• 0

Wat als de bank nee zegt?

Goedenavond!

 

Ik ben hier nieuw en ik hoop dat ik wijzer word van jullie adviezen. Heb hier al een hoop gelezen...

 

Ik ben al een tijdje bezig met het proberen op te starten van een kinderdagverblijf als eenmanszaak. Alleen de financiering wil niet lukken. Het is nogal een fors bedrag wat ik nodig heb en heb verder zelf geen eigen kapitaal. Ik ben bang dat de bank negatief geeft. Wat dan? Wat zijn de mogelijkheden om een financiering te krijgen naast de bank?

Zit momenteel ook in de WW. Met het UWV heb ik al een gesprek gehad en zij geven aan dat ik 6 maanden mijn uitkering kan behouden naast het actief bezig zijn in de onderneming.

 

Het ondernemersplan is zo goed als klaar, Waarborgfonds kinderopvang heeft een aantal punten die simpel zijn aan te passen. Pand heb ik eigenlijk ook al, men wacht alleen op mijn handtekening op het contract...maar zonder financiering kan ik niks:(

 

Ik hoop echt dat jullie mij verder kunnen helpen.

 

Mvg

Sara

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

...

Ik ben bang dat de bank negatief geeft.

...

 

Waarom ben je daar bang voor? Dat het een groot bedrag is (hoe groot?) is op zich niet het probleem, meer of de bank de kans voldoende vindt dat het geld weer terugkomt, m.a.w. zul je er genoeg mee verdienen?

 

Je kunt eens een kinderopvang ver buiten je regio benaderen, hoe hebben zij dit opgelost?

 

Voor de rest: family & friends. Professionele investeerders zul je hiervoor niet snel vinden schat ik.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond,

 

Zoek je financiering vootr de huur van het beoogde pand ?

Je staat veel sterker bij eventuele financiers (bank zullen operationele kosten niet willen financieren) als je duidelijkheid over je inkomsten kunt geven. Ik zou zorgen dat je kunt laten zien dat je een wachtlijst o.i.d. hent.

 

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

zemzem,

 

Een optie is wellicht Bbz starterscredit, neem het op met UWV. Bbz=Bijstandsbesluit zelfstandigen wordt (als het wordt) verstrekt door Sociale Zaken, waar je vermoedelijk terechtkomt, als je geen werk vindt en de WW uitkering expireert.

 

Als ik jou was zou maandag meteen gaan aankaarten omdat de afwikkeling lang kan duren.

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0

Ik heb altijd wat moeite met algemene "wat als" vragen.

 

Je geeft aan dat je met het waarborgfonds Kinderopvang bezig bent om je ondernemersplan te vervolmaken. Ik mag aannemen dat als dit fonds er brood in ziet, er bancaire mogelijkheden zijn, zij hebben immers bij verschillende banken arrangementen lopen.

 

Leg je vraag eerst bij de diverse banken weg, als deze het desondanks allemaal afwijzen, dan weet je wat er aan je aanvraag schort en wellicht kunnen wij je dan verder helpen je droom te verwezenlijken.

 

succes

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bang dat de bank negatief geeft. Wat dan?

 

Sowieso kan het zijn dat de ene bank nee zegt en de andere bank ja. Dus niet opgeven.

 

Ik ken ook een geval waarbij de bank eerst nee zei en later ja na eigenlijk kleine aanpassingen. Waarschijnlijk om het doorzettingsvermogen te testen.

 

Maak natuurlijk optimaal gebruik van de redenen waarom een bank nee zegt, om je plan beter te maken.

 

 

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Fred hartelijk dank voor je reactie.

 

Het financieel plan laat zien dat het een levensvatbaar plan is, het is zeker winstgevend. Waar ik me zorgen om maak zijn de huidige economische ontwikkelingen. Deze zijn niet gunstig en ik vrees dat het voor een ondernemer in opkomst niet de ideale startperiode is.

Ik heb morgen een afspraak bij de bank voor een lening, dit is mijn eerste keer dus erg spannend. Familie en vrienden heb ik al gevraagd, is niet haalbaar.

