrijf vorderen de in Nederland betaalde voorbelasting (dat is BTW over ingekochte goederen en diensten) bij de Nederlandse belastingdienst terug dmv eenzelfde OB 68 formulier. Denk hierbij aan inkopen waarbij je geen ontheffing van BTW krijgt dmv het overleggen van je BTW ID nummer, zoals bijvoorbeeld even benzine tanken langs de snelweg. Je betaalt dan BTW en dat kun je dmv een OB 68 formulier terugvorderen. Dit tanken is uiteraard een heel simpel voorbeeld.

 

Wat ik nu graag wil weten is; WAAR draag je BTW over verkoop af; in het land waar je bedrijf fysiek is gevestigd, of in het land waar je bedrijf staat ingeschreven?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is het zo dat je belasting moet betalen in het land waar management plaatsvindt. Hiervoor geldt een regel van naar ik meen als je meer dan een half jaar per jaar aanwezig bent in het betreffende land je daar belasting moet betalen (exact aantal dagen weet ik niet meer, maar heb ik ook ergens genoemd zien staan in een topic).

 

Link naar reactie
  • 0

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is het zo dat je belasting moet betalen in het land waar management plaatsvindt. Hiervoor geldt een regel van naar ik meen als je meer dan een half jaar per jaar aanwezig bent in het betreffende land je daar belasting moet betalen (exact aantal dagen weet ik niet meer, maar heb ik ook ergens genoemd zien staan in een topic).

 

 

Je hebt helemaal gelijk. Je betaalt de belasting in het land waar de feitelijke vestiging is (situs beginsel). KvK in Portugal of niet, de onderneming wordt gedreven vanuit NL. Dus is NL BTW en IB heffing gewoon van toepassing. Sterker nog, TS is verplicht om zijn onderneming bij de KvK aan te melden in NL!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Weer zo'n leuke BTW discussie ! Joost zegt het wel juist maar voor internet diensten ligt het meen ik iets lastiger. Hoofdrgel is weer : dienst =BTW in land waar dienstverlener is gevestigd, dus momenteel NL.

 

Echter : als het een specifiek in de richtlijn benoemde dienst is ( raadgevend, reclame en zo meer) dan wordt BTW verlegd naar opdrachtgever als het een ondernemer is bij particulier niet ( dus daarvoor dan NL BTW). Omdat het bij internet-diensten en al wat daarmee samenhangt lastig te bepalen is heeft fiscus een aantal besluiten over plaats van dienst uitgevaardigd. Zijn m.i. via site belastingdienst of min.fin wel te vinden.

 

Sander

Link naar reactie
  • 0

Je hebt helemaal gelijk. Je betaalt de belasting in het land waar de feitelijke vestiging is (situs beginsel). KvK in Portugal of niet, de onderneming wordt gedreven vanuit NL. Dus is NL BTW en IB heffing gewoon van toepassing. Sterker nog, TS is verplicht om zijn onderneming bij de KvK aan te melden in NL!

 

Groet

Joost

 

Ik weet even niet wat ik lees. Waar heb jij deze informatie vandaan? Wij hier zitten precies in een omgekeerde situatie; wij zijn een paar jaar geleden met ons bedrijf naar Frankrijk verhuisd en bleven onwetend belasting (en BTW) in Nederland betalen. Nu is er na een boekencontrole met daaruit voortgekomen een rapport dat vol rekenfouten zit een conflictsituatie met de Nederlandse belastingdienst ontstaan en zijn wij eens goed in de materie gaan verdiepen, en horen we van verschillende kanten dat we in Frankrijk belasting horen te betalen omdat we daar wonen en ons bedrijf uitoefenen. Dit hebben wij vervolgens gemeld aan de Nederlandse belastingdienst, en die antwoordde letterlijk, ik citeer uit hun brief: "Feit is dat u bij de Nederlandse belastingdienst over de gehele controleperiode stond ingeschreven als ondernemer in de zin van de wet en dat u over de gehele periode zich heeft gedragen alsof u uw prestaties hebt verricht vanuit Nederland"

 

Wij staan inderdaad nog steeds ingeschreven bij de KvK, maar wat ze met dat laatste wat betreft ons gedrag bedoelen is ons niet duidelijk. Wij werken en handelen vanuit Frankrijk, spreken Engels en Frans, en hebben nog nauwelijks Nederlandse klanten. Onze activiteit: wij borduren borduursels aan de hand van foto's die een klant naar ons opstuurt via e-mail en dat borduursel sturen we na ontvangst van betaling dan via de post op naar de klant. Onze klanten zitten over de hele wereld.

