• 0

Fiscale gevolgen aanpassing OPEN CV (EURO-BV) naar GESLOTEN CV

Beste Higherlevel,

 

Begin dit jaar heb ik een Euro-BV met een Trust laten opzetten door ijn juridische adviseur.

 

Structuur:

 

Het is een commanditaire vennootschap waarbij de beherende vennoot een Ltd is. De aandelen van de Ltd zijn overgegaan in een Trust. Dit wordt ook wel een OPEN CV genoemd. Ik betaal dan vennootschapsbelasting over mijn winst. Alle operaties voer ik uit onder mijn CV. Met de Ltd doe ik helemaal niets. Alleen dat deze een beheerder is waarvan ik eigenaar ben.

 

Helaas is door een miscalculatie van mijn financieel adviseur gebleken dat ik met een GELOSTEN CV voordeliger zou uitkomen. Kortom: een gewone CV. Ik kom dan onder de IB-sfeer te vallen. Ik val DAN onder BOX 1 voor winst uit onderneming.

 

Mijn adviseur stelde voor om mijn OPEN CV dood te laten bloeden en een eenmanszaak op te richten. Eerlijk gezegd dacht ik....waarom kan ik dan niet gewoon verder gaan met mijn CV en aangeven dat de beherende vennoot geen Ltd is maar een natuurlijk persoon (ik)?

 

Alleen heb ik dan de volgende vragen:

 

Vraagstelling:

1. Kan ik mijn open CV overzetten naar een gesloten CV? Dus de beheerder Ltd aanpassen naar een natuurlijk persoon (ik) als beheerder.

2. Zitten er fiscale addertjes onder het gras waarmee ik rekening moet houden als ik ga "overzetten"? (Bijvoorbeeld staking?).

 

Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Dragonball

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Dragonball,

 

Mag ik eerst vragen:

 

Waarom heb je een open CV waarin jij als bestuurder van de LTD de dienst uitmaakt?

Wie is in dit geval jouw commandite (geldschieter)?

 

Een open CV omzetten naar een gesloten CV kan, mits je een commadite hebt. Die zie ik in jouw verhaal niet. Wie zou dat dan moeten zijn? Je kunt zelf niet optreden als commancite in een CV waarvan de eigenaar jijzelf bent. Dan is het gewoon een eenmanszaak....

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Bedankt voor de reactie. Ik was niet specifiek genoeg en zie dat ik een foutje hebt gemaakt.

 

Binnen de CV zijn er twee vennoten:

Mijzelf als beherende vennoot (B)

De Stille vennoot als de juridische dienstverlener (S)

 

(S) heeft voor mij puur de papieren in orde gemaakt tegen een vergoeding. Het is geen geldschieter.

De CV dient als werkmaatschappij waarbij het moederbedrijf een Ltd is.

 

De buitenlandse moedermaatschappij (Ltd) is louter opgericht om als aansprakelijke partij te dienen. (antwoord op je waarom vraag).

De ltd is uit een lijst van de ingeschreven Ltd geselecteerd die ingeschreven staan bij de engelse kamer van koophandel. De LTD is middels aandelen overdracht voor een synmolisch bedrag aan mij overgedragen als nieuwe eigenaar.

 

Het verhaal over de Trust kunnen we voor het gemak even buiten beschouwing laten.

 

Als ik je goed begrijp, dan :

 

1. moet ik aan de stille vennoot toestemming vargen voor het overzetten naar een besloten CV.

2. kan ik niet als enige vennoot een CV beheren. Er moeten minstens twee personen/vennoten aanwezig zijn in een CV.

 

Moet ik rekening houden met de fiscale consequenties als ik:

1. Besluit om de Ltd als moedermaatschappij te beeïndigen? Dus dat de CV zelfstandig verder gaat.

2. De trustovereenkomst op te schorten.

 

Of kan ik gewoon beter een nieuw eenmanszaak opzetten?

 

Ik hoor gaag van je.

 

Groet,

Dragonball

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Ik had nog een aanvullende vraag:

 

Kan ik de EURO BV geruisloos overbrengen naar een eenmanszaak? Anders gezegd: wat zijn de fiscale voorwaarden waaraan ik moet voldoen?

 

Ik ben in februari met de ondernemingsvorm begonnen. Als ik het dit jaar nog verander, valt de "schade nog mee?"

 

Wat zijn de fiscale voor- en nadelen? Of adviseur je mij om met de belastingdienst te bellen? ;D

 

 

Groet,

dragonball

Link naar reactie
  • 0

Mijn schenen doen pijn ;) De fiscus bellen voor advies? Are you mental? ;)

 

Je hebt voor een CV een commadite vennoot nodig. Die is er niet. Dus waarom niet verder als eenmanszaak?

 

De LTD omzetten naar een eenmasnzaak kan, maar geeft vele fiscale eisen, de zogenaamde standaardvoorwaarden bij terugkeer uit een rechtspersoon. Daar is dit forum niet geschikt voor. Ik schrijf graag gratis advies, maar een terugkeer uit een rechtspersoon kan simpelweg (te complex) niet op HL geadviseerd worden.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.