• 0

vof beeindiging met schulden

Mijn man en ik zijn 5 jaar geleden een vof begonnen en we hebben hier al ons spaargeld in gestopt en een persoonlijke lening van totaal 55.000 euro...

 

Nu is er een 3e partner bij in gekomen eind 2006, hij heeft 11.000 euro betaald om te gebruiken voor investering in nieuwe machines. Het ging best goed en de winst is vergeleken met vorig jaar verdriedubbeld.

Nu kregen we per aangetekende brief en zonder vooraankondiging te horen dat hij er uit wil.

 

Bedrijfsresutaat 2006 -32.000

Bedrijfsresultaat 2007 8.000

Bedrijfsresultaat 2008 28.000

 

Prive onttrekkingen van mijn man en ik te noemen A en B, C is de derde persoon.

A 2006 -16000

B 2006 - 16000

C 2006 400

 

A 2007 4.000

B2007 5.000

C2007 14.500

 

A 2008 tm 1oktober 12. 000

B 2008 5.000

C 2008 14.000

 

De totale schulden van de zaak buiten onze prive schulden om zijn:

45.000 euro

 

Totale voorraad en inventaris

10.000 euro

 

C heeft elke maand hoe slecht het ook ging heeft hij zijn geld gehad...

Wij.. mijn man en ik en ons gezin hebben geleeft van ons privekrediet...

 

Nu wil hij stoppen en eist zijn 11000 euro terug...

Wij zouden dit graag snel en netjes oplossen...

Hoe kunnen we het beste handelen...

Alvast bedankt...

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is opgenomen in de overeenkomst dat ieder voor 33.3 procent verantwoordelijk is...

 

Hij heeft volgens de firma akte een opzegtermijn van een half jaar. Maar voor de ondelinge verhoudingen willen we er nu zo snel mogelijk een einde aan maken.

 

We kunnen het wel laten bereken door een accountant maar dat komt alleen maar weer voor onze rekening. We hebben al genoeg schulden. Dus ik zou het liefst snel een schikking treffen. Maar wat is dan redelijk.??

Link naar reactie
  • 0

Met de info die je geeft is niet alles goed te bepalen.

 

In het algemeen wat punten:

 

Op het moment dat hij instapte is er neem ik aan ook balans en W&V opgemaakt? Blijkbaar heeft hij zich ingekocht voor 11.000 EUR en kreeg daarmee recht op 33.3 % van de VOF.

 

Nu moet er een nieuwe balans en W&V worden opgemaakt worden, zeg per eind van de maand.

 

Alle priveonttrekkingen die hoger zijn geweest dan de winst toelaat, zijn in feite schulden van die partner aan de VOF. In 2008 bijvoorbeeld heeft C meer opgenomen dan hij recht op heeft (nl 14500 ipv de 28000/3) dus zal hij het meerdere daarover moeten terugbetalen.

 

Er zal toch een soort waardebepaling gedaan moeten worden, bijv over de inventaris, machines, grondstoffen en gereed produkt, en de goodwill. Aangezien het bedrijf het nu beter doet dan voor hij instapte is de goodwill sowieso gestegen. Op basis van de waardebepaling kan uitgerekend worden waar elke partner recht op heeft. Als jullie gedrieen uit die waardebepaling kunnen komen is dat prima, maar wellicht is het beter daar toch een accountant voor in te schakelen. De kosten van die accountant wordt uiteraard door de VOF (de 3 partners) betaald.

 

Wat betreft het bankkrediet: als blijkt dat alle VOF bezittingen minder waard zijn dan het uitstaande krediet, ben je technisch gesproken failliet. Zoniet, dan zal de bank bekijken of de 2 overblijvende partners genoeg zekerheden kunnen bieden om het krediet op 2 ipv 3 namen te stellen. Dan pas is de vertrekkende partner 'los' van de VOF.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de informatie...

Ik hoop dat we er met zijn drieen uitkomen...

 

Mijn voorstel aan C:

 

Heel simpel gerekend :

 

45.000 schuld :3 = 15.000

Teveel ontvangen 2007 11.000

Teveel ontvangen 2008 4.000

---------------

30.000

inventaris 1/3 van 10.000 - 3.300

---------------

26.700

Inleg terug 11.000

--------------

15.700 afkoopsom voor C om de firma te verlaten.