 

Mvg

Sara

Link naar reactie
  • 0

SubRosa, dank voor je reactie

 

Ik zoek financiering voor het gehele plan, ook het pand. Voor het pand is het alleen voor de eerste periode. Maar het personeel, de huur, de leveranciers ed moeten op tijd hun betaling ontvangen. Ikzelf hoef er in het eerste half jaar tot een jaar geen salaris uit te ontvangen. Als mijn personeel maar gedekt is. Ik zit in de WW en het is mogelijk om het nog eens met 6 maanden te verlengen als de onderneming niet voldoende genereert om ook mezelf eruit te betalen.

 

Mvg

Sara

Link naar reactie
  • 0

Dat zal vast wat geld kosten, desondanks je maar zeer beperkt eigen vermogen hebt. Wat ik mijzelf afvraag, of je überhaupt wel geld kan krijgen van de bank als je zelf amper geld hebt?

 

Wat als het fout loopt? Hoe wil je dan al dat geld weer terugbetalen aan de bank?

@zemzem? Aan hoeveel euro denk je als ik vragen mag?

Link naar reactie
  • 0

Het is mij gelukt. Maar niet bij de eerste bank. Eerste tip: probeer veel banken.

 

Heb een ijzersterk business plan en verhaal. Geen KvK template ofzo. Toon je als ondernemer. Dus - benadruk je initiatieven (zoals je UVW verhaal). Haal zoveel mogelijk intentieverklaringen of contracten binnen.

 

Hoeveel heb je nodig dan? Ik heb 60K opehaald in 2007 bij ING als starter. Ik had wel via familie/vrienden 18K losgepeuterd om de B.V. op te richten. Ik ging dus als volwaardige B.V. langs banken ook.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Leg je vraag eerst bij de diverse banken weg, als deze het desondanks allemaal afwijzen, dan weet je wat er aan je aanvraag schort en wellicht kunnen wij je dan verder helpen je droom te verwezenlijken.

 

succes

 

 

Sofiak,

 

Ik heb morgen een 1ste gesprek met de bank, ik hou jullie op de hoogte. Het is idd een droom om voor mezelf te starten en hopelijk zal het ook gaan lukken.

Ik zet gewoon door.

 

Mvg

Sara

Link naar reactie
  • 0

Pawelotti,

 

Dank je wel voor je bericht, dat geeft mij toch weer hoop. Ik ga mijn plan ook bij meerdere banken neerleggen en dan kijken wat ervan komt. Ik kan, zoals ik terug hoor van anderen, heel enthousiast over mijn plan praten waardoor mensen ook enthousiast worden. Ik kan het bij wijze van spreken bijna ingekleurd uittekenen.

Dit komt omdat ik ook ECHT enthousiast ben, ik ben zo zeker dat het zal slagen. Nu moet de bank er ook zo over denken hahaha.

 

Ik ga voor een eenmanszaak die ik later wanneer ik voldoende omzet genereer verander in een BV.

 

Sara

Link naar reactie
  • 0

Ondanks de berichten in de media (banken die niet meer bereid zijn te investeren / minder risico's nemen), is mijn ervaring nog steeds dat de bank bereid is om zaken te doen.

 

Wij zijn momenteel bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden voor de toekomst (andere juridische structuur, overnemen clientportfolio, etc.) en tot nog toe hebben wij bij twee banken (waar we nu niet bankieren) al schriftelijke toezeggingen voor max. 450K gekregen (eigen investering van 50K). Als je plan maar goed onderbouwd en vooral realistisch is, dan is de bank nog steeds bereid (flink) te investeren!

 

Succes in ieder geval!

Subtracers. Houdt subsidies simpel.

www.subtracers.com

Link naar reactie
  • 0

@ Smit

 

Je herhaalt zo een beetje wat ik schreef, dus ja - ik bevestig het nogmaals. Het gaat echter niet erg gemakkelijk. Ik heb vaak "nee" gehoord voordat ik een "ja" kreeg. Wat ik me nog goed kan herinneren trouwens, is dat mijn contactpersoon vertelde dat internetondernemingen zoals die van mij maar heel zelden geld lostkrijgen - geen voorraad enz... weinig zekerheden. Ze vinden het vaak maar gebakken lucht,.. aldus mijn contactpersoon. Er was "iets" dat de vonk deed overslaan bij mijn plan en ze zagen er wel heil in. Klopt ook wel. 8)

 

Overigens vinden banken het ook prettig om meerdere scenario's verwerkt te zien in je plan. Had ik zelf wel, althans. "Wat als alles uitloopt?". In mijn plan had ik daar wel een paar oplossingen voor, en die heb ik ook moeten gebruiken, want ik kreeg allerlei tegenslagen.