 

In ieder geval maak ik uit het antwoord van de belastingdienst op dat waar je bedrijf staat ingeschreven, bepalend is voor waar je belasting betaalt. Wij zaten al te denken om ons in een land in te schrijven waar de inkomstenbelasting lekker laag is maar wel in Frankrijk te blijven wonen maar nu ga ik toch weer twijfelen.

 

Groetjes,

 

Marga

Link naar reactie
  • 0

Je hebt helemaal gelijk. Je betaalt de belasting in het land waar de feitelijke vestiging is (situs beginsel). KvK in Portugal of niet, de onderneming wordt gedreven vanuit NL. Dus is NL BTW en IB heffing gewoon van toepassing. Sterker nog, TS is verplicht om zijn onderneming bij de KvK aan te melden in NL!

 

Groet

Joost

 

Ik kon het begrip "situs beginsel" niet en heb daar even op gegoogeled en kwam deze site tegen:

 

http://www.taxci.nl/read/belastingverdragenbetekenis

 

Een helder, duidelijk verhaal. Je betaalt belasting in het land waar je woonachtig bent, en Nederland heeft al sinds 1957 een verdrag ter voorkoming van dubbele belastingheffing met Frankrijk".

 

Maar hoe moeten wij nu verder met de Nederlandse belastingdienst? Ons bezwaarschrift is afgewezen, zij vorderen van ons nu dik 4000 euro aan BTW, gebaseerd op berekeningen die gewoon niet kloppen (ze hebben onze bruto verkoop, dus inclusief BTW, genomen, en daar 19% BTW van berekend, dus we moeten 22,61 BTW afdragen ?????????? en daarbovenop nog een boete en heffingsrente. En er valt niet met ze over te praten, ze gaan er gewoon niet op in. Dus we moeten nu sowieso naar de rechter. Moeten we stukken naar de rechter sturen die aantonen dat we in Frankrijk wonen? En zoja, wat van stukken zijn dat dan? Onroerend goedbelasting, telefoon, elektra, water?

 

Groetjes,

 

Marga

Link naar reactie
  • 0

Marga, in ieder geval binnen 6 weken na de uitspraak op bezwaar een briefje naar de rechtbank sturen waarin staat dat je hiertegen in beroep gaat en bij voorkeur een kopietje van de aanslag en de uitspraak op bezwaar meesturen, dan hebben ze dat alvast. Verder zul je moeten motiveren waarom je het niet met de belastingdienst eens bent en inderdaad bewijsstukken daarvan meesturen.

 

Vaak is het handig een fiscalist in te schakelen, die weet namelijk waar de rechter wat mee kan en waar die weinig aan heeft. Zet dan in je beroepschrift wel dat je ook een proceskostenvergoeding wil. Om het helemaal leuk te maken, kun je erbij zetten dat je de werkelijke kosten vergoed wil hebben, omdat er sprake is van een opgelegde boete

 

Die boete is verder een verhaal apart. Boetes vallen namelijk onder strafrecht en daarvoor heeft de belastingdienst een nog veel zwaardere bewijslast. Heeft de Belastingdienst wel van te voren aangekondigd?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Weer zo'n leuke BTW discussie ! Joost zegt het wel juist maar voor internet diensten ligt het meen ik iets lastiger. Hoofdrgel is weer : dienst =BTW in land waar dienstverlener is gevestigd, dus momenteel NL.

 

Echter : als het een specifiek in de richtlijn benoemde dienst is ( raadgevend, reclame en zo meer) dan wordt BTW verlegd naar opdrachtgever als het een ondernemer is bij particulier niet ( dus daarvoor dan NL BTW). Omdat het bij internet-diensten en al wat daarmee samenhangt lastig te bepalen is heeft fiscus een aantal besluiten over plaats van dienst uitgevaardigd. Zijn m.i. via site belastingdienst of min.fin wel te vinden.

 

Sander

 

Hoi Sander en TS: P. Graaf

 

Voor de BTW op elektronische diensten zijn inderdaad uitzonderingen. Als de afnemer geen ondernemer is en de dienstverlener in de EU is gevestigd, dan is de plaats van dienst in dit geval NL (land dienstverlener).

 

Zie ook het schema van de fiscus:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob04/ob04-11.html#P109_16506

 

Voor de IB blijft het situsbeginsel onverkort van kracht.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.