 

Van goodwill is volgens mij geen sprake omdat wij nu ook genoodzaakt zijn om te stoppen met de firma.

 

Graag jullie mening over mijn simpele berekening...

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even voor de duidelijkheid ik heb het nog niet voorgesteld maar deze berekening had ik zo in gedachte...

Ga ik hiermee te kort door de bocht...??

Vandaar dat ik het nu eerst aan jullie voorleg... En heel graag reakties zou willen hierop.

Alvast bedankt...

Link naar reactie
  • 0

Nu wil hij stoppen en eist zijn 11000 euro terug...

 

15.700 afkoopsom voor C om de firma te verlaten.

 

Ben je nu een afkoopsom aan het berekenen, die veel hoger is dan wat C zelf in gedachten heeft?

 

Is het belangrijk wat hij zelf in gedachte heeft? Het gaat toch om de cijfers en de feiten?

Hij wil stoppen en kan dan toch niet zomaar zijn inleg terug eisen en opstappen???

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij bedoelt ze dat hij nog 15K mag ophoesten voordat hij vrij is van zijn verplichtingen richting de VOF. Dat is is dus voor hem een stuk beter dan de 26K die hij kwijt is wanneer er faillissement moet worden aangevraagd.

 

 

 

Klopt! Dat is wat ik bedoel...

 

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop niet dat het zover komt dat we naar de rechter moeten...

Juist daarom vraag ik hier info.

 

Eigenlijk heel simpel gesteld:

Is het eerlijk als ik hem 15.000 vraag om een gedeelte van de kosten te dekken voor het opheffen van de firma.

 

De vraag is nog of hij het kan betalen want hij heeft nu natuurlijk geen werk... en kan waarschijnlijk geen lening krijgen.

 

Mijn man en ik zijn haastig op zoek naar een baan om de rest van de schulden te kunnen blijven betalen...

Link naar reactie
  • 0

...

Van goodwill is volgens mij geen sprake omdat wij nu ook genoodzaakt zijn om te stoppen met de firma.

 

 

 

 

Als de VOF stopt is het een kwestie van alle bezittingen verkopen, de schulden aflossen en wat overblijft door 3 delen.

 

Er blijft dan nog een schuld over van 37.500 : 3= 12.500

 

Misschien inderdaad ook een goede oplossing...

Link naar reactie
  • 0

Ja dat zou wel zo eerlijk zijn maar dan worden de kosten voor hem alleen maar meer.

Ik zoek naar een oplossing waar hij ook aan voldoen.

 

Kijk.. ik zou hem bv wel 25.000 kunnen vragen maar dat kan hij gewoonweg nergens lenen. En ik denk dan dat we met zijn drieen in een fallisement belanden. Om dit te voorkomen zoek ik een eerlijke en haalbare midden weg.

Link naar reactie
  • 0

Allemaal erg bedankt voor het meedenken.

 

Ik denk dat ik hem ga voorstellen om 12.500 euro te betalen.

 

Wil hij dit niet dan moet het maar op de officiele weg met het risico dat we met zijn drieen naar de haaien gaan... :-[

 

Ik heb nog tot vrijdag de tijd dus reakties zijn meer dan welkom...

Link naar reactie
  • 0

Zijn jullie met z'n tweeen in staat om de verplichtingen aan de bank na te komen?

Wanneer uit de VOF stapt blijft hij verantwoordelijk voor de verplichtingen die zijn aangegaan tijdens de periode dat hij mede vennoot was.

Belangrijk voor hem is dus om ervoor te zorgen dat alle schulden zijn weggewerkt op het moment dat hij uit de VOF stapt. Een andere mogelijkheid is dat jullie met de schuldeisers overeenkomen dat jullie de schulden overnemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Sasja,

 

Is jullie bedrijf wel levensvatbaar? Kunnen jullie met ze drieën nog goed samenwerken? Is de malaise het gevolg van een tijdelijke tegenslag van externe aard?

 

Dan is er ook nog zoiets als Bbz (bijstandsbesluit zelfstandigen). Dat is een financiële infuus van de overheid. Een credit tegen 7%. (of 6%???). Deze kun je aanvragen bij de sociale dienst van de gemeente. Als je op de vragen een ja kunt antwoorden, dan zou ik dat morgen meteen doen: (Bbz aanvragen), omdat de procedure wel eens maanden in beslag kan nemen.

 

Sterkte en succes, Karel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.