 

450K, netjes... maar pas wel op met "toezeggingen"... Oliver Twain: "A banker is a fellow who gives you an umbrella when the sun shines, and wants it back the minute it begins to rain". ::)

Link naar reactie
  • 0

Behoorlijk knap van je dat je een krediet (60K ::)) heeft weten te krijgen van de bank, terwijl je zelf niet al te veeld geld had. Ik zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat je grote geheim je business plan is, en een goede vlotte babbel.

 

Zelf dit ik eigenlijk in een soortgelijke situatie als student zijnde. Ik heb zelf niet, of veel te weinig vermogen om een eigen bedrijf op te starten met de bijbehorende apparatuur en mensen in te kopen/huren. Voordat ik begin is het geld bij mij zelf dus alweer op. Om echt van de grond te komen heb ik dus als arme sloeber om het zo maar te zeggen, wat geld nodig om op te starten, om vervolgens echt te kunnen draaien. Ik heb een hoop gelezen over het zogeheten startkapitaal, en dat hele feest eromheen met ventures, en business engeltjes en duiveltjes etc.

 

Ik heb zelf toch wat meer de voorkeur voor een bank, dit omdat het voor mij toch wat betrouwbaarder en makkelijker aanvoelt dan die hele massa van investeerders en ventures, alleen weet ik eerlijk gezegd ook niet wat er zoal bij een bank dan precies te werk gaat, en wat precies dan de nadelen zijn, als je je startkapitaal via een bank afsluit.

 

Als ik dan 'zomaar' 50k krijg van de bank, op basis van businessplan en indruk, en ik krijg de zaak goed aan de praat heb ik geluk en hoef ik het geld dus alleen maar (met rente) af te lossen, maar hoe zit het ermee, als ik met die 50k alleen maar verliezen mee draai, en ik mezelf ongewild de put in gooi?

 

Hoe zit dat dan met werklozen zonder enige cent, die dmv van één of ander speciaal fonds, stichting, of krediet een regeling kunnen treffen, en daarbij zo'n €30 a 40.000 denk ik te kunnen lenen, en daarmee de fout ingaan. Hoe moet diegene dan zijn het geld terug betalen, want van een kale kip kan je niet plukken. Ik neem aan dat deze organisaties niet zomaar geld weggeven.

 

In iedergeval ben ik hier niet echt thuis in dit wereldje, maar heb ik net als deze topicstarter ook een hoop geld nodig om een onderneming goed op te starten. Ik heb zelf ook al trouwens dat startkapitaal gids doorgelezen, maar daar word naar mijn gevoel meer naar andere kanten word gefocust, dan het specifiek startkapitaal regelen bij de lokale bank.

 

 

Ik zal dit topic dan daarom wat extra in de gaten houden. ;D

Link naar reactie
  • 0

...

Hoe zit dat dan met werklozen zonder enige cent, die dmv van één of ander speciaal fonds, stichting, of krediet een regeling kunnen treffen, en daarbij zo'n €30 a 40.000 denk ik te kunnen lenen, en daarmee de fout ingaan. Hoe moet diegene dan zijn het geld terug betalen, want van een kale kip kan je niet plukken. Ik neem aan dat deze organisaties niet zomaar geld weggeven.

...

 

 

Als die werklozen niet terug kunnen betalen, gaan ze failliet, net als de rest van ondernemend Nederland. Overigens geldt voor hun net als voor jou dat er een goede onderbouwing moet zijn van hun plannen, anders gaat een bank daar geen geld in stoppen. En zeker krijgen ze niet 'zomaar' 30K of meer. Wel kan het zijn (anders dan bij jou) dat de overheid garant staat voor de aflossing als het bedrijf kapot gaat.

 

Aan vermogen komen kan eigenlijk in 2 smaken:

 

1) je leent geld van een bank, en betaalt met rente terug. Je houdt volledige zeggenschap over je eigen bedrijf, maar moet wel zekerheden verpanden en de bank kan regelmatig vragen om je cijfers.

