• 0

Te dure boekhouder?

Hallo,

 

Ik heb sinds 3 jaar een éénmansbedrijf en laat ieder kwartaal de omzetbelasting invullen, de jaarafrekening en het aanvragen van een VAR-verklaring kortom nagenoeg alles laat ik door een boekhouder doen.

Zelf de boekhouding doen is niet mogelijk, daar heb ik het te druk voor en ik denk ook niet dat ik dat kan.

Het gaat om ongeveer honderd facturen per jaar.

Ik betaal daarvoor per jaar ongeveer 1700,- euro.

Wat vinden jullie, is dit teveel?

Alvast bedankt voor de reaktie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is zeker niet duur! Voor 140 per maand worden dus 8 verkoopfacturen ingeboekt, 10 kostenfacturen, wordt de aangifte BTW gedaan en krijg je eens per jaar een jaarrekening, aangifte IB en een verse VAR.

 

Als ik het uurloon stel op 50 euro, dan werken ze dus 34 uur voor je op jaarbasis, dus nog geen 3 per maand. Dat lijkt mij alleszins acceptabel gezien de omvang van de werkzaamheden.

 

Dit gezegd hebbende, heb ik natuurlijk geen inzage in de kwaiteit. Een adviseur die ook fiscaal pro actief adviseert, zal duurder zijn dan een boekhouder die alleen de cijfers regelt. Simpelweg omdat de fiscalist bij de eerst genoemde een hoger uurtarief heeft (zeker wel 90 euro) dan een boekhouder.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bij mij deed men de complete controle van de boekhouding (netjes aangeleverd, dat wel, maar wel een forse...) Dit iedere maand, iedere maand de btw en dergelijke aangiften, de loonsalarissen, ieder kwartaal een verslag en natuurlijk het jaarverslag. Euro 250,00 excl per maand.

 

Maar ja, wanneer het dan niet helemaal OK gebeurt.... Blijf waar je bent, gaat goed zo....

Link naar reactie
  • 0

Bij mij deed men de complete controle van de boekhouding (netjes aangeleverd, dat wel, maar wel een forse...) Dit iedere maand, iedere maand de btw en dergelijke aangiften, de loonsalarissen, ieder kwartaal een verslag en natuurlijk het jaarverslag. Euro 250,00 excl per maand.

 

Maar ja, wanneer het dan niet helemaal OK gebeurt.... Blijf waar je bent, gaat goed zo....

 

jouw meest recente topic geeft daar wel het bewijs van.

>;( op jouw 'adviseur' ...

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor jullie reakties, ik weet nu dat mijn boekhouder niet goedkoop is maar ook niet te duur.

Het is een bedrijf met 3 eigenaren en een paar werknemers en het bedrijf bestaat al jaren dus het is aannemelijk dat ze daar hun werk wel goed doen.

Ik heb er ook geen klachten over maar dacht dat ik een te dure boekhouder had, dat vind ik nu nadat ik jullie reakties heb gelezen wel weer meevallen.

En om over te stappen naar een andere en goedkopere boekhouder is natuurlijk ook weer niet zonder risico's, je bent als ondernemer wel zelf verantwoordelijk voor de belastingaangifte enzo.

Ik heb een paar maanden geleden een offerte gehad van een andere boekhouder, die was veel goedkoper maar ik had er geen vertrouwen in en durfde het daarom niet aan om met diegene in zee te gaan.

 

Ik ben nu dus tot de conclusie gekomen dat ik bij mijn huidige boekhouder blijf, ik betaal dan een paar tientjes meer maar heb dan wel een boekhouder die ik kan vertrouwen.

Nogmaals bedankt voor jullie reakties op deze prachtige en leerzame site.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan

Link naar reactie
  • 0

Gezien het gegeven lijkt het mee toch een acceptable prijs.

 

Als ik het goed begrijp wordt hier de complete administratie en ook de aangiftes BTW alsmede de jaarstukken voor

opgemaakt, voor een naar ik begrijp ZZP een normale gangbare prijs.

 

grz..

 

Ted Maton

 

 

www.belastingpapieren.nl.

www.erotiekbelastingen.nl

www.opting-in.info

Link naar reactie
  • 0

1700 excl BTW is niet extreem duur maar ook niet extreem goedkoop. Wat je inderdaad wel zou moeten weten is of er ook fiscaal goed wordt megekeken door een terzake kundig iemand. Joost denkt dat een fiscalist 90 euro kost maar volgens mijn eigen inzichten is dat een beetje weinig voor een fiscalist. Overigens zijn er ook gewoon accountants en boekhouders die prima fiscaal kunnen adviseren.

 

Mijn ervaring is dat bij boekhouders die de genoemde werkzaamheden voor minder dan 1000 euro aanbieden er geheel geen fiscale expertsie betrokken is. Je kan met name in de eerste jaren van het ondernemerschap met verliesverrekening ( willekeurige afschrijving) en MKB aftrek leuke dingen doen, die met name de in het begin zo belangrijke cash kunnen opleveren. Ook middeling wil dan nog wel eens lukken.

 

Als die fiscale begeleiding goed zit zou ik niet wisselen van kantoor.

 

Sander

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.