 

2) je verkoopt een deel van je bedrijf aan een investeerder, die daarvoor geld, netwerk en kennis / ervaring inbrengt. Meestal wil zo'n investeerder een paar jaar meedoen, en daarna zijn deel weer verkopen aan jou of aan anderen, met flinke winst uiteraard.

 

In beide varianten moet je goed kunnen uitleggen waarom je welk bedrag nodig hebt. Een ondernemingsplan, dus.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 1

goedenmiddag,

 

;) Ik ben gisteren toch naar de bank geweest. Heb het eea mondeling toegelicht en men vond mijn verhaal goed klinken. Financieel plan wordt nader bekeken en zij komen nog terug met eventuele opmerkingen en hun beslissing. Echter hebben zij aangegeven dat een startkapitaal van zulke hoog bedrag ( 150.000 ,- euro) zelden aan starters wordt verstrekt, maar zij zagen er wel brood in. Met het Waarbrogfonds zou ik veel sterkers staan volgens de adviseurs......

 

Dus afwachten en ik hou jullie op de hoogte.

 

Link naar reactie
  • 0

Mochten ze akkoord gaan, alvast gefeliciteerd. Ben zelf ook van plan om op termijn als ik al mijn zaken op orde heb ook maar eens naar de bank te stappen. Enkel ben ik behoorlijk onzeker over mijn presentatie en plan. Misschien heeft er iemand nog wat enkele tips hoe ik me het beste daar kan presenteren met mijn plan, en hoe ik dit plan het beste op kan zetten?

 

Van mijn familie word ik ook niet veel wijzer, die attenderen mij alleen maar op de risico's mocht het in de soep lopen.

Link naar reactie
  • 1

Beste Smit,

 

Ondernemen is (enige) risico's nemen. We kunnen hier niet beoordelen of de waarschuwingen van je familie (werkelijk) gerechtvaardigd zijn.

 

De banken lenen geld uit en willen dit terugkrijgen met rente. Je plan moet vooral daarop gericht zijn, dat jij door je voorgenomen activiteiten genoeg geld verdient voor jezelf en de bank. Je moet ze - via je plan - aannemelijk maken, dat je je verplachtingen zult kunnen nakomen. Je plan moet zo zijn, als het mijne, als ik bij jou geld zou willen lenen.

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0

Ik zit zelf ook midden in het proces om de financiering van mijn bedrijf rond te krijgen en als advies zou ik zeggen: praat met de ING. Ik heb met de ING tot nu toe de beste ervaringen, zij kijken echt naar de ondernemer en het plan zelf en benadrukken de positieve kanten van je verhaal. Daarnaast kwamen twee accountmanagers bij mij thuis en dit voelde ook al gelijk een stuk beter en serieuzer. Bij twee andere banken waar ik ben geweest ging dit allemaal heel anders.

Zonder al teveel moeite kreeg ik na het gesprek bij mij thuis al binnen 3 dagen bericht dat ik bij hen sowieso 100k kan krijgen puur op basis van vertrouwen in mij als ondernemer en in mijn plan en met ongeveer 13% eigen vermogen. Als je een goed plan hebt en een duidelijk verhaal dan ben ik ervan overtuigd dat een bank zeker met je in zee wil gaan. De aanhouder wint!

Link naar reactie
  • 0

Ook ik ben bezig om mijn benodigde startkapitaal te financieren. Zoals iedereen heb ik eerst een ondernemingsplan geschreven waarop ik van diverse partijen zoals het ondernemersklankbord en mijn boekhouder zeer positieve reacties op ontvangen heb.

 

Ik moet 40k lenen en kan ongeveer 15 a 20k zelf inleggen. Ik ga in feite wat ik tot voor kort in loondienst deed zelfstandig voortzetten. In feite moeten dus mijn aanloopkosten gefinancieerd worden. Het betreft zakelijke dienstverlening.

 

Mijn "eigen" Rabobank waar ik vorig jaar mijn huis gefinancieerd heb heeft het plan naar de prullenbak verwezen en ik moest me volgens hun afvragen of ik wel door moest gaan. Ik kon hen te weinig zekerheden bieden in geval dat ik niet slaag. Omdat ik iets doe wat vrij nieuw is hadden ze er maar branchecijfers bij gepakt van iets wat in de buurt komt maar wat nu juist niet zo goed loopt. >:(

 

De ING wijst het plan momenteel af omdat de financiele paragraaf niet was opgesteld door een accountant of boekhouder en omdat salaris niet meegefinancieerd wordt. Hier heb ik op gereageerd dat het financieel plan inmiddels door de boekhouder op een paar kleine punten na in orde is bevonden en dat er voor het salaris ook wel een mouw aan te passen is. Ik wacht nog op reactie maar vond het behoorlijke non agrumenten.

 

Iemand nog suggesties voor bank die ik kan benaderen. Wat doen bijvoorbeeld Fortis/ABN of SNS op dit moment?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn toch aanzienlijke bedragen die worden geleend. Ik maak me wel zorgen of ik wel überhaupt kans heb om zo’n aanzienlijk bedrag weet los kan krijgen van de bank gezien ik nog maar 19 jaar ben, nog thuis woon en op school zit.

 

Hebben jullie nog specifieke tips voor het opstellen van een ondernemingsplan, om daar mee uiteindelijk naar een bank te gaan?

Link naar reactie
  • 1

De ING wijst het plan momenteel af omdat de financiele paragraaf niet was opgesteld door een accountant of boekhouder en omdat salaris niet meegefinancieerd wordt. Hier heb ik op gereageerd dat het financieel plan inmiddels door de boekhouder op een paar kleine punten na in orde is bevonden en dat er voor het salaris ook wel een mouw aan te passen is. Ik wacht nog op reactie maar vond het behoorlijke non agrumenten.

 

Het zijn alles behalve non-argumenten! Het feit dat je je eigen salaris niet in de financiële paragraaf van het businessplan hebt meegenomen is voor de bank juist een indicatie dat je (nog) geen inzicht in je eigen begroting hebt. Ofwel; je hebt de cijfers nog niet in je vingers. En dat is rampzalig voor en kredietverstrekker. Er zijn legio starters die gemakshalve even "vergeten" hun eigen salaris in de begroting mee te nemen, vaak omdat ze op deze manier "mooiere" cijfers kunnen laten zien. In de praktijk gaan ze van van andere begrotingsposten snoepen omdat ze er toch wel achter zijn gekomen dat honger in je donder je ook niet echt verder helpt.

 

Sowieso valt het me op hoeveel starters een begroting voor de bank maken, de centen binnen halen en dan nooit meer naar de begroting omkijken. Het lijkt wel alsof ze niet begrijpen dat de bank aan het einde van het jaar je begroting even fijntjes naast je jaarrekening legt en vragen waarom je meer hebt uitgegeven aan kantoormachines dan begroot. En dan is het wel heel lullig dat je eigenlijk niet verder komt dan "Ja maar het was zo een goede aanbieding bij de Makro, en zeg nu zelf mijn jaarrekening in kleur ziet er toch beter uit dan in zwart/wit?". In zo een situatie gaan alle alarmbellen af bij de bank. Ze zien het als een bewijs van jouw onvermogen om met geld om te kunnen gaan.

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik nog niet veel ondernemersplannen gezien heb, is het wel de eerste keer, dat ik het woord "salaris" in een ondernemersplan, eenmanszaak zonder personeel, tegekom. Naar mijn overtuiging hoort het ook niet in te staan. Immers het is de beoogde winst waaruit de ondernemer zijn inkomen trekt en is dat (bv. het eerste jaar) niet voldoende, dan pleegt hij een extra onttrekking ten laste van zijn vermogen voor zijn levensonderhoud. Doet hij dat niet, dan geeft hij apart aan waarom (bv. we leven voorlopig van het inkomen van mijn partner).

 

Ik denk dat een gemiddelde bank louter om het ontbreken van "salaris" een goed plan niet zal afkeuren, maar indien dat niet duidelijk, de vraag zal stellen: en waarvan leeft U? De (eventuele) onduidelijkheid ten deze is een zwak punt - maar wordt het goed beantwoord, en het plan is verder goed, dan zal de bank in de regel in zee gaan met de aanvrager. Banken leven van crediten (recentelijk enige niet, dan vallen ze om).

 

Karel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.